Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Vahvasti näyttää siltä, että huomiselle menee asennushommat. Vanha kone ei jaksa siirtää tiedostoja paikasta a paikkaan b riittävällä nopeudella.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#766
Kettu on laskeutunut!

(Eli sain koneen asennettua. Ylättävän hiljainen tää on ainakin kun ei ole mitään raskasta laskentaa edellyttävää työtä. Paljon hiljaisempi kuin tuo ~10 vuotta vanha koneeni.)
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - joulukuu 06, 2020, 12:57:44
Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 20, 2020, 10:22:08
Mä ostin kuulokkeet: Audio-Technica ATH-M50 X. Kun ei ole mitään käryä näistä, otin jonkun "best headphones for music producing 2020" tms. -listan ja valitsin sieltä "parhaan" sellainen, jossa piuha on vaihdettavissa. Näissä tosin on ihan oma muotoilu 3.5 mm piuhansaan, että en osaa sanoa kuinka pitkäikäinen sijoitus on, sikäli kun mikä tahansa 3.5 mm -piuha ei ilmeisesti käy. Mutta eipä tuo vaihtopiuha suunnattoman kallis ole (14.90 ,-) edellyttäen, että hyllystä vaan löytyy.

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - lokakuu 20, 2020, 23:33:49
^ Toivottavasti ovat mukavat ja nautit soundeista :)

Muuten hyvät kuulokkeet, mutta huomasin aika nopeasti, että puhe- ja lauluäänet eivät kuulu. Musiikki ja muu meteli kyllä muuten mielestäni moitteetta kuuluu. Lueskelin joskus jostain, että voi johtua siitä, että tietokoneen ääniajurit eivät ole synkassa kuulokkeiden vaatimusten kanssa eli että liian uudet kuulokkeet eivät yksinkertaisesti vain tukisi liian vanhaa tekniikkaa. En ole sen vuoksi lähtenyt edes etsimään korjausta tilanteeseen vaan jättäytynyt siilipuolustusasentoon, että ostan sen uuden koneen ja vasta sitten katson oliko taas varomattomasti sijoitettu sata euroa kuulokkeisiin vai oliko vika vain liian vanhassa tietokoneessa. Onneksi mulla on edelleen nää 19 euron kuulottimet. Vaikka ääniavaruus ei olekaan näissä erityisen laaja, parempi silti nämä, kuin kuulokkeet joista ei puhe- ja lauluäänet kuulu.

Ja voi saatana mitkä äänet! En tiennytkään, että mulla on näin hyvä musiikinmaku. Mä olin jo kokonaan unohtanut, että musiikissa on sekä matalia että korkeita ääniä. Vähän aikaa meni taistellessa Focusriten kanssa, kunnes huomasin, että joko tuo mun 3,5 -> 6,3 adapteri ei toimi tai noi 20€ luurit eivät toimi sen kanssa. Vaihdoin Audio-Technica ATH-M50 X -kuulokkeisiin, joissa valmiina tuo 6,3-piuha ja vittu että on kaunista ääntä. Samaten nyt kuuluu (ainakin vielä toistaiseksi) myös ihmisäänet puhtaasti.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Tunteeko joku tuota Chromen "Mute site" -historiikkia? Joskus oli mahdollista hiljentää yksittäinen välilehti, mutta sitten joskus kai 2018(?) tuli muutos, että Chrome hiljentää kaikki välilehdessä auki olevan sivuston välilehdet. Minusta tämä oli huono muutos sillä mielelläni hiljentelisin välilehti kerrallaan enkä sivusto kerrallaan. Tietääkö joku miksi tällainen muutos tehtiin?

Entä onko tietoa, saako Chromeen laajennoksen joka toisi tuohon hiiren oikean puoleisen napin valikkoon sen välilehtikohtaisen hiljennyksen? Ainakin yksi lisäosa on, jossa pitää eka aktivoida välilehti ja sitten kun painaa lisäosa-nappia, se hiljentää vain kyseisen välilehden, mutta kun ei kiinnostaisi aktivoida välilehteä aina sitä varten, että hiljentäisin sen. Olisipa tosiaan tuollainen lisäosa, joka toisi hiiren oikean puolen nappiin tuon välilehtikohtaisen hiljennyksen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Tilasin mobiililaajakaistan 300 megalle. Kohta pitäisi toisin sanoen saada mm. suoratoistoelokuvat ja -urheilu 4k-tarkkuudella.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Melodious Oaf

^ Hassua kun mulla kuituliittymän maksiminopeus on toistaiseksi 100/50. Jopa 4G olis nopeampi 5G:stä nyt puhumattakaan.

Toisaalta eipä mulla ole vielä tullut omassa käytössä mitään sellaista vastaan, mihin 100/50 ei riittäis.

-:)lauri

Mulla on ollu 50 megan liittymä tähän asti. Sekin on toiminut ihan hyvin, jos ei ole paljoa linjoilla ruuhkaa. On tosin sitten niitäkin kausia kun ilmeisesti pihapiirissä käytetään nettiä enempikin ja silloin tai jostain muusta syystä liittymä on ollut hidas. Jos nuo hidastelut saisi tällä peliliikkeellä pois olisi hyvä. Tosin enempi tämä tulee tarpeeseen tekoälyprojekteissa, joissa pitää netin yli siirrellä paljon dataa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - helmikuu 22, 2021, 13:43:34
^ Hassua kun mulla kuituliittymän maksiminopeus on toistaiseksi 100/50. Jopa 4G olis nopeampi 5G:stä nyt puhumattakaan.

Toisaalta eipä mulla ole vielä tullut omassa käytössä mitään sellaista vastaan, mihin 100/50 ei riittäis.

Se on markkinahumua vain tämä mobiililaajakaistan kaistanleveys. Tosielämässä mobiilissa on aina isompi latenssi, se on epäluotettavampi, riippuvainen säästä, liikenteen määrästä jne. Jos olisi vaihtoehtoja, vaihtaisin kuituun saman tien, olkoon speksit mitä hyvänsä. Ehkä 5G sitten joskus aikanaan tuo vähän lisää luotettavuutta tähän.

Ennen kun kukaan ehtii vänkäämään että "kyllä se 4G toimii hyvin mulla tosi hyvin", tarkennetaan: luotettavuudella tarkoitan sitä, että se netti ei pätki käytännössä koskaan. Yksikin katko keskellä palaveria on liikaa.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Melodious Oaf

Mulla on käytännössä puhelimen 4G sille kuituyhteydelle backuppina ja samalla reissuyhteytenä, jos teen hommia muualta.

Siinä vissiin olis joku Elisan 5G masto kohtuullisen lähellä, mutta mua ärsyttää niiden markkinointi, viestintä ja tapa hoitaa asiakassuhteita niin paljon, että en kyllä kirveelläkään vaihda ennen kuin tulee joku kahden tonnin alkuhyvitys pahasta mielestä ja Viihteestä ynnä muusta vänkäävien ulkoistettujen puhelinmyyjien kanssa haaskatusta ajasta.

Mutta ihan pragmaattisesti toi tuntuu myös toistaiseksi hyvältä ja aika kustannustehokkalta kombolta, mikä mulla nyt on puhelimen netin ja kuituliittymän kanssa.

Kyllä se kuitukn joskus katkeaa, kun tehdään jotain huoltoa, joku kaivaa kaapelin rikki tai mitä näitä nyt on. Mutta äärimmäisen harvoin sitä tapahtuu verrattuna kaapeliin tai mihinkään mobiiliyhteyksiin. Kuitenkin jos on pakko olla koko ajan pääsy nettiin, ei sitä oikein voi millään tekniikalla toteutetun yhden yhteyden varaan laskea. 

Lenny

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - helmikuu 22, 2021, 14:50:20
Kyllä se kuitukn joskus katkeaa, kun tehdään jotain huoltoa, joku kaivaa kaapelin rikki tai mitä näitä nyt on. Mutta äärimmäisen harvoin sitä tapahtuu verrattuna kaapeliin tai mihinkään mobiiliyhteyksiin. Kuitenkin jos on pakko olla koko ajan pääsy nettiin, ei sitä oikein voi millään tekniikalla toteutetun yhden yhteyden varaan laskea.

No on tuossa vielä eroa tähän Telian 4G-yhteyteen, joka pätkii käytännössä joka päivä. Ei sitä välttämättä huomaa viihdekäytössä, koska kaikenlaiset striimit bufferoi dataa jne. mutta ei tästä oikein ole tuotantokäyttöön. Tai siis onhan siitä kun ei ole vaihtoehtoja.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

-:)lauri

Hyvä tietää. Pitää säilyttää tuo 50 megan kiinteä liittymä duunikonetta varten, niin ainakaan siinä ei sitten joudu pahasti kärsimään jos tälle omalle koneelle hommattu mobiililiittymä pahastikin pätkii.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Nyt on 300 megan mobiili-interwebbi asennettu. Netin nopeus testattu ja tuloksena huikeat 70 megaa. Aiemmin oli 44 megaa, että kyllä kannatti. Toi reititin on tietysti hiukka epäkiitollisessa paikassa huoneen kulmassa, että tiedä muuttuisiko ääni kellossa, jos hommaisi pitemmän verkkokaapelin ja siirtäisi reitittimen ikkunan eteen.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Saares

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 25, 2021, 19:57:44
No niin. Äsken kone tilttasi jumiin 99.9% perusteellisesti. Ei sammusnappikaan auttanut eikä kannen kiinnipano. Ihme kyllä, mokkulan irrottaminen aiheutti äänimerkin ja verkon merkkiin poissa-ruksin. Mutta lopulta piti irrottaa akku.
  Jumiin kone meni kesken kantapaikkaan kirjoittamisen. Tämä on yleisin tapa tiltata ja sekin hyvin harvinaista.

Todennäköisesti joku persunörtti tehnyt kiusaa?

ROOSTER

Minullakin alkaa olla kasaantuvia ongelmia koneiden kanssa. Kolme käytössä olevaa ovat kaikki hirmu vanhoja, läppärissä pyörii W 8.1, juuri pystyyn änkeämässäni vanhuksessa vuonna 2019 "päivitykset loppuneet" Mintlinux ja pääkone on iMac vuodelta 2009.

Viimeksi eilen macci sammui kesken käytön. Luulen, että syynä oli ylikuumeneminen jolta kone suojasi itseään. Ei käynnistynyt heti uudelleen mutta tunnin päästä jo kyllä.

Koneilla on sama homma kuin vanhuksilla, jos niitä ylikuormittaa saattavat ne välillä kaatua ja mennä tajuttomaksi. Joskus ne kuitenkin taas heräävät ja alkavat taas rutiininomaisesti jatkamaan työtään.

Pitää kääntyä lasten puoleen ja kysyä, onko heillä hankkeita menossa koneiden hankkimiseksi. Voin sitten ostaa/kerjätä heiltä heidän vanhat koneensa mitkä saattavat käytössäni mennä vielä vuosia. (Kokemusperäinen tieto)

Olen ajatellut päivittää imacin linuxiin, luulisin silloin saavani taas muutaman vuoden lisäaikaa siihe. Koneessa on mainio 27" näyttö ja teratavun kovalevy, sekä silmiähivelevä esteettisyys. Nais- ja konekauneutta arvostavana ei mikään olematon argumentti tuo ulkonäkökään.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Olethan muistanut puhdistaa konevanhukset säännöllisesti. Eihän ne ylikuumene, jos tuuletus pelaa kunnolla, Mutta jos tuulettimeen on pesinyt villakoiria, niin eihän se tuuleta.

Yllättävän monelle tulee yllätyksenä, että koneita pitää putsata. Mm eräs työkaverini kertoi ostaneensa uuden koneen, kun kone alkoi ajan kanssa pitää niin kovaa ääntä ja jopa sammui kesken tärkeän homman. Kun kysyin, että milloin olit viimeksi koneen imuroinut, rouva muuttui isoksi kysymysmerkiksi. Oli aivan ihmeissään, että pitääkö niitä imuroida.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️