Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Renttu

John McAfee on nyt hyvin, hyvin vihainen.

Hänhän inhoaa sitä mitä virustorjuntaohjelmastaan on sittemmin tehty niin paljon, että tekee mm.
tällaisia mainoksia sitä vastaan.

ROOSTER

^
Oli sen verran eksentrinen video, että tuli katsottua lopputekstitkin. Olihan siellä ilmeisesti suomalaista vaikutusta mukana: special thanks to Steve Tenhonen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi


Tein jämäkän päätöksen vaihtaa Spotify Deezeriin ainakin kokeeksi. Viimeksi mainitusta on edullinen tarjous ja jos värkki ei ala tuntua mukavalta, niin aina voin vaihtaa takasin Spotifyhin.

Jonkin verran eilen luin noita palveluiden vertailuja ja vaikuttaa, että aika samoihin menee arviot. Toisessa on jotain, mitä toisessa puuttuu ja se kumpi arvostetaan paremmaksi on lähinnä mieltymykysymys. Muropaketissa kävin lukemassa aiheesta ihan asiallisen tuntuisen ketjun ja sielläkin mielipiteet jakautuivat.

Ainoa, josta joka paikassa on ollut herttaisen yksimielisiä on, että Deezerin desktop-sovellus on syvältä eikä sitä kannata käyttää, vaan soitella sitten suoraan nettisivulta. Minä kuitenkin latasin tuon sovelluksen ajatellen, että on sitä kökköjä ennenkin osattu käyttää. Mutta ei olisi kannattanut. Siinä tuli mukana Idp.alexa.51, jonka onneksi AVG heti blokkasi ja nyt sovellus on bittiavaruudessa.

Tabletilla minulla ei ole mitään suojaa, kun ei tullut edes mileen että tarvisi olla. Sinne sovellus asettui ihan ok ja toivotaan nyt, että mitään napanöyhtää ei tullut mukana.

Aika pönttöä, että MS ei saa pidettyä tuota sovelluskauppaansa puhtaan  >:(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Renttu

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 26, 2019, 08:22:46
^
Oli sen verran eksentrinen video, että tuli katsottua lopputekstitkin. Olihan siellä ilmeisesti suomalaista vaikutusta mukana: special thanks to Steve Tenhonen.
John McAfee rakennutti itselleen Belizeen valtavan linnoituksen/kompleksin, ja palkkasi sinne alan huippuja kehittämään antibiootteja*. Ikään kuin siinä sivussa hän on kehittänyt muita harrastuksiaan. Hänellä oli suhde 16-vuotiaaseen prostituoituun, ja se teinihuora yritti tappaa hänet monet kerrat. Hänellä on siellä oma, yksityinen ja kooltaan huomattava palkka-armeija. Erään linnoituksensa ryöstöä yrittäneen miehen pahoin runnellun ruumiin hän kävi nakkaamassa läheisen kylän keskustaan - se oli vinkiksi muille samaa yrittäville. Hän pitää kakka- ja pissaleikeistä, on ollut syytettynä murhasta (Mutta rahalla saa ja hevosella pääsee). Hän tuo mieleeni erään tietokonepelisaagan sekopäät, nimeltään Far Cry.

Hänestä on jo tehty aika lupsakka dokumentti nimeltä Gringo: The Dangerous Life of John McAfee. Nyt hänestä ollaan viimein tekemässä elokuvaa, King of The Jungle. Sen pääosassa piti olla Johnny Depp, mutta McAfee ei tykkää Deppistä yhtään, joten hän lobbasi leffaan jonkun muun. Tällä hetkellä pääosassa tullee olemaan Michael Keaton.

En usko, että mikään Hollywood-tuotanto onnistuu kuvaamaan mittaa ja määrää Johnin kaheliudelle ja siihen, mitä kaikkea hänen elämässään on sattunut ja tapahtunut. Niitä juttuja on pakko siloitella, kun ei niihin mikään K18-luokitus riitä.

*Ai niin, hän raiskasi yhden niistä huippututkijoista.

Hippi

Minulla on Thunderbird -spostisovellus koneellani ja siihen olen liittänyt muutaman s-postitilin.
Lopetin yhden noista tileistä ja se ehdittiin jo sulkea palvelutarjoajan päässä.

Nyt en millään keksi millä saisin sen pois tuosta s-postisovelluksesta. Löydän kyllä kohdan tilin asetukset ja siellä saa muutella erikseen kunkin tilin juttuja, mutta siellä ei ole käkätintä, jota klikkaamalla saisi asianomaisen tilin poistettua. Enkä löydä poistomahdollisuutta mistään muustakaan kohdasta, vaikka mielestäni olen jo kaikki mahdolliset valikot käynyt läpi. Joskus tuollaiset löytyy hiiren "väärän" korvan takaa, mutta ei nyt vaan löydy.

Miten olen onnistunut olemaan löytämättä poistoa vai eikö sitä tosiaan ole?
Vai olsiiko ainoa keino poistaa Thunderbird ja asentaa se uudelleen ja ottaa mukaan vain ne tilit, joita haluan edelleen käyttää?
Toisaalta, eihän se tuossa tilaa vie, kun muutin asetukset niin, ettei ohjelma yritä avata yhteyttä lootaan käynnistyksen yhteydessä ja tehdä lootasta hakuja.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Tämä voi olla vanhaa tietoa...10 vuoden takaa:

etsi tilien asetukset ja klikkaa siihen...
Sitten valitset kyseisen tilin ja saat alapuolelle valinnan "poista tili" joten klikkaa siihen....

https://keskustelu.suomi24.fi/t/8281138/tilin-poisto

Hippi

Kiitos, olipa se erinomaisen taitavasti piilotettu. En edes huomannut, että siinä alakerrassa oli vielä luukku avattavaksi :D
Eipä ainakaan kukaan vahingossa hiirellä hosuen saa poistettua tiliään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Minun Thunderbirdissä Ubuntussa on kohdassa Account Actions vaihtoehto Remove Account. Mutta olen vain poistanut tileistä palvelimiin yhteydenotot ja jättänyt paljon viestejä tekstihakuja varten

Hippi

Siirsin kourallisen säilyttämisen arvoisia viestejä toiseen lootaan ja muut hävitin. Muutenkaan en pidä tapana varastoida kovin paljon tauhkaa postilaatikoissa. Yleensä, kun asia on saatu hoidettua loppuun, niin heitän viimeistä viestiä lukuun ottamata kaikki roskiin, joskus menee se viimeinenkin.

--

Kyllä nyt on pienet perkeleet mielessä. Kun siirsin nettiyhteyden toiseen firmaan, niin päätin poistaa sen maksullisen postilaatikon vanhasta firmasta. Tästä taisin jo mainitakin. Yritin keksiä jonkun hyvän paikan, johon perustaa uusi "virallisten asioiden loota" ja tyhmyyksissäni päädyin MS:n outlook.com:iin. Minulla siellä oli jo kyllä yksi loota, mutta kun siinä osoitteena oli sellainen nimimerkkityyppinen, jota on aika tympeä antaa virallisiin asioihin, niin perustin lootan omalla nimelläni.

Aluksi kaikki meni hyvin ja kovalla vaivalla muutin s-postiosoitteeni sinne ja tuonne ja pidin jopa listaa, mihin kaikkiin sen olin muuttanut ja yritin muistella, mihin vielä piti muuttaa (ja mitkä saisi jäädä muuttamatta).

Tänään sitten käynnistäessni Thundebirdin, se ilmoitti, että tuohon osoitteeseen ei pääse, vaan pyytää salasanaa. Annoin sen, mutta sitten se kitisi jostain muusta. Yritin palveluun selaimen kautta ja se kertoi, että lootassa oli havaittu jotain toimintaa, jonka vuoksi se oli lukittu. Avaamisoperaatiossa joudun koodi+puhelin -leikkiin, jonka jälkeen selaimella pääsin lootaan, mutta edelleenkään TB ei sinne pääse, vaan se törmää aikakatkaisuun. Mielestäni palvelimen asetukset on ok. Selaimen puolella yritin löytää taas jotain uutta ratkaisua ja taas jouduin puhelin+koodi -pelleilyyn ja sitä ennen oli jotain puhelinnumeron arvuuttelua ja ties mitä koukeroa.

Jossain vaiheessa värkki kysyi, kuinka innokkaasti suosittelisit palvelua ystävillesi. Saivat pyöreän nolla ja huolella laaditun perustelun, jonka toivottavasti joku myös lukee. Nyt olen harkitsemassa, että aloitan siirtorumban uudelleen, kunhan vain keksisin, mihin sen laatikkoni laittaisin niin, että sen käyttö ei vaadi suuria ponnisteluja. GMAIL on jo käytössä yhteen tarkoitukseen ja siellä tulee minulle sekaannusta, jos toisen lootan teen nimelleni.

Vaikuttaa ehkä sekavalta, mutta haluan pitää useamman lootan erilaisia käyttötarkoituksia varten. Mutta nyt alkaa vähän tuntua siltä, että pakko on tuo Gmail -osoite muuttaa sen "yhden asian" lisäksi myös viralliseksi lootaksi ja yrittää sitten omin järjestelyin pitää homma hyppysissä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Kyllä nyt vähän nolottaa. Tuossa edellä kertomassani sähläyksessä jossain vaiheessa oli kysymys, että oliko ohjeesta hyötyä ja samassa sitten oli luukku, johon voi kirjoittaa kysymyksen, jos tarvitsi apua. Noissa MS-jutuissa olen vuosien mittaan saanut sen käsityksen, että yhtä hyvin apua saa avaamalla ikkunan ja huutelemalla takapihalle. Tökkäsin aika tylysti kysärin, jotta mistä johtuu yhteysongelma ja aikakatkaisuun ajautuminen. Ihan vain kysymyksenä kirjoitin, enkä selostanut mitään taustatietoa.

Onneksi sitten menin lukemaan selaimella s-posteja jonkin ajan kuluttua, sillä odotin erästä viestiä. Siellä odotti ystävällien tukihenkiln viesti, jossa kyseltiin ogelmaan taustoja. Siitä alkoi kirjeenvaihto ja erilaisa kokeiluja. Eräästä kokeilusta pääsin itse sen verran jyvälle, että tulin siihen tulokseen, että ongelma piilee palvelimen asetuksissa eikä noissa lootan salasanoissa, joita tukihenkilö ilmeisesti epäili syylliseksi.

Lähetin kuvakaappauksen asetuksistani ja tämän jälkeen kysytiin alasvetovalikon muita vaihtoehtoja. Lähetin nekin ja sieltä tuli sitten ehdotus kokeilla toisenlaista vaihtoehtoa asetuksiin. Vihdoin ongelma ratkesi. Voisin vaikka vannoa, että alun perin minulla oli juuri nuo asetukset, jotka nyt laitettiin, mutta mikä olisi saanut ne muuttumaan viime yön aikana?

Nyt täytyy ottaa kuvakaappaus talteen kaikkien tilien palvelinasetuksista varmuuden vuoksi, jos jotain ongelmaa tulee, niin voi ensiksi tarkistaa, että palvelimen asetukset ei ole muuttuneet itsekseen (tai oman sähläyksen tuloksena).
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Minun kokemus on, että gmail.com ja outlook.com osoitteille on tarve heikentää tilin kirjautumisen turva-asetuksia siellä tilin tietojen puolella (ei kaksivaiheista tunnistautumista). Eikä sekään takaa etteikö toisinaan jäisi thunderbirdiltä yhteys outlook-tilin palvelimeen saamatta. (nykyisin ehkä kerran vuodessa)
Thunderbirdin kyllä kuuluisi hanskata kaksivaiheinen kirjautuminen, mutta minä en ole saanut toimaan


Jaska

#101
PSD2

Toinen maksupalveludirektiivi PSD2 astuu volimaan syyskuun puolivälissä. Tässä Finanssivalvonnan esitys siitä

http://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/QA-Toinen-maksupalveludirektiivi.aspx

Jos joskus kaipaatte esimerkkiä hirvittävän käsittämättömästä säädöksestä niin PSD2-direktiivi itsessään on sellainen. Huijaussähköpostit viittailevatkin ahkerasti siihen.

Jos olen ymmärtänyt, niin syyskuun 14. päivästä alkaen Finanssivalvonnan hyväksymät ja valvomat toimijat saavat antaa maksutoimeksiantoja pankkitileille. Ts. luodaan uudenlaisia maksupalveluita pankkien ulkopuolelle.

Arvaan että Omaposti on tällainen. Vanha NetPosti on jo sulautettu siihen. Laskujaan voi ohjata Omapostiin, jossa maksella laskuja nettiyhteydellä itse verkkopankkiinsa menemättä.

Voisi odottaa että verkkokauppojen käyttöön syntyy lisää suomalaisia maksuvälityspalveluita. Ja miksei puhelinta ja nettiä käyttävien henkilöiden välisiin maksuihinkin.

Toistaiseksi näyttää epävarmalle, hyväksyykö Finanssivalvonta verkkopankkien avainlukulistat jatkossa. Osa käyttäjistä ptää niitä tuttuina ja omaan käyttötapaansa riittävän turvallisina. Avainlukulistojen heikkoutena on niiden helppo kopioitavuus. Haltuunsa sellaisen saanut taho helposti ottaa listasta kännykkäkuvan ilman että omistaja välttämättä aavistaa tunnusten vuotaneen. Ja omistaja saattaa tehdä itselleen kopioita puhelimen verkkopankkisovelluksen kanssa käytettäväksi alkuperäisten ollessa tallessa kotona.

Sellaista PSD2 ei salli (ns. screen scraping), että kolmas paöveluosapuoli pyytää asiakkaalta verkkopankkitunnukset joilla ottaa yhteyden pankkiin. Maksupalvelu Klarna toi sen jo Suomeen, mutta Finanssivalvonta kielsi sen Suomen lakien vastaisena.

Onko teillä kuvaa mikä meitä parin kuukauden kuluttua odottaa?  Maksuja voi suorittaa Googlen selaimessa ja Facebookissa?

Kun tämän tapaisia uusia itsepalveluja on tullut käyttöön, niin järjestään toteutuksissa on ollut heikkouksia ja vikoja joita huijarit ja rikolliset ahnaasti ryhtyvät hyödyksikäyttämään.


Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 07, 2019, 22:10:53
...
Onko teillä kuvaa mikä meitä parin kuukauden kuluttua odottaa?  Maksuja voi suorittaa Googlen selaimessa ja Facebookissa?

Kun tämän tapaisia uusia itsepalveluja on tullut käyttöön, niin järjestään toteutuksissa on ollut heikkouksia ja vikoja joita huijarit ja rikolliset ahnaasti ryhtyvät hyödyksikäyttämään.

Kaaos. Onneksi on käteistä jemmattu ja kultaa hamstrattu  ;)

Heti sen jälkeen, kun tuosta uudistuksesta kerrotaan laajemmin iltauutisissa, saavat hillevit ja erkit - eli vanhemman ikäpolven henkilöt - puheluita "pankista", joissa yritellään kalastella pääsyä tileille. Murroskohdassa huijarit ovat valppaina hankkimaan itselleen oikeuttomasti varallisuutta.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Minusta se linjaus avainlukulistasta on saatu jo kesäkuussa, ainakin jos tällä kertaa uskomme YLE:n uutista:

Tunnuslukulistaa saa käyttää jatkossakin, mutta vain yhdellä ehdolla – Fiva: tarvitaan "vahvistuselementtejä"

Kolme vaatimusta, kaksi on täytettävä
Aloitetaan kuitenkin perusteista. Maksupalveludirektiivi edellyttää henkilön vahvaa tunnistamista. Se tarkoittaa menettelyä, joka täyttää vähintään kaksi kolmesta edellytyksestä:

1. Jotain, jonka vain käyttäjä tietää. (Salasana tai PIN-koodi)
2. Jotain, joka vain käyttäjällä on hallussaan. (Avainlukusovellus tai laite)
3. Maksupalvelun käyttäjän yksilöivä ominaisuus. (Sormenjälki, kasvontunnistus)

Perinteisen avainlukulistan ongelma on kohta kaksi. Koska avainlukulista on kenen tahansa kopioitavissa, se ei ole vain käyttäjänsä hallussa.

Yksinkertaisin tapa toteuttaa Fivan tarkoittama "vahvistuselementti" lienee tekstiviesti. Avainlukulistan käyttäjä syöttää tunnuslukunsa verkkopankkiin vanhaan tapaan – ja odottaa sen jälkeen puhelimeen saapuvaa vahvistusviestiä.

Näin puhelimesta tulee listan kohdan kaksi mukainen esine. Eli jotain, joka vain käyttäjällä on hallussaan. Maksutapahtuma etenee, kun käyttäjä syöttää puhelimeen saapuvan koodin selaimeen.

Fivan linjaus ei ole yllättävä. Tekstiviestimahdollisuudesta on jo aiemmin tiedottanut esimerkiksi Osuuspankki. ... nips



Tuota tekstarivahvistusta on minulle tullut jo aikaisemminkin, jos maksan vähän isomman summan jollekin sellaiselle, joka ei ole ennen minulta rahaa saannut.

Mitenhän tuo sormenjälkitunnistus käytännössä toimii? Pitääkö käydä pankissa antamassa sormenjälki ja siellä tunnistautua tietty henkkarin kanssa. Jos sen jälkeen sitten maksun yhteydessä antaa sen sormenjäljen, niin se on sitten vahva tunnistus. Onnistuukohan se läppärillä, kun tässä on sormenjäjen lukija vai onko puhelin ainoa tuon sormenjäjen lukijaksi kelvollinen kapine?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Ollaanko menossa ojasta allikkoon?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tuttu-poseeraus-kuvissa-voi-olla-tietoturvauhka-sormenjalkien-kopiointi-naurettavan-helppoa/6261336
Tutkijat kokeilivat sormenjälkien kopiointia ottamalla kuvia digitaalisella kameralla kolmen metrin päästä kohteesta. Tuloksena saatiin kuvia, joista sormenjäljen kopiointi onnistui naurettavan helposti. Erityisen helppoa se on kuvista, joissa näytetään rauhanmerkkiä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur