Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Oletteko ihmiset kertoneet Googlelle (googletilin luonnin yhteydessä) oikean syntymäaikanne? Minä en, enkä muuallekaan. Mutta harmikseni en aina muista "oikeaa" väärää syntymävuottani. Tämä saattaa vielä joskus kostautua.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

Mulla on Google till ihan etunimi + sukunimi periaatteella muutenkin, että sinänsä syntymäajan pimittäminen ei siinä kohdassa kauheasti tuo siihen mitään lisäarvoa.

Jos haluaisin pitää jonkun tilin täysin anonyymina, varmaan pitäisin sitä myös sellaisena, että ei ole kauheasti mitään kiinni siinä, jos menettää pääsyn siihen. Silloinhan ne syntymäajat ja kaiken muunkin voi arpoa siihen jollain periaatteella.

Jos Google-tiliin (tai mihin tahansa tiliin) liittyy paljon itselle oikeasti tarpeellisia asioita, ja varsinkin jos siinä on jollain lailla rahaa mukana kuvioissa, mun ummikon näkemys on, että ihan oikean syntymäajan antaminen saattais olla ihan viisasta. Pahimmassa tapauksessa hakkeroinnin, tietomurron tai muun ongelmatilanteen yhteydessä saattaa joutua ihan kuvallisen henkkarin kanssa asiaa selvittelemään, ja siinä ei varmaan kauheasti auta mikään, jos henkkarin ja tilin syntymäajat eivät täsmää.

Hayabusa

^Minäkään en suunnittele maailmanherruutta Google-tilin kautta. ;)

Tännekin olen rekannut jollain toisella s-postilla. Pari muutakin tiettyä tarkoitusta varten luotua s-postia olen luonut. Pitäisikin käydä tsekkaamassa vieläkö ovat hengissä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 28, 2021, 17:22:53
Tuo olisi ollut hauska pieni vitsi. Videossa ei nimittäin ollut minkäänlaista musiikkia. Se esitti käynnissä olevaa höyrylaivan höyrykonetta. Googlen (tai jonkun muun) automaattinen musiikinhaistelija oli ilmeisesti tulkinnut höyrykoneen rytmisen äänen musiikiksi ja etsinyt kappaleenkin, mikä voisi olla kyseessä. Koska en pääse enää kirjautumaan, en pysty todistamaan, että tällainen ilmoitus on tullut. Joten se uutisesta.

En väitä, että tuollainen olisi ylittänyt uutiskynnystä, mutta olisihan sitä voinut yrittää.
Kuulostaa hauskalta. Voisikohan tuota yrittää toisintaa? Eli kuvata vastaava video, ladata se Youtubeen ja katsoa mitä tapahtuu. Videon nimeksi voisi antaa vaikkapa Höyrylaivan puksutusta ilman taustamusiikkia. :D

Hippi

Minä en oikein ymmärrä miksi noissa pitää tili muodostaa jokaiseen s-postiosoitteeseen ja osoite on se avain?

Miksi noissa ei ole niin päin, että firmaan muodostetaan asiakassuhde rekisteröitymällä ja siinä nyt annetaan ne tunnistetiedot, mitä haluavat annettavaksi. Asiakassuhteen tunnisteeksi tulisi joku "juoksunumero" (tmv) ja tiliin käsiksi pääsisi salasanalla. Voisivat periaatteessa vaatia vaikka vahvan tunnistautumisenkin. Tilille kirjautumalla voisi hoitaa esim. ostokset ja hallinnoida s-postejaan. Samaan tiliin voisi liittää useamman, mutta kohtuullisesti rajatun määrän s-postiosoitteita. Noita s-postejaan voisi sitten poistaa itse ja perustella tilalle uuden tarvittaessa, jos vaikka epäilee jonkun päässeen s-postiin käsiksi.

