Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jaska


Minun Windows 10 läppärini (Asus Vivobook F541N, 4 GB muisti) ei riitä Windows 11:lle enkä ole päivitystä Windows 10:stä Windows 11:een tehnyt, etten osaa sanoa kauanko kestää ja joutuuko vastaamaan kysymyksiin joiden merkitystä ei ymmärrä. Käyttäjien päivitettäväksi on tarkoitettu. Muistaakseni on kerrottu, että käyttöliittymä muuttuu merkittaväasti eli mille se näyttää ja miten käytetään. Minusta on näyttänyt, että Windowsia on hivutettu älypuhelinten ja tablettien käytön suuntaan. Kun Windows 10:tä kehitettiin, sanottiin että Windows 10 tulee olemaan viimeinen versio ja siihen tehdään päivityksiä loputtomiin. Näin ei ole käynyt. Windows 10:n tuki (turvapäivitykset ym.) tulee loppumaan mutta ei vielä lähivuosina.

Itseäni Windows 10:ssä kiinnostaa, saisinko tehdasasetusten palautuksella tai windows 10:n uudelleenasennuksella  ohjelmia karsien ja ehkä Linux windowsin rinnalle koneeseen asentaen koneen oikeaan käyttämiseen kelvolliseksi.

Hippi

Tämä oli ainakin minusta hyvä uutinen

Wordissa on ollut vuosi­­kaudet ärsyttävä puute – se korjattiin nyt
---
Tilanne on tyypillinen esimerkiksi verkkosivuilta tekstiä kopioidessa. Kun sen liimaa Wordiin ctrl+v-näppäinyhdistelmällä, teksti siirtyy asiakirjaan alkuperäisen näköisenä fonttikokoineen ja kirjasintyyppeineen.
---
Monissa sovelluksissa, jopa Wordin web-versiossa, on mahdollista liimata teksti leikepöydältä muotoilemattomana ctrl+shift+v-yhdistelmällä.
---
Microsoft kertoo Insider 365 -blogissaan näppäinyhdistelmän toimivan jatkossa myös Word for Windowsissa ja Word for Macissa. Näppäinyhdistelmä toimii Macilla muodossa cmd+shift+v.



Itse tuon olen kiertänyt käyttämällä tekstin Notepadin kautta, mutta aina ei jaksa eikä muista. Pahimmillaan liitetty teksti sotkee koko kappaleen ja sen kanssa saa hetken temppuilla, jotta saa tekstin taas yhdenmukaiseksi muun tektin kanssa. Hankalin siivottava on taustaväri Vai mikä pohjaväri se nyt onkaan. Esimerkiksi Kantikselta kopsattu teksti nappaa tuon harmaan pohjan mukaan.

En kyllä saanut ainakaan vielä näppäinyhdistelmää toimimaan, mutta nyt liittämisessä oli kyllä tarjolla tekstin loppuun tullut kuvake, josta saattoi valita kummallako tavalla haluttiin liitos tehdä, muotoiltuna vai pelkkänä tekstinä. Olisikohan tuo vanha juttu, jota vaan en ole koskaan älynnyt käyttää. Se kyllä toimi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Esimies näytti vihreää valoa uudelle työkoneelle. Pitääpä laittaa meidän it:lle tilaus vetämään. Tällä kertaa koneen käyttikseksi tulee linux.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - maaliskuu 16, 2023, 10:27:33
Esimies näytti vihreää valoa uudelle työkoneelle. Pitääpä laittaa meidän it:lle tilaus vetämään. Tällä kertaa koneen käyttikseksi tulee linux.

Mainiota.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Pöytäkoneeni on varmasti yli 10 v vanha, vaikken muistakaan koska sen ostin. Lenovo, jonka olen päivittänyt 8.1:stä Win10:ksi. Ja sen enempää sitä ei sitten päivitelläkään, kun meinaa tuutata jo nyt. Jossain vaiheessa aion ostaa uuden pöntön, ja tällä kertaa ehkä tyydyn käytettyyn. Rumiahan ne on kuin pirut, mitä olen netistä käytettyjä ex-bisneskoneita katsellut (pelikonetta en tarvitse).

Jos nyt kumminkin jotain videota tai mitä lie pyörittää, niin riittääkö sellainen käytetty bisneskone semmoiseen? Youtube-videoiden kanssa on ollut nykyisellä välillä pätkimistä. En minä tiedä tarvitaanko niiden videoiden näkymiseen sitä, tätä ja mitä, ja pitääkö olla näytönohjain pelitasoa...

Ostin esimauksi Prisman alepäiviltä uuden näppiksen (ja hiiri tuli siinä sivussa). Minulla ei ole kuin kerran aiemmin ollut langaton näppis, koska oli niin huonoja kokemuksia aiemmasta. Hiiret ovat olleet langattomia jo vuosien ajan, kun harvemmin jaksan sen letkun kanssa ährätä. Aina välillä jos langaton hiiri on temppuillut liikaa, olen jonkin aikaa käyttänyt pöntön alkuperäistä letkuhiirtä, ja kyllästyn joka kerta.

Pöntön alkuperäinen näppis oli sellainen tosi miellyttävä pehmeästi painallettava jossa ei kuulunut kolina, ei kolke. Paskaksihan minä sen vuosien varrella näpyttelin. Yleensä jos on ollut tarvis, olen ostanut jotain 10 - 20 erkin näppiksiä, ja nehän nyt sitten on mitä on, mutta nyt törsäsi (ale miinustettuna) peräti raivokkaat 30 e näppis+hiiri-komboon joka on siis langaton. Näin tässä ensimmäistä testitekstiä kirjoittaessa vaikuttaisi kyllä varsin miellyttävältä kirjoitettavalta. Hiiri puolestaan on todella kevyestä painalluksesta reagoiva. Meinaa melkein uskoakaan että tuollainen pikku painallus tosiaan tehoaa ja klikkaus toteutuu.

- Läppistä en osta, koska en halua pahentaa niska-hartiaseudun vaivoja. Plus minulla on mininäppis vuodelta 2016, jota on tullut aika vähän käytettyä. Varakone pahimman varalle.

Hayabusa

^
Voihan läppäriinkin laittaa ulkoisen näppiksen, hiiren ja näytön. Vaatii muutaman johdon tai telakan. Tarjonta ainakin on parempi ex-bisnesosastolla. Joka tapauksessa - osti sitten pöntön tai sylikoneen - kannattaa selvittää esimerkisi ne tarkat Windows 11:n laitevaatimukset ettei tule ostettua pykälää liian vanhaa rautaa pölyttymään.

Ja Youtuben kissavideot pyörii lähes missä tahansa koneessa.  :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 20, 2023, 17:01:37
Siitä on jo hyvin kauan kun luovutin ja siirryin Linuxiin, em. syistä.

Nyt vanhempien käyttöjärjestelmien haltijoita päivitetään toimintakunnottomiksi ja samalla luvataan sellaisen toiminnan loppuvan nykyiseen versioon. Uskooko joku?

Järjestelmät eivät ole minulle pääasia vaan se, että tietokoneella voi tehdä asioita, joita haluan tehdä. En ole "siirtynyt" mihinkään vaan käytän sitä järjestelmää, joka koneessa sattuu olemaan, ja jolla jotain voi tehdä. Näitä rivejä naputtelen hieman pöhkösti asennetulla Ubuntulla. Kone (HP ProBook 6465b) näyttää mm. seuravaa:

5.15.0-67-generic
Description:    Ubuntu 20.04.3 LTS
Release:        20.04
Codename:       focal
XFCE



Työpöytää ja ikkunoita on vähän viritelty. Sininen alapalkki (jota pidän yleensä autohide-tilassa) on omatekoinen. Se on pieni pätkä sinistä nauhaa, jossa väri vaihtuu hieman, jotta syntyisi 3d tunnelmaa. Taustakuva on poikkeuksellisest Gibraltarilta. Yleensä kuvana on näkymä Sokeritoppavuorelta Rio de Janeirosta.

Tämä on siis Ubuntu. Muita Linuxeja (muissa tietokoneissa) on mm. MX-linux (2018), joka on nykyisin melko arvostettu, ja jossa on hyviä ominaisuuksia. Chromebookeja on kaksi. Hetken päästä alan tehdä videota Macilla ja ilmaisella DaVinci Resolve ohjelmalla. Suosittelen.

Mikä tahansa tietokone ja järjestelmä käy, kunhan hommat hoituvat. Myös Windows, jossa olen hieman pudonnut kelkasta, kelpaa.

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Sitten kun ostan uuden pöytäkoneen, niin jos vanha vielä pelittää, ehkä voin kokeilla sillä Linuxia.

Olisiko ollut lie Mikrobitti-lehti jonka mukana tuli se Linux mikä ei sitten toiminut. Ei se toisaalta kyllä mikään eka zydeemi ole mikä minulla ei ole toiminut. Jos olen esim. alesta ostanut jonkin pelin (sen muutaman, joskus aikoinaan), niin eipä aikaakaan kun tulee ihan täysin tenkkapoo sen kanssa että votta vak. Kärsivällisyyteni on kuin hillerillä. Jos ei heti toimi, niin olkoon sitten toimimatta, en mokomaan enää koske.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 23, 2023, 10:51:34
Sitten kun ostan uuden pöytäkoneen, niin jos vanha vielä pelittää, ehkä voin kokeilla sillä Linuxia.

Linuxia voi kokeilla myös sellaisella tietokoneella, jossa pyörii Windows. Tarvitaan vain muistitikku, jolle netistä ladattu Linux "asennetaan", ja sen jälkeen käynnistetään tietokone siten, että tikku on siinä kiinni, ja kone käynnistyy "Linuxina". Bios pitää ehkä säätää niin, että kone lataa käyttöjärjestelmän tikulta, mutta tämä ei ole vaikeaa. Ohjeita löytyy pilvin pimein.


https://youtu.be/_vU4IIvLmd0

Olen joskus kauan sitten tehnyt tällaisen ohjeen, miten Linuxin saa asennettua tikulle. Muitakin menetelmiä ja ohjeita löytyy.

http://zaktestit.blogspot.com/2014/01/yksinkertainen-ohje.html

ROOSTER

Olisiko kevennetty Windows jollekin sopiva ratkaisu?

Lainaus käyttäjältä: https://tekniikanmaailma.fi/kutistettu-windows-10-voi-olla-nappiratkaisu-iakkaan-pc-tietokoneen-kayttojarjestelmaksi-tallainen-on-tiny10/"Kutistettu Windows 10" voi olla nappiratkaisu iäkkään pc-tietokoneen käyttöjärjestelmäksi – Tällainen on Tiny10

Linux on lähestulkoon aina sopivin käyttöjärjestelmä vanhaan pc-tietokoneeseen, koska siitä löytyy yleensä aina käyttäjän omia tarpeita parhaiten vastaava jakeluversio. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö vastikään päivittynyt Tiny10 olisi kiinnostava hanke.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Vähäsen säikäyttää. Jos rajaat auton rekkarin, nimesi tai puolisosi genitaalialueet näkyvistä julkistamastasi kuvasta niin ne voikin jäädä kuvaan piilevästi.
Uskomaton virhe Windowsin kuva­ohjelmassa voi paljastaa arka­luonteiset tietosi
Kuvien rajaaminen Windowsin ja Pixel-puhelinten työkaluilla voi säilyttää myös alkuperäisen kuvan, tutkijat havaitsivat.

- https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000009472289.html

Myöskään piiloteltavan (rekkarin,nimen tms) sumennus tai pixelöinti ei välttämättä suojaa kun se on palautettavaissa.
- https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008683734.html
Paras tapa joka siinä neuvotaan: Maalaa siihen mustalla värillä päälle.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska

Kaipausketjusta
Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 23, 2023, 11:11:13
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 23, 2023, 10:51:34
Sitten kun ostan uuden pöytäkoneen, niin jos vanha vielä pelittää, ehkä voin kokeilla sillä Linuxia.

Linuxia voi kokeilla myös sellaisella tietokoneella, jossa pyörii Windows. Tarvitaan vain muistitikku, jolle netistä ladattu Linux "asennetaan", ja sen jälkeen käynnistetään tietokone siten, että tikku on siinä kiinni, ja kone käynnistyy "Linuxina". Bios pitää ehkä säätää niin, että kone lataa käyttöjärjestelmän tikulta, mutta tämä ei ole vaikeaa. Ohjeita löytyy pilvin pimein.


https://youtu.be/_vU4IIvLmd0

Olen joskus kauan sitten tehnyt tällaisen ohjeen, miten Linuxin saa asennettua tikulle. Muitakin menetelmiä ja ohjeita löytyy.

http://zaktestit.blogspot.com/2014/01/yksinkertainen-ohje.html

Tuollaisen asennustikun luomiseksi lataa ensin netistä haluamasi Linux-jakeluversio (distro) .iso-levynkuvatiedostoksi kovalyllesi ja tee siitä muistikulle käynnistettävä taltio. Sivulla
https://distrowatch.com/dwres.php?resource=major
esitellään eniten käytettyjä Linux-versioita. Kopek mainitsee muutamiaWwindowsiin asennettavia apuohjelmia käynnistettävän muistitikun luomiseksi. Ubuntu Linuxissani on helppo ohjelma "Luo käynnistyslevy" valmiina tekemään .iso-levynkuvasta USB-tikulle käynnistettävän asennustaltion.

Linuxia voi siis kokeilla muistitikulta ajamalla asentamatta Linuxia kovalevylle. Kun yleensä kokeilussa ei voi tallettaa asetuksia tai muista tietoja seuraavaan kokeuiliukertaan, oikeaan käyttöön kaivataan kovalevylle asennus.

Selvitä Googlella miten koneellasi saa käynnistysvalikon, esim F12-näppäimellä heti virran kytkemisen jälkeen

Koneen ollessa virta sammutettuna, liitä käynnistyvä muistitikku tietokoneen USB-liitäntään.

Käynnistä tietokone ja pidä käynnistyksen alussa F12-näppäin painettuna tai miten koneessasi onkaan. Kun saat valikon käynnistystaltion valitsemiseksi valitse USB-muistitikku.

Omassa (Win10) läppärissänui jouduin laittamaaan UEFIssa Secure Boot -asetuksen Disabled tilaan Linuxin tikulta käynnistämiseksi. Kesti melkein 10 minuuttia käynnistyä tikulta öladattavaa tarkistettaessa.

Valitse ruudulta kokeilu ilman asennusta ja saa vaikutelma (liitteessä Try Ubuntu, huomaa kielen valinta, joka tekee myös näppäimistön tulkinnan).

MrKAT

^Kätevää, levynpelastustikkuna se toimii myös?

Parisen viikko sitten käynnistin 18 vuotta vanhan IBM-läppärini (Win XP), ekani. En ollut uskaltanut avata sitä 6-8 vuoteen, osin siksi että pelkäsin miten käy. Nyt oli hiukan pakko ja tietokonemuutosten takia olin rohkeammalla päällä.
  Litium-ioni-akku ei latautunut ollenkaan (pelkäsin että räjähtää tms). Pysyi ja näytti nollaa loppuun asti. Mutta 15 minuutissa Win XP lopulta käynnistyi. Piti vain antaa pvm ja klo koska luuli olevansa v:ssa 1998. Kaikki tiedot oli tallella ja varakoppasin siitä tiedostoja ulkoiselle levyasemalle.
   
Viime  sunnuntaina käynnistin sen uudelleen, koska huomasin että pöhköyksissäni olin tallentanut D-aseman tietojen sijaan C-aseman tiedostoni toiseen kertaan. Nyt kävi niin jännästi että akku alkoikin latautumaan!  Koetin kädellä että lämpiää muttei liiaksi. Akun kohdalta klikkasin ja löysin tietoja että sisäinen lämpötila on +42 C josta se hiljalleen alkoi laskemaan. 1½ tunnissa se täyttyi 100-100%:sti. Samalla opin että akku voi täyttyä 100%:sti, mutta kone lataa sitä vielä senkin jälkeen kunnes se on todella aito-100%:sti eli 100-100%:sti täysi. :D

Tuntuu hullulta että minulla on nyt tässä pöydällä 3 täysin toimivaa läppäriä, joista vain 1 on kelvollinen internettiin. Tämän lisäksi on 4-ytiminen  (ilmainen lahja)täbbäri jossa Android 4.4.4, jota ei voi enää päivittää. Saatoin alkaa katsella sillä Ylen Areenaa ja Youtubea selälläni matolla. (Aah!) Koska minulla on nyt WLAN, jonka tekee pieni kätevä akullinen rinta-taskuun mahtuva Saunalahden nettiasema, prepaid. Mutta sittemmin tuo täbbäri on alkanut tökkiä, Areena pysähtelee. Suora YLE tv:kin pätkii ajoittain.  No, koska se on vähäarvoinen niin sillä ehkä uskaltaa rämäpäisesti käydä sivuilla jossa en tällä koneella ikinä uskalla käydä. :D

   
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Jaska

Levynpelastusta Linux-asennustikulla kymmenkunta vuitta sitten en täsmälleen muista, mutta googlella ohjeet hain. Muistaakseni joku mount-komento oli pääteohjelmassa (Command Line Interface CLI)  ensin annettava pelastettavan kovalevypartition saamiseksi käsittelyyn. Sitten "varmuuskopion" tekoon ulkoiselle levylle on erilaisia tapoja. Itse olen viimeksi tainnut käyttää tämantapaista kopiointikomentoa
    sudo rsync --archive --verbose     $sourcefolder $backupfolder
Jonkinlaista riesaa oli, että tiedostojen nimeämissäännöt poikkeavat vähän Linuxissa ja Windowsissa (mm. mitkä erikoismerkit ovat sallittuja tiedostonimessä)