Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 14 Vieraat katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 16, 2021, 09:52:59
Kävi pikku onnettomuus. Vaatii leikkausta. Aikaa luvattu alustavasti ensi viikolle. Varmaan lyövät tainnoksiin ennenkuin operoivat.

Harmi kun olen odottanut pyöräilykauden alkamista jo puolisen vuotta ja nyt menee kallisarvoista kesäaikaa hukkaan 6-8 viikkoa. Elämä on.

Tämä on kuitenkin elämänaikaisten vastoinkäymisieni 10-asteikolla korkeintaan 6,5 - toistaiseksi.

Kyllä ne tinttaavat. Itse epäilin meneekö taju lainkaan leikkausta ootellessa, mutta ehdin vain sanoa, ettei tunnu missään- seuraavaksi heräilin sitten, kun "narkkari" eli nukutuslääkeri töniskeli heräämössä.

Kyllä se siitä vaikka odotus onkin se hankalampi juttu.- Ilmeisesti ei kauhian kiireinen juttu sinulla.

Hippi

Päiväkirurgiassa pyritään yleisanestesiaa välttämään, milloin vain se on mahdollista.

Alaraajoja voi korjailla spinaalipuudutuksella, joka häipyy nykyään jo parissa tunnissa. Ainakin polvien tähystykset voidaan tuolla tehdä ihan hyvin. Kahdesti olen tuon kokenut. Käden luita voidaan korjailla puudutuksella, joka tökätään johonkin solisluun tienoolla olevaan kohtaan ja siinä lakkaa "koko käsi tuntumasta". Siinä hyvin voidaan leikata nahkat auki ja porailla luihin ruuveja.

Noissa pääsee lähtemään muutaman tunnin kuluttua toimenpiteestä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 16, 2021, 11:46:19
Pitkän talven jälkeen kevät alkaa vasta, kun tukka hulmuten pääsee fillarin selässä tuulettamaan itsestään pölyt ja tuntemaan vauhdin hurman.
Tästä tuli mieleen antaa niksi niille joilla on allergiaoireita keväisin, niin siite- kuin katupölystä.

Hiusten huolellinen harjaus ja jos mahdollista, niin pesukin vielä joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Samaten tyynynliinan tehostettu vaihtaminen.

Vitsi piilee siinä, että hiusten mukana pölyä päätyy myös pieluksiin ja kun ei vaihda tyynynliinaakaan niin onko tuo ihme, jos herää heti aamuisin tukkoisena, ja aivastuttaa.

Minulla ei allergiaa ole, mutta tästä oli taannoin juttua muissa yhteyksissä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Lämmin kiitos kaikille empatiaa osoittaneille.

Minulla kävi mahtava tsägä, ei tarvinnutkaan odotella viikonlopun yli vaan leikattiin jo. Nukutettiin, raudoitettiin, heräteltiin, tarkkailtiin ja päästettiin kotiin jo illalla.

Voin kertoa, että sain uskomattoman hyvää hoitoa ja palvelua. Ammattitaitoa rennolla otteella. Kuinka voi edes olla mahdollista...Osaavia, ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä...Hieno ilmapiiri. Ehkä se johtuu osaltaan siitä, että kaikilla on ollut pula juttukavereista ja uusista tuttavuuksista, koska se, jonka nimeä en mainitse, tuntuu kaikessa. Tai sitten se johtuu siitä, että oma nuiva ikäluokkani on jo poistumassa työmarkkinoilta.

Kipuja on jonkinverran, mutta onpa pillereitäkin. Kirjoittaminen sujuu kohtalaisesti yhdelläkin sormella, vaikka olisi tietysti kaksinkerroin nopeampaa kahdella - toinen käsi kun riiputtuu siteessä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Unohtui mainita, että edes terveydenhuollon tietojärjestelmän päivityskatko, eli ei toiminut, aiheuttanut mitään ahdistusta eikä epävarmuutta. Kynää ja paperia esille vaan ja hommat hoitui muistista.

Hetkinen - vai olisiko tuo järjestelmätauko ollut uuden, iloisemman ilmapiirin mahdollistaja...
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Kieltämättä on ollut lottovoittaja fiilis milloin vain olen joutunut turvautumaan julkiseen terveydenhoitoon. Ilman sitä tuskin olisin enää hengissäkään tai ainakaan pystynyt saattamaan maailmaan kolmea hienoa tytärtäni. Ei pienipalkkaisella duunariperheellä olisi ollut varaa kustantaa lapselleen isoa avosydänleikkausta. Se käsittääkseni oli täysin ilmainen, sillä osallistuin johonkin jälkiseurantatutkimukseen. Eli ei edes viittä viikkoa sairaalassa tarvinnut maksaa.

Edellä mainittu kompurointikin tuli liukkaasti hoidettua. Klo 8:00 aamulla vastaanotossa jo laitetiin kylmäkääre mutkalla olevaan ranteeseen ennen kuin edes henkilötietoja kirjattiin. Minut ohjattiin odotusaulaan, johon ilmestyi hoitaja kysymään vointiani samalla kun tarjosi kourallisen kipulääkkeitä juoman kera. Kohta minua jo kärrättiin RTG:iin ja sieltä takaisin, jolloin tapasin lääkärin ensimmäisen kerran. Siinä annettiin leikkausaika parin päivän päähän ja lähetettiin kipsaukseen. Siinä meni hetki, kun rannetta puudutettiin ja osia saatiin vedettyä oikeisiin asentoihin. Kipsauksen jälkeen vielä uusi reissu RTG:iin, jotta saatiin varmistettua osien olevan hyvin. Klo 12:00 olin ulkona kesäisessä auringonpaisteessa. Tuossa samalla tutkittiin ja kuvattiin myös polveni, jonka olin lyönyt tantereeseen aika ilkeästi. Onneksi se ei ollut rikki vaan pelkästään vähän ruhjeilla.

Leikkauspäivän aamuna piti mennä jo klo 7:00 paikalle. Vaatteiden vaihto ja sitten hetki vuoron odottelua. Valmisteluissa tosiaan piikkiä pistettiin johonkin solisluuni tienoolle ja sen jälkeen käteni "lakkasi olemasta". Se oli oikeastaan aika hassu tunne, kun käsi oli tuettu rinnanpäälle niin että näin sen selvästi ja samalla "tunsin" käteni aivan eri asennossa. Operaation kestoa en enää muista, mutta sen jälkeen tarjottiin aamupalaa, kun ravinnotta olin joutunut saapumaan paikalle. Sen jälkeen sainkin luvan lähteä, kun tunsin oloni pirteäksi. Varmaan tuollakin kertaa puolen päivän tietämissä olin ulkona. Oikeastaan lähtöluvan sain sillä, että "joku tulee minut hakemaan". Juu, sanoin soittaneeni noutajan ja menen ulos tätä odottamaan. Kävelin parin sadan metrin päässä olevalle taksiasemalle ja hurautin taksilla kotiin. Ei siinä noutajaa tarvittu.

Siinä mielessä olin kyllä onnekas, että tapaturma sattui maaliskuun puolessa välissä, eikä siellä ollut liukastumisen uhreja ruuhkaksi asti.

Pikkulapsivuosina olin todella paljon sairaalassa, joskus pitkiäkin aikoja. Aikuisena nuo käynnit ovat olleet melko lyhyitä ja yöpymiset ovat liittyneet vain synnytyksiin. Aika on ollut hyvää hoitoa ja mukavaa henkilökuntaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 18, 2021, 12:05:40
Pikkulapsivuosina olin todella paljon sairaalassa, joskus pitkiäkin aikoja.

Luulen, että pitkähköt sairaalaoleskelut muokkaavat lapsen persoonallisuutta, olen ollut huomaavinani meillä jotain yhteisiä, muille ehkä outoja piirteitä. Minäkin jouduin, reuhakkaan luonteeni aiheuttaman tapaturman takia sairaalaan, varhaisteininä kolmeksi kuukaudeksi, mutta aikuisten osastolle.  Luin siellä maatessani maailmankirjallisuuden klassikot ja kuuntelin aikuisten miesten juttuja - ulospäästyäni olin eri ihminen.

Varoituksen sanaa teineille

Lainaus käyttäjältä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hatkahdyttava-loydos-arkinen-tapa-tuplaa-riskin-sairastua-suolistosyopaan-nuorella-ialla/8136144#gs.083op2Washington yliopiston tutkijoiden mukaan runsas sokerijuomien – kuten limujen, lisättyä sokeria sisältävien mehutiivisteiden ja energiajuomien – nauttiminen lisää riskiä sairastua suolistosyöpään ennen 50 ikävuotta.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nuorisolle maistuu juuri sellaiset juomat joissa on eniten hämäriä ainesosia. Se on harmi se.

Jokaiseen energiajuomapulloon pitäisi lisätä kuva riutuvasta avannepotilaasta pusseineen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

https://yle.fi/uutiset/3-11975576

Immunologian professori varoittaa tulevasta influenssa-aallosta – tauti voi pyyhkäistä tavallista rajummin, koska vastustuskykymme on heikentynyt

Lukekaa sieltä se juttu, jos ei ole joku ihme allergia Yleä kohtaan. Minua jäi ihmetyttämään kun jutussa puhutaan myös flunssasta, joka käsittääkseni on eri sairaus kuin influenssa, niin noinko se räkätautien (flunssan) vuosittainen poteminen muka antaa vastustuskykyä influenssaa vastaan? Vai puhuttiinko siitä flunssasta vain koska se on merkkinä siitä että silloin kun se tarttuu, on liikkeellä myös influenssa?


kertsi

^
Ehkä puhuttiin flunssana puhelenomaisesti tarkoittaen vaihtelevasti joko influenssaa tai nuhakuumetta? Parempi olisi puhua joko influenssasta tai nuhakuumeesta. En jaksa lukea uudestaan artikkelia tarkistaakseni.

Olin luullut, että oikeasti flunssa-sana tarkoittaisi influenssaa, mutta se tarkoittaakin oikeasti nuhakuumetta. Höö.

Nuhakuumeesta käytetään puhekielessä wikipedian (Flunssa) mukaan joskus myös nimitystä räkätauti, mutta se on eri sairaus, hevosilla, mutta voi tarttua myös ihmiseen.

Mutta mielenkiintoinen ajatus, että ihmisillä olisi nyt mahdollisesti heikompi vastustuskyky ja heikompi laumasuoja influenssaa vastaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lukaisin jutun ja ymmärsin sen niin, että haastateltu piti hyvänä hygieniakäytäntöjen jatkamista koronan jälkeenkin, jos ihminen potee flunssan oireita. Tuossahan oirehtiva ei mitenkään voi tietää ainakaan alkuvaiheessa poteeko flunssaa vain influenssaa.

Kyllähän flunssasta on puhuttu vain silloin, kun podetaan sitä "tavallista flunssaa". "Flunssa" -nimitys on ainakin minusta fiksumpi kuin "nuhakuume", koska pahassakaan flunssassa ei sitä kuumetta kaikille edes tule. Flunssassa voi olla myös muita oireita, yskää ja kurkkukipua ja jopa lihaskipuja. Räkätauti on myös oivallinen nimitys tälle vaivalle.

Influenssat ovat puolestaan niitä alkulähteensä tai muun tarkenteen mukaan tavalla tai toisella nimettyjä kausittain maapalloa kiertäviä ja niihin yleensä pyritään varautumaan rokotuksin.

Totta kai immuunipuolustus on puolentoista vuoden suojatun elämän seurauksena heikentynyt, kun elimistön ei ole tarvinnut olla valppaana noita tavallisia flunssia vastaan eikä erityisesti influenssaakaan vastaan. Ilman treeniä sekin on laiskistunut. Ihan järkeenkäyvä teoria.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Vai on se räkätautikin varattu viralliseksi nimitykseksi ja ihan toisen lajin kohdalla. Menee sitten kyllä harvinaisen sekavaksi.

En muistaakseni ole itse sairastanut influenssaa kuin yhden ainoan kerran kevättalvella, jonka pitäisi olla sen kulta-aikaa. Oli joku vuosi 1990-luvulla kun niin tapahtui. Tuskin muistaisin sitä muutoin, mutta ympäristössä puhuttiin A-viruksesta, ja sain bronkiitin tautini vuoksi. Sillä kertaa kävin lääkärissä ja sain bronkiittiin lääkityksen. 2015 kun minulla oli flunssa (käsittääkseni ihan tavallinen), bronkiitti, flunssa ja sinuiitti syksyn mittaan, kävin lääkärissä vasta sen sinuiitin kohdalla kun viikon kuumeilun päälle ihmettelin valtavaa määrää limaa jota valui kurkussa varsinkin öisin. Uskon sen syksyn mittaan äänestä päätellen olleen myös bronkiitin, mutta en silloin hakenut lääkitystä koska luin jostain että bronkiitti voi tulla joko bakteerista tai viruksesta, ja jälkimmäisessä(?) tapauksessa lääkkeet eivät siihen edes tehoa.

Astmaatikkona kun on yskinyt iät ajat monensorttista yskää, tuntuu että bronkiittiyskä on miltei hyvä yskä, koska yskiessä jotain jopa irtoaakin. Voi kuvitella parantuvansa. Ja se yskä loppuu ennemmin tai myöhemmin. Astman lietsoma yskä kestää vaikka kuukausia.

Muut olletikin influenssaa olleet sairastumiseni ovat elokuussa 2009 koettu sairaus joka tod.näk. oli sikaa, ja vuoden 2016 lopulla ollut. Että jos olen kolme kertaa aikuisen elämäni aikana sairastanut influenssoja, niin se ei kai liene paljon. Mitään erikoisempaa vastustuskykyä minulla kai tuskin on.

Mutta jotenkin oudolta se tuntuu että joka vuosi pitäisi altistaa itselleen influenssalle saadakseen sen kyvyn. Vähän tuntuu venäläiseltä ruletilta. Ennemmin sitten vaikka nuo naamarätit käyttöön aina kun uutisoidaan että taudit riehuu.

kertsi

^
Vaihtoehtona sairastamiselle on ottaa se influenssarokotus.

---
Tuo vastustuskyvystäkin puhuminen on vähän epätarkkaa tässä influenssa-asiassa: kysehän taitaa olla spesifisestä immuunipuolustuksesta, eli on altistuttu (vähän tai paljon) jollekin influenssavirukselle ja oma immuunipuolustus on tuottanut sille vasta-aineita. Sen seurauksena keho pystyy mahdollisesti paremmin puolustautumaan seuraavaa samantapaista pöpöä vastaan.

Se perusvastustuskyky kaikille taudinaiheuttajille tuskin "laiskistuu" siitä, ettei ole kohdannut taudinaiheuttajia?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

(Matalimmillaan) 30 % suoja ei oikein vakuuta. Ja näistä influ.rokotteista olen vuosien varrella kuullut useammalta taholta ikävää juttua. Muistelenpa että jotkut katsovat fibromyalgiansa puhjenneen ko. rokotteen perään.

En tiedä miten halukas olisin ollut ottamaan koronarokotteen jos teho olisi ollut alta 50 %.

Hippi

En ole tartuntatautien asiantuntija, joten en tietenkään voi taata, että mielikuvani asiasta olisi oikea. Mutta voisin kuvitella, että normaalioloissa liikkuva ihminen on alttiina "vähän kaikelle", eli viruksia on kaikkialla ympärillä ja jokunen niistä aina osuu kohdalle ja pitää puolustusmekanismin virkeänä. Jos viruksia osuu vain vähän, tauti ei pääse riehumaan vaan tuhkahtuu jo kehtoonsa. Suurempi kertaosuma tai pidempi altistuminen puolestaan voi aiheuttaa sairastumisen. Varmaan näin on olipa kyse influenssasta tai tavallisesta flunssasta.

Nyt jos äkkiä poistetaan kaikki suojatoimet, niin olisi aika ymmärrettävää, että aika monikin virustyyppi pääsisi yllättämään, kun ei ole pitkään aikaan kertynyt kokemusta erilaisista liikkeellä olevista viruksista.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 12, 2021, 12:18:27
(Matalimmillaan) 30 % suoja ei oikein vakuuta. Ja näistä influ.rokotteista olen vuosien varrella kuullut useammalta taholta ikävää juttua. Muistelenpa että jotkut katsovat fibromyalgiansa puhjenneen ko. rokotteen perään.

Jos säännöllisesti vuosittain ottaa rokotteen (tai melkeinpä mitä vain tapahtuu), niin aina on joku, jolle puhkeaa sen jälkeen joku sairaus. Ajallinen yhteys ei todista vielä syy-seuraus -suhdetta. vrt. jäätelönsyönti lisää hukkumiskuolemia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️