Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Jaska:  Office 365:n Outlookista en tykkää, siitä puuttuu vanhan Outlookin selkeys alkaen luettujen ja lukemattomien viestien erottumisesta.


Kyllä minulle ne erottuu ihan entiseen malliin. Tosin oletusasetukset on niin pöljät, että liian nopeasti vilkaistu saapunut posti ei tule "luetutksi" pelkällä avaamisella ja sulkemisella. Vaan sitä pitää roikottaa auki jonkin aikaa tai jopa avata kahteen otteeseen.  Vahingossa löysin tuon asetuksen ja korjasin sen mieleisekseni, eli nopea avaamineen kuittaa sen luetuksi. No, jotta ei olisi ollut liian yksinkertaista, niin tuo sama pitää sitten tehdä jokaiselle sovellukseen liitetylle postilootalle erikseen.


Minä puolestani tuosta sovelluksesta sinällään pidän, sillä töissä sitä on tullut käytettyä vuosikaudet, siis jotain vanhempaa versiota siitä. Sen kyllä olen huomannut, että läheskään kaikkia töissä tarpeellisia ominaisuuksia ei ole tullut kotipostissa käytettyä. Syynä lähinnä se, että kotipostia on niin paljon vähemmän ja ne on jaettu käyttötarkoituksen mukaan eri laatioihin, joten erilaiset järjestyksenpitoon liittyvät jutut on aika tarpeettomia kotikäytössä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#691
https://kantapaikka.net/index.php/topic,1430.msg85528.html#msg85528´

Tuohon liittyen. Olisiko olemassa näppärää ja luotettavaa keinoa avata konetta käynnistettäessä näkymää oman koneen sijaan serverillä tai jossain toisessa koneessa pyörivään käyttikseen?

Meillä oli koulussa tietokonekurssilla käytössä VMware-virtuaalikone, jolla harjoittelimme windowsin toimintaa. Vaikka jokaisessa koneessa oli oma VMware-virtuaalikoneohjelmansa, kaikki Virtuaalikoneklientit yhdistettiin samaan serveriin niin, että jokaisen virtuaalikoneklientin windows pyöri fyysisesti serverillä omassa virtuaalikoneessaan. Serveriltä varattiin siis hiukka rammia ja tallennustilaa tms. kullekin avatulle yhteydelle erikseen, joihin kukin oppilas asensi oman windowsinsa. Jos ei muistanut sulkea omaa windowsiaan virtuaalikoneella, windows pysyi päällä vaikka virtuaalikoneklientilä yhteyden käyttökoneelta sulkikin. Ja taas kun avasi virtuaalikoneklientillä yhteyden serveriin, päällä ollut windows ilmeistyi virtiuaalikoneklienttiin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Eli tarjoaako joku softa mahdollisuuden avata suoraan serverillä pyörivä käyttis. Vai edellyttääkö tämä joka tapauksessa windoewsin tms-käyttöjärjestelmän avaamista ja sen jälkeen jotain VMwaren kaltaista ohjelmaa välissä?

Jos voisi hoitaa homma ilman käyttistä ja erikseen avattavaa ohjelmaa serverillä pyörivää käyttistä varten, serverille olisi kirjoitettavissa ohjelma, joka mahdollistaisi yhteyden katkaisemisen johonkin toiseen koneeseen jos tarve sitä vaatisi. Tuossa voisi olla yksi keino suojata valtionsalaisuuksia tällaisissa tilanteissa. Eli kun edustajat evakuoidaan, voidan lähetää serverille käsky sulkea yhteys edustajan toimiston koneeseen ja vaikka kuvaruutu näin toimiston koneessa pimenisikin, itse käyttis pyörisi edelleen serverillä ja edustaja voisi avata yhteyden käyttikseensä vaikka bunkkerista käsin ja jatkaa töitään sieltä käsin.

Epäilenpä tosin, kuinka paljon motivaatiota eri maiden parlamentaarikoilla olisi haluja tallentaa omalla koneellaan kirjoittamansa ajatukset ja tekemänsä työt pilveen pois omista käsistään, sillä arveluttavien tietojen tuhoaminen on paljon helpompaa kun on fyysisesti läsnä se kone ja kovalevy, johon tiedot tallenetaan, kuin tilanteessa, jossa kaikki informaatio olisi jossain valtion ja siten mahdollisesti arveluutavien tahojen ylläpitämässä pilvessä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lenny

^ Tietysti kaikki on mahdollista, ollut jo pitkään. Periaatteena siis on, että se työpöytä ajellaan jossakin pilvessä, esim. Amazon ja sitten sitä käytetään etäkäyttöprotokollan kautta, esim. RDP.

Yksi ongelma tuossa ideassasi vain on: mikään valtionhalllinto ei koskaan, milloinkaan, ikinä tule luottamaan näissä asioissa johonkin yksityiseen pilvifirmaan. Niiden tietoturva tulee aina perustumaan osakseen vahvaan fyysiseen tietoturvaan paikallisesti hallittuine työsemineen, joka siis tässä tapauksessa petti. Eihän näitä meemisotureita olisi pitänut sinne sisälle asti koskaan edes päästää.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

-:)lauri

^
No siis tietenkin tuo edellyttäisi, että se amerikkalaisten poliitikkojen pilvi olisi fyysisesti kongrsessin tai pentagonin bunkkerissa ja viranomaisten ylläpitämänä eikä Googlen ylläpitämänä Haminen serverihallissa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - tammikuu 07, 2021, 14:29:01
^
No siis tietenkin tuo edellyttäisi, että se Amerikkalaisten poliitikkojen pilvi olisi fyysisesti kongrsessin tai pentagonin bunkkerissa ja viranomaisten ylläpitämänä eikä Googlen ylläpitämänä Haminen serverihallissa.

Voisin kuvitella, että niiden IT on aika hyvin hoidettu jo nyt. Se fyysinen puoli vain nyt petti aika pahasti.

Lisäys: tuo kuvailemasi asetelmahan on tuttu tietotekniikan historiasta, ns. thin client. Nämä hommat on osittain trendikysymyksiä, ja ehkä siihen taas mennään jossakin välissä. Toki kaikki on nykyään jo enemmän tai vähemmän verkossa, vaikka käyttikset onkin edelleen aika paksuja.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

-:)lauri

Tjaa, nyt muistelenkin thin clientin mainitessasi, että olen kuullut puhetta tällaisesta konfuguraatiosta joskus kauan sitten aiemminkin. Eräässä toisessa ICT-yrityksessä aiemmin työskeneelleesäni, kokeilimmme hiukka ideaa ennen älykännyköitä. Mahdollistimme Doomin pelaamisen, joskus vuonna 2001 - 2002 Qualcommin mobiilipääteessä niin, että serveri renderöi kaiken valmiiksi ja lähetti mobiilipäätelaitteeseen vain renderöidyn kuvan ja mobiilipääte lähetti serverille takaisin pelajan komennot. Silloin pelin kannalta riittävä viiveettömyys langattomassa yhteydessä saavutettiin erikoistehokkaalla mobiiliyhteydellä, joka saatiin silloin pystyyn vain jollekin 20-30 metrin säteelle tukiasemasta/antennista tms.

Nykyajan perusrauta ja tehokkaimmat internetyhteydet mahdollistavat kuitenkin jo tuollaisen ja monissa muissakin tapauksissa ihan saman käyttömukavuuden pilven käyttämiselle kuin mikä saavutetaan, jos tavara olisi fyysisesti omalla koneella. Ehkä tämä on myös se suunta, johon mennään joka tapauksessa jossain vaiheessa, kun tietokonekomponenttien suhteen planeetan luonnonvarat alkavat tulla vastaan.

