Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2023, 22:46:31
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 01, 2023, 20:44:35
Miehet voivat kehitellä uusia erottautumiskeinoja, koska seisaaltaan kuseminen ei sitä ole. No, kasvaahan teille sentään parta.
Helpompaahan se naisilla on, kun ei ole mitään säännöllistä ongelmaa, kuten parranajo.

Joo, tuo on vitsivitsi, en ole tosissani. :D

Kulunut ja väsynyt vastaus tuohon olisikin että vuodapa verta joka ikinen kuukausi X määrä päiviä. Ja ylläty keski-iässä kun saatatkin vuotaa kaksi, kolmekin viikkoa yhteen putkeen, ja muutaman päivän päästä vuodat taas.

Hedelmällinen aika elämässä saisi olla paljon lyhyempi, niin sittenhän väestönkasvuakin olisi helpompi hillitä. Toki käytännössä mm. e-pillerit lyhentävät sitä aikaa. Itse en vain niiden kanssa nuorempana puljannut, ja nykyään sitten täytyy (minipillerit tosin kyseessä).

Norma Bates

Terveystekijät olivat seuraavat:

Fyysinen harjoittelu: vähintään 150 minuuttia kohtalaista tai 75 minuuttia voimakasta liikuntaa viikossa
Ruokavalio: riittävät päivittäiset määrät vähintään seitsemää kahdestatoista ruoka-aineesta (hedelmät, vihannekset, kala, liha, maitotuotteet, suola, öljy, munat, viljat, palkokasvit, pähkinät ja tee)
Alkoholi: Ei koskaan tai satunnaisesti
Tupakointi: Ei koskaan tai henkilö on entinen tupakoitsija
Kognitiivinen toiminta: Aivojen treenaaminen vähintään kahdesti viikossa (esimerkiksi lukemalla ja pelaamalla korttia tai mahjongia)
Sosiaalinen kontakti: kanssakäyminen muiden kanssa vähintään kahdesti viikossa (esimerkiksi vierailemalla ystävien tai sukulaisten luona)

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimus-paljastaa-kuusi-elamantapaa-jotka-voivat-hidastaa-muistin-heikkenemista/8624268#gs.pffrti

Yllä siis laina linkistä.

Norma Bates

Tuntuu että hyvät verenpainearvot on aina vain mahdottomampi saavuttaa, koska sen lisäksi että muistikuvani mukaan arvohaitaria on kiristetty (aikoinaan kelpasi alapaine 85 normaaliksi, mutta nyt normaalin pitäisi olla alle 80), saa kuulla vielä tämän että naisten verenpainearvoihin pitäisikin lisätä kuusi pykälää:

https://www.iltalehti.fi/sydan/a/f9479a27-7537-41f7-adf9-7bf16b548f4c

Olkavarresta mitatut verenpainelukemat eivät välttämättä ole yhtä tarkkoja naisilla kuin miehillä, osoittaa viime vuonna ilmestynyt tutkimus. Uutispalvelu Duodecimin mukaan ne antavat naisille todellista alhaisempia lukemia.

Kanadan Quebecissä tehtyyn tutkimukseen osallistui 145 naista ja 355 keskimäärin 66-vuotiasta miestä, joille tehtiin sepelvaltimoiden kuvantamistutkimus. Sen yhteydessä myös heidän verenpaineensa mitattiin suoraan valtimosta sekä olkavarresta.

Olkavarresta mitattuna miesten ja naisten verenpaineet olivat samalla tasolla. Valtimosta mitatut verenpainelukemat kuitenkin olivat naisilla noin 6 mmHg korkeampia. Näin ollen naisten verenpaine oli todellisuudessa korkeampi kuin mitä tavallinen mittaus kertoi.


Minulla oli nyt aamulla alapaine 82. Se olisi ihan tyydyttävä, mutta vähemmän tyydyttävähän siitä tulee jos sen pitää mieltää olevan 88. Vituttaa etten voi tehdä paineen laskemiseksi yhtikäs mitään muuta kuin pysyä erossa lakritsista (en ole sitä nyt syönyt aikoihin, muuten arvot olisivatkin ihan toiset). En voi näet lopettaa mitään sellaista mitä en tee nytkään. Tupakka, viina... Jotain rehuja tietysti voisi puputtaa enemmän, mutta olen niin moneen kertaan korjannut jääkaapista pois mätää kurkkua ja lahonnutta salaattia, ettei jaksa enää niitä ostella. Eivät ne sinne kaappiin hajotessaan minun terveyteeni vaikuta.

kertsi

Suolan liikakäyttö vaikutta varmaan eniten verenpainetta kohottavasti, lakritsan lisäksi. Ja liikunnan vähäisyys ja stressi. Liian rankka liikuntakin stressaa, joten rasituksen on syytä olla sopiva. On totta, että kasvikset olisivat erinomaiset terveydelle monella tavalla, esim. verenpaineen alentamiseenkin.

Kasviksia on niin maar miljuunasti muitakin kuin kurkkua ja salaattia. Kurkkua en itse pysty närästyksen takia syömään, ainakaan kuorimatonta, joten sen olen korvannut kesäkurpitsalla ja muulla. Tomaatti ja paprika närästää, ja oliivit suolaisina nostavat verenpainetta. Mutta vaikka ruokavalioni on hyvin rajoitettu närästyksen takia, tälläkin hetkellä jääkaapistani löytyy ainakin nämä: punajuurta, lanttua, porkkanaa, palsternakkaa, selleriä, perunaa, varsiselleriä, jotain (sydän?)salaattia, munakoisoa, kesäkurpitsaa, kaalia, kukkakaalia, jäävuorisalaattia, tuorechiliä, herkkusieniä (ehkeivät ole kasviksia?). Usein löytyy muitakin kuin nuo listaamani. Ja kaikkia käytän. Jääkaapin ulkopuolella on sipulia, valkosipulia ja inkivääriä, mutta näitä käytän vain silloin kun uskallan, eli kun närästys ei ole pahana. Pakkasessa sitten parsakaalia, vihreitä papuja, monenlaisia kasvissekoituksia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Suolaa käytän mahd. vähän. Porkkana närästää minua. Valkosipulista taannoin karmea pisto rintaan keskellä yötä. Kaali ja IBS...

Luulen että treeneistä on ollut hyötyä, koska RR ei ole vain noussut nousemistaan. Äidillä hän oli sepelvaltimotauti, mikä oli minulle läätys kun kuulin siitä hänen jo kuoltuaan. Äiti kai katsoi hyväksi ettei rasita lapsiaan sairauksillaan, mutta pitäisihän niistä tietää periytymisen varalta.


Toope

Itse tosiaan sain kolesterolilääkkeen vuosi sitten ja on alentanut hieman kohonneet arvot nyt niihin normilukemiin, ihan selvästi riskirajojen alle. Kiva uutinen, että lääke toimii. Mitä verenpaineeseen tulee, minulla on mittauksissa usein ollut se yläpaine vähän korkealla, mutta alapaine alhaalla, malliin 140/78... :-\  Käsittäisin, että alapaine on tärkeämpi, kun kuvannee pitkäaikaista painetta. Olenko vaan niin hermoherkkä, että mittauksissa yläpaine on huipussa?


Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 23, 2023, 12:24:13
Suolan liikakäyttö vaikutta varmaan eniten verenpainetta kohottavasti, lakritsan lisäksi. Ja liikunnan vähäisyys ja stressi. Liian rankka liikuntakin stressaa, joten rasituksen on syytä olla sopiva. On totta, että kasvikset olisivat erinomaiset terveydelle monella tavalla, esim. verenpaineen alentamiseenkin.

Kasviksia on niin maar miljuunasti muitakin kuin kurkkua ja salaattia. Kurkkua en itse pysty närästyksen takia syömään, ainakaan kuorimatonta, joten sen olen korvannut kesäkurpitsalla ja muulla. Tomaatti ja paprika närästää, ja oliivit suolaisina nostavat verenpainetta. Mutta vaikka ruokavalioni on hyvin rajoitettu närästyksen takia, tälläkin hetkellä jääkaapistani löytyy ainakin nämä: punajuurta, lanttua, porkkanaa, palsternakkaa, selleriä, perunaa, varsiselleriä, jotain (sydän?)salaattia, munakoisoa, kesäkurpitsaa, kaalia, kukkakaalia, jäävuorisalaattia, tuorechiliä, herkkusieniä (ehkeivät ole kasviksia?). Usein löytyy muitakin kuin nuo listaamani. Ja kaikkia käytän. Jääkaapin ulkopuolella on sipulia, valkosipulia ja inkivääriä, mutta näitä käytän vain silloin kun uskallan, eli kun närästys ei ole pahana. Pakkasessa sitten parsakaalia, vihreitä papuja, monenlaisia kasvissekoituksia.
Yritän itsekin, keittoruoissa ainakin, käyttää aitoja vihanneksia. Muuten laiskuus vähän rajoittaa ruoanlaittoa. Mutta kyllähän vaikka lihakasvislasagnen tekee pitkälti kasviksista, jos vain viitsii...

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 25, 2023, 20:44:44
Itse tosiaan sain kolesterolilääkkeen vuosi sitten ja on alentanut hieman kohonneet arvot nyt niihin normilukemiin, ihan selvästi riskirajojen alle. Kiva uutinen, että lääke toimii. Mitä verenpaineeseen tulee, minulla on mittauksissa usein ollut se yläpaine vähän korkealla, mutta alapaine alhaalla, malliin 140/78... :-\  Käsittäisin, että alapaine on tärkeämpi, kun kuvannee pitkäaikaista painetta. Olenko vaan niin hermoherkkä, että mittauksissa yläpaine on huipussa?

Jos on tarpeen miettiä verenpainetta, niin se pitäisi mitata kotona aamuin illoin viikon ajan ja se esittää lääkärille. Netissä on ohjeet, miten mittaus on tehtävä, jotta se olisi oikein tehty.

Yleensä valkotakkipaineet on aina koholla, eli vastaanotolla jännittää sen verran, että paineet on koholla. Sen perusteella olisi aika hullua lääkityksen määrää pohtia, sillä helposti tulisi liian iso annostus..
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Tuntuu, että hiihtäjien, taiteilijoiden ja kaikkien muidenkin julkisuuden henkilöiden keskuudessa leviää ruokamyrkytysepidemia kuin Covid parhaina päivinään.

Mistä on kysymys? Koska ilmiö näyttää maailmanlaajuiselta, ei voi vain olla että hygieniataso olisi yhtäkkiä romahtanut. Siitä seuraa väistämättä ajatus, että keskuudessamme leviää uusi vatsapöpö.

LainaaPortion Boysin tiedottaja Laura Sandström vahvistaa tapahtuneen Ilta-Sanomille.

– Tiinalle tuli ärhäkkä ruokamyrkytys kesken keikan, ja ambulanssi kävi vain tarkistamassa Tiinan voinnin.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
Ettei vaan olisi ihmiset koronavuosina eläneet liian hygieenisesti ja siinä elimistön oma normaali vastustuskyky olisi laiskistunut? Joku infektiolääkäri on tuosta sanonut, että puolustuskyky tarvitsee jatkuvasti jotain pientä haastetta, pysyäkseen toimintakykyisenä ja valppaana.

Juuri tänä aamuna siivosin kylpyhuoneen kaapit ja "löysin" pari noin desin vetoista pulloa jotain käsidesilitkua. Toisesta oli sen verran käytetty, että likka putsasi kätensä ennen kuin poisti pari tikkiä selästäni. Eipä tullut muutoin käytetty, mikä tietysti harmittaa, kun ne oli siinä koronan alussa kalliilla hinnalla ostettuja. Lisäksi on desinfioivia käsipyyhkeitä, joista sentään jonkun olen käyttänyt, jos on ruokakaupassa sormet osuneet mätään hedelmään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 25, 2023, 12:39:55
^
Ettei vaan olisi ihmiset koronavuosina eläneet liian hygieenisesti ja siinä elimistön oma normaali vastustuskyky olisi laiskistunut? Joku infektiolääkäri on tuosta sanonut, että puolustuskyky tarvitsee jatkuvasti jotain pientä haastetta, pysyäkseen toimintakykyisenä ja valppaana.

Tuntuisi ihan loogiselta selitykseltä. Nielen sen.  ;D Samahan se on pääkopankin kanssa, jollei sitä käytä, niin paras terä häviää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Joskus voi saada outoja ohjeita.

Lainaus käyttäjältä: https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/pitkittynyt-kuume-milloin-laakariin-tama-kaikki-vaikuttaa-siihen-paljonko-sarkylaaketta-kannattaa-popsia?shared%3D541280-19f8789a-1– Joillekin pitkään jatkuneesta kuumeilusta ilman muita oireita tai selittävää syytä kärsiville potilaille annan ohjeeksi lopettaa kuumeen mittaamisen.

Tuollaiseen kehotukseen ei valelääkäri useinkaan päädy. Toisaalta, jos autokin kolisee, mutta mitään ei löydy, niin jatkamalla ajamista vikakohde todennäköisesti löytyy ajan kanssa. Ihminen lienee itsekorjaavampi, koneet ei koskaan parane itsestään.

Molempiin pätee - If it's not broken, don't fix it.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

^Tjaa. Koneiden kohdallahan harjoitetaan ennakoivaa kunnossapitoa. Kulutusosia vaihdetaan ennen kuin ne rikkoutuvat jotteivat hajotessaan tuhoa vaikeammin korjattavia kohtia laitteesta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur