Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tietokoneketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 03, 2019, 12:24:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Jaska - maaliskuu 29, 2021, 00:28:43
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 28, 2021, 20:15:02
Minä en oikein ymmärrä miksi noissa pitää tili muodostaa jokaiseen s-postiosoitteeseen ja osoite on se avain?
Johonkin netin palveluun rekisteröityessä useimiten käyttäjätunnukseksi halutaan toimiva sähköpostiosoite ja sille oma salasana tässä palvelussa.  Tuota sähköpostiosoitetta usein käytetään yhteydenpitoon myös rekisteröitymisprosessissa lähettämällä osoitteeseen postia, joka jotenkin on kuitattava saadakseen rekisteröinnin vietyä läpi. Paitsi yhteydenpitokanavan palveluntarjoaja saa kytkentätiedon jolla muiden liitäntätietojen ohella liittää käyttäjän tiedot palvelussa muihin tietoihin käyttäjästä. Jollekin yksityisyydensuojalle isot palveluntuottajat haistattavat pitkät. Tiedot käyttäjistä  ovat kaupatavaraa maksamishaluisille ostajille.
Itse käytän nykyisin kolmea eri sähköpostiosoitetta, ensimmäistä vain ns. virallisiin jutskiin, toista vapaa-ajan viihteeseen (kuten foorumit tms. some), kolmatta sitten todella vapaa-ajan asioihin, joskus tuhmiin...
Mutta kyllä nuo vuotavat, roskaa tulee paljon.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 14, 2021, 18:34:13
Mutta se kysymys sitten, miksi tunnistuspalvelu antaa ymmärtää, että välitettävä tietojoukko on pankilta lähtöisin, jos se kootaan jostain muualta ja mikä mahtaa olla tämä muu taho oikeasti?
Veikkaisin, etttä taho on Erikoissairaanhoidon tunnistuspalvelu (HUSin sovellus) joka löytyy hakukoneella ja jonne voi kirjautua pankkitunnuksin ylläpitämään tietojaan. En kokeillut.

Olen kanssasi erinomaisen samaa mieltä, että meiltä tietymättömissä paikoissa olevien rekisteritietojen käyttäminen on törkeää selvästi ilmaisematta mistä tiedot ovat peräisin.

Pankeista on itselläni kokemusta, että pankissa on käytössä itselleni useita sähköpostiosoitteita, mitä kyllä olen koittanut välttää juuri sekaannusten vuoksi.

Hippi

^
Luettuani tuon, lähdin uudelleen etsimään mahdollista syyllistä ja löytyihän se lopulta. Minä itse olen lukenut huolimattomasti noita tunnistuspolun varteen pienellä kirjoitettuja.

Ensimmäinen lukematta jäänyt oli tämä:
"pankin nimi" Tunnistuspalvelu
Tunnistaudu palveluun Suomi.fi-tunnistus. Välitämme tunnistuksen tarjoajalle seuraavat tiedot: henkilötunnus, nimi.


Aika hullua, että klikatessani pankin kuvaketta ja kirjautuessani tunnistautumista varten pankin tunnuksilla, käytänkin ihan eri firman palvelua.  :o

Ja toinen lukematta jäänyt oli tämä, joka oli sen tietojoukon alla ja selitti koko jutun, mutta aika pienellä kirjoitettuna.
Tunnistautumiseen tarvittavat henkilötietosi on haettu väestötietojärjestelmästä. Voit tarkastaa omat tietosi Suomi.fin Henkilötiedot -sivulta.
Palvelu, johon olet tunnistautumassa, tarvitsee henkilötietosi asiointia varten. Löydät tiedon niiden käsittelystä, kun tunnistaudut palveluun.



Ei mitään käryä siitä, että johonkin Suomi.fi -palveluun olisin ikinä mitään itsestäni kertonut, joten meninpä sinne ja Henkilötiedot -sivulle. Nuo ovat siis VRK:lla minusta olevat tiedot, jotka sain eteeni. Sieltä löytyi vanhoja osoitteita, lasten syntymäajat .... yms. Löytyi myös se kirottu sähköpostiosoite. Sen päivityspäivämäärästä saattoi päätellä, että olen tyhmyyksissäni muuttoilmoituksessa ilmoittanut sen samalla kun ilmoitin muuttaneeni Vantaalle nykyiseen osoitteeseeni. En ollut sitä taatusta tarkoittanut talletettavaksi ja muille jaettavaksi, joten en sitä päivittänyt vaan tylysti poistin.

Aukoilin muitakin luukkuja itsestäni ja siellähän saattoi laittaa kaikenlaisia tietoluovutuskieltoja itselleen. Laitoinpa suoramarkkinointikiellon päälle :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

#828
Vajaa viikko sitten katsoin Yle-Areenasta jotakin ohjelmaa kun nettiyhteys yht'äkkiä katkesi. En muista katkon osuneen koskaan aiemmin keskelle tv-ohjelman katselua. No, olenkin useammin Tuubissa, joten todennäköisyys yhteyden katkeamisen osumiseen kesken tuubivideon on paljon todennäköisempää. Yritin käynnistää yhteyden uudelleen, mutta se ei onnistunut. Yleensä modeemin resetointi auttaa. Kello oli jo paljon, joten päätin mennä nukkumaan ja yrittää seuraavana päivänä uudestaan. Ja onhan niitä verkkovikojakin, joten jospa vika ei ollutkaan minun modeemissani.

Seuraavana päivänä tilanne jatkui yhtä huonona: ei yhteyttä. Nyt aloin jo epäillä modeemin rikkoutuneen. Käväisin kaupungilla ja piipahdin operaattorin myymälässä kysymässä huollon puhelinnumeron. Laitevika rasitti mieltäni sen verran, että keräsin voimia yön yli ennen kuin soitin huoltoon. Sieltä oltiin heti sitä mieltä, että modeemi on todennäköisesti mennyttä. Piti siis hankkia uusi modeemi, minkä sitten teinkin eilen.

Paketista paljastui aika samannäköinen modeemi kuin edellinenkin, mitä nyt oli laitteen kotelon muotoja muokattu pyöreämmiksi. Vilkaisin asennusohjetta puolihuolimattomasti ja arvelin, että kunhan yhdistää johdot, niin eiköhän laite hoitele itsensä sitten. Olin säheltänyt vanhan modeemin yhteysongelman kanssa niin pitkään, että nyt minulla ei oikein ollut puhtia panostaa uuden asennuksessa  lukemaan ohjeen jokaista pilkkua. Modeemissa on samanlainen rivi led-valoja kuin vanhassakin ja vanhassa kolmas lamppu alhaalta on se kriittinen yhteysvalo, jonka kuuluu palaa. Tuijotin liikennevaloja kuin noiduttuna samalla kun tietokoneeni pyöritti luupissa yhä uudelleen "yhteyttä muodostetaan" -toimintoa. Vain kaksi lamppua paloi eikä tietenkään se tärkein kolmas lamppu. Uupuneena haahuilin sitten vielä jos vaikka missä ohjauspaneelin sokkeloissa ja yritin sitä sun tätä. Voimat loppuivat ja päätin siirtää viimeisen yritykseni seuraavaan päivään, jolloin arvelin päätyväni soittamaan huoltoon uudelleen. Keräsin siinä sitten pöydältä ohjevihkosen ja A5-kokoisen pikaohjeen pannakseni ne takaisin modeemin laatikkoon. Vilkaisin pikaohjelappusta, josta vasta nyt huomasin ohjeen jatkuvan myös lappusen kääntöpuolelle. Väsyneet silmäni osuivat merkkivaloja käsittelevään kohtaan, jossa luki, että yhteys on muodostunut kun alin lamppu palaa vakaasti (vilkkumatta). Muista lampuista ei puhuttu. Vilkaisin modeemia ja kyyy-yllä, yhteyslamppu paloi. Vasta nyt klikkasin selaimen auki ja...yhteys todellakin toimi. Olin siis olettanut uuden modeemin viestittävän samoin kuin vanhankin, KOKO lamppurivistön palamisella, vaan nepä ovat v-n kiinalaiset tai v-n insinöörit päättäneet muuttaa tämän. Olisi siis pitänyt tankata ohjeesta ihan jokainen lause ja ehdottomasti unohtaa kokonaan vanhan modeemin toimintatapa. Voi v-n, saatanan, paskan perkele!!!

Tämä ihana illanviettoviihde maksoi minulle 165 euroa. Ja kuinkahan kauan nautintoa kestää, sillä vanha modeemi kesti vain hieman yli kolme vuotta ennen kuin hajosi? Maksoin vanhasta modeemista 65 euroa, sillä se oli taloyhtiön saama joukkotarjous, jolla houkuteltiin uuteen taloyhtiönettiin osakkaita. Pähkäilin liittymistä, sillä mokkulayhteyteni toimi ihan hyvin ja oli aika edullinenkin. Taloyhtiönetti oli ihan pikkuisen edullisempi ja yhteys nopeampi. En oikeastaan tarvinnut yhtään lisää nopeutta, mutta eihän sitä tiennyt, jos vaikka tulevaisuudessa tarvitsisin...Luovuin mokkulasta, joka oli minua hyvin palvellut yli 5 vuotta. En voi olla ajattelematta, että mokkula saattaisi toimia tänä päivänäkin. Jos uusi modeemi simahtaa taas n. kolmessa vuodessa, tulee harkintaan operaattorin vaihtaminen. Nykyisen operaattorin palveluun olen kyllä noin yleisesti ottaen tyytyväinen eikä vakavia yhteysongelmia ole juuri esiintynyt.
All you need is Love

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Amore - huhtikuu 24, 2021, 16:33:27
Ja kuinkahan kauan nautintoa kestää, sillä vanha modeemi kesti vain hieman yli kolme vuotta ennen kuin hajosi? Maksoin vanhasta modeemista 65 euroa, sillä se oli taloyhtiön saama joukkotarjous, jolla houkuteltiin uuteen taloyhtiönettiin osakkaita. Pähkäilin liittymistä, sillä mokkulayhteyteni toimi ihan hyvin ja oli aika edullinenkin. Taloyhtiönetti oli ihan pikkuisen edullisempi ja yhteys nopeampi. En oikeastaan tarvinnut yhtään lisää nopeutta, mutta eihän sitä tiennyt, jos vaikka tulevaisuudessa tarvitsisin...Luovuin mokkulasta, joka oli minua hyvin palvellut yli 5 vuotta. En voi olla ajattelematta, että mokkula saattaisi toimia tänä päivänäkin. Jos uusi modeemi simahtaa taas n. kolmessa vuodessa, tulee harkintaan operaattorin vaihtaminen. Nykyisen operaattorin palveluun olen kyllä noin yleisesti ottaen tyytyväinen eikä vakavia yhteysongelmia ole juuri esiintynyt.

Jopa oli aikakin huomata, että modeemin pikaohje on modeemin käyttöönottoa varten ja kannattaa ainakin sen verran oitis katsoa, että ymmärtää mistä on ohjeet kirjoitettuna saanut. Modeemin laajat ohjeet ovat netissä englanniksi ja saattavat olla satasivuiset, mutta tuskin niitä tarvitset. Operaattorin kaupasta ostetussa modeemissa on varmaan ko. operaattorin asetukset valmiina. Yleensä kaipaa vain WiFin laittamisen päälle napista jos sitä haluaa käyttää ja modeemin salasanan vaihdon.

Sen sitten huomasit ajan kanssa, että  merkkivalojen merkitys ei ole vakio. Kunkin valon merkitys tapaa olla kirjoitettuna valon viereen ja pikaohjeessa tarpeelliset neuvot tulkinnasta.

Minulla toimii edelleen 6 vuoden takaa talosopimukseen liittyessä saatu ilmainen operaattorin huoltama käytetty kaapeliTVyhteyden internetmodeemi. Se ei kyllä mahdollista kuin 100 Mb/s latauksen vaan enempi vaatisi uuden modeemin ostamisen. Mutta minulle hyvin riittää palvelemaan kolmea tietokonetta, matkapuhelinta, television palveluita ja satunnaisesti tablettia, kirjoitinta, kameraa ym. Käytännössä max. noin 50 Mb/s yhteyteen kykenevä nettitikku on varalla ja läppäreitä matkaan otettaessa käytettävänä yhteytenä. Luokkaa kerran vuodessa on ollut kiinteässä yhteydessä yli tunnin katkos ja kiinteän modeemin sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen tarve pari kolme kertaa vuodessa.

Amore

^Olin niin uupunut vanhan modeemin elvyttämisyrityksistä, että en kerta kaikkiaan jaksanut enää tihrustaa asennusohjetta kuin pikavilkaisulla, jonka perusteella näytti, että jaahas kapistus on samanlainen kuin entinenkin. Oletin modeemit samanlaisiksi senkin takia, että se vanhakin oli vain kolme vuotta sitten hankittu. Lisäksi työpisteelläni on huono valaistus, mistä johtuen en näe hyvin, mitä lippuihin ja lappuihin on kirjoitettu. En normaalisti lue työpisteelläni mitään painettua sanaa.

Modeemin käyttöohje on laadittu käyttäjälle, joka oletusarvoisesti on uusi, eikä käyttäjälle, jolla on liki identtinen laite ollut aikaisemmin. Tästä johtuen ohje ei huomioi, että käyttäjällä saattaakin olla aiempaa tietoa, joka ei enää päde ja josta ohjeessa pitäisi olla varoitus. Sellainen ei vaatisi kuin lauseen tai korkeintaan kaksi. Modeemin lamppurivissä on vain kahden lampun kohdalla jonkinlainen symbolimerkintä, joista luulen ylimmän tarkoittavan wifiä. Yhteyslampun symboli on minulle täysin tuntematon. Arvelin sen merkitsevän vain sähkövirtaa, mutta sehän sitten tarkoittaakin yhteyslinjaa. Hyvin pieni tihruinen merkki siinä. Vanhassa modeemissa lamput on merkitty symbolein tai tekstillä.

Ja kuten aina: jo pelkkä ajatus jostain tietokoneeseen liittyvästä teknisestä hommelista stressaa hermoja niin paljon, että jo etukäteen voi olla varma, että jossain kohtaa menee vikaan, jotakin tulee ohjeesta ymmärrettyä väärin tai sitten jokin laitteen oletusasetus on lähtökohtaisesti toinen kuin pitäisi. Eli aina on jotain harmia luvassa syystä tai toisesta. Nytkin esimerkiksi ohjevihkosen asennusohjeessa oli kuvassa windowsin alapalkkiin merkitty yhteystunnuksen merkki, jollaista ruudullani ei koskaan näkynyt eikä siten myöskään esiin tullut ikkunaa, jollainen ohjeen mukaan pitäisi tulla. Mutta paskaaks siitä, netti toimii! ::)
All you need is Love

a4

^
Omassa modeemissani on kuuden valon rivi jonka epäilen soittavan jotain musiikkia, erityisesti modeemia käynnistettäessä. Ehkä klassista. Mozartia tai sen tapaista.
En vain tiedä kuinka muuntaa valojen välkyntä korvin kuultavaksi musiikiksi.

https://www.youtube.com/watch?v=-CO7TzuZbFA

Hippi

^
Minulla taitaa tuossa olla yhdeksän valopaikkaa. Kolmessa alimmassa palaa vakaa vihreä valo ja noiden jälkeen ylöspäin mentäessä on muutama paikka pimeänä ja sitten on yksinäinen vihreä valo, joka ajoittain iskee silmää.

Mutta noista kapineiden käyttöönotoista vielä sen verran, että aina ja poikkeuksetta lukaisen läpi pikaohjeen, jos sellainen on laitettu mukaan. Vaikka kapine näyttäisi samalta kuin edellinenkin, niin vähintäänkin joitain nappuloiden tai johtojen paikkoja on vaihdettu tai käyttöönotossa jotkut asiat pitää tehdä eri järjestyksessä kuin ennen. Uskoisin, että valmistajat tekevät sen ihan piruuksissaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Minun modeemi on valmis kun neljässä ensimmäisessä paikassa palaa valo
1 POWER Onko virta kytketty laitteeseen
2 DS vilkkuu = laite etsii latausyhteyttä, palaa = laite lukittunut latausyhteyteen
3 US vilkkuu = laite etsii lähetysyhteyttä, palaa = laite lukittunut lähetysyhteyteen
4 ONLINE pimeä = laite ei ole saanut IP-osoitetta, vilkkuu = hakee IP-osoitetta, palaa = saanut IP-osoitteen

5 LINK pimeä = ei laitteita Ethernetporteissa, palaa = kytketty Ethernet-portteihin, ei liikennettä, vilkkuu =  kytketty Ethernet-portteihin, on liikennettä
   monissa modeemeissa on oma valo kullekin ethernetliittimelle
6 VIRELESS ON/OFF pimeä = WLAN (WiFi) ei käyttövalmis, palaa = on käyttövalmis, vilkkuu = dataa liikkuu WLAN-verkossa Vieressä on nappi wifin laittamiseksi käyttöön
7 VIRELESS SETUP pimeä = WPS ei käytössä, vilkkuu = langaton pikamääritys (WPS) valmiina vastaanottamaan langattomia laitteita  Vieressä on nappi WPSn laittamiseksi käyttöön

Käynnistyksen jälkeen rekisteräityminen verkkoon kestää yleensä alle 10 minuuttia, mutta voi kestää 2 tuntiakin

Hayabusa

Jättiskandaali Britanniassa: Postin työntekijöitä joutui vankilaan, kun ohjelmistovirhe väitti heidän varastaneen rahaa – BBC: Posti tiesi virheeksi, mutta valehteli oikeudessa
LainaaViimeisen 20 vuoden ajan Ison-Britannian postilaitos on käyttänyt Horizon-nimistä ohjelmistoa, jossa oli vakava vika. Ohjelmisto näytti virheellisesti työntekijöiden varastaneen kymmeniä tuhansia euroja, kun todellisuudessa minkäänlaista varkautta ei ollut tapahtunut, The Verge kertoo.

Ohjelmiston takia usean paikallisen postilaitoksen päälliköt ovat saaneet tuomioita, ja jotkut ovat joutuneet jopa vankilaan. Vuosikymmenien taiston jälkeen Ison-Britannian historian "suurimmassa oikeusmurhassa" tuomitut 39 henkilöä saavat vihdoin tuomionsa kumottua. Vikaa ei saatu aiemmin kuriin, sillä postilaitos väitti jatkuvasti ohjelmiston olevan luotettava.

Buginen ohjelma yhdistettynä omia istumalihaksia suojeliviin pomohin on aina huono yhdistelmä.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

^
Jep.

Näytä bugiton ohjelma ja pomo mikä ei suojele omaa paikkaansa, niin kerron ikuisen elämän salaisuuden.

---> kaikessa on virhe!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 03, 2021, 09:26:28
Buginen ohjelma yhdistettynä omia istumalihaksia suojeliviin pomohin on aina huono yhdistelmä.
Todella härski tapaus; samalla tätä lukiessa ajatteli, että millaisia kaikenlaisia hassuja pikku bugeja on ollut (Ja on) globaalilla finanssisektorilla, kun pörssi- ja rahavirtasoftia kehitetään. Hupsista, sinne katosi pari miljardia ja hassua, että tuonne puolestaan ilmestyi tyhjästä kolme miljardia! Huihai, Never stop the madness ja otetaas taas!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hayabusa

Jos softa on monimutkaisempi tai suurempi kuin "Hello, World!", niin se on mitä todennäköisemmin buginen. Kriittiset ominaisuudet kuitenkin yleensä on saatu toimiviksi viimeistään versioon 2.0.

^Rahaa siirtelevistä softista löytyy Ulkolinjan dokkari.
https://areena.yle.fi/1-50673901
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Nyt on ongelma.

Olen jossain vaiheessa painanut ilmeisesti väärän hyväksynnän  tai jotain, kun saan jatkuvasti roskapostia ja huijausviestejä Honor matkapuhelimeeni.

Kehottavat lataamaan jonkun roskapostiohjelman ja lukemaan mitä ihmeellistä Antti Herlin ja Jasper Pääkkönen ovat tehneet. Puhelimen puhditus ja uudelleenkäynnistys eivät auttaneet.

Miten saan ne loppumaan?

En haluaisi vaihtaa puhelinnumeroani.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 10, 2021, 11:20:19
Nyt on ongelma.

Olen jossain vaiheessa painanut ilmeisesti väärän hyväksynnän  tai jotain, kun saan jatkuvasti roskapostia ja huijausviestejä Honor matkapuhelimeeni.

Miten saan ne loppumaan?

En haluaisi vaihtaa puhelinnumeroani.

Mulla oli sama ongelma omassa Honor-puhelissani. En ollut hyväksynyt mitään mainontaa ja spämmiä tuli siitä huolimatta. Eikä onnistunut puhelimen oma roskapostin suodatuskaan. Vaihdoin Samsungiin, jossa ei ainakaan toistaiseksi ole ollut samaa ongelmaa sillä spämmiä ei tule. Numeroa en ole vaihtanut.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.