Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

Pukinkonttiin voi toivoa analogista tuotetta: Mikko Hyppöseltä on ilmestynyt kirja, joka on vaatimattomasti nimeltään Internet.
https://yle.fi/uutiset/3-12134104

Ps. Saatavilla ilmeisesti myös e- ja äänikirjana.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 12, 2021, 14:26:59
^
Palautin Googletilin ja yritin uudelleen. Edelleen kitisee siitä, että käyttöjärjestelmää on muutettu eikä sitä suostunut päivittämään. Sen sijaan kourallisen niitä muita sovelluksia nyt päivitin ennen tilin poistamista.

Eipä tuo nyt niin nuukaa ole, sillä Tuubin käyttöä varten tuon olen pojille antamassa ja laite toimii minkä toimii ja sitten joutaa frisbeeksi.
Omituista. Voi kyllä olla myös laitteen valmistajan laatima jäynä... Ehkä jokin sellainen sovellus on poistettu käytöstä, joka on kriittinen järjestelmäpäivityksiin.

Yhtä kaikki, jos aiot antaa tabletin joka tapauksessa pois, niin suosittelen lataamaan sinne (Ja miksipä ei esim. omaan puhelimeen) Youtube Vanced. Löytynee myös Play-kaupasta; on käytännössä Youtube Premium, ilman mainoksia. Ei edellytä laitteen murtamista tai muuta sellaista.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

Kävin poikien kanssa tabletin käyttöä läpi, sillä siihen aikaan kun vanha oli minulla ainoa, pojille laitoin kaiken valmiiksi käyttöä varten. Olin myös ladannut muutaman pienen pelin heitä varten siihen. Ajattelin, että käytöstä on sen verran aikaa, että on hyvä kerrata muutamia juttuja. Kiltisti he kuuntelivat "esitykseni" läpi ja toinen lopuksi sanoi, että "noihan on ihan samat kuin koulun chromeissa". Voi, minä tyhmä nyt sitten olin heille itsestään selvyyksiä selittänyt. Vähänkö tunsin itseni "ajasta jääneeksi" :D


*:*:*:*:*

Kuinkahan monta kertaa on tälläkin palstalla on kirottu noita roskapostiarpajaisia? Ei se mitään, teen sen taas kerran. En voi ymmärtää, miten vuosikausia samasta osoitteesta tuleva posti menee roskapostiksi pyytämättä ja yllättäen? Toisessa tapauksessa aamulla tullut posti tuli saapuneisiin ihan oikein ja siihen vastasin ja jäin odottamaan kommenttia, jota ei koskaan tullut. Tai tuli, kun sen vahingossa löysin joskus viikon päästä roskapostista. Vastaus oli tullut iltapäivällä samana päivänä, jolloin nuo pari aiempaa viestiä vaihdettiin samassa viestiketjussa. Tuo on kyllä jo niin saatanan järjenköyhää, että sanat loppuvat kesken. >:( >:( >:( >:(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Liittyen viestiin https://kantapaikka.net/index.php/topic,948.msg110886/topicseen.html#msg110886 jota en nyt suotta toista tähän enempää kuin, että olin muuttanut läppärillä Netflixin tekstityksen koon ja jouduin kyselemään apua, miten saan saman asetuksen muutoksen telkkariin, kun Netflixistä en löydä samanlaista säätöä. Sain ohjeita, mutta en oikein niitä ymmärtänyt, joten jatkoin omia kokeiluja, josta nyt tässä viestissä tilitystä.

Onnistuin lopulta löytämään ratkaisun telkkarin päästä. Piti television verkkoselaimen kautta kirjautua Netflixin tilille ja tehdä muutos siellä. Sen jälkeen vielä piti ladata Netflix uudelleen, niin että muuttuneet asetukset tulee voimaan.

Ainoa vaan, että tekstin koossa on kolme vaihtoehtoa: pieni - keskikoikoinen - suuri. Aikaisemmin käytössä oli keskikokoinen, joka tuntui väsyneillä silmillä liian pieneltä. Nyt sitten vaihdoin suuren, joka on sitten ihan perkeleen iso, liiankin iso  :-\

Piti vielä alkaa etsiä, olisiko joku muu fontti parempi siinä keskikokoisessa, ettei tarvi puolta kuvaa peittää tekstillä, joten takaisin läppärille kokeilemaan vaihtoehtoja.

Nyt sitten tässä läppärillä aloin etsiä fonttivaihtoehtoa, joka oli keskikokoisena selvempi kuin oletuksena tarjottu ja mielestäni sellaisen löysinkin. Ainakin läppärillä se oli hyvin helposti luettavissa ja bonuksena vielä se ei katoa vaaleampaan taustaankaan. Läksinpä sitten sitä telkkariinkin laittamaan. Avasin telkkarin ja Netflixin ja da-daaa! Muutettu teksti oli tullut sinne ihan pyytämättä ja yllättäen. :o

Eli syystä tai toisesta se, että telkkarin selaimella olin edelleen kirjautuneena (en siis edellisellä kerralla kirjautunut ulos, kun suljin selaimen) vaikutti niin, että läppärillä tehdyt päivitykset päivittyivät myös telkkariin. En kyllä ymmärrä, mutta ehkä ei tarvitsekaan, kun nyt toimii niin kuin haluan :)

Voi, että ihminen tuntee joskus itsensä aika tyhmäksi seikkaillessaan tiedon valtateillä.  :o :o
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Olen opetellut nyt muutaman kuukauden käyttämään Windowsin aloitus-valikkoa. On ollut aina joku Windows-versio kovassa käytössä ainakin jo vuodesta 1999 ja aina mulla on ollu käyttämieni ohjelmien linkit työpöydällä. Nyt tämän uuden koneen aikana olen siirrellyt pikku hiljaa suurimman osan näistä pikakuvakkeista aloitusvalikkoon. Toisin sanoen ensikertaa käytän aloitusvalikkoa muuhunkin kuin asetusten etsimiseen taikka tietokoneen sulkemiseen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Minulla on useimmin käyttämäni sovellukset alapalkissa, vai tehtäväpalkkiko sen virallinen nimi nyt on. Sieltä löytyy selaimet, s-posti, leiketyökalu, Mese, posti-it -laput, Word, Notepad jne. Tilaa olisi vielä käytettävissä ainakin tuplamäärälle sovelluksia, mutta enpä ole katsonut tarpeelliseksi niitä siihen vetää. Tuossa ne on näppärästi hakematta esillä ja klikkausta odottamassa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Minä olen siirtänyt tehtäväpalkin vasemalle sivulle. Mahtuu hieman enemmän tekstiä ja kuvia pystysuunnassa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 22, 2021, 12:16:38
^
Minulla on useimmin käyttämäni sovellukset alapalkissa, vai tehtäväpalkkiko sen virallinen nimi nyt on. Sieltä löytyy selaimet, s-posti, leiketyökalu, Mese, posti-it -laput, Word, Notepad jne. Tilaa olisi vielä käytettävissä ainakin tuplamäärälle sovelluksia, mutta enpä ole katsonut tarpeelliseksi niitä siihen vetää. Tuossa ne on näppärästi hakematta esillä ja klikkausta odottamassa.

Mullakin on siinä alapalkissa päivittäin käyttämäni sovellukset, joita on lähinnä Chrome-selain. Muita sovelluksia käytän harvemmin ja juuri ne olen laittanut aloitusvalikkoon piiloon.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - lokakuu 22, 2021, 12:47:00
Minä olen siirtänyt tehtäväpalkin vasemalle sivulle. Mahtuu hieman enemmän tekstiä ja kuvia pystysuunnassa.

Muistan jossain koneversiossani sain tehtäväpalkin vahingossa siirtymään sivuun ja jouduin totaaliseen paniikkiin. En saanut mitään tehtyä, ennen kuin sain sen takaisin omalle paikalleen. Varmaan tuokin on ihan tottumuskysymys, mutta minulla se on aina ollut alareunassa. Tällä hetkellä läppärissä on 17" näyttö, joten ihan kivasti tilaa riittää selailuun näinkin.

Opera selaimen päivitys tuppasi jonkun selaimen palkin laittamaan aina vasempaan reunaan. En muista mitä klikutettavaa siinä oli, kun sen tarkemmin tutkimatta kaivelin asetuksista paikan, josta sen sai pois. Pitkän aikaa päivitys hukkasi asetuksista tuon. Ilmeisesti tekijät olivat siihen niin ihastuneita, että pitivät sitä oletuksena. Nyt on jonkin aikaa päivitys onnistunut niin, ettei asetukset ole muuttuneet.

En pidä muutoksista, jotka päätetään minun puolestani. Jos olen jotain päättänyt, että minulla toimiin hyvin juuri niin kuin olen asetukset sommitellut, niin ei niitä pidä muiden mennä muuttelemaan. Minulle riittäisi, että päivityksessä kerrotaan, mitä päivityksessä tuli ja voin itse kokeilla uusia juttuja, jos katson tarpeelliseksi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

En minäkään pidä muutoksista. >:(

MrKAT

Joitain päiviä sitten minulle tuli tietokonepaniikki.
1) Menen skepsis.fi:hin

Chrome-selaimeni valittaa "Tietosuojavirhe":
/_!_\ Yhteytesi ei ole salattu
Sivustolle www.skepsis.fi hyökännyt taho voi yrittää varastaa tietojasi (esimerkiksi salasanoja, viestejä tai luottokorttitietoja).
Ja samalla osoitekentässä https on yliviivattuna: https.

Vai oliko vika täällä päässä? (Nostin Chromen suojaustasoa ja kokeilin incognitoa, eivät auttaneet).
Onko koneeseeni hyökätty, pantu haittaohjelma sisään?

2) Chrome selaimesta luen wikipediasta että koneeni ei pitänyt enää tukea kesällä sitä, koronan vuoksi pidennettiin ja tuki päättyy tammikuussa. Lopettiko ne jo etuajassa? Chrome lakkasi toimimasta jo nyt? Vai nosti turvakynnystä etten enää pääse skepsis.fi:hin?
=> Verenpaineeni ja paniikki nousi tappiin.

Sitten seuraavana päivänä - poikkeuksellisesti aamusella (sama koneeni) -:
3) Menin verkkokirjastoon uusimaan lainaamani kirjat etteivät myöhästy sakoille.
- Mitä hemmettiä?! Ei löydy enää mistään omat lainani-vaihtoehtoa, vaivoin sain kirjauduttua sisään. En voi uusia lainojani!
Kävin sitten henk. koht. kirjastossa viemään pois joitain kirjoja jossa uusin lainojani ja kirjastonhoitaja näytti että googlaamalla <verkkokirjaston nimi> löydät alaotsikot ja omat lainani-linkki jota klikata.
- Jaaha, mutta hemmetti eikö se vaihtoehto pitäisi olla aloitussivulla itsessään. (Googlen kautta hakujahan on alettu kieltää pankkien ja omakannan tapauksesa). Todella omituista.

Kirjastossa kokeilin myös Skepsis.fi:ta kuten myös sukulaisen kännykällä. Se toimi.
Illalla kotona suljin koneeni täysin ja käynnistin uudelleen ja annoin etsiä viruksia. Kaikki ok.
Myös  skepsis.fi toimi normaalisti. Paniikkifiilis pääosin ohi.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Jaska

#956
Skepsiksellä on jotain ongelmaa sertifikaattiensa kanssa. Ks liite (napauttamalla sitä viestin alla).

En tunne asiaa. Olen käsityksessä että sertifikaattien kustannuksia pyritään kiertämään joillain menettelyillä ja ainakin siinä sattuu tämäntapaisia tilanteita.

-:)lauri

#957
Lainaus käyttäjältä: Jaska - lokakuu 23, 2021, 15:51:26

Skepsiksellä on jotain ongelmaa sertifikaattiensa kanssa. Ks liite.

En tunne asiaa. Olen käsityksessä että sertifikaattien kustannuksia pyritään kiertämään joillain menettelyillä ja ainkin siinä sattuu tämäntapaisia tilanteita.

Ehkäpä Skepsis ry on vain unohtanut suorittaa sertifikaattimaksut ajallaan ja palveluntarjoaja on sulkenut salatun yhteyden. Noita maksuja kun ei ole aina mahdollista automatisoida, eli inhimilliset virheet laskujen maksamisessa ovat hyvinkin mahdollisia.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

MrKAT

30.9. Skepsiksen keskustelupalstalle tapahtui jotain outoa. Sen jälkeen ei ole saanut nähdä keskustelupalstaa havainnollisena puumaisena ketjuna, jota aina käytän(käytämme), vaikka sen olen aikoinani ruksinut asetuksiini nimimerkilleni siellä. (Tarkemmin sanoen puumaisuus vieläkin "vilahtaa" yhdessä ketjussa kun vastaa jonkun viestiin, mutta se on tilapäistä).

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

-:)lauri

#959
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 23, 2021, 23:18:26
30.9. Skepsiksen keskustelupalstalle tapahtui jotain outoa. Sen jälkeen ei ole saanut nähdä keskustelupalstaa havainnollisena puumaisena ketjuna, jota aina käytän(käytämme), vaikka sen olen aikoinani ruksinut asetuksiini nimimerkilleni siellä. (Tarkemmin sanoen puumaisuus vieläkin "vilahtaa" yhdessä ketjussa kun vastaa jonkun viestiin, mutta se on tilapäistä).

Eikös tällainen tiede kuuluisi salaliittoketjuun?

Edit. Vakavammin ottaen en saanut aikoinaan missään vaiheessa tätä uutta skepsiksen keskustelupalstaa tulostaumaan aina puumaisena vaikka olin sen vaihtoehdon itsekin ruksinut asetuksistani. Välillä layout näkyi puumaisena välillä ei. Samaten Muut aiheet -alueen layouttia palstauudistuksen jälkeen en saanut enää koskaan näkymään puumaisena eikä keskustelujen seuraaminen enää onnistunut. En ole siksi enää skepsiksen palstalla aikaa viettänyt.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.