Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 12, 2022, 20:06:16
Millainen olisi hyvä tulostin vähään käyttöön?
...
Hyviä ideoita kellään?

Vaihtoehto 1: kirjasto

Vaihtoehto 2: hyvälaatuinen laserkirjoitin. Täältä löytyy HP LaserJet värilaser. Olisiko joku tämän edeltäjän edeltäjän edeltäjä tjsp. https://www.hp.com/fi-fi/products/printers/product-details/29448868
Hyvin pelittää, vaikka on välillä kuukausia käyttämättä. Tulostaa myös haluttaessa automaagisesti molemmin puolin paperia. Nämä Pro-sarjan vehkeet ovat luotettavia ja helppoja käyttää. Eikä hintakaan ole paljon peruskuluttajatuotteita pahempi.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Kiitos, pitääpä tutkailla tarkemmin. Kirjasto ei oikein ole vaihtoehto, kun tarve voi tulla aika äkkiä niin, että "otanpa tämän nyt paperille". Illalla, kun asiaa vielä pohdin, niin tuli mieleen, että saattaa jopa tulla useamminkin tarve ottaa paperille asioita, kun mahdollisuus on käsillä. Nyt sitä olen vain kärvistellyt ja harmitellut, kun olen joutunut läppäriltä lukemaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 13, 2022, 08:59:04
^
Kiitos, pitääpä tutkailla tarkemmin. Kirjasto ei oikein ole vaihtoehto, kun tarve voi tulla aika äkkiä niin, että "otanpa tämän nyt paperille". Illalla, kun asiaa vielä p ohdin, niin tuli mieleen, että saattaa jopa tulla useamminkin tarve ottaa paperille asioita, kun mahdollisuus on käsillä. Nyt sitä olen vain kärvistellyt ja harmitellut, kun olen joutunut läppäriltä lukemaan.

Joskus tulee pakkotarve tulostaa tehty selostus paperille, mutta olen hankalassa tilanteessa kun printteri on paskaantunut, eikä uutta ole tullut vielä hankittua.

Otan nykyään hengentuotteeni usb-tikulle ja kiikutan sen Grano-nimiseen markkinointi-, mainos- ja teippauspaikkaan jossa se saa fyysisen muodon. Tässä vaihtoehdossa paperitulostetta ei ole heti saatavilla, mutta tikku kulkee kätevästi mukana ja mikäli tarve on vielä myöhemmin olemassa (joskus tarve katoaa nopeastikin) niin voi tulostaa sopivan firman tullessa vastaan.

Voin myös lähettää tiedoston vaimolle sähköpostina, kaikkia mielenkiintoni kohteita ei tosin kannata sinne laittaa, töihinsä tulostettavaksi. Hipillä tämä vaihtoehto lienee poissuljettu.

Toivoisin, että joku tekniikan julkaisu tekisi kestotestin noista halvoista mustesuihkuprinttereistä. Ne on kokemukseni mukaan aika paskoja, kopion hinta taitaa lähetä elinkaarikustannuksina  jo euroa. Värilaser taas senverran tyyris, että ei kannata hankkia jos tarve on alle 100 sivua tulostetta vuodessa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska

itse olen tämän vuosituhannen käyttänyt HP:n halpoja All-In-One mustesuihkareita niin, että minulla on aina uudet mustekasetit vaihtaa tarvittaessa. Näppituntuma on
- kirjoitin on vaihdettava noin 5 vuoden välein
- parit mustekasetit mennee vuodessa vähälläkin käytöllä
- kopiokoneena kirjoitin lakkaa toimimassa vuoden jälkeen, mutta voi skannata tiedostoksi ja printata skannatun tiedoston
- vain alkuperäiskasetit toimivat, uudelleentäytettyjä en ole vuosiin saanut toimimaan windowsista enkä linuxista eli kirjoitin kieltäytyy
- aikaa menee kirjoituspäiden puhdistuksissa ja kasettien vaihtamisessa; ja muussakin yrittämisessä ja erehtymisessä
- nykyisessä kirjoittimessani on WiFi-tulostusmahdollisuus, mutta sen käyttö (esim kuvien tulostamiseen puhelimesta) on jäänyt pariin kokeiluun

Näkemäni mustavalkolaserit ovat olleet varsin toimivia, pienetkin. Ja laserissahan ei muste kuivu niin luin mustesuihkarissa. Kun tulostus alkaa heiketä, kasettia ravistamalla tulostaa vielä pitkän tovin. Värilaserien värit ovat minusta olleet varsin viitteellisiä.

Sitä olen kummeksunut, ettei tiedossani ole palveluita, joihin voisi netissä lähettää pdf-tiedoston paperille tulostettavaksi. Posti on nykyisellään ihan kelvoton tuloksen toimittamiseen kohtuullisessa ennakoitavassa ajassa, että itse kai olisi noudettava.

Hippi

^
Kyllähän se kalliimpi kone on kaiketi ihan hyvä sijoitus, jos se suostuu toimimaan myös pidemmän tauon jälkeen.

Mitä olen tutuilta kuullut, niin nämä mustesuihkukapineet on hankintahinnaltaan edullisia, mutta minun käyttötarpeessa ne helposti jäisi kertakäyttökapineiksi, jos ne kuivahtaa käyttämättömyydestä. Ainakin joskus noissa oli vielä sellainen ominaisuus, että sen mustekasetti maksoi jopa enemmän kuin koko laite, eli jos saa siitä musteen loppumaan runsaalla käytöllä, niin olisi halvempaa ostaa uusi tulostin, kuin vaihtaa siihen uusi kasetti. Voi olla, että nykyisin tuollaista ei enää sallita?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Jaska, juuri Postin kelvottoman palvelun vuoksi nyt mietin tulostimen hankintaa. Edelleen odotan kokouskutsua ja -aineistoa maanantaina pidettyyn kokoukseen. Muutenkin tykkään lukea paperilta asioita, jos niihin pitää keskittyä ja mahdollisesti tehdä jotain sivumerkintöjä. Mieluummin vien kokoukseen paperinipun jota voi selata kuin koko läppärin, jossa on tiedosto huomautusmerkintöineen. Wordissähän niitä merkintöjä kyllä pystyy tekemään, mutta kynä on siinä parempi :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

#1176
Minulla on Citymarketista aikoinaan ostettu halpa Brother (piti katsoa nimi, kun en muistanut) lasertulostin. Kun muste loppuu, taitaa olla edullisinta ostaa saman tien uusi laite. Saako halpiskoneisiin edes mustetta ainakaan järkevään hintaan.

Canonin valokopiokoneissa oli aikoinaan sellainen ominaisuus, että kun muste loppui, piti ostaa koko rumpuyksikön käsittävä osakokonaisuus, joka sisälsi värinkin. Hinta oli tietysti lähellä uuden kopiokoneen hintaa. Sikamaisen kalliiksi tuli kopioiminen näillä.

Halpoja Brother lasertulostimia ei näytä olevan enää myynnissä. Ostamani laite maksoi aikoinaan jotain 70 euron paikkeilla.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 13, 2022, 13:18:33
Canonin valokopiokoneissa oli aikoinaan sellainen ominaisuus, että kun muste loppui, piti ostaa koko rumpuyksikön käsittävä osakokonaisuus, joka sisälsi värinkin. Hinta oli tietysti lähellä uuden kopiokoneen hintaa. Sikamaisen kalliiksi tuli kopioiminen näillä...
Vähän sama kun autostani hajosi etuvalot. Niitä ei voinut korvata, piti koko stanan valoyksikkö vaihtaa autosta, vain 500 euroa.
Vanhassa autossa olisi maksanut 50 € töineen... :o

Jaska

Toivoin kokemuksia tähän muitten merkkien mustesuihkareista ja muistakin kotikirjoittimista parinkymmenen viime vuoden ajalta. Viime vuosituhannella ennen HP:tä kokemukseni useista eri merkeistä olivat juuri sellaisia, että yli kaksi viikkoa seisonut mustekasetti oli pois heitettävä ja juuri HP toi parannuksen siinä että samaa kasettia saattaa käyttää useampia kuukausia. Uuden kirjoittimen mukana tulevat aloitusmustekasetit ovat hyvä jos puolillaan pienikapasiteettisimman kasetin värimäärästä. Seisomalla kirjoittamattomaksi mennyttä kasettia voi koittaa parantaa myös niin, että ottaa kasetin pois kirjoittimesta, pyyhkii kirjoituspäitä veteen kastellulla pehmopaperilla tai pumpulilla ja kuivaa kastelemattomalla ennen krjoittimeen palauttamista. Paperista näkee tuleeko kirjoituspäistä pesun jälkeen mustetta. Ja niissä kirjoittimissa on myös kirjoituspään puhdistustoiminto, joka tuhlaa mustetta kasetista.

Kaverien kokemukset mustavalkolasereista ovat sellaisia, että samaa värijauhekasettia voi kotikäyttää vähässä käytössä vuosia. Hinnakkaita ne värijauhekasetit kyllä ovat. Ja lasereissa muistettava suojata valoherkkää rumpua valolta värikasetta vaihtaessa eli noudattaa ohjetta.

Mustekaseteille on erillisiä verkkokauppoja, joilla on erittäin laaja valikoima erilaisia värikasetteja kirjoittimen mallin perusteella.

Hippi

Kuinkahan monta kertaa tässä vuosien mittaan olen töpöksinyt eri sivustojen kirjautumis- tai muiden lomakkeiden täyttämisessä. Tänään viimeksi ja vielä oman pankkini kirjautumisessa, kun en taaskaan muistanut viedä kursoria siihen ruutuun, johon kuvittelin kirjoittavani käyttäjätunnuksen.

Miksi on niin vaikeaa tehdä nuo lomakkeet niin, että kursori on kiinnittynyt ensimmäiseen täytettävään ruutuun, kun sivu tai lomake avautuu? Nyt kursori ei ole millään kirjoitusalueella, joten naputtelut menee ihan hukkaan, mutta siitä ei tule edes mitään varoittavaa merkkiäkään siitä, että väärin kirjoitettu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

#1180
Luukku,comista on kyse:

Suomalaisten suosima sähkö­posti­palvelu maksulliseksi – viestit katoavat, jos et maksa
- https://www.is.fi/digitoday/art-2000008761408.html

Siellä mainitaan että ilmaisia sähköposteja tarjoaa vielä Google, Microsot ja Yahoo.
Mutta kommenteissa mainitaan lisäksi suom. Meilibox ja sveitsiläinen Protonmail.

Ongelma: tahtoisin pysyä mahdollisimman incognito myös palveluille rekisteröityessäkin:
- ei oikeaa nimeä (ainakaan kokonaan)
- ei hetuja, sotuja, synt.aikoja eikä osoitteita eikä puh.nroa tms.
Suojellakseni itseäni pahuudelta. MUTTA juuri tuota pahuus tahtoo käyttää hyödyksi, he haluavat samaa suojautuakseen viranomaisilta jne.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 25, 2022, 18:00:04
Luukku,comista on kyse:

Suomalaisten suosima sähkö­posti­palvelu maksulliseksi – viestit katoavat, jos et maksa
- https://www.is.fi/digitoday/art-2000008761408.html
FIT0819
Siellä mainitaan että ilmaisia sähköposteja tarjoaa vielä Google, Microsot ja Yahoo.
Mutta kommenteissa mainitaan lisäksi suom. Meilibox ja sveitsiläinen Protonmail.

Ongelma: tahtoisin pysyä mahdollisimman incognito myös palveluille rekisteröityessäkin:
- ei oikeaa nimeä (ainakaan kokonaan)
- ei hetuja, sotuja, synt.aikoja eikä osoitteita eikä puh.nroa tms.
Suojellakseni itseäni pahuudelta. MUTTA juuri tuota pahuus tahtoo käyttää hyödyksi, he haluavat samaa suojautuakseen viranomaisilta jne.

Kokeile valehtelua rekisteröityessä, usein se toimii. Onhan sinulla varmaan vielä jokin false anonyymisähköpostisosoitekin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

#1182
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 25, 2022, 18:07:39
Kokeile valehtelua rekisteröityessä, usein se toimii. Onhan sinulla varmaan vielä jokin false anonyymisähköpostisosoitekin.
Lievästi ja enempikin valhettelin jo luukku comissa mutta ei mulla ole muuta anomuumi-emailia. Vielä.
gmailhan vaatii jo joko toisen sähköpostin ja/tai puhelimen varmistukseen

Suom. Wikipediassa on tarjolla nämä:
Seuraavat 8 sivua kuuluvat tähän luokkaan. Sivujen kokonaismäärä luokassa on 8.

Luokan ulkoiset työkalut
F Fjordmail
I IncrediMail
L Luukku.com
M Meiliboxi
O Outlook.com
P ProtonMail
T Tutanota
W Wippies
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:S%C3%A4hk%C3%B6postipalvelut
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hayabusa

^Vaihtamalla Wikipedian sivun lontoonkieliseksi vasemmasta laidasta saa lisää tukun postipalveluita.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Toope

Osaatteko muuten suositella hyviä ilmaisia sähköpostipalveluja Luukun tilalle? Olen itse käyttänyt tuota vuosia ns. virallisena. Gmail toki on, sitä olen käyttänyt por..., anteeksi viihdeyhteyksissä Youtubeen ja kaikkialle.

En aio maksaa, mikä olisi toimiva ilmainen sähköposti Luukun tilalle, gmailin ohella? Protonmail tms...?