Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

^
Nimenomaan. Korrelaatio tai ajallinen yhteys ei tarkoita kausaalisuutta. Jos B tapahtuu ajallisesti A:n jälkeen, ei se tarkoita, että B olisi A:n seuraus.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 12, 2021, 12:18:27
(Matalimmillaan) 30 % suoja ei oikein vakuuta. Ja näistä influ.rokotteista olen vuosien varrella kuullut useammalta taholta ikävää juttua. Muistelenpa että jotkut katsovat fibromyalgiansa puhjenneen ko. rokotteen perään.

En tiedä miten halukas olisin ollut ottamaan koronarokotteen jos teho olisi ollut alta 50 %.
Influenssa voi olla vakava, jos on iäkäs tai jos on altistavia perussairauksia. Silloin jonkinlainen suoja on parempi kuin ei mitään suojaa.

Se, että joku ihminen on sitä mieltä, että jokin sairaus X on puhjennut rokotuksen takia, voi olla pelkkää mutuiluakin. Niinhän sitä autismiakin on epäilty lasten rokotusten aiheuttamaksi, vailla perustetta. Esimerkiksi puoskari Wakefield on sellaista puppuväitettä esittänyt, ja rokotevastaiset hörhöpiirit ovat sitä valeuutista sitten levittäneet.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 12, 2021, 12:45:33
^
Nimenomaan. Korrelaatio tai ajallinen yhteys ei tarkoita kausaalisuutta. Jos B tapahtuu ajallisesti A:n jälkeen, ei se tarkoita, että B olisi A:n seuraus.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - kesäkuu 12, 2021, 12:18:27
(Matalimmillaan) 30 % suoja ei oikein vakuuta. Ja näistä influ.rokotteista olen vuosien varrella kuullut useammalta taholta ikävää juttua. Muistelenpa että jotkut katsovat fibromyalgiansa puhjenneen ko. rokotteen perään.

En tiedä miten halukas olisin ollut ottamaan koronarokotteen jos teho olisi ollut alta 50 %.
Influenssa voi olla vakava, jos on iäkäs tai jos on altistavia perussairauksia. Silloin jonkinlainen suoja on parempi kuin ei mitään suojaa.

Se, että joku ihminen on sitä mieltä, että jokin sairaus X on puhjennut rokotuksen takia, voi olla pelkkää mutuiluakin. Niinhän sitä autismiakin on epäilty lasten rokotusten aiheuttamaksi, vailla perustetta. Esimerkiksi puoskari Wakefield on sellaista puppuväitettä esittänyt, ja rokotevastaiset hörhöpiirit ovat sitä valeuutista sitten levittäneet.

Tiedän hyvin Wakefieldin keissin, ja olen sitä itse jakanut somessa varoittavana esimerkkinä huuhaasta. Ehkä keskeisin syy influ.rokotteen kammooni on lopultakin se että ex-kumppanini joka enimmäkseen kyllä puhui totta (naisasiat sitten asia erikseen) kertoi että ko. rokotteen otettuaan hän "ei ollut ikinä kunnolla terve eikä kunnolla sairas" koko olisiko nyt ollut loppusyksyn tahi -vuoden ajan. Hänelläkin on astma, joten itse astmaattisena pelkäsin että voisi käydä samalla tavalla. Fibro puolestaan on yhä jonninverran mysteeri, ja tuntuu puhkeavan melkeinpä mistä vaan. Sen kohdalla kannattaakin mieltää että kyseessä ei edes ole yksi ainoa sairaus tyyliin one size fits for all, vaan fibrotyyppistä oireistoa voi kehittyä monesta eri syystä, ja myöskin esiintyä monenlaisena. Yhteisiä nimittäjiä kuitenkin löytyy, kuten esim. kehon "termostaatin" sekoilut. Itse kuitenkin olen siinä mielessä noissa lämpöjutuissa poikkeus, etten ole vieläkään kokenut ns. saunakrapulaa joka on monelle fibrootikolle kovin tuttu. En tiedä miltä se tuntuu, mutta ilmeisesti saunan perään tai sen jälkeisenä päivänä on aivan hirveä olo. En minäkään kyllä saunan jälkeen pahemmin mitään jaksa, siksi olen operoinut itselleni päivän viimeisen vuoron ettei tarvitse sen päälle enää touhuta mitään muuta kuin rauhoittua unta varten. Mutta en sanoisi että olo on hirveä.

Oli miten oli, olen esimerkki siitä että ihmisen ei välttämättä ole 100 % rokotteiden puolella tai niitä vastaan, vaan hän voi olla valikoiva.

Odotan kyllä mielenkiinnolla että miten mahtaa käydä 1 kk päästä kun saan 2. annoksen Pfizeriä. 

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00011Kelan tilastojen mukaan vuonna 2020 diabeteslääkkeitä osti 514 459 henkilöä.

Paastosokerini pyörii siinä 6.1 - 6.3 välillä viimeisissä mittauksissa. En haluaisi liittyä tuohon yllämainittuun joukkoon. Yritän vääntää elämääni ja nautintojani siihen suuntaan ettei tarvitsisi. Olen huomannut, että diabetekseen sairastuneilla alkaa kiihtyvästi tulla muitakin oireita ja sairauksia. Tavoite on, että saisi melko terveenä kuolla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Juu, se kannattaa, ROOSTER.

Ilmeisesti moni aineenvaihdunta-asia liittyy moneen muuhun. Diabetekseen liittyy verisuonten tukkeutuminen, joka nostaa verenpainetta. Korkea kolesteroli myöskin liittyy verisuonitauteihin. Esimerkiksi liikunta lisää muistaakseni hyvää kolesterolia, ja alentaa verenpainetta, jolloin aivahalvauksen ja sepelvaltimotaudin vaara pienenee, ihan kaikilla, mutta eritoten diabeetikoilla. Jos on diabetes, valtimotautien, sokeutumisen, jalka-amputaatioiden yms. riski kasvaa paljon, ja sitä enemmän, mitä korkeampi verenpaine on. Nämä diabeteksen inhat lisäsairaudet pysyvät paremmin aisoissa, jos ei ole korkea verenpaine, eikä korkea kolesteroli, ja näiden turvalliset rajat ovat siitä syystä alhaisemmat diabeetikoille, ja siitä syystä kolesterolilääkettä ja verenpainelääkettä määrätään herkemmin diabeetikoille.

Kannattaa tehdä FINRISKI-arvio itselle, siitä voi saada motivaatiota tehdä jotain metaboliselle oireyhtymälle (joka sinulla ilmeisesti noilla arvoilla jo on?). FINRISKI on työkalu, jonka avulla voidaan arvioida henkilön riski sairastua tai kuolla sydäninfarktiin, aivohalvaukseen tai jompaankumpaan seuraavan 10 vuoden aikana.
Linkki: https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013 (Terveyskirjasto / Duodecim)
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00917
https://www.kaypahoito.fi/nix02537

Noita FINRISKI-laskurin laskemia tuloksia voi sitten kokeilla:
- kuinka paljon verenpaineen aleneminen laskee riskiä
- kuinka paljon diabetes nostaisi riskiä
- paljonko kolesterolin alentaminen vähentäsi riskiä
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 31, 2021, 13:14:06
Lainaus käyttäjältä: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00011Kelan tilastojen mukaan vuonna 2020 diabeteslääkkeitä osti 514 459 henkilöä.

Paastosokerini pyörii siinä 6.1 - 6.3 välillä viimeisissä mittauksissa. En haluaisi liittyä tuohon yllämainittuun joukkoon. Yritän vääntää elämääni ja nautintojani siihen suuntaan ettei tarvitsisi. Olen huomannut, että diabetekseen sairastuneilla alkaa kiihtyvästi tulla muitakin oireita ja sairauksia. Tavoite on, että saisi melko terveenä kuolla.
Tilaa kutsutaan nimellä esidiabetes. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01134
Olet tavallaan eteisessä josta siirtyy muutamassa vuodessa itse diabetes-tupaan jos ei tee mitään toisin, mutta suunnan voi onneksi kääntää elämäntapamuutoksin (lueteltu linkissä):

Tutkijat selvittivät diabetesriskin myös niillä koehenkilöillä, jotka onnistuivat toteuttamaan viidestä tavoitteesta vähintään neljä. Heistä yksikään ei sairastunut diabetekseen.

Suomalainen tutkimus on esimerkki siitä, miten esidiabeteksen vaiheessa toteutetut muutamat elintottumusten muutokset tehokkaasti estävät diabeteksen puhkeamisen.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

ROOSTER

^
^^
Minulla on sellainen hämärä muistikuva, että takavuosina tuo raja oli 7,0 ja mistään esidiabeteksesta ei puhuttu. Tietysti kehitys ja tietämys menee eteenpäin ja asiat tarkentuvat.

Olen ajatellut niin, että pysyttelen hiukan enemmän kohtuudessa ja katsotaan mihin se riittää.

Kaveripiiristä toki huomaan, että ne kaikkein terveysasioista välinpitämättömimmät ovat menneet jo vuosia sitten manalaan lauttureiksi tai muihin hommiin ja ne kohtuuden ystävät vielä porskuttavat. Minä asemoin itseni tässä pelissä lähinnä observoijaksi joka pyrkii välttämään selviä mielettömyyksiä, tinkimättä nautinnoista.

Maistettuani tässä taannoin uskomattoman hyvää lehtikaali-vuohenjuustomössöä, ajattelin että voin hyvinkin alkaa viettää yhtä tai kahta kasvispäivää viikossa, siitä voisi olla apua. Äkillinen, liian suuri,  elintapojen muuttaminen tuo vain vaikeuksia. Muutamasta oluesta ja paukusta sekä rasvaisimmista ruuista tinkiminen ei vielä heikennä omaa elämänlaatua mutta auttaa itseä ja muitakin monella tapaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Ihmiskehon lihakset kehittyvät ja tottuvat rajuunkin rasitukseen melko nopeasti. Kun samantyyppisiä lihaksia rasitetaan toistuvasti ensialkuun ilmenee kipeytymistä mutta se jää pois.

Sen sijaan nivelet eivät totu, vaan kuluvat ja kipeytyvät. Se kipu ei taida koskaan hellittää - seuraa mukana lopun elämää.

Onko ihmisessä siis suunnitteluvirhe. Jo kuluneiden nivelten kivusta on tuskin mitään hyötyä. Lihaskipu taas indikoi (ainakin hetkellistä) liiallista rasitusta. Nivelkipu taas tulee vasta kun on liian myöhäistä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lihavuuden anatomia (katsottavissa noin 7 kk)
Usein lihavuutta pidetään ihmisen omana vikana ja huonojen elintapojen seurauksena. Tutkijat ovat kuitenkin todenneet, että lihavuus voi myös olla ominaisuus, johon itse emme voi vaikuttaa. Ohjelmassa perehdytään lihavuuden monisyiseen ongelmatiikkaan. Tuotanto: Holt Productions/WGBH, Yhdysvallat, 2020


Oli älyttömän mielenkiintoinen dokkari ja vastasi joihinkin itseäni mietityttäneisiin kysymyksiin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 04, 2022, 12:49:55
Ihmiskehon lihakset kehittyvät ja tottuvat rajuunkin rasitukseen melko nopeasti. Kun samantyyppisiä lihaksia rasitetaan toistuvasti ensialkuun ilmenee kipeytymistä mutta se jää pois.

Sen sijaan nivelet eivät totu, vaan kuluvat ja kipeytyvät. Se kipu ei taida koskaan hellittää - seuraa mukana lopun elämää.

Onko ihmisessä siis suunnitteluvirhe. Jo kuluneiden nivelten kivusta on tuskin mitään hyötyä. Lihaskipu taas indikoi (ainakin hetkellistä) liiallista rasitusta. Nivelkipu taas tulee vasta kun on liian myöhäistä.

Niin sanottu nivelen kuluma tarkoittaa ensisijaisesti nivelruston tuhoutumista eikä siinä ole kipureseptoreita.
Nivelrikkokipu johtuu lähinnä nivelen epävakauden aiheuttamista sidekudosten ärsytystiloista.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 16, 2022, 18:07:34
Niin sanottu nivelen kuluma tarkoittaa ensisijaisesti nivelruston tuhoutumista eikä siinä ole kipureseptoreita.
Nivelrikkokipu johtuu lähinnä nivelen epävakauden aiheuttamista sidekudosten ärsytystiloista.

Varmaan. Toivottavasti tämä tieto helpottaa kipuilijoiden oireita.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Socrates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 16, 2022, 18:13:39
Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 16, 2022, 18:07:34
Niin sanottu nivelen kuluma tarkoittaa ensisijaisesti nivelruston tuhoutumista eikä siinä ole kipureseptoreita.
Nivelrikkokipu johtuu lähinnä nivelen epävakauden aiheuttamista sidekudosten ärsytystiloista.

Varmaan. Toivottavasti tämä tieto helpottaa kipuilijoiden oireita.

Kyllä se jonkin verran helpottaa ja yleisemminkin tuki-ja liikuntaelinten kipuja on helpompi sietää,,kun ymmärtää niiden syyt, jotka ovat yleensä huomattavasti vaarattomampia kuin maallikko luulee.

Jos sinulla on vaikka selkä niin kipeä, ettet pääse sängystä ylös, niin tuntuuko eroa siinä oletatko sen johtuvan lihaskrampista vai siitä, että selkärankasi on murtunut?
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 16, 2022, 19:07:26
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 16, 2022, 18:13:39
Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 16, 2022, 18:07:34
Niin sanottu nivelen kuluma tarkoittaa ensisijaisesti nivelruston tuhoutumista eikä siinä ole kipureseptoreita.
Nivelrikkokipu johtuu lähinnä nivelen epävakauden aiheuttamista sidekudosten ärsytystiloista.

Varmaan. Toivottavasti tämä tieto helpottaa kipuilijoiden oireita.

Kyllä se jonkin verran helpottaa ja yleisemminkin tuki-ja liikuntaelinten kipuja on helpompi sietää,,kun ymmärtää niiden syyt, jotka ovat yleensä huomattavasti vaarattomampia kuin maallikko luulee.

Jos sinulla on vaikka selkä niin kipeä, ettet pääse sängystä ylös, niin tuntuuko eroa siinä oletatko sen johtuvan lihaskrampista vai siitä, että selkärankasi on murtunut?

Ehkä luulen, että se johtuu rangan nivelten kulumista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Kardiologi rauhoittelee ihmisiä, vain niinkuin lääkäri osaa:

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/terveys/art-2000008686165.htmlNiskakipu ei koskaan johdu verenkiertohäiriöstä, hän sanoo.

Mikäli kyseessä olisi verenkiertohäiriö, se ei oireilisi kipuna.

– Jos potilaalla on esimerkiksi kaulavaltimoahtaumia, eivät ne mitään kipuoireita tee vaan aiheuttavat yhtäkkisen halvauksen – jos jotakin aiheuttavat.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Duunikaverilla ei aiheuttanut äkillistä halvausta, vaan hitaan ja vaimollaan kesti hyvän hetken huomata, että inkkarit olivat kadonneet kanootista. Olivat jopa töistä palanneet kotiin autolla, jota mies ajoi. Myöhemmin miehellä ei ollut mitään käsitystä siitä, miten olivat töistä kotiin menneet. Suonet rassattiin auki ja mies kuntoutui töihin noin kuukaudessa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 16, 2022, 19:29:53
Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 16, 2022, 19:07:26
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 16, 2022, 18:13:39
Lainaus käyttäjältä: Socrates - maaliskuu 16, 2022, 18:07:34
Niin sanottu nivelen kuluma tarkoittaa ensisijaisesti nivelruston tuhoutumista eikä siinä ole kipureseptoreita.
Nivelrikkokipu johtuu lähinnä nivelen epävakauden aiheuttamista sidekudosten ärsytystiloista.

Varmaan. Toivottavasti tämä tieto helpottaa kipuilijoiden oireita.

Kyllä se jonkin verran helpottaa ja yleisemminkin tuki-ja liikuntaelinten kipuja on helpompi sietää,,kun ymmärtää niiden syyt, jotka ovat yleensä huomattavasti vaarattomampia kuin maallikko luulee.

Jos sinulla on vaikka selkä niin kipeä, ettet pääse sängystä ylös, niin tuntuuko eroa siinä oletatko sen johtuvan lihaskrampista vai siitä, että selkärankasi on murtunut?

Ehkä luulen, että se johtuu rangan nivelten kulumista.

Yksi mahdollinen kivun aiheuttaja, mutta sekin vain välillinen syy, koska aiheuttaa liikehäiriöitä. Itse nivelpintojen kuluma ei sinänsä aiheuta kipua.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.