Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

#1200
Softapuolella, tai oikeastaan somepuolella, voi kehittyä mielenkiintoinen tilanne jos ja kun Elon Musk alkaa sisäänajamaan ostamaansa Twitteriin rajoittamatonta sananvapautta. Jos ymmärsin oikein niin homma voi kaatua omaan mahdottomuutensa mutta myös siihen että velkavivulla rahoitettu Twitterin osto syö maailman rikkaimman miehen varat kasvaviin lainan korkokuluihin ja mukana kankkulan kaivoon tai pankkiirien taskuihin voi mennä Tesla ja Mars-projektit.
Sinänsä mielenkiintoinen testiajo rajoittamattomalle sananvapaudelle, neron ja hullun välimaastossa olevalta koeajajalta.
https://www.hs.fi/visio/art-2000008774321.html

Kopek

Microsoft kysyy, haluanko tuhota kirjoitukseni ja valokuvani ja videoni ja kaiken muunkin, mitä olen tietokoneella käsitellyt ja tallentanut. Kysymys tulee varmuuden vuoksi kahdesti.

https://www.drivereasy.com/knowledge/solved-you-need-to-format-the-disk-in-drive-before-you-can-use-it/

Käytän vanhentunutta Windows 7:aa. Siinä oleva Security Essentials on pudonnut tuen ulkopuolelle jo yli kaksi vuotta sitten.

Suosittelemme, että siirryt Windows 11-tietokoneeseen, jotta saat jatkossakin Microsoftin suojauspäivityksiä.

https://support.microsoft.com/fi-fi/windows/mik%C3%A4-microsoft-security-essentials-on-c25ad47a-7d15-8072-1438-b07dffcbbb20

Harmi, ettei ole rahaa uuteen Windows 11 tietokoneeseen. Sen pitäisi olla riittävän tehokas pöytämalli.

Onko mahdollinen virus tietokoneessa, vai onko se jo irtolevyilläkin.

Jos kaikki tietokoneessa ja levyillä oleva tieto katoaa... en halua edes ajatella, vaikka vaara taitaa olla todellinen.

P.S. Levy aukesi normaalisti, vaikka "You need to format" lätkiä ilmestyikin. Niissä on vaarana, että painaa vahingossa "kyllä".

Jaska


Kerroit googlen ensimmäisestä neuvolinkistä. Miten kävi kun noudatit selkeitä helppoja neuvoja?

Googlen toinen neuvolinkki kertoo, että tuollaisen muistitikun tms. korruptoitumisen voi saada aikaan poistamalla muistitikun tietokoneesta muulla kuin turvallisella tavalla, niin että ennen tikun fyysistä irroittamista ei ensin loogisesti poista tikkua käytöstä koneessa.

Hippi

Olen varmaan aikaisemmin kysynyt, mutta kysyn uudelleen, kun edellisestä on jo aikaa.

Onko joku ottanut jo WIN11 version käyttöön?

Minulla se edelleen tyrkyttää itseään säännöllisesti, mutta en ole vielä sitä asentanut ja nyt olen alkanut miettiä, että kannattaako sitä tähän asentaakaan, kun tämä on juuri kolme vuotta täyttänyt. Ei ole ihan uusi enää, vaikka uutena tätä itse ajattelen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 12, 2022, 23:49:50
Kerroit googlen ensimmäisestä neuvolinkistä. Miten kävi kun noudatit selkeitä helppoja neuvoja?

Minulla ei ole tapana noudattaa selkeitä helppoja neuvoja. Muutenkin olen tullut varovaiseksi erilaisia netistä löytyviä neuvoja kohtaan. Epäilen, että "neuvomisen" taustalla voi olla jotain hämärää. Kun ohjeita noudattaa, imuroi kenties viruksia koneeseensa ja tuhoaa tietonsa.

Liitin levyn toiseen USB-töpseliin. Vikailmoitusta ei tullut, mutta epäilen, etteivät ongelmat ole ohi.

USB-tikun kohdalla Windows ehdottaa usein tarkastusta, vaikka tikku on irrotettu asianmukaisesti. Tarkastukseen kuluu aikaa, joten hyppään mahdollisesti sen yli. Joskus olen tehnyt. Mitään virheitä ei ole löytynyt.

Entä jos "tarkastus" onkin formatointi, kun joku haittaohjelma on ottanut vallan?

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 13, 2022, 08:27:42
Olen varmaan aikaisemmin kysynyt, mutta kysyn uudelleen, kun edellisestä on jo aikaa.

Onko joku ottanut jo WIN11 version käyttöön?

Minulla se edelleen tyrkyttää itseään säännöllisesti, mutta en ole vielä sitä asentanut ja nyt olen alkanut miettiä, että kannattaako sitä tähän asentaakaan, kun tämä on juuri kolme vuotta täyttänyt. Ei ole ihan uusi enää, vaikka uutena tätä itse ajattelen.
Minulla on, ja olen alkuvuodesta kirjoittanutkin siitä. En siinä vaiheessa suositellut päivittämään, ja riippuen henkilökohtaisista mieltymyksistä en välttämättä vieläkään.

- Jos sinulla on ollut jo valmiiksi Microsoft-tili eikä se sinua haittaa, niin sitten asialla ei ole väliä. Mutta jos ei ole, etkä sellaista halua, niin: Win11-käyttäjän on PAKKO luoda Microsoft-tili. Koskee myös Win11 Pro-versiota.

- Ex Käynnistä-valikko on mielestäni vanhaan verrattuna kökkö. Sitä on päivitysten yhteydessä paranneltu, mutta ei mielestäni lainkaan niin sujuva ja miellyttävä, kuin perinteinen. Sen voi kyllä korvata kolmannen osapuolen laatimalla Käynnistä-valikolla, mutta siitä hyvästä pitää pulittaa n. 5 euroa.

- Järjestelmä kyttää ja kerää käyttäjätietoja vieläkin yksityiskohtaisemmin, kuin Win10. Vaikka lähes kaikki tiedonkeruutoiminnot saa (Ainakin toistaiseksi) pois, kaikkien niiden etsiminen ja poisruksittelu on aikaavievää. Painoarvo tässä on sanalla lähes - perustietoja lähtee silti, vaikka kuinka ruksittelisi.

- Jos päivität koneesi Win11-järjestelmään, sinulla on sitten vain kymmenisen päivää aikaa perua päivitys, mikäli haluatkin pysyä Win10:ssä. Tästä ei kuitenkaan ilmoitettu erikseen. Sen jälkeen järjestelmä lukittuu, eikä voi enää palata Win10-versioon ilman ylimääräistä vaivaa. Eli kiintolevyn formatoinnilla, ja asentamalla sitten Win10, ja kaikki muu softa uudelleen.

Itse en ole kuitenkaan kohdannut mitään hankalia bugeja tai muuta sellaista, vaan systeemi on toiminut kuten pitääkin. Koneeni on kuitenkin ihan uusi, ja sen prossukin räätälöity Win11-moniajoon. Vanhemmilla koneilla voi tulla ongelmia.

Jos on jotain kysyttävää, niin kysy pois vain. 
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

^
Kiitos, tuo riittää nyt tässä vaiheessa. Kyllä minulla se MS-tili on ja kytätköön, jos haluavat. Aktiivisuuteni netissä on lähinnä Pihtiputaan mummon luokkaa täydennettynä joillain pelien pelaamisilla ja Kantiksella.

Lähinnä olen huolissani, että jonain aamuna unen pöpperössä klikkaan sitä tyrkkyä väärästä kohtaa ja asennus lähtee käyntiin. Mutta jos siinä lopulta ei mitään katastrofia tapahdu, niin eihän siinä sitten mitään. Onhan noita uusia versioita tullut opeteltua yhdestä jos toisestakin tekeleestä ja kyllä niihin on sopeutunut, vaikka alussa on oudolta tuntunut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 13, 2022, 11:20:26
^
Kiitos, tuo riittää nyt tässä vaiheessa. Kyllä minulla se MS-tili on ja kytätköön, jos haluavat. Aktiivisuuteni netissä on lähinnä Pihtiputaan mummon luokkaa täydennettynä joillain pelien pelaamisilla ja Kantiksella.

Lähinnä olen huolissani, että jonain aamuna unen pöpperössä klikkaan sitä tyrkkyä väärästä kohtaa ja asennus lähtee käyntiin. Mutta jos siinä lopulta ei mitään katastrofia tapahdu, niin eihän siinä sitten mitään. Onhan noita uusia versioita tullut opeteltua yhdestä jos toisestakin tekeleestä ja kyllä niihin on sopeutunut, vaikka alussa on oudolta tuntunut.
Eipä kestä. Oletko tarkistanut asetusten puolelta, että josko tyrkkynamiskan saisi kokonaan pois päältä? Löytynee Järjestelmä/Päivitykset -asetuksen takaa. Itse en muista, saiko sen kokonaan pois.

Yksi vaihtoehto voisi olla, että valitset verkkotoiminnoista vaihtoehdon, jossa verkonkäyttöä laskutettaisiin sen käyttömäärän mukaan. Tällöin Windows ei ryhdy puskemaan mitään suuria päivityksiä automaattisesti, vaan ne pitää itse tarkistaa, ja asentaa. En kuitenkaan tiedä sitäkään, koskeeko tämä samalla Win11-tyrkyttelyä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 12, 2022, 19:19:48
Onko mahdollinen virus tietokoneessa, vai onko se jo irtolevyilläkin.

Jos kaikki tietokoneessa ja levyillä oleva tieto katoaa... en halua edes ajatella, vaikka vaara taitaa olla todellinen.

P.S. Levy aukesi normaalisti, vaikka "You need to format" lätkiä ilmestyikin. Niissä on vaarana, että painaa vahingossa "kyllä".

Varmaankin oli niin, vaikket itse kertonutkaan, että sinua kehotettiin formaamaan levy, joka kerrottiin kirjaimella, esim F: Kaipa osaat katsoa mitä levyä (kiintolevyä, muistitikkua tms.) kirjaimet tarkoittavat. Todennäköisimmin siinä levyssä on jotain vikaa: partitiotiedot korruptoituneet, huonoja sektoreita, eri käyttöjärjestelmässä käytettäessä on tullut jotain Windows-epäsopivaa, virusohjelma sotkenut, sattunut sähkökatko tms. Pelkästään yhdellä muistitikulla ei pitäisi korvaamatonta olla. Tikut ovat kulutustavaraa ja omiaan tiedon siirtämiseen.

Viruksia etsitään virusturvaohjelmilla, eipä niistä juuri muuten tiedä. Eikös ole olemassa joitain luotettaviakin netistä ajettavia virusturvaohjelmia? Siis tunnettujen virusturvaohjelmien sivuilla? Vaikkei tietojaan mielellään ulkopuoliselle tarjoa.

Windows chkdsk:n ilman muuta ajaisin ensimmäiseksi   https://www.windows-help-central.com/windows-7-chkdsk.html


Kopek

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 13, 2022, 13:38:34
Varmaankin oli niin, vaikket itse kertonutkaan, että sinua kehotettiin formaamaan levy, joka kerrottiin kirjaimella, esim F: Kaipa osaat katsoa mitä levyä (kiintolevyä, muistitikkua tms.) kirjaimet tarkoittavat. Todennäköisimmin siinä levyssä on jotain vikaa: partitiotiedot korruptoituneet, huonoja sektoreita, eri käyttöjärjestelmässä käytettäessä on tullut jotain Windows-epäsopivaa, virusohjelma sotkenut, sattunut sähkökatko tms. Pelkästään yhdellä muistitikulla ei pitäisi korvaamatonta olla. Tikut ovat kulutustavaraa ja omiaan tiedon siirtämiseen.

Kyseessä oli ulkoinen Toshiba kovalevy, josta...

1,29 TB Free of 1,81 TB

Levy (N) on nyt kiinni koneessa, eikä "formatointi-ilmoitusta" ole vielä tullut. Se on eri USB-portissa kuin aikaisemmin.

Pelkäänpä, että jos chkdsk:n ajaa 1,81 TB:n levylle, saa odottaa viikon ennen kuin testi on tehty. No, ehkä ei viikkoa, mutta älyttömän kauan kuitenkin.

Jaska

Itselläni Windows on hylkinyt ulkoista levyä lähinnä koneen ollessa käynnissä liitettäessä muistitikku USB-liitäntään. Hämärästi muistelen, että kauan sitten oli Ulkoinen kovalevy yhdistettävä USB-liitäntään ennen koneen käynnistystä. Windows 7:stä viimeiset kokemukset minulla on puolisen vuotta Win7:n tuen loppumisen jälkeen kun työkone sekosi niin, ettei se sallinut koneeseen kirjautumista. Joidenkin tiedostojen pelastamiseksi tehtiin paljonlaisesti töitä. Vuoden 2013 jälkeen Windowsia olen käyttänyt paljon vähemmän kuin Linuxia ja Windows-käsitykseni ovat paljolti hakukoneen takaa, ja jonkin verran krittisenä pidän itseäni väittämään hakukoneella löytämääni.

Eniten hankaluuksia muistan ulkoisesta kovalevystä (sattumoisin sekin terainen Toshiban levy), kun siirtelin siyä Ubuntu-koneen ja Windows-koneen välillä. Ongelmat ilmeisesti olivat suureksi osaksi peräisin siitä, että Windowsissa ja Linuxissa on eri säännöt tiedostojen nimeämiseen.

"You need to format disk in drive before you can use it" ongelman kiertämisestä löytyy hakukoneella paljon yhtäpitävää ymmärrettävää tietoa, että sitä voi kyllä käyttää.

Win 7:stä ja aiemmista Windowsista on sen verran inhottavia kokemuksia, että itse en niihin mielelläni enää koske, varsinkaan jos ollaan nettiin yhteydessä.

Noin varmaan tekisin itsekin, että kun herja on lakannut ilmaantumasta ruudulle niin asian selvittämisen prioriteetti putoaa varsin alhaiseksi.

Kopek

#1211
Ongelma taitaa liittyä USB-porttiin. Niitä on kaksi koneen etuseinässä. Olisiko töpseli kulunut väljäksi, vai mistä johtuu, että toiseen kytkettäessä tulee ilmoitus "You need to format", mutta toiseen kytkettäessä ei tule.

Tätynee ostaa USB-hub, jotta voi käyttää yhdessä töpselissä monta laitetta. Pitäisi ehkä säätää myös biosia, ettei kone yritä käynnistyä ulkoiselta kovalevyltä, jolloin niitä ei tarvitse joka sammuttamisen yhteydessä repiä irti.

Asiasta toiseen.

Ostin pari laitetta, joita testailen.

Toinen on tämä, jonka ensiksi haluaisin saada toimimaan.

https://www.thomann.de/fi/blackmagic_design_ultrastudio_recorder_3g.htm

Sivulla lukee...

Included software: Media Express, Disk Speed Test, LiveKey, Blackmagic Desktop Video Utility and Blackmagic drivers for Mac OS and Windows Media Express, Blackmagic Desktop Video Utility and Blackmagic drivers for Linux

Eipä ole softwarea eikä edes käyttöohjetta. Netistä löytyy ohje, että mene "BlackMagic Designin" sivulle, josta saat ajureita sun muuta.

https://www.blackmagicdesign.com/fi/support/

"Find your reseller" ei paljon auta.

Yleiskäyttöohjeen voi latata, mutta se ei sisällä ostamaani laitetta.

Sitten on muut sivut, joista voi yrittää ladata jotakin, mutta on se nyt vähän kummallista. Eikä sieltäkään näytä onnistuvan.

https://macdownload.informer.com/blackmagic-media-express/

Jos ostaa uuden Teslan, joutuuko senkin käyttöohjeet ja ohjelmiston etsimään itse ja lataamaan jostakin venäläisiltä hakkereilta.

Jälkihuomautus: Ohjeita löytyi sattumalta löytämästäni Youtube-videosta. Myös ohjelmien asentaminen onnistui. Ja systeemi näyttää toimivan.


https://youtu.be/t6iTW6t7JPk

(silti vähän outoa)

Yksi ongelma on Macbookin USB/Thunderbolt -kolojen riittämättömyys. Reikiä on vain kaksi. Jos yhdestä mene video ja toiseen on kytketty USB-hub, jonka kautta käytetään hiirtä, mistä saadaan menemään virta koneelle?

Täytynee ostaa uusi hubi.

ROOSTER

Antakaamme kunniaa sille jolle se kuuluu.

Lainaus käyttäjältä: https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/ad03f4c5-fb12-4769-a673-b038a3821aa4?ref=ampparit:087dMobiilidatan käyttö Euroopassa astui uuteen aikaan viisi vuotta sitten kesäkuussa 2017, kun Euroopan parlamentin päätös poistaa roaming-maksut astui voimaan.

Me suomalaiset kulutamme maailman eniten mobiilidataa väkilukuun suhteutettuna. Pidämme älypuhelimia ja rajatonta halvan datan käyttöä kansalaisoikeutena. Siksi maksujen poisto oli kuin lahja taivaasta.

Harva tietää, että ehkä tärkein henkilö lahjan taustalla oli suomalainen meppi Miapetra Kumpula-Natri. Hän toimi roaming-maksujen poistoa käsittelevän mietinnön esittelijänä eli konsulttikielellä veti ja sanoitti kyseisen projektin. Liputuspäivän paikka.

Päästiin siitä pelosta, mitä saattaakaan data tai puhelu maksaa. Aikamoista arpapeliä oli.

Seuraavaksi voitaisiin taksimaksuille tehdä jollakin tapaa sama parannus.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

^Kiinteähintainen mobiilidata sai alkunsa, koska eräs operaattori ei kyennyt laskuttamaan luotettavasti käytettyä dataa. Keksivät sitten kuukausimaksun.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

Huomasin että joissain selaimissa olevalla lukutila-napilla voi ohittaa joitain nettimedian maksumuureja.