Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Jotain ulinaa on ollut ns. tietosivuilla että missään nimessä ei saa mennä jättämään viljoja pois ruokavaliosta. Mutta kai sen nyt pöljempikin tajuaa että eihän sitä gluteenia ole kuin vehnässä, rukiissa ja ohrassa. Jäähän kaikenlaista jäljelle.

Ainoa varsinainen ongelma on että gluteenittomat tuotteet ovat kalliita, ja gluteenittomista jauhoista tehdyt tekeleet murenevat helposti. En oikein itse myöskään ole kokenut kaurajauhojen sopivan oikein yhtään mihinkään. Makeisiin leivonnaisiin paras vaihtoehto onkin gluteeniton vehnäjauho. Pitsapohjaan käy näemmä peruna, riisi ja tattari sekaisin.

Jotkut kuulemma saavat oireita kaurastakin. Minkäs teet.

Minulla lapsena kehittynyt allergisuus monille hedelmille on helpottanut vanhemmiten, ellei antihistamiininkin puputus vaikuta. Talvellahan en sitä käytä. Ei tosin tule alvariinsa testattua. Ei viitsi ostaa esim. kokonaista vesimelonia havaitakseen että kyllä ärsyttää edelleen. Se on ollut sieltä pahimmasta päästä.

Hiha

Allergiat ovat joskus outoja. Olen aivan selvästi allerginen tuoreille kirsikoille. Aiheuttavat heti ikävän tunteen huulilla ja suussa. En ole koskaan syönyt niitä suuria määriä enkä säännöllisesti. No, nykyisin vielä vähemmän.

Norma Bates

Omalla kohdallani aikoinaan auttoi esim. omena-allergian suhteen että omenat keitti tai paistoi. Myös kuivattuina niitä saattoi syödä ilman allergiatuntemuksia (tosin kuivatuista saakin sitten taas IBS-tuntemuksia...)

Hippi

Allergiat on tosiaan melkoisia veitikoita, kun niitä tulee ja menee vähän miten sattuu.

Itselläni oli vauvasta johonkin leikki-ikäiseen asti melko tyypillinen muna, kala, suklaa -allergia, joka tosiaan iän karttuessa häipyi. Tuo lienee tavallinen pikkulasten kombo, kun lääkäri oli antanut ohjeen, että voi alkaa kokeilla pienillä määrillä joko elimistö niitä kestää, sillä ajan kuluessa tuosta pitäisi toipua. Niinhän siinä kävikin.

Työkaverini, joka ei koskaan millekään ole ollut allerginen, sai valtavan ärhäkän koivuallergian liki nelikymppisenä.

Oma lukunsa on sitten tuollaiset yksittäiset ruoka-aineet, jotka "polttaa suuta". Aika tavallinen syyllinen siinä taitaa olla tomaatti ja ananas.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hiha - tammikuu 17, 2023, 10:24:27
Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 16, 2023, 21:35:50
Jos ihmiskunta on gluteenia kestänyt vuosituhansia, gluteeni ei ole ongelma, vaan ne tietyt ihmiset, jotka eivät nyt kaikkea ruokavaliota kestä. Pienen ryhmän ongelma! Josta tehdään iso ongelma.

Päättelyn järki ei todellakaan aukea. Yksilö on pienin mahdollinen ryhmä. Jos välttelee jotain ruoka-ainetta, kun on huomannut että se ei itselle oikein sovi, miten siitä tulee iso ongelma? Jos kyseinen ruoka ei muutu ongelmaksi, miksi ihminen muuttuu?

Eihän tuossa mitään järkeä tietysti ole. Toope on kokki, joten hän halunnee vähätellä erilaisten erikoisruokavalioilla olevien ihmisten ongelmia selittämällä että heitä on niin vähän, jotta ei tarvitsisi ottaa heitä huomioon mitenkään, esimerkiksi valmistaa sellaista ruokaa, joka ei sairastuta kyseisiä ihmisiä. Toivottavasti karma puree Toopea persuuksiin niin, että Toope itse kehittää jonkin ruoka-allergian tai yliherkkyyden, ja joku pakottaa hänet puputtamaan nimenomaan sitä, mille hän on allerginen tai yliherkkä. Ehkä silloin jokin lamppu syttyy Toopen päässä. Tai sitten ei syty. Ei voi tietää.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

^ Nonni.

Keliaakikot ovat valittaneet somessa että tuon tuostakin törmää siihen että joku syöttölä ei tajua hölkäsen pölähtävää koko sairaudesta. Luulevat että se on vaan joku valintakysymys että huvittaako nyt syödä sitä gluteenia vai ei. Kun ei sillä gluteenilla saisi kontaminoida muita ruoka-aineita, joten keliakiaa sairastavat kotikokkailussakin joutuvat käyttämään eri välineitä jos laittavat "normaalia" ruokaa muulle perheelle kuin keliaakikolle. Niin sitä lystiä ja riemua sitten riittää, kun ravintolassa onkin paistettu iloisesti sekaisin vehnät ja muut. Kuulemani mukaan joillakin törähtää vaikka paskat housuun tunnin päästä aterioinnista.

Kun toissakesänä tilasin jostakin kokeeksi gluteenittoman hampurilaisaterian, olin varsin ryytynyt kun seuralaiseni normaalissa ateriassa oli muutakin muutoin kuin omassani. Ei riittänyt että hampurilainen, se "pulla", oli vaihdettu toisenlaiseen. Jotain juttuja oli jätetty pois siksi että ne olisivat olleet nimenomaan kontaminoituneita.

Jossain Helsingin kokoisessa paikassahan joku hurja voisi kokeilla vaikka semmoisen ravintolan perustamista jossa myydään ainoastaan gluteenitonta ruokaa. Tuskin tosin olisi erityisen halpa mesta.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 17, 2023, 13:24:31
Oma lukunsa on sitten tuollaiset yksittäiset ruoka-aineet, jotka "polttaa suuta". Aika tavallinen syyllinen siinä taitaa olla tomaatti ja ananas.
Tomaatti, ananas ja mandariini. Viime aikoina polttaneet herkän kohdan suuhun, ellei jopa näppylän, en muista että vaikka 10 v sitten olisi niin. Suuri happamuushan se lie syy.


"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 17, 2023, 13:23:02
Omalla kohdallani aikoinaan auttoi esim. omena-allergian suhteen että omenat keitti tai paistoi. Myös kuivattuina niitä saattoi syödä ilman allergiatuntemuksia (tosin kuivatuista saakin sitten taas IBS-tuntemuksia...)
Samaa kokemusta, paitsi ibs. Lapsena (jotkin lajikkeet enemmän) omena aiheutti allergiaoireita. Nykyään ei ongelmaa.

Norma Bates

Olikohan se tällä saitilla semmoinen linkki, jossa lääkäri (mies?) sanoi että naisen lantio on sen muotoinen, että naiselle ei ole hyväksi virtsata seisaaltaan. Ei rakko tyhjene kunnolla. Ajattelin että pitäähän se testata. Joten lorottelin seisaaltaan, ja seuraavaksi yritin samaa kyykyssä, siltä varalta että se rakko on sitten jäänyt puolilleen tai jotain. Hyvä ettei suoni revennyt päästä kun yritin väkisin tiristää, eikä sieltä mitään tullut ulos.

Nyt kysyisinkin tälleen suomalaisittain, että mitä vittua? Onko se seisaaltaan kuseminen miehille niin tärkeää yksityisomaisuutta, että jopa lääkärit puhuvat paskaa että ei vaan muijat ala tässä(kin) miehiä matkimaan? Sopi se lääkärille tai ei, niin mietityttää että jos minulle tulee ensi kesänä luontoreissuilla hätä, niin pitääkö tässä lasketella nimenomaan seisaaltaan mättäiden keskellä, koska ei meinaan kyykkääminen välttämättä näillä polvilla onnistu. Tässä taannoin tuntui siltä että alkaa sujumaan, vasemmassa polvessa ollut pinkeys hellitti ja kinttu taipui normaalimmin. Mutta nyt on taas alkanut tekemään häijyä lattiantasalle kyykistyminen. Oikeaa polvea särki taas sängyssä, ja juilii nytkin.

Onhan se iiseintä virtsata istualtaan, mutta valitettavasti keskellä korpea ei ole mitään pönttöjä. Vai alanko metsätöihin ja asettelen jonkun riu'un jotensakin niin että istumakuseskelu luonnistuu?

Tällä menolla ei mistään tule enää yhtään mitään, kiitos näiden kinttujen. Masentaa kokoajan perkeleen polvet. Pitäisi tilata fysion aika, joka on ainoa apu jota TK-lääkäri suvaitsi myöntää. Ei saa aikaiseksi, kun pelottaa jo etukäteen että pettymys taas sekin.

Mutta tosiaan, mikä naisen lantiosta mukamas sellaisen tekee ettei seisaaltaan voisi kusta? Vai olenko poikkeus, kun minulla on varsin kapea lantio, eli en ole ns. persevää sorttia? (Ihmettelen kyllä miksi niin moni mies joka kuvittelee olevansa naisvartaloiden asiantuntija on niin kärkkäästi nimittelemässä naisia isoperseisiksi silloin kun kysymys on lantion leveydestä, mille naiset eivät mitään mahda, vai pitäisikö sahata lantiosta palat pois?)

Socrates

^ Jos et pääse edes kyykkyyn, niin kipin kapin tutkimuksiin. Minulla on nelosasteen nivelrikko ja pääsen syväkyykkyyn sillä yhdellä kipeällä jalallakin.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Norma Bates

Koliinia ei saada riittävästi

Ihmisen elimistö tuottaa itse pienen määrän koliinia, mutta oma tuotanto ei riitä kattamaan sen tarvetta. Koliinia on muun muassa naudan maksassa, naudan lihassa, munan keltuaisessa ja lohessa. Koliinia saadaan myös soijapavuista, palkokasveista, perunoista ja parsakaalista.

Tutkimuksessa todetaan, että jopa 90 prosenttia yhdysvaltalaisista ei saa suositeltua määrää koliinia (miehillä suositus on 550 milligrammaa ja naisilla 425 milligrammaa vuorokaudessa). Edellä mainittuun hiirikokeeseen viitaten voidaan sanoa, että entistä suurempi koliinin saanti voi jarruttaa esimerkiksi Alzheimerin taudin kehittymistä.

Liikaakaan ei saa nauttia

Kuten monessa muussakin asiassa liika koliinikaan ei ole hyväksi. On olemassa joitakin tutkimuksia, joissa liiallinen koliinin saanti on voitu yhdistää kohonneeseen riskiin sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin.

Koliini voi nimittäin muuttua yhdisteeksi, jonka nimi on trimetyyliamiini (TMAO). Suolistobakteerit muodostavat sitä karnitiinista ja koliinista, ja joidenkin tutkimusten mukaan trimetyyliamiini voi aiheuttaa verisuonten kalkkeutumista.


https://tieku.fi/ihminen/terveys/tarkea-ravintoaine-on-jaanyt-unohduksiin?c_rid=63zc0001020dUR64aAP4-694733006%7C119632969&utm_medium

(Tuli s-postiin, ainakaan minun katseluni aikana ei ilmestynyt maksumuuria, mutta en voi taata etteikö ilmesty.)

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 26, 2023, 10:46:23
^ Jos et pääse edes kyykkyyn, niin kipin kapin tutkimuksiin. Minulla on nelosasteen nivelrikko ja pääsen syväkyykkyyn sillä yhdellä kipeällä jalallakin.

Kävin taannoin uudella TK-omalääkärillä (2020 väitettiin että omalääkärisysteemi loppuu täällä, mutta eipä sitten loppunut). Käyntisyynä oli anemia, mutta rutkutin polvistani ja lääkäri tutki ne niin että makasin selälläni. Taivutteli sinne sun tänne ja sanoi että ei näissä ole liikerajoituksia (ilmeisesti ei myöskään mitään vänkyröitä tai mitä nyt voisikaan tulla kun polvet on niin rikki että alkavat tulemaan epästabiileiksi?) ja ilmoitti sitten että ei tässä ole leikkaukseen syytä. En sellaista olisi halunnutkaan tässä vaiheessa. Jäi vähän ihmetyttämään että eikö mitään muuta hoitoa polville ole kuin tekonivelet? Kyselin Cartexan-lääkkeestä, mutta hän sanoi että ei ole saatu tuloksia että siitä olisi mitään apua.

Kun olin selälläni ja hän taittoi vasenta jalkaa linkkuun, kyllä minä siinä irvistin kun se tuntui pahalta. Oli siinä vaiheessa vielä sitä pinkeyttä vasemman polven ulkosyrjässä.

En muista koska se meni sellaiseksi että oikean polven kanssa alkoi olemaan pysyvästi vastenmielistä kyykistyä, joten tapasin kyykätä "nelosasennossa", eli vasen vasemman polven puolelta, oikeaa jalkaa en taittanut loppuun asti. Viime kesänä alkoi sitten vasenkin polvi menemään yhtä paskaksi kuin oikea, ja loppuvuonna vasempaan tuli se pinkeys ja senkään kanssa ei enää huvittanut kyykätä, joten sen jälkeen olen ollut vähän missä sattuu asennoissa, kun ei kumpikaan polvi tykkää täyskyykystä.

Kyllä minä kyykkyyn pääsen, mutta se tuntuu erinomaisen ällöttävältä, ja jälkikäteen saattaa sattua jompaankumpaan polveen. Olin lauantaina joogassa ja ohjaaja jostain kyykkyasennosta sanoi että varokaa ettei jalat käänny sisäänpäin. Minullahan ne nimenomaan alkoivat kääntymään, joten luovutin sitten koko liikkeen suhteen. Olisikohan niin että jalkojeni kanssa tulee jotain virheasentoja, jotka pahentavat rikkotilannetta pahemmaksi kuin se varsinaisesti vielä olisi? Jaloissa on myös eriparisuutta sikäli että oikeassa polvessa yleisin kipukohta on ollut sisäsyrjä, mutta vasemmassa polvessa on saattanut sattua milloin sisä-, milloin ulkosyrjälle. Vuoden 2018 rtg-kuvissa kuluma oli kummankin polven sisäsyrjässä, ja vas. polvessa oli luupiikki (tällaisia kuulemma kehittyy vakauttamaan polvea).

Edes rtg-kuvia omalääkäri ei katsonut aiheelliseksi ottaa. Mietityttää toki olisiko asenne ollut toinen, jos hän olisi käskenyt minun kyykkäillä ja vääntelehtiä kinttujeni kanssa lattialla niin että koko vartaloni paino oli jalkojeni rasitteena. Eihän niitä selällään maatessa paljon paino rasita. (Mutta silti saattavat särkeä öisin.)

Toope

Norma, tytöt ja pojat pissivät eri lailla ihan luonnostaan!
Koska ovat erilaisia.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2023, 19:37:02
Norma, tytöt ja pojat pissivät eri lailla ihan luonnostaan!
Koska ovat erilaisia.

Olen virtsannut lukemattomia kertoja seisaaltaan, nyt vain kokeilin että jääkö sinne rakkoon jotain, kuten miesgyne uhkaili että jää.

Ei jäänyt. Seisaaltaan kusemisessa ainoa ongelma on että voi sotkea vaatteensa, mutta jos voi kusta alasti, silloin sitäkään ongelmaa ei ole.

Miehet voivat kehitellä uusia erottautumiskeinoja, koska seisaaltaan kuseminen ei sitä ole. No, kasvaahan teille sentään parta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 01, 2023, 20:44:35
Miehet voivat kehitellä uusia erottautumiskeinoja, koska seisaaltaan kuseminen ei sitä ole. No, kasvaahan teille sentään parta.
Helpompaahan se naisilla on, kun ei ole mitään säännöllistä ongelmaa, kuten parranajo.

Joo, tuo on vitsivitsi, en ole tosissani. :D