Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MrKAT

Osa (valo)kuvakansioistani on muuttunut ruman näköisiksi (keskimmäinen):

___Ruma.jpg

Lähinnä kait mihin on äskettäin lisätty kuvia. Win päivitys oli tässä eilenkö se oli.
Noihin en koskenut mutta toisen pienen kuvakeräilykansion jossa oli sama vika, kopsasin varakansioon, ja takaisin tuohon jonka olin tyhjentänyt, niin tuo ruma palkki hävisi.
Mutta päiväyksiähän se muuttaa.
Modernisoiden: "Laita paska AI asialle ja juokse itse perässä".

Jaska

Kauneus on katsojan silmässä. Noin tosiaan taitaa olla, että Windowsin Resurssienhallintaan kuvakansioiden kuvakkeet ovat näyttävinään millaista tavaraa kansiossa on vai onko minkäänlaista.

Amore

On ollut kovin katkonaista nettielämäni kesällä ja syksyllä vielä enemmän, koska 12 vuotta vanha tietokoneeni alkoi osoittaa merkkejä kuoleman lähestymisestä. Kone ei meinannut enää käynnistyä. Käynnistyi milloin sitä sattui huvittamaan ja milloin milläkin taikakalulla tai -tempulla. Jonkin aikaa auttoi kun vetäisi töpselin irti ja hetken kuluttua pani takaisin ja sitten yritti muutaman kerran käynnistellä. Pienellä suostuttelulla yleensä päästiin yhteistoimintaan. Kunnes sitten ei enää :'( . Onneksi oli tuo varoitteluvaihe, niin sain ulkoiselle muistille melkein kaikki tiedostoni aivan viimeisimpiä lukuun ottamatta; olivatkin tuoreimmat niin varovaisesti tehtyjä, että tuskin tulen kaipaamaan.

Nyt on käytössä vanha-uusi masiina eli käytettynä ostettu, samaa merkkiä kuin kuollut edeltäjänsä. Toivon hyvää yhteistyötä ainakin 5-6 vuodeksi. Mietiskelen, tarvitsenko välttämättä Officea - siis niiden vanhojen word-tiedostojen käyttämiseen. Vai ovatko riittävän yhteensopivia jonkin ilmaisohjelman kanssa? Myös Exceleitä on tiedostoissani ja Paint-tallenteita. Tietysti Adobe Reader -skannauksia myös.

Hyviä vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan!
All you need is Love

Jaska

Olen tullut kohtalauisesti toimeen Microsoft Officen ohjelmilla tuotettojen tiedostojen kanssa ilmaisen  Libre Office toimisto-ohjelmiston n kanssa. Wordia vastaa ohjelma Writer. Nyt en muista, mitkä ominaisuudet eivät ole yhteensopivia; ainakin makrot on eri systeemillä tehty. ohjeitten selvittämisen olen kokenut työlääksi Libre Officessa. Open office on samaa kantaa Libre Officen kanssa. Ne on tehty vastaamaan vanhaa MS Officea, mutta muistamani mukaan ainakin lukevat uusiakin muotoja ja kykenevät tallettamaan vanhempaan muotoon.

Eikös Googlella ole omat toimistotiedostomuodot, joih google ne muunntaa Googlen Driveen pilveen siirrettäessä.

Ennen oli Microsoft Office tiedostoille ilmaiset lukuohjelmat, joilla ei voi muokata, muttei taida olla enää saatavissa.

Microsoft Office 365 pkettia kovin tyrkytetään wIN 10:ssä, mutta en ole kokeillut. Töissä oli 365 käytettävissä ja en siihen tykästynyt.

Copilot:
Tässä on muutamia ilmaisia Windows-ohjelmia, joilla voit käsitellä Microsoft Office Word -tiedostoja:

Jaska

Oman tapani käyttää Microsoftin ilmaista  Copilot (=lentoperämies) tekoälyä Edge selaimessa Windowsissa  olen kuvannut täällä:
https://kantapaikka.net/index.php/topic,3.msg214208.html#msg214208

Tuolla saan selaimessa verkkosivun päälle sivupalkin, jolla voin esittää kysymyksen ja saada vastauksen, jonka voin vaikka kopioida leikepöydälle ja sulkea sivupalkin tilaa viemästä.

Sivulta https://copilot.microsoft.com/ käytettynä Microsoft-tiliä Copilot usein kyselee ja kerron sille yhden @outlook.com osoitteeni (salasanoineen)

Lisäneuvoja ilolla  vastaanotetaan.

Amore

Kiitos, Jaska. Tutustun noihin. Näköjään tiedostoja saa auki luettavaksi (mikä usein riittää) vaivattomasti. Uusien tiedostojen luominen on tässä vielä tutkimuksen alla.
All you need is Love

MrKAT

Olen nyt tässä nykyisessäni käyttänyt ilmaisohjelmia:
- LibreOffice:a (Wordia vastaava: Writer, Exceliä vastaava: Calc ym) sekä
- kuvankäsittelyssä Paint:ia (oli jo valmiina) ja GIMP:iä.

(MS Officen Excelin ja Wordin jne olisin ostanut jos olis kerralla saanut, mutta kun menivät vuokraorjuuteen, ja käyttöominaisuudet jo aiemmin EXcelillä hankaliksi niin ei innostanut.)
Modernisoiden: "Laita paska AI asialle ja juokse itse perässä".

Kopek

Tyttäreni teki aikoinaan kuukausien ajan hommia erään kirjallisen projektin parissa, kunnes koko työ mitätöityi, kun doc-tiedosto yllättäen korruptoitui. Kyseisestä projektista oli odotettavissa rahakorvaus, joten huomattava työmäärä oli menossa hukkaan.

Paniikista ja epätoivosta onneksi selvittiin, kun joku tyttäreni tuntema alan ihminen onnistui pelastamaan tiedot. Jos tällaista asiantuntijaa ei olisi ollut sattumalta tiedossa, kaikki olisi menetetty.

Tuo tapaus säikäytti sen verran, että koen jonkinlaista epävarmuuden tunnetta Word-dokumentteja kohtaan.

Tallennan kirjoitteluni yleensä rtf-muodossa. Päiväkirjoissa käytän wpd:tä, mikä voi olla huono idea.

https://eclecticlight.co/2020/04/22/file-integrity-7-which-other-file-formats-are-resilient/

Hippi

^
Joo, tuo kuuluu sarjaan Shit happens. Itsellänikin töissä pari kertaa on mennyt bitti poikittain Word-dokkarissa. Ensimmäisellä kerralla sitä gurut yrittivät pelastaa, mutta ei onnistunut. Töissä onneksi verkkolevyt aina varmistettiin joka yö tuohon aikaan. Sieltä sitten löytyi vuorokauden vanha varmistukselta, joten vain yhden päivän työ joutui tulikivijärveen. Mutta olisi siinä kova etsiminen, jotta mitä siihen olin päivittänyt, että sain sen ajan tasalle taas.

Tuosta viisastuneena aloin tehdä päivitykset omassa työhakemistossa ja siitä aina kopioin sen muille käytettäväksi  yhteiskäyttöiseen hakemistoon. Uudelleen korruptoitu nimenomaan tuo yhteiskäyttöisessä hakemistossa ollut versio eikä se, jota pidin työversionani. Jonkinlainen epäilys oli siitä, että tiedoston roikottaminen pitkään auki samaan aikaan kuin toiset sitä yrittivät avata, olisi syyllinen tuohon rikki menemiseen. Toinen arvelu koski tiedoston sisältöä, sillä dokkarin raameina oli Wordin taulukko, joka on kaiketi jollain tapaa virheherkkä, etenkin jos se on iso.

Mutta tuo oli vanhaan hyvään aikaan. Sittemmin tuli erilaiset talletussysteemit, joissa vanhat versiot säilyivät automaattisesti ja tiedostojen samanaikainenkin auki pitäminen onnistui jotenkin. kehitys kehittyi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Sitäpä tekee mieleni kysellä teiltä aktiivimmilta Windows-käyttäjiltä, että miten olette järjestäneet kotikoneiden tiedostovarmistukset.

Kun tein kotoa töitä, niin ne tulokset, joista palkkaa maksettiin, laitoin VPN:n yli firman palvelimelle, josta ne säännöllisesti varmistettiin ja oli tuelta takaisin  pyydettävissä. Linuxini edesmentyä oman Windows-koneeni omien tiedostojen varmistamiseni on retuperällä.

Olen tässä ketjussa kirjoittanut 5.4.2023 ja 9.3.2024 tiedostovarmistuksistani linuxissa tukeutuen rsync-ohjelmaan niin, että Tiedostot kansion alikansiopuista ja juurihakemistosta sekä Ladatut kansiosta synkronoidaan kopio kohdepaikkaan joka minulla oli USB-liitäntäisellä ulkoisella kovalevyllä. Synkronointi tarkoittaa, että siirretään vain tiedostot, joita ei kohteessa jo samanlaisina ole. Rsyncissä voidaan myös asettaa muuttuneen tai poistuneen tiedoston aiempi versio tallettumaan sen varalle,
että on palattava tiedoston vanhaan tilaan.

Samantapaista toiminnallisuutta haaveilen Windowsiin. Liitettävän ulkoisen levyn käyttö edellyttänee käsikäynnistystä, vaikka automaattisesti aikataulun mukaan varmistaminen kuulostaisi mukavalle. Asennettavan rsync/grsync ohjelman lisäksi synkronointi voisi kai tukeutua robocopy- komentoihin skriptissä? Mitä olisi tarpeen tietää Windowsin varmistus- ja palautusmekanismista?

Mitenkäs ajoitetut ajot edes Windowsissa tehdään? Onko koneen oltava määräaokaan päällä eikä lepotilassa tai sammutettuna?

Hippi

Enpä ole juuri varmistellut. Tietty jonkin verran on valokuvia joista ehkä voisi pitää parempaa huolta, mutta ei minulla niin kamana tärkeitä juttuja koneella ole tiedostoina tallessa. Edellisen kerran tuli ulkoiselle levylle kerättyä tavarat, kun vaihdoin konetta muistaakseni vuonna 2019.

Itse asiassa onkin pitänyt kokeilla toimiiko ne kapineet enää ollenkaan ja onko niistä enää muuta iloa kuin verkon painoksi. Ne on kohtalaisen venhoja. En muista milloin ostin, mutta sekin taisi liittyä juuri koneen vaihteen jollain aikaisemmalla kerralla. Niitä muistipalikoita on kaksi kappaletta ja niihin on oma virtamötikkäkin olemassa ja tilaa niissä riittää niin, että vähäiset tiedostoni on kuin kärpäsen jätös avaruudessa. En muista mikä päähänpisto noiden hankkiminen aikanaan oli. Varmaan pelästyin jotain uhkakuvaa siitä, miten maailma romahtaa, jos ei ole vähintään kahdesti varmistettu.

Noiden levyjen testaaminen pitääkin laittaa to-do-listalle.

---- ****** -----

Tänään oli taas vähän seikkailua tiedon valtateillä, kun sähköposti on tökkinyt koko päivän. Käytän siis MS:n Outlook -sovellusta, johon olen liittänyt neljä eri s-postiosoitetta. Jo viime viikolla huomasin, että Hotmail hiukan hidasteli lähetyksen yhteydessä, mutta siitä nyt ei sen suurempaa vaivaa ollut. Tänään se oli jo todella tahmea, mutta välillä toimi ja välillä oli juntturassa.

Lähettelin eri laatikoista postia itselleni niin, että seurasin, tuleeko kaikki viestit perille ja nyt näytti, että Hotmailiin en saa viestejä. Kirjaudun Hotmailiin selaimen kautta ja siellä oli saapuneissa päällimmäisenä mainos, jonka avaamalla olin jo tekemässä jotain pilvitallennustilan tilausta 4euron kuukausimaksulla. Siitä hankkiuduin heti eroon ja palasin s-postin. Onnistuin poistamaan viestin, joka oli siinä mielessä kummallinen, että se ei ollut tullut minun s-postisovelluksen saapuneisiin ollenkaan. Tosin vähän outoa oli, että putsauksen jälkeen Hotmailista (selaimella) lähetetty viesti Gmailiin kesti 47 minuuttia. Taisi muutaman kerran ehtiä kierää maapallon?

Epäilen, että tuo mainos kuitenkin oli jollain tapaa esteenä sujuvalle toiminnalle.

S-postilaatikoita yleensä pidän aika tyhjinä ja "heippa, mitäs kuuluu" -tyyppiset hävittelen melkoisen tehokkaasti. Tärkeimmät viestit, tietyt kuitit yms olen järjestellyt ko. lootan alikansioihin. Mutta eipä niihinkään ole tullut tarvetta palata.

Gmailin laatikko on vielä läpikäymättä edelleen. Sieltä pitäisi melkoinen määrä liitetiedostoja tiputtaa koneelle. Suuri osa niistä vielä pitäisi samalla nimetä järkevästi ja vain yhteen kertaan tallettaa. Pelkkä ajatuskin tuosta saa niska/hartia-kiristyksen aikaan.

Lisään edellä kuvatut tekemättömät työt listalle - Seuraavana sadepäivänä tehtäväksi :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Olen siinä käsityksessä että ainakin Microsoft on tuomassa rautatasolla älytietokoneita markkinoille, jotka myös tallettavat ihan kaiken niillä tehdyn muistiinsa - ellei käyttäjä itse poista haluamiaan tapahtumia koneen selausmuistista.

Lisäksi oletan saman homman olevan kytkettävissä pilvipalveluihin, jotta koneen hajoaminen ei tuhoa koneen selausmuistia tapahtumistaan.
Nykyäänhän jo pelikonsolitkin ovat kytkettyinä pilvipalveluunsa ja voin lennosta tallettaa vaikka pelisessioitani ja tietysti pelitilanteitani sekä pelikirjastoni ynnä peliprofiilini saavutuksineen.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 29, 2024, 17:27:20Epäilen, että tuo mainos kuitenkin oli jollain tapaa esteenä sujuvalle toiminnalle.

Pakko oli tuo syynä sille tahmaukselle ja jumittamiselle. Se nyt ei kuitenkaan selvinnyt, miten se oli postilaatikon saapuneissa selaimella, mutta ei Outlook-sovelluksen saapuneissa. Joku bitti poikittain viestissä, joka ei lähtenyt siirtymään koneelleni? Kummallinenhan tuo oli muutenkin, sillä otsikkoriviä klikkaamalla siirryttiin suoraan selaimella ostossivulle, eli viestiä ei ikään kuin saanut avattua ollenkaan. Outo juttu tuokin.

Tänään kaikki on sujunut liukkaasti eikä mitään huomautuksia ole tullut. :)

Kopek

Haluaisin tehdä "text to speech" -nauhoituksia netistä.

Kone, jolla parhaillaan kirjoitan tätä, ei nauhoita netistä, vaikka mitä on kokeiltu.

Toinen kone nauhoittaa, mutta en saa asennettua siihen tekstinlukijaa, kun Chrome-selain on liian vanha ja taustalla oleva Xubuntu on myös liian vanha (vuoden 2014 versio).

Ei huvittaisi aivan kauheata ruljanssia tehdä tuon homman kanssa. Täytyy kokeilla kolmatta konetta. Suunnitelmissa on tehdä pieni kuviteltu foorumikeskustelu ja kaikenlaista muutakin, johon tarvitsen ääniä.

Yksi juuriongelmani alkaa olla se, että minulta puuttuu nykyaikainen edes kohtuullisen tehokas Windows (11) kone. Käytän ikivanhaa Windows 7 -konetta, joka ei esimerkiksi pysty näyttämään 4K videoita.

Jaska

Sellaisesta ei ole kerrottavaksi kokemusta, että verkkosivun tekstistä tulisi äänitiedosto. Mutta tähänkin ketjuun olen jotain kirjoittanut ruudulla olevan tekstin ääneen lukemisesta joissain selaimissa esimerkiksi selaimen lisäosan avulla.

Audacity on ehkä tunnettu Linuxille ja Windowsille ilmainen äänitysohjelma, jossa on mahdollisuuksia enemmän kuin minulla on ollut kärsivällisyyttä  tutustua. Muistan joskus törmänneeni Sibelius-akatemiankin ohjeisiin ohjelman käyttöön. Jotain tietokoneen kaiuttimiin tarkoitettua ääntä olen joskus nauhoittanut.

Tässä Win 10 Home koneessa ei Microsoftin ääninauhuria ole, mutta sellainenkin lie ilmaiseksi asennettavissa.

Viime aikoina olen käyttänyt paljon Edge-selaimen Lue ääneen toimintoa esimerkiksi Kantapaikan keskustelujen kuulemiseen. Ohjeet voi hakea hakukoneella. Yksinkertaisimmillaan painamalla Ctrl+Shift+U sivun ylälaitaan ilmaantuu ääneenlukupalkki, jonka Asetukset kohdasta haetaan käyttöön esimerkiksi suomalainen ääni. On yksi mies ja yksi nais. Keskellä on nauhurinäppäimiä lukemisen pysäyttämiseen ja uudelleen käynnistämiseen. Palkin oikeassa laidassa olevasta X:stä lukutilan saa pois, joskus myös Ctrl+Shift+U näppäilyllä. Aivan virheetöntä suomea tämä ei tuota ja muitakin kuin kielivirheitä esiintyy.

Esteettömyysasetuksissa Linuxissa ja Windowsissa on myös näkövammaisille tarkoitettuja ruudun ääneenlukuominaisuuksia.