Ehkäpä konesali vie suorituskykyynsä nähden vähemmän kriitiisiä luonnonvaroja kuin jos konesalin suorituskyky jaettaisiin fyysisten pöytäkoneiden kesken. Ehkäpä tulevaisuudessa ostetaan vain client, kuvaruutu, hiiri ja näppäimistö ja siten vuokrasopimuksella internetyhteydellä varustettu virtuaalikone pilvestä. Minulle ei tuottaisi vaikeuksia sopia tällainen diili googlen kanssa tällä hetkellä. Tietysti asia olisi toinen, jos joutuisin työttömäksi, jolloin vuokrasuhteiden sijaan olisi hyvä olla softat ja rauta fyysisesti läsnä. Tosin sellaista muutosta ei työttömiltä tai keltään muultakaan kysytä, jos resurssipula estää raudan ostamisen kaupasta. Luulisin että ideologia omaksuttaisiin aika nopeasti.

Muutenkin tekisi ihmiskunnalle ihan hyvää jos tietokoneiden varaan ei voisi enää niin paljon laskea kuin nykyään laskemme.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lenny

Tietotekniikkahan tuli yrityksiin nimenomaan aluksi tekstipäätteiden muodossa, eli sovellukset ajettiin "pilvessä" (omalla / vuokratulla mainframella). Sitten tuli nämä nykyisenkaltaiset PC-koneet. Vielä 90-luvulla oli varsin yleisiä ns. X-päätteet, jotka olivat graafisia päätteitä, eli näitä thin clientteja. Jostakin syystä se vain tipahti pois muodista, ja nykyään kaikkialla on Windows. En kuitenkaan ihmettelisi vaikka tämä trendi taas kääntyisi. Ei uutta auringon alla jne.

Ainakin Amazon on nyt pandemian aikana puskenut omaa etäpääteratkaisuaan (Amazon Workspace) etätyöläisille.

Molemmissa (paksu ja ohut pääte) on puolensa.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Kopek

Annan linkin kirjoitukseen, jonka joku on lähettänyt Elisan neuvontasivulle. Sama pätkimisongelma, joka jutussa mainitaan, ilmenee minunkin Ubuntu-koneessani. Elisa Viihde on sillä koneella käyttökelvoton. Heikkotehoinen ja vähämuistinen Chromebook pyörittää ohjelmia ongelmitta.

Jutussa mainittua kovalevyn "turpoamista" en ole havainnut, koska kokeilu on ollut niin lyhyt. Olen lopettanut katsomisen saman tien huomattuani, ettei siitä tule mitään. Kuva pysähtyy noin viiden sekunnin välein liikkumattomaksi ja lähtee noin sekunnin tauon jälkeen taas rullaamaan kunnes viiden sekunnin päästä pysähtyy taas ja niin edelleen.

https://yhteiso.elisa.fi/elisa-viihde-sovellus-ja-nettipalvelu-16/elisa-viihde-sovellus-paetkii-urakalla-518015

Mistähän voisi olla kyse?

Kopek

Hieman historiaa.

Ensimmäinen tietokone meidän kotiimme hankittiin jo 1980-luvun alussa. Se oli iso Digital-merkkinen kone isoine levyineen, ja se tuli yhtiön käyttöön. Hintaa taisi olla saman verran kuin hyvällä henkilöautolla. Minäkin tätä konetta aikanaan käytin, mutta mihinkään omiin hommiini en osannut sitä käyttää. Tällaisia omia hommia olisi voinut olla esimerkiksi tekstinkäsittely.

Myös PC-tietokone ostettiin myöhemmin, mutta sitä en ehtinyt käyttää kuin hetken, kunnes tietyt tapahtumat lopettivat käytön omalta kohdaltani. Näihin tapahtumiin en enää tässä tämän tarkemmin palaa. PC:ssä oli Canon lasertulostin. Vaikka tietokone oli nykymittapuun mukaan teholtaan ja ominaisuuksiltaan täysin surkea, se oli aika kallis. Tietokoneita ostettiin tuohon aikaan enimmäkseen konttorikäyttöön johtuen niiden kalliista hinnasta. Kotitietokoneet olivat kuitenkin yleistymässä, koska innostus tietokoneita kohtaan oli suuri.

Oman kaikkien aikojen ensimmäisen mikroni hankin vuoden 1989 lopussa. Se oli turkulaisen "Trifunic" -yhtiön kasaama ja taisi kuulua valikoiman halvimpaan päähän. Mukana paketissa tuli Panasonic matriisitulostin. Koneessa oli 30 megatavun kovalevy ja Intel 8088 prosessori.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Intel_8088

Tuo kone oli minulla osittaisessa käytössä aina 2000-luvun alkuvuosiin asti. Lopulta se lakkasi toimimasta ja vein sen autotalliin. Koska se on  kaikkien aikojen ensimmäinen tietokoneeni, säilytän sen muistona (ja siksi, että olen romunkerääjä enkä raski heittää mitään pois).

Vuoden 1990 alussa ostin toiseksi koneeksi halvimman Toshiba läppärin T1000, jolla kirjoittelin paljon vuosien kuluessa. Yhden kerran vaihdoin siihen akut. Ostin akkukennoja Pohjois-Haagassa (vai oliko se etelä-..) sijainneesta komponenttiliikkeestä.


https://www.youtube.com/watch?v=pJbE6ypmOt0

Joskus 1990-luvun puolivälin paikkeilla näin erään liikkeen ikkunassa Toshiba 1200 -mikron ja ostin sen. Se on ilmeisesti vieläkin vanhempi kuin Toshiba 1000 eli mahdollisesti vuodelta 1988. Tälläkin koneella kirjoittelin paljon. Minun koneessani ei ole kovalevyä vaan kaksi diskettipaikkaa. Koneessa on virtuaalinen muisti, johon voi ladata muistaakseni DOS käyttöjärjestelmän ja ehkä jonkun ohjelmankin. Tieto pysyy kuitenkin tässä muistissa vain niin kauan, kun akussa on virtaa tai töpseli on seinässä. Tätäkin konetta käytettiin satunnaisesti 2000-luvun alkuvuosiin asti.

(huonohko video)


https://www.youtube.com/watch?v=LB46vZsGBhI

Jäin 1990-luvulla rahapulan takia jälkeen yleisestä tasosta tietokoneissa. Ihmiset ostivat Pentium-mikroja kotiinsa ja hankkivat internet-liittymiä, ja minä kirjoittelin edelleen 1980-luvun DOS-koneilla. Windows käyttöjärjestelmä hiirineen oli minulle tuntematon. Vasta kesäkuussa 1997 ostin ensimmäisen Windows-koneeni. Se oli jo ostettaessa vanhanaikainen, koska siinä oli Intel i486 prosessori. Tuohon aikaan koneissa oli jo Pentium prosessorit. Tuolla 486:lla aloitin internetin käytön vuodenvaihteessa 1998-1999.

1990-luvun loppuvuosina tapahtui hyppäys tietokoneiden tehoissa. Esimerkiksi vuonna 1997 ostettu uusi kone vanheni tehonsa puolesta lähes käyttökelvottomaksi jo muutamassa vuodessa, mutta vuonna 2000 ostetulla koneella pärjäsi seuraavat kymmenen vuotta. Ostinkin syksyllä 2000 uuden koneen, joka on ollut käytössäni aivan viime vuosiin asti. Nyt se on jo pantu syrjään.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - tammikuu 18, 2021, 17:27:24
Just keksin että tekisi mieli opiskella Dockeria kun meillä ilmeisesti siirrytään duunissa kaikkien järjestelmien osalta sen käyttöön syksyllä, mutta tietysti mun tuurilla udemyllä ei ole nyt alennusta kursseissa. Vajaan sadan tai kahden sadan euron kurssit eivät lämmitä kun olen tottunut saaman kurssit vajaalla parilla kympillä.

Udemyssä ilmeisesti sesonkiaika kun hintoja kannattaa pitää näin korkeina.

Just mun tuurilla alennukset alkoivat jälleen ja sain mielenkiintoiselta vaikuttaneen Docker-kurssin 15 euron hintaan. Tai ei se ollut mun tuuria vaan enempikin se, että nyt kun pitäisi asentaa Docker koneelle, jotta voisi harjoitella, niin tää mun kone on tietenkin liian vanha pyörittääkseen Dockeria. Ja uusi tietokone tulossa vasta ehkä parin kolmen kuukauden sisällä/kuluttua kun alkaa olla näytönohjaimia markinoilla.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

No niin. Äsken kone tilttasi jumiin 99.9% perusteellisesti. Ei sammusnappikaan auttanut eikä kannen kiinnipano. Ihme kyllä, mokkulan irrottaminen aiheutti äänimerkin ja verkon merkkiin poissa-ruksin. Mutta lopulta piti irrottaa akku.
  Jumiin kone meni kesken kantapaikkaan kirjoittamisen. Tämä on yleisin tapa tiltata ja sekin hyvin harvinaista.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

^
Kirjoitat siis aivan liian paksua tekstiä, joka jumittaa koneen?

Mutta tuo on jo saavutus. Kyllä minä näinä vuosikymmeninä olen aina saanut tiltanneen koneen pakkosammutettua virtanappulasta. Pakkosammutus tehdään pitämällä virtanappia pohjassa niin pitkään, että kone sammuu. Aika vaihtele vähän eri koneissa, mutta yleisin lienee 5 10 sekuntia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#702
Nyt on tietokone tilattu. Verkkokauppa sai rahani.

Tilaukseeni kuuluivat
Kone (valmispaketti, sisältäen rtx 3090 näytönohjaimen).
4k-näyttö
4k-näytölle ilmeisestikin optimoitu DisplayPort 1.4 -kaapeli
Simppelein focusriten äänikortti.
EPOS Sennheiser -kuulokevahvistin. Tätä en olisi tarvinnut, mutta pakko kokeilla.
jatkojohto.

Tietokone ja näyttö ovat ilmoitettu saapuviksi verkkokauppaan vasta helmikuussa, että saa nyt nähdä, kauanko tässä sitten lopulta menee, että tilaukseni saan, jos saan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

#703
Suositelkaas mulle jokin läppäri, jota on jonkun verkkokaupan varastossa, ja mielellään semmoinen, missä on passiivijäähdytys (edellisessä, joka nyt hajalla, meni tuuletin kaksi kertaa rikki) .

Mitään en aiheesta ymmärrä. Edellinen oli kehno, hidas ja sumea  HP ProBook, huononäyttöinen 1366 * 768 tarkkuus, taisi olla 15 tuumaa tms. Hidas (i3 prosessori). Liian vähän muistia (4GB).

Tarve olisi telkkariohjelmien katseluun (17-tuumainen mieluiten), valokuvien muokkaukseen, digitaiteiluun, kirjoitteluun, taulukkolaskentaan, satunnaisiin peleihin, mutta ei kai räiskintäpeleihin. Eli ei kai tarvitse olla mikään pelikone. Ja se tuulettimien poissaolo siis olisi kova juttu.

Ei hirveästi tonnia kalliimpi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

^Paha sanoa. Mutta taisit itse vastata perusominaisuuden osalta: riittävästi muistia! Itsellä on 14 tuumainen HPn EliteBook kotikoneena. Ostin käytettynä ja laitoin toisen 8GB kamman siihen. En muista että tuuletin olisi koskaan häirinnyt. Sohvasurffailua ja Yle Areenaa sillä lähinnä tulee harrastettua. Ja muita normaaleja kotiaskareita: taulukkolaskentaa, kevyttä piirtelyä ja Kantapaikalle kirjoittelua.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur