Olen ennenkin rutissut sovellusten turhista muutoksista ja taas on aihetta (ja varmaan ei tämä ole viimeinen kerta, ellei taivaalta jotain putoa päähäni ja vie hengen sitä ennen).
Pääasiallisesti käyttämäni selain, Opera, jota käytän mm. Kantiksessa roikkumiseen, lehtien lueskeluun ja muuhun surffailuun, viimeisen viikon aikana teki itseensä parikin päivitystä. Aamulla selaimen avauksessa tuli iloinen aloitussivu, että nyt sinulla on todella uutta ja hienoa, mikä helpottaa selailua. Ainoa vain, että en ole edes huomannut aiemmin selailussa mitään vaikeutta ja siksi juuri tätä selainta olen käyttänyt. Jouduin asetuksista jotain "helpotuksia" kääntelemään pois päältä, kun minua ne eivät helpottaneet.
Mutta yhdelle "kivalle jutulle" en löytänyt asetuksista mitään täppää, jota olisin voinut käyttää hävittääkseni lisäkkeen. Ensimmäisellä kerralla selaimen avatessani päivityksen jälkeen ihan pelästyin, jotta mitä ihmettä tapahtuu, kun keskelle näyttöä ilmestyi noin tupakka-askin kokoinen musta alue ja läppäristä alkoi kuulua "avaruudellista ääntä" ja mustaan alueeseen ilmestyi ilmeisesti jonkinlainen O-kirjainta jäljittelevä venkura, joka lähestyi kaukaisesta tyhjyydestä. En edes tiedä, miksi tuota pitäisi nimittää, mutta muutamassa päivässä pelästys muuttui ärsytykseksi. Lisäksi ilmeisesti jonkinlaisena bugina aina välillä uuden välilehden avauksessa se musta alue vilahti näytöllä.
Suomenkielisillä hakusanoilla en löytänyt mitään avuksi, joten vaihdoin enkkuun ja kohta ensimmäisten hakutulosten yhteydessä tuli jo vastaan usein kysyttyjen joukossa: "How do I turn off the startup sound in opera?" ja vastaus kysymykseen. Enpä ole ennen tehnyt mihinkään muutoksia, joka alkaa näin "Launch Opera One web browser and type opera://flags in address bar and press Enter. ..."
Joka tapauksessa ohjetta noudattamalla sain sen aloitushärvelin pois. Mietin vain, miten joku kokemattomampi käyttäjä osaisi tai uskaltaisi tehdä tuon, jos se aloitusjuttu häiritsee. Minulla vaihtoehtona olisi kyllä ollut vielä se, että hylkään koko selaimen ja otan Tuliketun taas vuosien tauon jälkeen käyttöön.
Opera ei taida olla yleisimmin käytettyjen joukossa? Tämä asia kuuluisi pikemminkin ärsyttäviin asioihin kuin tähän, mutta jatkan nyt tässä.
Muutama ilta sitten luulin, että Isännöitsijäyhtiön käyttämä eTampuuri -sovellus on mennyt rikki. Pääsin kyllä kirjautumaan, mutta etusivua lukuun ottamatta ei sitten mitään muuta ollutkaan. Olin sitä kuitenkin aiemmin käyttänyt Operalla, koska linkki oli Kirjanmerkkipalkissa. Pitkään tuskailin asian kanssa ja viimein yritin toisella selaimella ja sillä löytyi kirjautumisen jälkeen sivustolle myös sisältöä. Ilmeisesti jommankumman sovelluksen päivitys on rikkonut yhteensopivuuden.
Noilla hyötykäyttösivustoilla voisi olla kyllä maininta ihan etusivulla jotenkin, jotta mille selaimille toimivuus on varmistettu. Jossain tällaisen olen nähnytkin, ja sitä sanoisin jo palveluksi, ettei kävijän tarvisi ihmetellä turhaan, jos käytössä on sopimaton selain.