Minullakin nyt tuon MS:n kanssa on ongelma, kun juuri tämä tili (s-posti), jonka kanssa olen tuskaillut oli vain sellainen täysin satunnaiseen käyttöön tarkoitettu ja vuosia sitten tehdessäni tuon postilootan, en ajatellut sen olevan "asiakassuhde" siinä merkityksessä, johon se nyt on päässyt livahtamaan. Aika uskomatonta, miten vaikea on ajantasaistaa tilin vanhentunutta tietoa. Noissa kysymyksissä olisi pitänyt osata kertoa joitain vuosien takaisia tietoja, joita olen tiliä perustaessani osannut kertoa. Lisäksi ne kaksi lähettämääni s-postia ja niiden aihekentät eivät olleet riittävät, mutta enempää ei ole, koska tuo oli tarkoitettu vain vastaanottamaan postia.

Odottelen nyt sen 30 päivää ja katson sen jälkeen pääsenkö tuolle tilille vielä ja jos en, niin pitänee miettiä sitten joku muu ratkaisu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 28, 2021, 19:49:10
Kuulostaa hauskalta. Voisikohan tuota yrittää toisintaa? Eli kuvata vastaava video, ladata se Youtubeen ja katsoa mitä tapahtuu. Videon nimeksi voisi antaa vaikkapa Höyrylaivan puksutusta ilman taustamusiikkia. :D

En viitsi antaa linkkejä omiin videoihini ymmärrettävistä syistä, mutta tässä on korvike. Tämä on isompi kone ja hitaampitempoinen ja ehkä hiljaisempikin ääni. Minun videossani oli enemmän diskojympytyksen tuntua, ja siitä kai tunnistusohjelma erehtyikin.


https://youtu.be/kiaYL9sp8Eo?t=376

Hippi

En tiedä mikä bitti on ollut poikittain ja missä. Se onneton uusi viesti, joka ei viestilistalla näkynyt, mutta näkyi saapuneet -kansion nimen tummennoksena ja lukumäärätietona, että yksi uusi viesti on tullut, ilmestyi nyt viestinä s-postiini ja oli erään pelifirman mainos uudesta pelistä. Missähän tuo on piileksinyt koko tämän ajan perjantain alkuillasta (aikaleiman mukaan) asti?

Koko noissa edellä olevissa viesteissä kuvattu sotku johtui tosiaan josta kummallisuudesta ja täysin turhasta s-postista. prkl!
Kyllä harmittaa, mutta olihan se kiva, että kuitenkin selvisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 28, 2021, 20:29:34
Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 28, 2021, 19:49:10
..Videon nimeksi voisi antaa vaikkapa Höyrylaivan puksutusta ilman taustamusiikkia. :D
... Minun videossani oli enemmän diskojympytyksen tuntua, ja siitä kai tunnistusohjelma erehtyikin.

https://youtu.be/kiaYL9sp8Eo?t=376
Tuo höyrylaiva ->techno tms musa->et saa käyttää.  kuulostaa uutisarvoiselta pieneltä ihmeeltä.
Muuten tuon videon vieressä Youtube suosittelee minulle muiden muassa "Non Stop Techno Rave Radio 24/7 Mix" mutta se voi johtua siitä että olen kuunnellut tuota ja google muistaa.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 28, 2021, 20:15:02
Minä en oikein ymmärrä miksi noissa pitää tili muodostaa jokaiseen s-postiosoitteeseen ja osoite on se avain?
Johonkin netin palveluun rekisteröityessä useimiten käyttäjätunnukseksi halutaan toimiva sähköpostiosoite ja sille oma salasana tässä palvelussa.  Tuota sähköpostiosoitetta usein käytetään yhteydenpitoon myös rekisteröitymisprosessissa lähettämällä osoitteeseen postia, joka jotenkin on kuitattava saadakseen rekisteröinnin vietyä läpi. Paitsi yhteydenpitokanavan palveluntarjoaja saa kytkentätiedon jolla muiden liitäntätietojen ohella liittää käyttäjän tiedot palvelussa muihin tietoihin käyttäjästä. Jollekin yksityisyydensuojalle isot palveluntuottajat haistattavat pitkät. Tiedot käyttäjistä  ovat kaupatavaraa maksamishaluisille ostajille.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 28, 2021, 20:15:02
Minä en oikein ymmärrä miksi noissa pitää tili muodostaa jokaiseen s-postiosoitteeseen ja osoite on se avain?

Miksi noissa ei ole niin päin, että firmaan muodostetaan asiakassuhde rekisteröitymällä ja siinä nyt annetaan ne tunnistetiedot, mitä haluavat annettavaksi. Asiakassuhteen tunnisteeksi tulisi joku "juoksunumero" (tmv) ja tiliin käsiksi pääsisi salasanalla. Voisivat periaatteessa vaatia vaikka vahvan tunnistautumisenkin. Tilille kirjautumalla voisi hoitaa esim. ostokset ja hallinnoida s-postejaan. Samaan tiliin voisi liittää useamman, mutta kohtuullisesti rajatun määrän s-postiosoitteita. Noita s-postejaan voisi sitten poistaa itse ja perustella tilalle uuden tarvittaessa, jos vaikka epäilee jonkun päässeen s-postiin käsiksi.

Tämä on hyvä kysymys. Varmaan sen takia, että Googlelle (joka nyt on eräs iso sähköpostipalveluiden tarjoaja) asiakkuus ei ole ihan sitä perinteistä asiakkuutta, vaan käyttäjät ja heidän profliointinsa ja heihin kytkettävät tiedot ovat samalla myös tuotteita.

Hirveän näkyvästi Google ei esitä näitä juttuja missään, ja vähän saa tonkia ennen kuin löytyy ne EU:n GDPR:n edellyttämät mahdollisuudet noista asioista kieltäytyä:

GOOGLE ANALYTICS PRIVACY OVERVIEW

OPT OUT OF GOOGLE ANALYTICS TRACKING

En tiedä, mutta luulen, että jos Google tekisi bisnestä silleen, että laitetaan oikeasti se asiakassuhde ja asiakkaiden yksityisyys ja oikeudet sinne ihan kärkeen, ehkä niiden toiminta silloin näyttäisi enemmän sellaiselta mitä Hippi kuvailee.  Mutta onhan noi toisaalta monimutkaisia hommia joihin liittyy paljon kaikenlaista.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/c9fa9ec8-5912-4ca1-99cb-fdacd9a4d6fa?ref=ampparit:c4c4Uusi ennätys: Seagate myi 3000 miljoonaa teratavua

Seagate on ensimmäinen valmistaja, joka on myynyt yhteensä 3 tsettatavua tallennustilaa.

Onkos tuo nyt 3 miljardia 1TB:n kovalevyä. Kahdessa viime vuodessa myynyt tuosta kolmanneksen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Olen taas ihmeissäni tietokoneiden ihmeellisessä maailmassa. Nyt ei ole koneissa ongelmaa vaan tiedoissa ja vaikeuskerrointa tulee siitä, että itseni lisäksi sopassa on tietääkseni vähintään kaksi muutakin osapuolta. Palveluistahan ei ikinä tiedä, montako osapuolta siellä todellisuudessa on, sillä käyttäjälle ei kaikki näy.

Olin varaamassa aikaa Erikoissairaanhoitoon, tai siis julkisen puolen sairaanhoitoon, mutta tunnistuspalvelu ainakin käytti nimeä Erikoissairaanhoidon tunnistuspalvelu. Tunnistauduin kuten tavallisestikin oman pankkini kuvaketta klikkaamalla. Kaikki sujui normaalisti, kunnes pankki näytti tunnistautumisessa välitettävät tiedot. Tavallisestihan vain nimi he hetu välitetään, mutta nyt listalla oli lisäksi kotikunta, lähiosoite ja sähköpostiosoite. Noiden em. tietojen yläpuolella oli otsikko: Tunnistautumisen yhteydessä sinusta välitetään seuraavat tiedot.

Kaikki muu oli kunnossa, mutta sähköpostiosoite oli laatikkoon, jonka olen hävittänyt jo lähes vuosi sitten. Mielestäni olen kaikkiin mahdollisiin paikkoihin käynyt vaihtamassa uuden osoitteen, johon s-postit haluan. Tarkistin vielä pankin tiedoistani, että siellä ei jonkun välilehden takaa löydy vielä joku lomake, jossa olisi muu kuin käytössä oleva. Ei ollut.

Lähetin pankin asiakaspalveluun reklamaation ja kuvakaappauksen noista palvelun palauttamista tiedoista. Pankilta sain vastauksen, että tiedoissani ei ole kuin se yksi oikea voimassa oleva osoite ja tuota vanhaa ei ole heillä enää. Vastaaja kysyi " Oletko tiedustellut asiaa erikoissairaanhoidon puolelta, voisiko heillä olla jossain vanha sähköpostiosoitteesi?". No en ole kysynyt, kun en edes tiedä, mistä lähtisin sitä kysymään, kun en tiedä edes olevani Erikoissairaanhoidon asiakas. Jälkikäteen tuli mieleen, että kyllähän minä potilaana olen julkisella puolella ollut joskus liki 10 vuotta sitten, kun käteni rikoin. Tuntuu aika hullulta, että joku noin vanha osoite kaivettaisiin vielä tänään esiin jostain.

Mutta se kysymys sitten, miksi tunnistuspalvelu antaa ymmärtää, että välitettävä tietojoukko on pankilta lähtöisin, jos se kootaan jostain muualta ja mikä mahtaa olla tämä muu taho oikeasti?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 14, 2021, 18:34:13
Mutta se kysymys sitten, miksi tunnistuspalvelu antaa ymmärtää, että välitettävä tietojoukko on pankilta lähtöisin, jos se kootaan jostain muualta ja mikä mahtaa olla tämä muu taho oikeasti?

Aivan. Tuohan on valehtelua ja voi aiheuttaa ääritapauksissa paljonkin ongelmia ja vaivannäköä. Miten vanhentuneet puhelinnronsa ja osoitetietonsa päivittää jos käyttämäänsä oikeaa lähdettä ei paljasteta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Tällainen kone lojuu huoneeni nurkassa. Ostin sen aikoinaan nimelliseen hintaan. Mukana tuli myös Canon lasertulostin.

MikroMikko 4 m326xs



Lasertulostin lakkasi toimimasta, mutta tietokone saattaa toimia vielä. Käynnistän sen huvin vuoksi joskus ja kirjoitan vähän tekstiä. Kyseiseen koneeseen ei sisälly nostalgisia muistoja, koska kone ei ollut minulla uutena.

Ostettuani koneen lisäsin siihen muistipalikoita ja kokeilin, toimisiko Windows 3.11. Ja kyllähän se toimi. Asensin koneeseen wb tekstinkäsittelyohjelman sekä karsitun version Microsoft Wordista (oikoluku puuttuu). Kovalevytilaa on niin vähän, ettei koko Word mahtunut. Internettiä tuskin saisin toimimaan, vaikka olisi alkeellinen selainkin. Tuon aikakauden koneiden verkkoasetukset ovat nykykäyttäjille vaikeita. Nythän tökätään vain johto seinää ja menoksi.

Koneen hinta olisi nyt rahanarvolaskurilla laskettuna 2360 euroa. Lehti-ilmoitus on maaliskuulta 1992. 

Täytyypä testata tuota konetta jossakin vaiheessa, kun se nyt tuli puheeksi.

Hayabusa

Tikku-PC, jolla katson töllöstä Areenaa ja muita nettijuttuja on alkanut ärsyttää. Se toimii suurimman osan ajasta ihan ok, mutta ajoittain se jumahtaa. Ilmeisestikin välimuisti tulee täyteen tjms. Tarkoitus oli jo aiemmin ostaa sellainen mini-PC, jossa olisi enemmän potkua. Toimitukset vain ovat olleet ihan jumissa ilman Ever giveniäkin. Nyt valmistaja ilmoitti, että seuraavan sukupolven versio olisi tulossa joskus kesällä. Eli täytynee odotella ja koittaa säätää jotain asetusta sillä välin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur