Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Minulla tietoliikenne takkuaa. Modeemi ei herennyt uudelleenkäynnistämisen jälkeenkään ja aiemmin kohtalaisesti pelanneet yhteydet tarjoavat seuraavaa faktaa Ooklan nopeustestillä:

Ping  354

Pong down= 0,07 ja Pong Up=1,23 Mbps

Tämä ei ole todellakaan sitä, mistä maksetaan. Olen aivan ihmisrauniona. Mihin voin valittaa ja paljonko saan rahaa takaisin? En varmaan saa untakaan ensi yönä jos tämä ei nopeasti korjaannu.

Vai onko kyseessä Hybridien hyökkäys Hebrideiltä käsin?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Windows yritti tänään puskea 11 versiota itsestään duunikoneelle. Sain ilmoitusten perusteella säädettyä tuon niin, ettei se vielä asenna sitä (valitsin vaihtoehdon että pitäydytään versiossa 10). Mutta Windowsin tuntien, se todennäköisesti alkaa asentelemaan sitä ensi viikolla kesken jotain tärkeää palaveria.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Minulle tuon Win11 version on pukannut koneelle jo varmaan pari kuukautta sitten. En sitä välttämättä vielä olisi halunnut edes koneelle. Hyvin olisi riittänyt linkki, josta sen olisi halutessaan saanut ladata. Hienovarainen vihje on tullut, että voisi katsoa mitä uutta on tarjolla, mutta ei mitenkään pakottaen. Toivottavasti en sitten epähuomiossa sitä ala purkaa koneelle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Aamu alkoi kyllä surkeasti.

Kuvittelin, että nettiliittymän tai modeemin asetukset muuttuneet niin, että aamulla, kun käynnistin koneen, en päässyt kaikille normaaleille sivustoille. Esim. HS.fi sivulle pääsen, mutta kirjautuminen ei onnistu. Ennen kaikkea Kantikselle en pääse eikä s-postiohje pysty lukemaan gmailin posteja.

Putsasin evästeet, käynnistin koneen uudelleen, käynnistin modeemin uudelleen. Yritin etsiä tietoturvaohjelmista, jotta mikä on tukkinut sivut jossain määrin satunnaisesti enkä keksinyt mitään loogista selitystä.

Noiden eri selvittelyjen jälkeen kokeilin tabletilla päästä foorumille ja sekin estyi, kun tabletti käytti wi-fiä, mutta pääsin, kun käytin 4G-verkkoa. Tuo mielestäni osoitti, että kyse oli juuri modeemin asetuksista, joihin en kyllä ole koskenut ollenkaan. Kokeilin DNA-sivustoa ja sinne pääsin, joten reklamointi käyntiin. Se ei sitten käynytkään niin kuin ajattelin, chattinä, kun ei sinnekään päässyt kirjautumaan. Pakko oli soittaa, saatana. Ei ollut pitkä jono edes ja pääsin selittämään asiani. Sen jälkeen tytsi kysyi tiedot, että hän tarkistaa, asunko alueella, jolla on DNA:lla häiriötä kaapeliyhteyksissä. Nakki napsahti. Heillä on jo muutama tunti ollut selvityksessä ongelma, joka eri käyttäjillä on ilmennyt vähän eri tavalla. Oli sitten saatanan nolo olo, kun en ymmärtänyt lukea ennen soittoa häiriötiedotteita. Olisin välttynyt turhalta soitolta.

Jäin odottamaan vian korjautumista ja tiedotteisiin jossain välissä tulikin ilmoitus korjauksesta ja vinkki käynnistää modeemi uudelleen, jos on edelleen ongelmia. Tietenkin oli. Käynnistin modeemin, mutta ei sekään poistanut ongelmaa. Soitin uudelleen DNA:lla, että ei toimi, vaikka olin toiminut ohjeen mukaan. Vastannut henkilö selvitti jotain ja kertoi, että juuri Vantaa ei olekaan vielä korjattu, mutta varmaan ihan pian. Nyt sitten muutaman kerran kokeilin modeemin käynnistystä, kun en voinut tietää, mikä oli "ihan pian".

Onneksi ex-vävy sattui olemaan langoilla ja ihmeekseni hänellä netti toimi, vaikka on samanlainen liittymä. Hän tuli tekemään muutamia virityksiä koneelleni, mutta eipä niistä ollut apuja. Lopulta hän laittoi läppärin käyttämään kännykän nettiä ja sillä tässä nyt ollaan liikenteessä tiedon valtateillä.

Mystinen juttu. Pitää nyt huomenna kokeilla varsinaista nettiä uudelleen ja siihen asti sitten tällä vähän vaatimattomammalla liittymällä koittaa toimia.
Välillä sitä tuntee näiden kanssa itsensä aika kädettömäksi.  :-\
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Jossain vaiheessa iltaa kokeilin tabletilla käydä wi-fi-avusteisesti tiedonvaltatiellä ja onnistuihan se Kantikselle pääsykin joskus klo 19 jälkeen. Mutta olihan se aika paljon myöhemmin kuitenkin kuin DNA:n tiedotteen kertoma klo 14 tai jälkimmäisen soittoni noin klo 15 tarjottu "ihan pian".

Ex-vävyni sommitteli tähän läppäriin nyt jonkun muun dns-palvelimen samalla, kun oli täällä käymässä. Sanoi sen olevan nopeampi eikä se urki, missä liikun. Mitä tuo sitten tarkoittaakaan. En oikein tajua ketä voi kiinnostaa lehtien lukemiseni yms. kevyt ajanvietteeni :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Google perustelee kiusantekopolitiikkaansa tietoturvalla. Luulen, että todellinen syy on raha. Google haluaa siivota palvelimiltaan sinne kertyvää roinaa, ja se onnistuu siisteimmin lakkauttamalla ensiksi epäaktiivit käyttäjätilit ja poistamalla sen jälkeen niiden sisältö kuten videot, kuvat, tekstit, tiedostot, sähköpostit ynnä muu. Tileistä saadaan epäaktiivisia, kun estetään ihmisiä kirjautumasta niihin.


Hayabusa

^Siivoaminen tekee hyvää - myös operaattoreille. Pitääkin käydä tsekkaamassa omat tilit siellä sun täällä. Päätiliin Googlella tuli jo tuo tunnistautuminen. Pari harrastetiliä saattaa olla liipasimella. Ja millähän s-postiosoitteella mä tänne rekkauduin? Taisi olla ihan toinen operaattori - sielläkin luuta varmasti jossain vaiheessa lakaisee.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 25, 2021, 06:54:19
Jossain vaiheessa iltaa kokeilin tabletilla käydä wi-fi-avusteisesti tiedonvaltatiellä ja onnistuihan se Kantikselle pääsykin joskus klo 19 jälkeen. Mutta olihan se aika paljon myöhemmin kuitenkin kuin DNA:n tiedotteen kertoma klo 14 tai jälkimmäisen soittoni noin klo 15 tarjottu "ihan pian".

Ex-vävyni sommitteli tähän läppäriin nyt jonkun muun dns-palvelimen samalla, kun oli täällä käymässä. Sanoi sen olevan nopeampi eikä se urki, missä liikun. Mitä tuo sitten tarkoittaakaan. En oikein tajua ketä voi kiinnostaa lehtien lukemiseni yms. kevyt ajanvietteeni :)
No minulla oli DNA:n kaapelitv-yhteydellä tänään vähähkön aikaa, että osa valmiiksi auki olevia selaimen välilehtiä eivät saavuttaneet palvelintaan.

Tuosta nettikäytöksen vakoilusta luulen, että henkilökohtaisella tasolla  kiinnostaa lähinnä mainonnan (laajasti käsitettynä) suuntaaminen ja joukon tasolla myös on mielessä myynnin edistäminen haluten ymmärtää miten ihmiset reagoivat saamiinsa impulsseihin.

Jaska



VIRANOMAISTIEDOTE Varo tekstiviestitse levitettävää haittaohjelmaa
https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/varo-tekstiviestitse-levitettavaa-haittaohjelmaa

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 26, 2021, 18:50:16


VIRANOMAISTIEDOTE Varo tekstiviestitse levitettävää haittaohjelmaa
https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/varo-tekstiviestitse-levitettavaa-haittaohjelmaa

Mulle on tullu tollasia, mutta mun kännykkä eristää nuo spämmikansioon.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 05, 2021, 17:14:50
Hyvä idea, pitää ottaa asia puheeksi. Tosin sisko ymmärtää älytelkkareista ja tietokoneista todennäköisesti vielä vähemmän kuin minä joten olisi ehkä hyvä joka tapauksessa hiukka itsekin tietää kokoonpanoista ennen keskustelua. Ei ole minulle selvää esimerkiksi sekään, onko kaikkiin älytelkkareihin satavissa kaikkien suoratoistopalveluiden applikaatiot, mikä olisi mielestäni aika oleellista, vaikka toistaiseksi tärkeintä olisi Disneyplus-yhteensopiva älytelevisio. Toisaalta noi älytelkkarit vaikuttavat olevan tietokoneen näyttöjen hinnoissa, että jos ostan läppärin, niin elokuvien katselua kotisohvalta varten pitäisi ehkä vähintään 30 tuuman näyttökin ostaa, eli tietokoneen tapauksessa ostaisin todennäköisesti molemmat. Varmaan älyteeveen saa tietokoneeseen piuhalla kiinni?

Nyt otin vihdoin puheeksi telkkarijutun siskon kanssa. Sovittiin, että hän etsii telkkarin, jolla voi katsoa disneyplussaa ja minä sitten ostan sen hänelle. Oli niin ilahtunut.  :)
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - marraskuu 26, 2021, 19:26:34
Lainaus käyttäjältä: Jaska - marraskuu 26, 2021, 18:50:16


VIRANOMAISTIEDOTE Varo tekstiviestitse levitettävää haittaohjelmaa
https://www.kyberturvallisuuskeskus.fi/fi/varo-tekstiviestitse-levitettavaa-haittaohjelmaa

Mulle on tullu tollasia, mutta mun kännykkä eristää nuo spämmikansioon.

Mulla se on 112-sovelluksen ilmoitus - ei tekstiviesti tai sähköposti. Kyberturvallisuuskeskus lähettää ilmoituksistaan vain sellaisia joita pitää tärkeinä. Itselleni hyödyllisenä pidin esimerkkiluetteloa näistä huijauksista

Toope

Terve reaktio lienee se, että deletoi kaikki viestit, joiden alkuperää ei tunne ja on vastaamatta puheluihin, joiden alkuperää et tunne.
Melkoista verkostoitumista nykyään, vai mitä? ::)

Itse en vastaa koskaan tuntemattomiin numeroihin enää.

Aave

#1048
Kaikki osat saapuivat, ja huomenna olisi tarkoitus rakennella, päivittää ja asentaa uusi masiina kaikin puolin iskukykyiseksi. Kotelon olin jo tilannut muita osia ennakkoon, kuten uuden WIFI-6-protokollaa tottelevan reitittimenkin. Näin siksi, että halusin perehtyä uuteen lootaan, ettei tarvitse sitten komponentteja paikalleen lätkiessä sitä ihmetellä. Samoin reitittimen kanssa - että olisi verkko-ympäristö heti valmiina, kun kone on kasattu.

Ostin Win10 OEM-lisenssin, ja latasin sen asennustyökalun valmiiksi buuttaavalle muistitikulle. Jahka se on asennettu, päivitän sen saman tien WIN11:sta. Miksi ostaa WIN11-lisenssi, kun WIN10 saa paljon halvemmalla, ja sen voi sitten päivittää ilmaiseksi WIN11 -versioon?!

Muuten hyvä, mutta työkalun latauksen tarkistuksessa (Automaattinen toiminto) tapahtui virhe, ja Microsoftin työkalu rikkoi muistitikun. Samalla katosi puolet kiintolevyistä! Jee! Eipä muuta kuin BIOS:iin, ja siellä oli menneet kaikki levyasetukset sekaisin. Ne takaisin tolalleen saattamalla Win7 löysi levyt uudelleen, päivitti niiden ajurit, ja nyt kaikki toimii taas normaalisti.

Eikä muistitikunkaan suhteen ollut hätiä - minkä Microsoft rikkoi, sen Rufus korjasi. Ohjelmaa voi suositella, mikäli mm. luulitte jo tikkunne jostain syystä menneen rikki. Rufus löysi ja alusti minunkin tikkuni uudelleen tuosta vain, vaikka sen enempää Win7 kuin Win10 Prokaan ei sitä ennen korjausta löytänyt.

Latasin työkalun uudelleen samalle tikulle, mutta tällä kertaa läppärin kautta - siinä kun on tuo Win10 Pro. Sen kera Kaikki sujui ongelmitta.

Verkon kanssa sen sijaan tuli isompia ongelmia. Reititin (NanoSIM -kortillinen) tunnistaa kyllä verkko-operaattorin ja kaikkien sen asetusten pitäisi olla muutenkin oikein, vaan eipä tekeydy yhteys kuin koneen ja reiskan välillä. En tosiaan tiedä varmuudella mikä mättää, mutta interwebsiin se ei nyt vielä jostain syystä suostunut pötkimään. Diagnostiikan häriöilmoituksena on "Ei voi muodostaa yhteyttä laitteeseen tai DNS-palvelimeen". Kokeilen huomenna vaihtaa Win7:n DNS-asetukset Googlen osoitteeseen ja katsotaan sitten, mitä tapahtuu. Voi tosin olla, että vanhan koneeni verkkokortti on sen verran vanha, että uudella reitittimellä on jonkinlainen laitteistoristiriita sen kanssa. Vaan jos jollain on tästä häröilystä enemmän tietoa ja kokemusta, otan neuvot kernaasti vastaan.

Huushollissani on kyllä kiinteäkin yhteys, mutta tämä päivä on nyt siis mennyt vahalla purkilla. Kyllä tämäkin ongelma ratkeaa viimeistään sen jälkeen, kun uusi mylly on asennettu, ja päivitetty.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

#1049
^
Ei ymmärrystä eikä hajuakaan ongelmasi ratkaisusta mutta neuvon silti. :) Ota käyttöön Googlen DNS-osoitteet?
https://kotimikro.fi/internet/mika-on-dns-palvelin


Nyt täytyy kuuluttaa koko maailmalle että olen vähintäänkin ihastunut tähän chromebookkiini. Ehkä jopa rakastunut.
Sen huono näppäintuntumakin tuntuu tässä vaiheessa kuherruskuukautta vain persoonalliselta ominaisuudelta.
Anoppini Google nosti äskettäin myös pisteitään silmissäni, kun tarjosi heittämällä ratkaisun ongelmaani.
Koronapassin PDF-tiedostoa hakiessani tutun kännykkään Omakanta-sivustolta, sivusto tarjosi aina lopuksi virheilmoituksen eri selaimillakin.
Omaan kiinankännykkään vastaavaa hakiessani ei ollut ilmennyt mitään ongelmia.
Sain haettua koronapassi-tiedoston PC-koneelle ilman ongelmia, josta käsin yritin tapella ja manata sitä siirtymään sekä Microsoftin että Samsungin pilvipalvelimille, koska Samsungin bluetooth-yhteyttä en myöskään onnistunut tällä kertaa maanitella ja uhkailla jakamaan tiedostoja PC:n kanssa.
Omituiset ongelmani loppuivat lyhyeen kun päätin kokeilla Googlen pilvipalvelua, joka oli tehty myös helpoksi käyttää.

Ehkä jonain toisena tähtien asentojen päivänä tappelen taas Googlen palvelujen kanssa ja saan jonkun muun palvelun toimimaan hyvin tai hyvin auttavasti.