Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Steppu

Minulla on käytössä kaikille salasanoille samanlainen muistitekninen kaava, jossa on sekaisin osia sivustosta tietyllä kaavalla plus muita merkkejä toisella kaavalla.
Largo ma non troppo

a4


Kopek

Ajattelin, että alan pitkästä aikaa kopioida vanhoja VHS-videoita tietokoneelle ja sieltä edelleen muille muistivälineille niin kauan kuin vielä löytyy toimivia VHS-nauhureita. Homma tökkäsi alkuunsa.

On kulunut vuosikausia siitä, kun viimeksi olen kopioinut VHS-videoita. En enää edes muistanut, miten se tapahtuu. Kaivoin jostakin esille vanhan Pinnacle kortin ja johdon, jollaista joskus olen käyttänyt. Nämä ovat täysin antiikkisia. Ne on ostettu muistaakseni vuonna 2006 tai niillä paikkeilla.

Sain kortin kiinnitettyä vähän uudempaan (uusia minulla ei olekaan) tietokoneeseen, jossa on Windows 7. Ajuritkin asentuivat. Mutta Pinnacle ohjelmaa ei pysty asentamaan Windows 7:aan. Googlailin asiaa, ja kävi ilmi, että joku on sen onnistunut asentamaan, mutta se ei toimi kunnolla.

Vanha tietokone, mistä kortin irrotin, ei enää näytä toimivan, joten sitä ei voi käyttää.

Mitähän keksisi? Linuxissa (jolla parhaillaan tätä kirjoitan) käytössäni oleva Kdenlive videon editointiohjelma ei tunnista Pinnaclen korttia. 

https://www.datapixel.pt/wp-content/uploads/2018/04/0001544_sistema-de-captura-e-edicao-de-video-pinnacle-studio-avdv-deluxe-versao-9.jpeg

Uusien korttien ja ohjelmien valikoimakin näyttää heikolta. Käyttäjien kokemukset ovat negatiivisia.

Ehkä asennan kortin erääseen toiseen vanhaan koneeseen. Samalla täytyy käydä ostamassa ainakin yksi uusi sisäinen kovalevy, jolle materiaalia on tarkoitus kerätä.

Kokeilut jatkuvat, mutta lähiaikoina ei ole odotettavissa edistystä.

Panin Facebookiin erään vanhan videonpätkän, ja siitä pidettiin. Tästä innostuin aloittamaan valmistelut uusiin kopiointeihin.

Amore

Facebook sulkee pian kuvasovelluksensa – kuvien pelastaminen käyttäjän vastuulla

Facebook kertoi Cnet-uutispalvelulle sulkevansa Moments-sovelluksensa, joka on tarkoitettu valokuvien helppoon jakamiseen kaverien kesken. Syynä on sovelluksen vähäinen käyttö.

Moments lakkaa toimimasta 25. helmikuuta, mutta mahdollisuus ladata kuvansa talteen säilyy toukokuuhun asti. Tätä varten Facebook perusti verkkosivun, jonka kautta kuvansa voi ladata puhelimeen tai tietokoneeseen.


https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000005977577.html

En tunne Facebookia, joten ei aavistustakaan, mikä on Moments. Ja mitä tarkoittaa vähäinen käyttö Facebookin puitteissa?
All you need is Love

Jaska

Tässä huvin vuoksi salasanan tapaisia, jotka on arvottu tässä ketjussa esiintyvistä tavuista. Lausuttavina muistissapitämiskelpoisia. Äät ja ööt ovat minulla pannassa, kun joskus on sattunut, että eri laitteilla ne ovat olleet eri koodauksella. Numerot ja useimmat näppäimistön erikoismerkit (ei aalto- ja hakasulut) ovat hyvin onnistuneet

SAkjOpalSa
sakayttiatoi
dossaasintoon
sAsAkuinTa
jneCoonnve
lataitekSlAit
onEnheil30
helpjostasa
nenkinpove
saiTRinnen
viNlarisasit
vAinsasInBO
sApalkenAAN
saVuoLamiDiS
saraanSuuTE
laiotikaylAIT
kaankikheLp
takonkoNsa
takaONpalnee
pagEtaAman

LastPass taitaa ollla kyllä saatavilla kaikille laitteilleni eri käyttöjärjestelmineen.

