Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 20, 2022, 14:07:44
En siis tavoittanut uuden tunnuksen ideaa. Kilpailijaa pankkien ja teleoperaattorien tunnistusmenettelyille?
Näin ymmärsin, että olisi samalla kilpailija jo olemassa oleviin tunnistautumisvaihtoehtoihin. Käytännössähän se tarkoittaa yhtä uutta tunnistautumismenettelyä lisää. Mitä niitä nyt olikaan esim. suomi.fi-sivustolla, yli kymmenen.

Sähköpostitse tapahtuva heikko tunnistautuminen (Sinne lähetetyllä kertakäyttösalasanalla) on sikäli huono, että jos ei-toivotulla taholla on pääsy sähköpostiin, niin näissä kertakäyttöposteissahan on tyypillisesti linkki "Tilaa uusi salasana/Unohtuiko salasana". Ei-toivottu tahohan voi tilata sellaisen ihan yhtä lailla, kuin varsinainen sähköpostin haltijakin.
Lainaus käyttäjältä: Jaska
Nyt luotamme siihen, että pankki ja teleoperaattori tietää asiakkaansa henkilötunnuksen ja nimen. Henkilötodistusta on näytetty luotettavana pidetylle toimijalle tms.
Kun pankilla / teleoperaattorilla on menettely tunnistaa asiakkaansa netissä jonkinlaisella salasanoja (vain asiakkaan tiedossa olevia koodeja) ja asiakkaan hallussa olevia laitteita (puhelimen SIM-kortteja, tunnuslukulaitteita) käyttävällä menettelyllä, niin voivat myydä nettikäyttäjän  tunnistautumispalvelua vaikka viranomaiselle, mistä viranomainen maksaa pitkän pennin. Siitä on puhuttu, että julkisella vallalla voisi olla oma tunnistautumispalvelu.

Epämääräisesti kerrottiin, että  "alkuvaiheessa on kertakäyttöisenä sähköpostiin lähetettävä salasana", siis on rekisteröity henkilöiden viralliset sähköpostiosoitteet, mutta en saanut kahvaa käteen mitä yritetään.
Pankkitunnuksilla kirjautuminen on ollut vielä jokin aika sitten sikälikin ongelmallista, että ei ollut esim. prepaid-versiota. Eli jos ei omaa minkään Suomessa toimivan pankin luottotietoja, olet julkisissakin kirjautumispalveluissa toisen luokan kansalainen. Tavallaan tämä uusi viritys haiskahtaa myös sille, että näin tarjotaan samalla maassamme oleskeluluvan saaneille/turvapaikka/kansalaisuusprosessin keskeneräisille tapauksille julkista palvelua. Voin kyllä olla tämän suhteen väärässäkin.

Ja sitten on joka tapauksessa se huoli, että tästä tuleekin maksullinen, vaikka muuta tässä vaiheessa väitetään. Lisäksi Alma Media ja Nixu ovat kyllä vielä toistaiseksi suomalaisia yrityksiä - mutta tilannehan voi muuttua.

Rahalla tämä pykätään, ja rahaa sen eri osapuolet myös jatkossa tarvitsevat. Pahimmassa tapauksessa systeemistä voisi tulla kuin korostetusti raha-automaatiksi muutetusta passista - pitää uusia viiden vuoden välein.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

Henkilökortissahan on jo mukana digitaalinen kansalaisvarmenne. Sen lanseeraus vain on jäänyt täysin piiloon. Kortin mukana olisi pitänyt toimittaa myös kortinlukija. Nyt sellaista ei ole juuri kellään. Minunkin lukijani on "varmassa tallessa" eli kopeklaisittain jonkun romukasan alimmaisena. Testasin, että toimii - sen jälkeen jäänyt toimettomaksi, koska pankkitunnuksella pääsee Kantaan, Omaveroon jne.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Aave

^
Kyllä, mutta samalla tällä voitaisiin buustata ja päivittää myös henkilökorttia.

Ja nyt on hankkeena vielä henkilötunnuksen uudistaminen, joka sekin on kallis ja taloudellisesti tuottamaton projekti. Vähintään 100 miljoonaa euroa palaa hankkeeseen, josta on olematon taloudellinen hyöty. Mielestäni se on turha ja hölmö uudistus.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

Tavoitteeksi mainittu ulkomaailaisten asioinnin sujuvoittaminen kattaa muitakin kuin paperittomia, pakolaisia ja turvapaikanhakijoita. Nyt koronan aikana sähköisen asioinnin merkitys on varmaan korostunut vielä entisestään, ja samassa veneessä ovat yliopistojen vierailevat työntekijät (vaikka olisivat koko lukuvuoden kiinnityksellä) tietysti vaihto-opiskelijat, ja periaatteessa kuka tahansa tänne tuleva henkilö.

Nyt porukka jakautuu aika rajusti kahteen kastiin siinä, onnistuuko minkäänlainen viranomaispohjainen sähköinen tunnistautuminen vai ei. Esimerkiksi yliopiston salasanat on kaikista helpointa nollata nettipankilla, mobiilivarmenteella tai jollain tällaisella. Vähän laitoksesta riippuen se saattaa onnistua jollain Microsoft Authenticatorin tapaisella puhelinsovelluksella, mutta on sekin aika urpo tilanne, jos tämä on jonkun MS:n tyyppisen toimijan varassa.

Ruotsissa henkilötunnusta ja siihen liittyvää Bank ID -tunnistautumista käytetään tosi laajasti ja aivan kaikkeen asiointiin, verkkokauppaan ja ties mihin. Yksi tavoite Suomessakin saattaa olla se, että voitaisiin helpommin muodostaa myös väliaikaisia henkilötunnuksia. Svedulassa homma toimii niin, että jos olet virallisesti kirjoilla, saat personnummerin, vähän taustasta ja tilanteesta riippuu kuinka helposti. Jos paperit eivät ole kunnossa ja et ole siinä mielestä virallisesti kirjoilla, voit silti saada "koordinointinumeron" (samordingsnummer). Niissä syntymäajan päivää merkitsevään lukuun on lisätty 60.

Mun mielestä on aivan kylmästi niin, että tarvittais joku systeemi jolla ihmiset pystyy täällä tunnistautumaan, vaikka niillä ei olis suomalaisia verkkopankkitunnuksia. Olen käyttänyt ainoastaan verkkopankkia ja mobiilivarmennetta sähköiseen tunnistautumiseen, ja näistä jälkimmäinen aktivoidaan kuitenkin verkkopankkitunnuksilla.

Mun nähdäkseni, vaikka Aave sössöttää jotain yli kymmenestä tunnistautumistavasta, käytännössä on varmennekortti, eri nettipankit ja sitten nettipankin kautta aktivoitava ja puhelinliittymän kautta toimiva mobiilivarmenne — eli siis 3 tapaa. joista mobiilivarmenne ja nettipankki ovat keskenään kytkyssä, kun mobiilivarmenne oikeastaan tapa tehdä nettipankkitunnistautuminen nopeammin ja helpommin teleoperaattorin kautta pankkia asialla vaivaamatta.

Aivan pohjimmiltaan jäljelle jää nettipankki ja sitten varmennekortti, jota ei mun käsittääkseni käytä juuri kukaan.

Tommosessa katsannossa ehkä siinä saattais jollekin uudistukselle kuitenkin olla tilaa, vaikka mobiilivarmennehan toimii tosi hyvin ja kätevästi. Se on kuitenkin vain sellaisten ihmisten käytettävissä, joilla on suomalainen pankkitili, ja kyllä siihen nyt joku muukin väylä pitäisi olla.

Aave

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - tammikuu 21, 2022, 11:29:24
Mun mielestä on aivan kylmästi niin, että tarvittais joku systeemi jolla ihmiset pystyy täällä tunnistautumaan, vaikka niillä ei olis suomalaisia verkkopankkitunnuksia.
Tästä olen sinänsä samaa mieltä, kunhan ulkomaalaistaustaiset henkilöt vain ovat Suomessa asiallisilla asioilla. Et vain tainnut älytä sitä, vaikka viittasin ainoastaan Suomessa toimivien pankkien tunnusten käyttämiseen.
Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf
Mun nähdäkseni, vaikka Aave sössöttää jotain yli kymmenestä tunnistautumistavasta
En kyllä sössöttänyt mitään mutta ymmärtäähän tämänkin sitä kautta, että sinä itse olet lässyttäjä ja jaarittelija sieltä pahimmasta päästä.

Pointti on siinä, että alustan funktion ja ylläpidon näkökulmasta niitä on de facto yli kymmenen eikä siitä, mitä just sä niistä satut käyttämään.

Muuten oli kyllä aika itun turha edes lukea tätäkään lässytystäsi. Kiitos kuitenkin siitä, että perustyyliisi nähden se oli jopa yllättävän lyhyt, vaikka samat asiat olisi voinut tietenkin kirjoittaa vieläkin napakammin. :)

Älä vaivaudu vastaamaan, en lue sitä enää.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Melodious Oaf

#1115
Ei mulla ole mitään vaikeutta myöntää sitä, että ymmärrän kaikenlaisia asioita hyvinkin vajavaisesti :D

Lähinnä se kuittailu syntyy siitä, että Aaveen tapa esittää aina napakasti ymmärtävänsä kaikki täsmälleen oikein ja vähän muita paremmin on niin surkuhupaisa, että sille vittuilu nyt on vain oikeus ja kohtuus :P

Tossa mun edellisessä viestissä vähän sekavaa ilmaisua ja ymmärtämättömyyttä liittyy esimerkiksi siihen, että mobiilivarmenne, nettipankit ja henkilötunnuksen uudistaminen ovat ainakin nimellisesti keskenään eri asioita, ja mun ymmärrys siitä, mikä aivan täsmälleen on nimenomaan henkilötunnuksen rooli koko tässä paletissa on aika hatara.

Nythän kai mobiilivarmenteesta on tulossa uusi versio tänä vuonna, ja siinä yksi uudistus on se, että nettipankin lisäksi käyttöönoton voi tehdä myös passilla tai henkilökortilla. Kankeaa siinä on se, että edelleen tarvitaan DNA:n, Elisan, Telian tai jonkun niiden kanssa asiasta sopineen yhtiön liittymä. Prepaid-liitymiin mobiilivarmennetta ei saa, joten kai siinäkin lopulta tarvitaan suomalaista henkilötunnusta. 

En tiedä, miksi Aaveella ei ole mitään kykyä ottaa minkäänlaista kuittailua vastaan :P tai se on jotenkin tosi lapsellista ja tyylitöntä miten se sen tekee.

No, se nyt on aina ollut mitä on.

Hayabusa

Henkilötunnus on tosiaan aika monen palvelun sujuvuuden kannalta aika ehdoton olla olemassa. Töissä meidän ulkomaalaisvahvistus sai suomalaisen hetun ja henkilökortin aika nopeasti. Korttia sitten ihasteltiin joukolla. Eri värinen kuin Suomen kansalaisten, mutta muuten yhtä hieno.  :D

Mobiilivarmennekin mulla joskus oli. Silloin sen sai käyttöön käymällä puhelinlafkan myymälässä. Mitään mobiilipankkijuttua ei silloin viellä ollut. Lopetin mobiilivarmenteen, koska kaikkialle - myös sinne mitä varten otin sen - pääsee nykyään pankkitunnareilla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 21, 2022, 12:24:11
Mobiilivarmennekin mulla joskus oli. Silloin sen sai käyttöön käymällä puhelinlafkan myymälässä. Mitään mobiilipankkijuttua ei silloin viellä ollut. Lopetin mobiilivarmenteen, koska kaikkialle - myös sinne mitä varten otin sen - pääsee nykyään pankkitunnareilla.

Mulle taas mobiilivarmenne on kohtuullisen uusi tuttavuus. En edes tiennyt, että se on niin kauan ollut olemassa.

Samaahan se tekee kuin nettipankkitunnistautuminen, ja niissä taas on kai jotain pieniä pankkikohtaisia eroja. OP:lla se on nykyään sellainen että avaa sovelluksen ja näpyttää erikseen esiin ponnahtavaan tunnistautumisikkunaan niiden oman mobiilivarmenne-PIN-koodin.
     Käyttöliittymäteknisesti tykkään mobiilivarmenteesta enemmän sen takia, ettei tarvitse keskeyttää toimintaa poistumalla välillä johonkin eri sovellukseen. Aika tarkkaan samassa ajassa sen tekee kuin pankin sovelluksen kautta tunnistautumisen, mutta jollain ihan anaalisella periaatetasolla olen sitä mieltä että kokemuksen flow on parempi ja on parempi idea tehdä se ilman että sitä varten tarvitaan pankkia, sen sovellusta ja jotain sinne erikseen luotua koodia.

Mobiilivarmenteella tunnistautuminen on leivottu jotenkin sisälle puhelimen käyttikseen niin, että ruutu pimenee ja siihen syötetään mobiilivarmenteen PIN, pari kertaa napsaistaan "hyväksy" kun puhelin lähettää kaksi tekstaria -- ja homma on siinä. Vivahde-ero on aika pieni  :D mutta se ei tunnu siltä että keskeyttää sen mitä on tekemässä ja käy välillä roplaamassa nettipankkia.

Ilmeisesti henkilötunnuksen saaminen ei ole vaikeaa, enkä tiedä helpottaako se varsinaisesti mitään, jos henkilötunnusjärjestelmä uudistetaan. Mun kokemus siitä, että joku tässä tahmaa taitaa liittyä pitkälti siihen, että olen ollut tekemissä yliopistolla ihmisten kanssa, joilla on kiinnitys korkeintaan yhdeksi lukuvuodeksi kerrallaan. Ellen ihan väärin muista, EU:n ulkopuolelta tulevilla vahvistuksilla pitäisi olla sellainen sopimus, joka osoittaa oleskelun ja työsuhteen jatkuvan vähintään kaksi vuotta.

Etenkin tällaisessa pandemiatilanteessa tuntuu aika nihkeältä, että meille tulee joku tosi pätevä tutkija vaikka Jenkeistä opettamaan vuodeksi, joka on lähtökohtaisesti innoissaan Suomeen tulosta, kiinnostunut kielestä ja kulttuurista ja ties mitä kaikkea. Sitten täällä ei kuitenkaan pysty tunnistautumaan mihinkään eikä mitkään asioinnit toimi samalla sulavuudella kuin paikallisväestöllä.

Ehkä olen tällaisissa asioissa vähän palikka-aivo, mutta arvostan sellaista meininkiä että asiat hoidetaan ja ne vain sujuvat ja toimivat. Vaikka ne on sinänsä pieniä ja mitättömiä asioita, joskus sillä voi olla merkitystä sille, kuinka hyvin kotiutuu, kuinka tervetulleeksi itsensä kokee tai kuinka helposti kokee, että tänne oikeasti sopii joukkoon ja on helppo ja mukava jäädä.

Eihän toi nyt sinänsä koske kai kovin isoa määrää ihmisiä, mutta korkeakouluvinkkelistä katsoen ajattelisin, että olisi hyvä hoitaa hommat sellaiselle mallille että ne toimisivat vielä vähän paremmin.

Yksi sellainen mitä itse arvostan Suomessa todella paljon on joku sellainen tekemisen meininki ja fiilis siinä, miten täällä tehdään ja hoidetaan asioita. En osaa tätä hyvin selittää — joskus se on ihan sitäkin, että luotetaan ihmisiin ja ne joilla on toimivaltaa voivat laittaa asioita tapahtumaan ilman sellaista loputonta vaiheilua ja junnaamista. Tai sitten se on jotain sellaista ripeyttä ja sutjakkuutta ilman turhia krumeluureja.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 21, 2022, 12:24:11
Henkilötunnus on tosiaan aika monen palvelun sujuvuuden kannalta aika ehdoton olla olemassa. Töissä meidän ulkomaalaisvahvistus sai suomalaisen hetun ja henkilökortin aika nopeasti. Korttia sitten ihasteltiin joukolla. Eri värinen kuin Suomen kansalaisten, mutta muuten yhtä hieno.  :D

Mobiilivarmennekin mulla joskus oli. Silloin sen sai käyttöön käymällä puhelinlafkan myymälässä. Mitään mobiilipankkijuttua ei silloin viellä ollut. Lopetin mobiilivarmenteen, koska kaikkialle - myös sinne mitä varten otin sen - pääsee nykyään pankkitunnareilla.
Eikö muuten nykyään tilitiedon tunnuksen ja kännykän 4-numeroisen koodin saa aika helposti ihmisen sieppaamalla? Tai tunkeutumalla asuntoon?

Jaska


Minusta henkilötunnus on viranomaistietojen yhdistelytekijä, jonka ei pitäisi kuulua kaiken maailman huonekalukauppiaille, vaikka heille velkaa olisinkin. Nimi, osoite, puhelinnumero ovat yhteystietoja, jotka asiakkaasta oikeina tarvitaan.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 23, 2022, 01:03:14

Minusta henkilötunnus on viranomaistietojen yhdistelytekijä, jonka ei pitäisi kuulua kaiken maailman huonekalukauppiaille, vaikka heille velkaa olisinkin. Nimi, osoite, puhelinnumero ovat yhteystietoja, jotka asiakkaasta oikeina tarvitaan.
Juu, vain yhteystiedot kuuluvat yrityksille. Nekin vain, jos vapaaehtoisesti annetaan.

Hippi

Väärinkäytän tietokoneketjua ja kopioin tänne FB:stä 12 vuoden takaisen muiston. On suorastaan liikuttava :)

Minä: Hohoo .. nyt on 24 meganen netti - siis teoriassa 
Tytär: lol wat?
Minä: No, Soneralle tuli hoppu sen Welhon mainoksen vuoksi. Ne soitti ja vanhalla hinnalla nopeuden muutos 10 ==> 24
Tytär: \o/ !!!
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Kännykkäliittymän kautta Helsingissä nopeus näyttää olevan....

https://i.ibb.co/xHq3nqG/Screenshot-2022-01-26-20-18-07.png

Mikä lienee tyypillinen lankanetin nopeus nykyään.

Kuparikaapelin kautta pystyi katsomaan TV-ohjelmia jo aivan hyvin. En huomannut juurikaan eroa, kun tuli kuituliittymä. Kai se nopeampi on, mutta arkikäytössä siihen ei tule kiinnittäneeksi huomiota.

Toista oli silloin, kun nettiyhteys otettiin puhelinjohdon kautta sirisevän modeemin avulla. Videoiden katselu olisi ollut ajatuksenakin utopiaa. Hyvä kun kuvat tulivat hiljalleen näkyviin. Ja nekin olivat pieniä.

Latasin tuolloin Star Office -ohjelman. Laataaminen kesti tuntikausia. 

Hippi

Kännykän nopeus näyttäisi nyt olevan 47.08 vaikka mielestäni sen pitäisi kyllä olla enemmänkin

Läppäri on parempi ja vastaa sitä, mitä on luvattu:
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Jos ostaisi auton jolle luvataan 200 hevosvoimaa tai 200km/h huippunopeus niin aikamoinen haloo nousisi jos lukemat olisivatkin vain 100hv ja 100km/h - tietoliikenteessä se on normitoimintaa.

Samoin jos ostat joululimpun, 500g ja se painaakin vain 250g, ei selitykseksi oikein kelpaa, että paino vaihtelee ja joku on kuulemma Lieksassa kerran saanut melkein 500g painavan - älä valita.

Minusta mainokset pitäisi ehdottomasti saada vastaamaan paremmin karua totuutta.

nimim. Totuuden Ystävä ja Tietoisen Huijaamisen Vastustaja

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS