Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

#210
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 16, 2022, 16:30:08
Lihavuuden anatomia (katsottavissa noin 7 kk)
Usein lihavuutta pidetään ihmisen omana vikana ja huonojen elintapojen seurauksena. Tutkijat ovat kuitenkin todenneet, että lihavuus voi myös olla ominaisuus, johon itse emme voi vaikuttaa. Ohjelmassa perehdytään lihavuuden monisyiseen ongelmatiikkaan. Tuotanto: Holt Productions/WGBH, Yhdysvallat, 2020

Oli älyttömän mielenkiintoinen dokkari ja vastasi joihinkin itseäni mietityttäneisiin kysymyksiin.
Yllätti tiedon nopeus koska tämän vuoden tuoreehkossa Tiede-lehdessä oli liikunnasta samoja juttuja: päivittäin metsästävä/keräilevä paljon liikkuva hadza-heimolainen kulutti yhtä vähän kaloreita kuin amerikkalainen istuva toimistotyöläinen per vrk. Lihavuus tulee siitä mitä ja miten paljon syö. Mutta doku ei ehkä tarpeeksi painottanut tätä: Hadzalaisen aineenvaihdunta hidastuu lepoaikana ja se korvaa aiempaa kulutusta. Tämä selittänee sen mysteerin miksi minulla liikuntapäiväni jälkeen seur. päivänä levossa sängyssä maaten pulssini on erittäin alhainen.
   Tiede-lehden juttu koostetusti: liikunta ei ole laihdutuskeino, mutta auttaa pitämään painon kurissa.

Sitten länsimaiset elintasosairaudet: Dokun mukaan ne johtuu paljolti liikunnan puutteesta (toki myös ultraprosessoitu ravinto*, alkoholi, tupakka, ympäristösaasteet jne), se on iso ero hadzojen ja jenkkitoimistotyöläisen välillä. Liikkuvat hadzat pysyvät terveempinä vanhuuteen asti, jos vain onnistuvat välttämään kohtalokkaat lastensairaudet ennen 15v. 

Jaaha, jo 2010 oli Tiede-lehdessä juttu että miksei liikunta juuri laihduta:Linkki

*Uudistuva Venäjä...-ketjussa minua huvitti kun Aave kommentoi sen ja sen mäkkäriketjun lähtöä Venäjältä että venäläisten terveys vaan kohenee. :D
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Hippi

Enpä ole tullut ajatelleeksi, että viherpeukaloinnista voisi olla ihan oikeatakin terveydellistä hyötyä. Sen nyt olen aina huomannut, että kuivuneiden lehtien ja kukkien nyppiminen on erittäin mieltä rauhoittavaa puuhaa ja siinä helposti vierähtää aika aivan huomaamatta ja samalla mieli virkistyy. Samoin usein mainitaan, että erityisesti tietyt huonekasvit "puhdistavat ilmaa", mitä se sitten tarkoittaakaan.

Huonekasvit rikastuttavat kodin mikrobiston monimuotoisuutta – tutkijat havaitsivat, että jo muutama kasvi saa aikaan muutoksia
Sen lisäksi, että huonekasvit lisäävät viihtyisyyttä, tuoreen tutkimuksen mukaan ne myös laajentavat kodin mikrobiston monimuotoisuutta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) oli mukana kansainvälisessä tutkimuksessa, jonka tutkimusaineisto kerättiin belgialaisista kodeista.

– Mitä enemmän huonekasveja oli, sitä enemmän sisätilojen mikrobistossa oli monimuotoisuutta, sanoo johtava tutkija Martin Täubel THL:stä.

Jopa muutamalla huonekasvilla oli vaikutusta bakteeri- ja sienilajien monimuotoisuuteen verrattuna siihen, ettei kasveja ollut kotona lainkaan.

– Ollakseni rehellinen, olin yllättynyt. En odottanut näin selvää tulosta, Martin Täubel sanoo.
-----
Jatkossa tarvittaisiin Täubelin mukaan lisää tietoa erityisesti siitä, voitaisiinko huonekasveista saada kotona helpolla tavalla terveyshyötyjä, jotka lisäävät suojaa allergioita ja astmaa vastaan. Erityisen merkittävää tämä olisi varhaislapsuudessa.
....



Tuo nyt lienee samaa asiaa, kun joskus taannoin on ollut uutisia siitä, että päiväkodeissa, joissa lapset viljelevät pientä maaplänttiä, on keskimääräistä vähemmän erilaisia räkä- ja mahatauteja verrattuna muihin päiväkoteihin. Nykyisinhän lapset ja miksei myös aikuisetkin elävät liian steriilissä maailmassa, joten "likaisen" maan möyhiminen pitää vastustuskykyä hereillä. Hyvä, hyvä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Olen itsediagnosoinut itseäni ja jättänyt gluteenin pois ruokavaliostani. Aiemmin tein saman laktoosille. Aina välillä tulee näitä käsittämättömiä lausuntoja julkisuuteen, että pitäisi kuulemma kuitenkin "totuttaa" itseään näiden aineiden sietämiseen.

Suosittelenkin nyt jokaista ottamaan hiukan turpaansa joka lauantai-ilta. Se parantaa kestävyyttä tilanteessa jossa joku tempaisee sinua turpaan lauantai-iltana. Tosin tieteellistä näyttöä ei vielä ole. Kannattaa myös aloittaa tupakanpoltto jotta keuhkot vahvistuvat.

Itse kokeilin pitkän aikaa heinäallergiaan siedättäytymistä kun mukavia lääkkeitä ei ollut. Ei auttanut yhtään vaikka altistui heinille joka kesä, aina yhtä sietämätöntä. Pelastusta tarjoaa nykyään monipuolinen ja edullinen käsikauppalääkevalikoima.

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/allergia/a/ec7b52cb-e82a-44e1-a402-1c157e316fb2Moni välttelee maitoa, viljaa ja muita ruokia turhaan – se voi olla haitallista
...
– On yleistä, että vuosien saatossa oireet myös lievittyvät. Suhteellisen lieviä oireita saaneet voivat kokeilla ensin pientä määrää ruoka-ainetta, sanoo keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Arja Viinanen.

Jos oireet ovat siedettäviä, määrää voi pikkuhiljaa kasvattaa.

Tuollaiset lausunnot ovat vaarallisia ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta erittäin kyseenalaisia. Omaa aktiivisuutta terveytensä parantamiseksi ruokavaliolla pitäisi mielestäni edistää - ei yrittää jarruttaa löperöillä puheilla, joita kaiken lisäksi vielä tulkitaan ja käytetään väärin.

Omatoimeliaisuus on mielestäni hyvä ominaisuus, se yhteiskunnankin rahoja ja lyhentää jonoja. Lääkäreille se voi olla toki haitaksi. Tunnen ihmisen joka neuloi itse omat haavansa ns. karhulangalla ja kun hämähäkki meni korvaan, sen poisti vaimo pölynimurilla. Hampaanpaikkaukseenkin myydään aineita apteekissa. Tee itse, niin saat hyvän. Luunmurtumissa kannattaa kuitenkin kääntyä asiantuntijan puoleen. Raaja tai solisluu saattaa kokemattoman jäljiltä jäädä luuduttuaan sojottamaan villisti.

Aika on usein paras parantaja mutta jotain elpymiskiihdyttäjiä ja kipulääkkeitä saa vain lääkärin määräyksestä. Vai onko maailmassa yhtään maata missä ei ole reseptejä, vaan kaikkea saa ostaa vapaasti?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

En näe mitään syytä minkä takia ihmisen olisi pakko syödä gluteenia (tilanteessa jossa hänellä ei ole virallista diagnoosia keliakiasta). Kyllä sieltä kaupasta löytyy kaikenlaista gluteenitonta nykyään. Lähinnä se diagnoosi on hyvä olla että tietäisi kuinka tarkkana pitää gluteenin välttelyssään olla. Minähän tosiaan aloin kutista saatanallisesti viime vuoden tammikuussa, ja kroppa kehitti lopulta rakkuloita. Tämä päättyi kun luovuin gluteenista.

Tai luovuin ja luovuin, kun kuitenkin välillä herkuttelen mm. normaalilla hamppariaterialla (tosin saattaa nyt tämäkin jäädä, kun en ole onnistunut saamaan alekuponkeja käsiini). Kokeilin kyllä muutaman kerran gluteenitonta ateriaa, mutta ne on melko perseestä. Ei riitä että se pulla vaihdetaan, vaan ateriasta ropsitaan kaikenlaista pois, ja lopputulos on tylsä ja köyhä. Toisinaan tulee taas hetkeksi kutinaa iholle syötyäni vehnäpitoista ruokaa, ja sitten olenkin taas pidempään ilman. En ole kuitenkaan tyytynyt nimenomaisesti keliaakikoille tehtyihin tuotteisiin gluteenin välttelyssäni, vaan tyydyn useimmiten siihen että valmisteen ainesosaluettelosta ei löydy vehnää eikä gluteenia.

Lukemani mukaan fibromyalgikko, kuten minä, voi herkistyä gluteenille ilman että keliakiaa oikeasti on. Mutta tiedä sitten tekisikö vallan rakkuloitakin.

Jos on keliakia, gluteenin ei voi eikä edes saa totuttaa itseään. Pahimmillaan voi seurata syöpä. Laktoosi-intolerantikko ei kaiketi sen kamalampaa koe kuin ripulia ja piereskelyä, jos käyttää väkisin maitotuotteita.

Ruokaa on niin kaikenlaista tarjolla, että turha syödä väkisin sellaista mistä tulee sairaaksi tai vain paha olo. Niin valtava ei valikoima kuitenkaan ole, että itse katsoisin kykeneväni ryhtymään vegaaniksi IBS:n, allergioiden ja (mahdollisen) ihokeliakiani kanssa.

ROOSTER

Jännä jänne.

Lainaus käyttäjältä: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/8484d3d3-1bb1-4713-94ce-e13665af1c05Jännittävä tutkimustulos: Humanoidirobotti kasvattaa keinotekoisia ihmisjänteitä käden käänteessä – "Uskon, että tämä on läpimurto"

Ehkäpä ihmiselle voidaan tulevaisuudessa siirtää entistä parempi jänne, tarvittaessa. Esim. hyppylajien harrastajille.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Itselleni iskee ihottumaa, taas muutaman vuoden jälkeen. "Oikein ihanaa raavittavaa" polvitaipeisiin, selkään ja käsiin. Atooppinen iho on, allergiahistoriaa myös. Psoriasista ei ole todettu tähän saakka, mutta voi puhjeta kypsällä iällä... Atooppisia iho-ongelmia on ollut siis vuosikymmeniä, vähäisempinä.

Viimeksi samanlaista oli 4-5 vuotta sitten, silloin hydrokortisolivoide ja perusrasva hoitivat. Nyt on pahempaa. Juu, terkkariaika on pian ja sitä kautta ehkä ihotautilääkäri. On tuo kyllä saatanasta, kun itse herää raapimassa polvitaipeita vereslihalle klo 4 yöllä, eikä uni tule enää. Lakanoissa verta... Kutina on aika sietämätöntä hetkittäin, varsinkin ulkoilun/hikoilun jälkeen.

ROOSTER

Mustuneen grilliruuan ystäville lohdutuksen sana - Suomen lyhyt kesägrillaussesonki pelastaa pahimmalta.

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/terveys/art-2000008875260.htmlTässä muutama asia, joka kannattaa muistaa:

    Kaikessa kypsennyksessä oleellista on valmistusaika. Mitä pidempään ruokaa kypsytetään, sitä enemmän karsinogeeneja teoreettisesti muodostuu.

    Älä polta ruokaa mustaksi. Täysin mustunutta kohtaa ei pitäisi syödä lainkaan, vaan leikata aina pois.

    Pidä grillausaika mahdollisimman lyhyenä ja lämpötila maltillisena. Lihaa voi myös suojata esimerkiksi foliolla.

Grillikesä on lyhyt, eikä suomalaisilla ole Laatikaisen mukaan suurta syytä huoleen.

Minkä ihmeen takia suussa maistuu parhaimmalta juuri se palaneen rasvan muodostama kerros pihvin tai makkaran pinnalla, jos se kerran on niin vaarallista ihmiskehon terveydelle?

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/ruokala/art-2000008886391.htmlForssassa ravintolaa pyörittävä kanadalainen grilli­mestari lyttää suomalaisten suosikki­grillit: "Ne ovat minulle vihannesten lämmittimiä"

Kanadalainen Chris Paton pyörittää Forssassa Pit Stop BBQ -ravintolaa ja pitää Pitmaster School -grillauskursseja. Mies kannustaa kokeilemaan uutta ja muistuttaa, että aikaa pitää varata grillaamiseen riittävästi.

Tulipa syötyä tämän äijän ravintolassa kerran naudan briskettiä joka oli muhinut munannäköisessä grillissä varmaan liki vuorokauden. Oli muuten erinomaista!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Painonsa kanssa tuskaileville on luvassa helppoa helpotusta.

Lainaus käyttäjältä: https://www.talouselama.fi/uutiset/hakellyttava-tutkimustulos-potilaat-ottivat-laakkeen-kerran-viikossa-ja-paino-tippui-1521-/dacfe820-0365-4dae-82fc-5d55c544a26aUusi laihdutuslääke voi tiputtaa jopa viidenneksen painosta puolessatoista vuodessa, uutisoi Duodecim.

Hämmästyttäviä tuloksia.

LainaaLääkevalmistetta saaneet laihtuivat hoidoin aikana keskimäärin 15–21 prosenttia. Samalla heidän vyötärönympäryksensä pieneni ja verenpaineensa laski. Myös veren insuliini- ja kolesterolitasot paranivat.

Tästähän saa sellaisen käsityksen, että lihavuus on sairaus jota voi ehkäistä rokottamalla.

LainaaPotilaat painoivat keskimäärin 105 kiloa ja heidän keskimääräinen painoindeksinsä oli 38.

Laskeskelin, että heidän keskipituutensa on 166cm.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Kyllähän se liikapaino varmaan aika usein tulee takaisin, jos ei lihavuuden syihin puututa samalla, kun lääkehoitoa annetaan.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, miten tuo lääke vaikuttaa, jotta painon pudotusta saadaan aikaan. Onko sillä vaikutus ruokahaluun, kylläisyyden tunteen nopeuttamiseen tai jotenkin niin, että ruuan kaikkea energiaa ei tule käytettyä hyväksi, vaan osa kulkeutuu vain elimistön läpi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Toope

Minusta tuo Roosterin uutinen on pelottava.

ROOSTER

Söin kanttarelleja ja terveysvaikutukset ilmenivät heti illalla. Suolipa puhdistui reippaasti. Ihmettelen mistä moinen reaktio, en ole aiemmin noista sienistä sellaista saanut, joistakin muista kyllä.

Eräs vaihtoehto reaktiolle on, että puhdistin sienet ruokottoman huonosti, koska neulasia ja puolukanlehtiä oli vielä valmiissa kastikkeessakin. Olen kyllä sitä mieltä, että uudenlaiset mikrobit ruuan mukana nautittuina ovat eduksi kokonaisterveydelle, vaikka hetkellisiä ongelmia saattaa ilmaantua.

Sienet ovat tunnetusti terveyspositiivisia, mutta onko kukaan tutkinut, miten suuri osa terveysvaikutuksista johtuu juuri mullasta ja ötököistä joita samalla joutuu ruuansulatukseen. Teollisesti puhdistetuilla sienillä näitä kontaminaattoreita ei esiinny, juurikaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Heh, olen itsekin huomannut, että joskus sienet eivät suostu sulamaan ja pyrkivät elimistön läpi pikakelauksella. Ihmetyttää kuitenkin, ettei tuota aina tapahdu. Veikkaan, että kysymyksessä on enemmän tähtien väärä asento kuin, että sienissä mitään vikaa olisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^
Jos sieniä on kerätty muovipussiin ja ne ovat muhineet siellä lämpimässä tuntikausia, ilmavassa pärekorissa lyhyen aikaa kuljettelun sijaan, ne voivat pilaantua. Suurin osa sienimyrkytyksistäkin johtuu ihan vaan pilaantuneista sienistä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Itselläni tuo ilmiö on ollut vain teollisesti tuotetuista herkkusienistä, kun sienimetsät on vähissä tässä lähiympäristössä. On saattanut saman pakkauksen sienistä tänään tulla tuo nopea läpäisy, mutta seuraavana päivänä samalla tavalla valmistetusta annoksesta ei tule. Voi olla tähtien asennon lisäksi se, että todella harvoin käytän sieniä, kun eivät kuulu ihan ykkösherkkuihin. Vatsa niistä aina yllättyy, mutta sopeutuu taas vähäksi aikaa.

Lisään vielä, että ilmiöön ei liity mitään huonoa oloa tai mahakipua ja homma on kertakäynnillä ohi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#224
Jos samasta pakkauksesta teet (jostain syystä, itse en koskaan tee) kahtena eri kertana, syynä oireiluun voi olla myös kypsennysaikojen ero: muistaakseni sieniä kehoitetaan kypsentämään 15 minuuttia. En muista, miten se perustellaan. (Vaikka herkkutatteja voi kai raakanakin käyttää. Voivat ehkä aiheuttaa ruoansulatusvaivoja raakana?)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️