Jaska

Microsoft luettelee luotettavina pitämänsä Windows-yhteensopivien kuluttajan tietoturvaohjelmien toimittajat:
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/18900/consumer-antivirus-software-providers-for-windows

Microsoftin omat turvaohjelmat eivät vertailuissa ole kärkisijoille päässeet. Oikein tietenkin että nykyään Windowsissa on Microsoftin turva valmiinaja se väistyy jos koneeseen asennetaan muu tietoturva.

Kopek

#21
Yritän kopioida valokuvia kännykästä tietokoneeseen. Miten se voikin olla niin vaikeaa. Samsung -puhelimesta se vielä jotenkin takkuamalla ja hyvällä tuurilla erittäin hitaasti onnistuu, mutta Honor Lite -puhelin osoittautuu ylivoimaiseksi vastustajaksi.

Kun on ensiksi saanut puhelimen yhdistettyä tietokoneeseen puoli tuntia kestäneiden kokeilujen ja asentamisien ja ohjeiden lukemisen ja nettisifoorumien neuvojen lukemisen jälkeen, voi lopulta aloittaa kopioimiseen. Kuvista on siirretty noin kymmenen prosenttia, ollaankin jo kotoisasti (Not Responding) -tilanteessa. Joten se siitä.

Aion ottaa SD-kortin irti ja kopioida kuvat kännykän ulkopuolella, jos se onnistuu. Mutta miten kuvat saadaan kännykän sisäisestä muistista, se vaatii vielä selvittelyä. Toivottavasti jotenkin.

Jos Samsung Galaxy S8:n hinta alenee jossakin vaiheessa siedettäväksi (edellisistä malleista on ollut muutaman viikon kestänyt tarjous keväisin uusimman puhelinversion ilmestyttyä), Honor saa jäädä pöytälaatikkoon pölyä keräämään. Se akkukin on jo kahden vuoden käytön jälkeen hyvin huono. No, ei se minun puhelimeni olekaan. Kun nyt vielä saisi ne kuvat siitä talteen.

Kuuluisiko juttu "kännykät" -ketjuun. No, käsitellään tässä tietkonettakin. Honor vaatii siihenkin asennettavaksi erityisen "Hi-Suite" -ohlman, jotta kopiointi onnistuisi (paitsi, ettei se onnistu sittenkään).

Hayabusa

Erään tutun Samsung-kännykän synkronointiohjelman kanssa jouduttiin joskus tappelemaan pitkä tovi ennen kuin kuvat saatiin tietokoneelle. Piti päivitää ohjelmaversiota niin puhelimesta kuin tietokoneesta ensin. Mitä tästä opimme? Kannattaisi pitää työkalut terässä, eli ohjelmat ajan tasalla.

Mutta kyllä sitä omallekin koneelle kaikenlaista käyttämätöntä ohjelmistoa kertyy. Pitäisi silloin tällöin konmarittaa kotikonekin.  :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Jaska

#23
Honor Lite puhelimista minulla ei ole kokemusta.

Ensimmäisenä liitän puhelimen USB-johdolla tietokoneeseen. Puhelin tietenkin päällä ja kun kyselee jotain niin vastataan. Tavallisesti tämän jälkeen puhelin näkyy tietokoneessa levynä ja tiedostosiirto on triviaalia.

Jos ei, niin haetaan tietoa manuaalista tai kysytään googlelta. Esimerkiksi
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/20/digitreenit-27-nain-siirrat-kuvat-puhelimesta-tietokoneeseen
näyttää miten kopiointi yleensä onnistuu

Tässä kerrotaan että Honor lite puhelimen asetuksissa on sallittava oikeuksia
https://fin.afterdawn.com/miten/vastaus.cfm/huawei_honor_7_lite_kuvien_siirto_windows_10_koneeseen
samoin tässä
https://kayttoohje.fi/opasteartikkelit/siirran-kuvia-videoita-android-alypuhelimesta-windows-10-tietokoneelle/

USB-johdolla siirtoa olen pitänyt helpoimpana. Omassa puhelimessani (Samsung Galaxy J3) on mahdollista  käsitellä puhelimeen OTG-liittimellä liitettyä muistitikkua, on Bluetooth ja tarjolla tietenkin tavanomaiset pilvipalvelut. Muutaman kuvan lähettää sähköpostilla. Kuvia voi siirtää puhelimen muistista SD-kortille. Ja SD-kortin voi lukea tietokoneessa muistikortinlukijalla.

Kopek

Sain kuvat lopulta siirrettyä. Menin projektin kestäessä jo sekaisin, mitä ja missä piti säätää. Oleellinen asia taisi olla valita kännykän asetuksista pelkän latauksen sijasta tiedonsiirto. Ongelma on vain ensiksi keksiä, minkä valikon hänniltä tuollainen asetus löytyy. Eikä sitä tietenkään muista enää seuraavalla kerralla.

Kuvien kopioiminen siis onnistui, mutta se ei mennyt tyylipuhtaasti. Useat kuvat tuli nimittäin kopioitua tarkoittamatta kahdesti, kun ei aina ollut selvää, ottaako ohjelma kuvia kännykän sisäisestä muistista vai SD-kortilta.

Samsungissa homma hoituu niin, että kytketään USB-johto, jolloin kännykkä kysyy "sallitaanko tiedonsiirto". Vastataan "kyllä", ja homma on sillä selvä. Kännykän asemat näkyvät tietokoneella levyasemina... tai miksi niitä nyt nimitetään.

No, tuo kännyköistä. Iphonea en tunne. Windows- kännykästä olen siirrellyt kuvia, en muista miten.

Olen kallistumassa sille kannalle, että kännyköiden ja kameroiden muistikortteja ei ehkä kannata formatoida ja käyttää uudelleen vaan ostaa aina uusi kortti, jolloin täyttynyt jää varmuuskopiokortiksi, minkä lisäksi kuvat on kopioitu myös muualle. Ei tavara kortillakaan loputtomiin säily, mutta säilyy se ainakin jonkin aikaa. Kun kuvia on kopioitu sinne tänne eri kovalevyille ja eri kansioihin, lopulta "valokuva-arkisto" voi olla täydellisessä kaaoksessa, eli ei enää tiedä, mitä on missäkin. Minulle on alkanut käydä näin. Muutama kovalevy on lisäksi hukassa, kun olen piilottanut niitä murtovarkaiden varalta enkä enää muista minne.

Pahimpia katastrofeja tallentamisessa on ollut se, kun tallensin tietokoneen kovalevyn sisällön ulkoiselle kovalevylle ja DVD-levyille, minkä jälkeen formatoin koneessa olevan levyn. Kävi kuitenkin niin, että ulkoinen (noin vuoden ikäinen ja vähän käytetty) kovalevy särkyi, ja DVD-levyt (joiden piti olla viimeinen hätävara) olin piilottanut niin hyvin, ettei niitä koskaan löytynyt. Niinpä kaikki, mitä olin tehnyt tietokoneella parin kolmen vuoden aikana hävisi. Tällaista ei saisi tapahtua.

Kaikki häviää. Kyse on vain siitä, milloin. MV-negatiivit säilyvät yli sata vuotta, mutta nykyisin otetuista digikuvista ei taida olla sadan vuoden päästä kuin pieni osa tallella. Taltiointivälineet menevät rikki.

Jaska


Totta että asennuspuuviidakkoon eksyy. Eri puhelimissa asetukset on eri tavoin rakennettu ja järjestetty.

Tämän https://kayttoohje.fi/opasteartikkelit/siirran-kuvia-videoita-android-alypuhelimesta-windows-10-tietokoneelle/ kommenteissa havainnollistuu valokuvien puhelimesta siirtämisessä esiintyvät ongelmat.

Kopek

Yksi suurimmista uhkista nettiturvallisuudelle ovat palvelut itsessään. Kun jostakin tehdään tarpeeksi turvallista, siitä tulee turvaton.

Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä Skype (Googlesta puhumattakaan).

Olen kirjautuneena Skypeen, mutta en muista salasanaa. Unohtuneen salasanan voi uusia, mutta se vaatii Skypeen ilmoitetun toimivan sähköpostiosoitteen. Ikävä kyllä, tällaista toimivaa osoitetta ei ole. Eikä uutta toimivaa osoitetta voi lisätä Skypeen, koska Skype vaatii salasanan, kun profiilitietoja muutetaan.

Eli kun kirjaudun irti Skypestä, tai Skype vaatiin uudelleen kirjautumisen jostakin syystä, se on menoa lopullisesti.

En juuri käytä enää Skypeä, mutta haluaisin pystyä kirjautumaan, jotta voisin kopioida vanhoja viestejä.

Olen menettänyt ainakin yhden (ellei useampiakin) Google -tilin, missä yhteydessä meni kaikki mitä siellä oli eli ainakin valokuvat, blogit ja Youtube-videoiden hallinta. Gmailia ei ollut. Yksi Skype-tunnus "chattiketjuineen" meni myös.

Google on pahin. Jos salasana ei syystä tai toisesta kelpaa, mikään ei auta. Ei riitä edes se, että Googleen kytköksissä oleva sähköposti (jota kautta Google-tili on aikoinaan avattu) toimii edelleen. Irvokkainta on, että kyseiseen sähköpostiin tulee ilmoituksia Youtubestani, joka ei ole enää hallinnassani. Olen kirjoittanut toisella käyttäjätunnuksella joidenkin videoiden kommenttiruutuun, että videot ovat minun, mutta en enää hallitse niitä, ja antanut uuden Youtube-osoitteen, missä on uudempia vidoitani. Tämä on ärsyttävää.

Jaska

Petteri Järvinen sanoi viime Aristoteleen kantapäässä (Yle Radio 1) osuvasti, että turvallisuuden ja mukavuuden tulo on vakio. Salasanan hukkaamisen varalle se toinen kanava - useimmiten kaiketi sähköpostiosoite - tarvitaan.

Kaukana takana ovat ne ajat jolloin salasanoja ei kirjoitettu ylös vaan kaikki salasanat pidettiin mielessä. Helpoista salasanoista ei ole merkittävää turvaa ja merkittäviin  palveluihin olisi typerää käyttää samoja salasanoja.

Norma Bates

Ja taas tämä. Thunderbird-sähköpostia räplätessä hiiri lipsahti väärään paikkaan kun yritin klikata postia auki. Tuloksena tämä mitä niin vihaan, eli että kaikki saapuneet postit listassa sekaisin niin että eri vuosien postit vinksin vonksin ja ei mitään oordningia. Haluan että kaikki postit ovat aikajärjestyksessä ja uusin ylimpänä. Olen tämän saanut yleensä selvitettyä sillä että napsuttelen vaan aikani sieltä täältä, mutta minulle ei ole jäänyt pysyvää muisti- tai mielikuvaa että mistä kohdasta klikkaamalla aikajärjestys palautuu. Ja sen muistan että olen tätä ennenkin jossain joskus kysynyt. Nyt jos joku neuvoo niin kirjoitan vastauksen ylös vastaisuuden varalle, koska se Thunderbird kerta on noin kärkäs sotkemaan aikajärjestyksen.

Silläkin se klikkaus osuu välillä minne sattuu kun tämä ruudun näkymä välillä nytkähtelee pois paikaltaan, ilmeisesti hitaan latautuvuuden vuoksi.

Hippi

Kokeilehan sitä kohtaa jossa lukee "päiväys". Oletan, että siinä saapuneiden listassa sinulle on päivämäärä ja kellonaika näkyvissä. Päiväyksen kohdalta klikaten saat ne nousevaan tai laskevaan järjestykseen. Jos ovat väärässä järjestyksessä, niin klikkaa uudelleen, niin menee toiseen järjesykseen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️