Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hayabusa

^Tietsikkaa hankkiessa RAMissa ei kannata säästää. Tai vähintään pitää varmistaa, että sitä pystyy lisäämään jälkikäteen.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Tietoturvallisuuden pahin vihollinen on GOOGLE!

Menetän vähitellen hallintamahdollisuuden Youtube-videoihini ja blogeihini ja kuviini ja mitä kaikkia Googlen palveluja onkaan. Kun yritän kirjautua jollakin Google-tunnuksella (joita on vanhojen aikojen peruina muutama), joudun aina jännittämään, onnistuuko se enää. Google kun ei halua uskoa, että se olen minä, joka yrittää kirjautua.

Pitää käyttää puhelimeen tullutta vahvistuskoodia. Mutta mihin puhelimeen. Yksi numero, jonka olen Googlelle antanut on hukassa, kun puhelinkin on. Yksi kuuluu tyttärelleni. Osa sähköpostiosoitteista, joita olen antanut Googlelle varaosoitteina, on lakkautettu.

Eli hei hei videot, hei hei blogit.

Jos pelkkä tunnus ja salasana riittäisivät, kuten esimerkiksi tällä foorumilla, mitään ongelmaa ei olisi.

Hakkeri tai muu konna voi kaapata Yotube-tilini tai blogini kenties yhden prosentin todennäköisyydellä. Turvallisuusriski on olemassa, mutta se on siedettävä.

Google lukitsee Youtube-tilini ja blogini ajan mittaan sadan prosentin todennäköisyydellä. Olen sen verran kova unohtelemaan ja sekoilemaan, että näin tapahtuu. Näin suuri riski alkaa jo olla siedettävyyden tuolla puolella.

Minulla on muutakin tekemistä ja huolenaiheita kuin taisteleminen sen puolesta, että videot ja blogit säilyisivät hallinnassani.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 03, 2020, 23:31:26
Hakkeri tai muu konna voi kaapata Yotube-tilini tai blogini kenties yhden prosentin todennäköisyydellä. Turvallisuusriski on olemassa, mutta se on siedettävä.
Niin, sinulle siedettävä, mutta entä itse Googlelle ja mahdollisesti sivullisille ihmisuhreille*?

*Kaapattuna MrKATn tai Kopekn-tutut ja tuntemattomat seuraajat levittäisi tietoa että katoppas kun MrKAT/Kopek on suosittelemassa kloorivettä koronaa-vastaan ja kieltäytyy rokotteista, tai englanniksi levittää kamalia pedof. baarikellari-huhuja US-pressaehdokkaasta, tai...  Syytettyjen penkille joutuisi Google, emme me.
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 03, 2020, 23:31:26
Tietoturvallisuuden pahin vihollinen on GOOGLE!

Menetän vähitellen hallintamahdollisuuden Youtube-videoihini ja blogeihini ja kuviini ja mitä kaikkia Googlen palveluja onkaan. Kun yritän kirjautua jollakin Google-tunnuksella (joita on vanhojen aikojen peruina muutama), joudun aina jännittämään, onnistuuko se enää. Google kun ei halua uskoa, että se olen minä, joka yrittää kirjautua.

Sama koskee nykyään kaikkia vastaavia toimijoita, mielestäni kaikista pahin on Facebook. Jos se on havaitsevinaan vähänkin epäilyttävää toimintaa (kirjaudut eri koneella tai selaimella tai jotakin vastaavaa), se pistää heti tunnuksen lukkoon ja pakottaa vaihtamaan salasanan.

Joskus näin kuluttajan näkökulmasta vaikuttaa siltä, että nämä turvatoimet on jo aika äärimmilleen viritetty, jopa niin että ei huvita enää käyttää niitä palveluita. Siihen täytyy olla erittäin painavat syyt, koska juuri nämä toimijat ovat niitä jotka haluavat koukuttaa palveluihinsa. Kai nämä identiteettivarkaudet ovat niin yleisiä nykyään, että niitä on pakko kytätä vaihoharhaisen tarkkuudella.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

a4

Tuli mieleen että tilanteessa jossa on menettänyt kirjautumismahdollisuuden vaikkapa omalle Youtube-tilille, voisi yrittää tallentaa tilin sisältöä ja luoda uusi tili johon siirtäisi vanhan tilin materiaalin. Videonkaappausohjelmilla.
Blogien sisältöä voisi kaapata vaikkapa kuvankaappauksilla.
Työlästä toki.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 04, 2020, 07:30:06
Blogien sisältöä voisi kaapata vaikkapa kuvankaappauksilla.
Työlästä toki.

Ongelma on se, että itse ei ehkä muista, mitä blogeja jonkin tunnuksen alla on joskus aikoinaan tehnyt. Kun kirjautuu ja menee bloggeriin, saa listan blogeista. Kun ei pysty kirjautumaan, ei saa tätä tietoa. Sama koskee valokuvia. Miten ne löytää, kun ei tiedä, mistä etsii.

Joku voi tietysti ihmetellä, että miten joku ei muistaisi omia blogejaan ja kuviaan.

Jotkut foorumikirjoittajat ovat kirjoittaneet tuhansia tekstejä. Muistavatko he jokaisen? Blogi on tietysti eri asia kuin foorumikommentti, koska blogissa on yleensä enemmän kuin yksi kirjoitus. Voi niitä blogeja silti olla kertynyt enemmän kuin mitä muistaa.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 03, 2020, 23:31:26
Tietoturvallisuuden pahin vihollinen on GOOGLE!

Menetän vähitellen hallintamahdollisuuden Youtube-videoihini ja blogeihini ja kuviini ja mitä kaikkia Googlen palveluja onkaan. Kun yritän kirjautua jollakin Google-tunnuksella (joita on vanhojen aikojen peruina muutama), joudun aina jännittämään, onnistuuko se enää. Google kun ei halua uskoa, että se olen minä, joka yrittää kirjautua.

Pitää käyttää puhelimeen tullutta vahvistuskoodia. Mutta mihin puhelimeen. Yksi numero, jonka olen Googlelle antanut on hukassa, kun puhelinkin on. Yksi kuuluu tyttärelleni. Osa sähköpostiosoitteista, joita olen antanut Googlelle varaosoitteina, on lakkautettu.

Eli hei hei videot, hei hei blogit.

Kopek avasi varsinaisen pandoranlippaan. Työnnän lusikkani soppaan, vaikka en varsinaisesti mitään julkaisekaan - en ainakaan tunnusta. Laitan muutaman sekalaisen/sekavan ajatuksen aiheesta. En valitettavasti toteuta näitä kaikkia, vaikka pyrkimys siihen suuntaan on.

Ensinnäkin erottaisin datan säilytyksen ja julkaisun. Kuten moni tuottelias tekstien, kuvien ja videoiden postailija on havainnut, niin julkaisualustat muuttuvat ja niihin liittyy myös epätervettä häirintää. Esimerkiksi kuva vanhasta Suomen ilmavoimien lentokoneesta saattaa tietämättömän ja/tai ilkeämielisen henkilön silmissä olla natsiaatteen kannattamista, koska siivissä on hakaristit. Seuraus: kuva katoaa, mahdollisesti julkaisijan tilikin. Eli en varsinaisesti säilyttäisi mitään sellaista, joka ei saisi kadota julkaisualustalla. Data pitää olla jemmassa aivan toisaalla.

Datan säilytys pitäisi varmennettua. Minulla on tuolla nurkassa NAS (https://fi.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage), jossa jemmaan kuvat ja muut. Siinä on useampi levy RAIDissa, eli sietää levyn rikkoutumisen. Netin nörttifoorumeilla on jatkuva sota siitä, millainen RAID pitäisi olla - jätetään se sinne. Mutta noita pitäisi olla vähäintään kaksi. Ja sen toisen pitäisi olla aivan toisaalla. Eli jos talo palaa, data säilyy. Varmaankin pitäisi käydä esimerkiksi täälläkin mainostetussa kaupassa: https://www.verkkokauppa.com/fi/search?query=nas
Lisäksi minulla on osa datasta pilvessä. Ei kaikkea, koska tuolla NAS-pömpelissä on aivan hirveästi tauhkaa. Mutta tärkeimmät tiedot ovat salattuna palveluntarjoajan hellässä huomassa. Ai niin, NASin levyt ovat toki kryptattu. Pitäisi vielä jemmata data toiseenkin pilveen.

Foliohattuiluni seuraavat askeleet ovat siis. Hommaan toisen tallennuspurnukan ja kiikutan sen jonnekin muualle kopioituani datan sinne. Ostan pilveä ;D eli Googlen, Amazonin tms. tallennustilaa. Ja tärkeimpänä: oikeasti toteutan prosessin, jossa uusi data (kuvat yms) tallennetaan järjestelmällisesti sekä pilveen että omassa hallinnassa oleville tallennusmedioille - aloitankin heti muutamasta tallentamisen arvoisesta kuvasta.  :)



An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Amore

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 04, 2020, 08:06:00
Ongelma on se, että itse ei ehkä muista, mitä blogeja jonkin tunnuksen alla on joskus aikoinaan tehnyt.

Mikset ole koonnut salasanoja yms. yhteen tiedostoon muistitikulle esim. Excel-taulukkoon? Itselläni on käytössä tällainen tekemäni taulukko, johon tietenkin myös päivitän tiedot silloin harvoin kun vaihdan salasanan tai tapahtuu jonkin palvelun ylläpitäjän tekemä muutos. Koska muistitikut helposti häviävät, se kannattaa kytkeä nauhalla johonkin tiettyyn paikkaan, josta tikkua ei koskaan kuljetella minnekään. Tikulla lueteltuja tiedostoja käytetään aina samassa paikassa. Tikkua ei koskaan jätetä kiinni koneeseen kirjautumisen tai tietojen päivityksen jälkeen. Lisäksi tikun voi suojata salasanalla.

Joitakin salasanoja minulla on myös paperisessa puhelinmuistiossa, mitään pankkitunnuksia ei, mutta muita melko usein käyttämiäni kyllä. Useat näistä ovat ilman käyttäjätunnustani (=sähköpostiosoite), jonka muistan ulkoa. Puhelinmuistiossani ei siis mainita lainkaan, mitä sähköpostiosoitetta yleensä käytän.
All you need is Love

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 30, 2020, 08:07:53

Kaupassa asiointi siis sujui hyvin. Kuten oli luvattu, 3.8. aamupäivällä tuli DNA:n auto pihaan ja mies kävi tekemässä tarvittavat temput, jotta TV:stä kanavat löytyvät kaapeliverkon kautta ja samalla sitten avattiin talonetti. Tuon jälkeen saatoimme aloitella omien nettiyhteyksien käynnistelyä.

Yllättäen selvisin tarvittavista piuhahommista, eli piti yhdistää modeemi antennipiuhaan, ihan omin voimin ja kaikki lähti toimimaan moitteettomasti heti ensiyrityksellä. En tiedä pitikö tuosta olla yllättynyt vai ei, kun tuntuu, että nuo on tulleet taviskäyttäjille aina vaan helpommaksi. Bonuksena poistin tallentavan digiboxin TV:n ohesta, kun en ollut sitä kuuteen vuoteen kertaakaan käyttänyt eikä sen kello edes pysynyt ajassa.

Tuohon asti siis kaikki hyvin, mutta sitten aloin vanhalla tabletillani seuraamaan, milloin siitä katkeaa nettiyhteys. Ei katkennut. Kun ne vanhat liittymät ei katkenneet edes yön aikana laitoin DNA:lle viestiä asiasta ja pyysin varmistamaan, että vanhat liittymät tapetaan. Pienten päikkäreiden aikana mokkulaan oli ilmestynyt punainen valo, joka mielestäni kertoo, että nettiä ei ole. Hyvä niin. Sitten kokeilin vanhaa tablettia ja se perkele toimi edelleen. Siinä vaiheessa tuli jo kylmä rinki. Otin uuden tabletin ja siinäpä olikin ilmoitus "SIM-kortti ei ole käyttäjien hallinnassa" eli mun uusi hieno liittymä oli tapettu kehtoonsa.

Nyt oli pakko jo soittaa DNA:lle ja sitten selitin, mitä olin pyytänyt tehtäväksi ja mitä sitten oli tehty. Aspa sitten katsoi tietoni ja sanoi, että se vanha tabletin liittymä on määräaikainen eikä sitä voi kesken katkaista. Ehdotti, että vasta vuoden päästä otan uuden liittymän. En suostunut, vaan luin sille niistä tarjouskirjeistä tarjoukset ja kerroin, että olin varmistanut kivijalkamyymälän myyjältäkin sen, että määräaikaisen voi vaihtaa lennosta eikä sille silloin ollut mitään estettä. Nyt sitten tämä Aspa kiemurteli vielä hetken ja sanoi, että hänpä vielä kysyy varmuudeksi, miten näissä toimitaan. Kesti aikansa, että Aspa tuli takaisin ja sanoi, että voidaan nyt tehdä niin, että se vanha laitetaan poikki, kun minulla niin on jo luvattu; eli antoi ymmärtää, että tässä toimitaan poikkeuksellisesti. Tässä tulee kuitenkin vielä ylimääräinen mutka, kun hänen pitää lähettää minulle uusi SIM-kortti. SIM-korttia ei siis voi palauttaa henkiin, jos se on tapettu (tuo oli minulle uusi tieto). Niinpä tässä nyt menee muutama päivä ennen kuin saan taas sen uuden liittymäni toimintaan takaisin.

Nyt pitää vaan toivoa, että Posti toimii viikossa, että saan sen uuden SIM-kortin käyttöön ennen kuin vanha tabletin liittymä tapetaan. Aspa nimittäin pyysi, että soittaisin uudelleen sen vanhan liittymän katkaisusta, kun olen saanut sen uuden toimimaan. Ehdotin sen sijaan, että hän sen laittaa viikon päästä poikki ilman soitteluja. Ei sen niin väliä enää ole päivä tai pari ylimääräistä eloa sille liittymälle. Jos taas joutuisin soittelemaan ja vihkimään uuden Aspan näihin liittymäkiemuroihin, niin taatusti menisi taas väärä liittymä nurin.

Kun tuo oli saatu kuntoon, niin hän vielä ehdotti, että haluanko halvemman puhelinliittymän. Tuo paketti, joka minulla nyt on, on toisella pakettinimellä halvempi. Annoin luvan vaihtaa sen.

Että tällaiset seikkailut taas tiedon valtateillä, saatana.


Jännityksellä odotan, miten laskutus tuossa onnistuu, että liittymä on ollut muutaman päivän voimassa ja sitten tapetaan ja aloitetaan uusi liittymä. Luultavasti joudun siitäkin soittelemaan, mutta onneksi on jopa kaksi euroa halvempi puhelinliittymä :P
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 03, 2020, 23:31:26
Tietoturvallisuuden pahin vihollinen on GOOGLE!...
Tavisihminen ei voi olla koskaan ajantasalla teknologian ja sen mahdollisuuksien suhteen. Me olemme aina vähän orjia.
Me emme ymmärrä hittoakaan siitä, miten teknologiayhtiöt kykenevät tarkkailemaan meitä. Nyt USA ja Kiina tappelevat Tiktok-sovelluksesta, kuka saa valvoa ja ketä.
Ihan kuin kumpainenkaan ei "haluaisi" valvoa...

Meillä netinkäyttäjillä on aika vähän suojaa, koska meitä kyetään valvomaan.

Kopek

Macbook air (early 2015) ja Microsoft 6300 Bluetooth -hiiri.

Hiiri (sen tyyppinumero) näkyy Bluetooth -valikossa, eli tietokone tunnistaa sen. Hiirtä ei kuitenkaan saa toimimaan. Valikko näyttää "not connected". Minkäänlaista "connect" -nappia ole näkyvissä.

https://i.insider.com/5d9cbfa89386bc533870776a?width=750&format=jpeg&auto=webp

Ideoita. Olen etsinyt netistä ohjeita ja yrittänyt tehdäkin jotain niiden mukaan. Toistaiseksi tuloksetta.

Chromebook ei edes löytänyt hiirtä, kun kokeilin.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 04, 2020, 19:53:18

DNA:n - jos kyllä muittenkin operaattoreiden - kanssa saa pitää varansa kaiken säveltämisen kanssa ettei satu vilunkia. Kun itse vuosia sitten vaihdoin talosopimus-kaapeliTVlaajakaistaan  toisen operaattorin huononnettua liittymää ja nostettua samalla hintaa, niin pakettiin kuului myös mokkula. Ilmeni, että DNA oli lopettanut neuvontatuen Linux-ympäristöön, missä en millään ollut saada nettiä toimimaan mokkulan kautta. Meni monta päivää, ennen kuin selvisi että liittymästä oli aktivoitu vain laskutus, itse liittymä oli aktivoimatta.

Operaattorien talosopimuksia operaattorin kilvan tarjoavat. Niissä taloyhtiö maksaa operaattorille vähän joka huoneistosta ja asukas saa ilmaiseksi tai halpaan hintaan netin perusnopeuden ja maksaa lisänopeudesta ja lisäpalveluista. Muut operaattorit eivät kykene kilpailemaan hinnalla asiakaskohtaisissa sopimuksissa talosopimuksen asukashintoja vastaan.

Hippi

^
No joo, aina siellä DNA:lla tuntuu sattuvan ja tapahtuvan. Tuossa kun naapureiden kanssa viestiteltiin, miten näiden liittymien käyttöönotto kullakin sujui. Yksi oli aivan nyrpeänä, kun hän ei sitä saanut toimimaan, kun meillä muilla jo toimi. Hän sitten soitti asiakaspalveluun ja selvisi, että sitä hänen sopimustaan ei löytynyt mistään, vaikka hän se oli samaan aikaan ollut tekemässä, kuin ovinaapurinsa. Olivat asioineet vierekkäisillä tiskeillä. Siinä oli sitten puhelimessa tehty uusi sopimus 400 megan liittymästä. Myyjä oli kysynyt, että "niin olikos tämä xx,xx euron hintainen?" Naapuri oli sanonut siihen kylmästi "joo", vaikka hinta oli väärä. Siinä lohkesi viisi euroa kuukausihinnasta pois siihen meiile jaettuun tarjouspaperiin nähden. Että joskus noinkin päin.

Mutta kyllä DNA on hyvittänyt ihan kivasti pienistä virheistään, jos olen antanut palautetta. Noinhan kävi silloin kun siirsin liittymäni Telialta DNA:lle vuosi sitten. Sain mobiililiittymään vääriä ohjeita puhelinmyyjältä enkä saanut sitä toimimaan silloin kun piti. Rahallinen korvaus oli enemmän kuin kärsimäni tappio.

Mutta ihan mielenkiintoista tuokin nyt oli, että eri myyjät suhtautuvat eri tavalla määräaikaisen liittymän katkaisuun, kun asiakas haluaa vaihtaa liittymää edullisemmaksi. Kivijalkamyymälässä se ei ollut mikään ongelma, mutta puhelimessa, kun jouduin asiaa hoitamaan, niin se ensin olikin "mahdotonta" katkaista. Minulle tuli tänään s-postissa kysely "miten koit asiakaspalvelumme". Ilmeisesti tuo nyt tarkoitti sitä, kun s-postilla ihmettelin, miksi vanhat liittymät vielä toimivat ja pyysin niiden katkaisua, mikä johti väärän liittymän katkaisuun. Onneksi palautteen antamisella ei ole kovin kiire, niin odotan sen verran, että voin todeta lopulta kaiken olevan kunnossa. Tarkoitus on kyllä antaa rakentavaa palautetta. Ehkä voin myös ihmetellä, miksi viestini käsittelijälle ei herännyt mitään kysymystä ennen kuin meni katkaisemaan juuri avatun liittymän.  :P
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Yhteysongelmia. Taas. Mokkula pätki eikä annakaan yhteyttä "Ei verkkoa" eilen. Nyt toimii, ainakin jonkin aikaa.
Mutta aloituksessa oli ongelmia. Simmiä ei tietokone tunnistanut tai mitä lie.

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Jaska


Helppoja kokeiltavia on irroittaa simmi (laite ensin virrattomaksi), pyyhkiä kankaalla/paperilla (miel. isopropanolilla kostutetulla) simmin liitäntäpintoja josko ovat likaantuneet/hapettuneet ja laittaa simmi takaisin laitteeseen. Samaten helppo lie kokeilla esiintyykö ongelma eri paikoissa käytettäessä.