Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Norma,

Itse olen käynyt omalla rahalla mammografiassa 40 vuotiaasta asti, sen verran surkeita juttuja ollut kaveripiirissä. Nyt alkoi sitten minullakin ilmaiset ja todellakin käytän hyödykseni, sillä olikohan se omaehtoinen maksu jotain 169 e tai vastaavaa, eli tässä kyllä yhteiskunta tarjoaa ihan rahan arvoista tavaraa!

T: Xante

Norma Bates

Ai se on noin tyyristä. No kaippa tässä sisäinen Roope Ankkani sitten sinne vie. Kutsu on yhdelle yksityiselle puljulle jonka kanssa kai kotipaikkani TK:lla on joku sopimus. Samassa paikassa kävin lähetteellä sen kainalopatin takiakin.

Xantippa

Tästä en ole muuten ollenkaan varma, mutta epäilevä luonteeni epäilee, että kun TKt ostavat näitä palveluja yksityisiltä, yksityiset laskuttavat kutsujen, ei kuvauksien perusteella. Eli siinäkin mielessä kannattaa käyttää hyödykseen!

Varsinkin jos pientäkin epäilyä on ollut, niin siinähän saa aina pariksi vuodeksi ilmaisen mielenrauhan ;D

T: Xante

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 24, 2019, 12:44:05
Tästä en ole muuten ollenkaan varma, mutta epäilevä luonteeni epäilee, että kun TKt ostavat näitä palveluja yksityisiltä, yksityiset laskuttavat kutsujen, ei kuvauksien perusteella. Eli siinäkin mielessä kannattaa käyttää hyödykseen!

Varsinkin jos pientäkin epäilyä on ollut, niin siinähän saa aina pariksi vuodeksi ilmaisen mielenrauhan ;D

T: Xante

En pelottele, mutta yksityiset saattavat löytää sellaisiakin vikoja, joita ei ole olemassakaan. Kuten hammaslääkärit kouluterveydenhoidon alkuvaiheissa porailivat ihan ehjiäkin hampaita.
Muistaakseni luin jostakin, että noissa syöpäseuloinnissa on ollut jotain häikkää aiemmin jollakin toimijalla.

Potilaasta ei ole paljon hyötyä ellei jotain vaivaakin löydy. No ehkä kuitenkin on hyvä pelätä kaikenlaisia asioita, eihän sitä tiedä missä se jallu luuraa.

Norma Bates

Rintasyöpä on yksi niistä asioista joita en ole erikoisemmin koskaan pelännyt. Se ei vaan tunnu "minun kohtaloltani". Ihmettelemään silti jäin miten kainalossa voi olla patti ilman että siinä UÄ:ssä näkyy "mitään". Ja onhan noita kertomuksia että ei muka löydetty mitään ja hetken päästä ollaankin jo kuolemankielissä.

Omalla kohdallani suolisto minua enemmän arveluttaa. Ehkä tuo kohtupuolikin kun niin monella sukulaisellani  on sen kanssa ollut sitä kasvannaista ja syöpääkin. Äidillä syöpä iski munasarjoihin tai -johtimiin kun kohtu oli poistettu.

Kovin paljoa en noillakaan päätäni rassaa. Se mistä minä rassaannun on aina konkreettiset vaivat jotka ovat tässä ja nyt, ja jotka vain vaihtavat paikkaa tai lisääntyvät.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Karikko - tammikuu 24, 2019, 12:50:02
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 24, 2019, 12:44:05
Tästä en ole muuten ollenkaan varma, mutta epäilevä luonteeni epäilee, että kun TKt ostavat näitä palveluja yksityisiltä, yksityiset laskuttavat kutsujen, ei kuvauksien perusteella. Eli siinäkin mielessä kannattaa käyttää hyödykseen!

Varsinkin jos pientäkin epäilyä on ollut, niin siinähän saa aina pariksi vuodeksi ilmaisen mielenrauhan ;D

T: Xante

En pelottele, mutta yksityiset saattavat löytää sellaisiakin vikoja, joita ei ole olemassakaan. Kuten hammaslääkärit kouluterveydenhoidon alkuvaiheissa porailivat ihan ehjiäkin hampaita.
Muistaakseni luin jostakin, että noissa syöpäseuloinnissa on ollut jotain häikkää aiemmin jollakin toimijalla.

Potilaasta ei ole paljon hyötyä ellei jotain vaivaakin löydy. No ehkä kuitenkin on hyvä pelätä kaikenlaisia asioita, eihän sitä tiedä missä se jallu luuraa.

En oikein taida tätä pelkoa jakaa. Nimittäin yksityisellähän minä koko ajan olen käynyt, aikaisemmin vain maksoin lystin itse. Joten kai näiden jo monen vuoden aikana jotain feikkilöytöjä olisi tehty, jos sellainen yleinen tapa olisi.

Joka tapauksessa, parempi kai useampi turha tarkistus kuin tarkistamatta jättämisen jälkeen liian myöhässä löydöt.

Meilläkään ei ole suvussa ollut rintasyöpää kummaltakaan puolelta eikä mitään ole ikinä löytynyt, mutta tosiaan kaveripiirissä on ollut sen verran karuja juttuja, että mieluusti sen tarkastusajan ottaa. Vaikka useammankin kerran.

Varsinkin kun tieto on, että mitä varhaisemmassa vaiheessa löytö, sen parempi paranemismahdollisuus, rintasyövässä etenkin.

T: Xante

Muoksis: ja jos yksityiset laskuttavat kutsujen mukaan, sehän johtuu vain siitä, että näin on sovittu, ei siinä mitään hämärää ole - paitsi tietysti koko sairaanhoidon yliyksityistäminen, mutta se toinen tarina.

Hippi

Yksityisillä on isoja eroja noissa kuvantamistutkimuksissa.

Poikkeuksellisen asiakasystävällinen oli taannoinen lääkärini nyttemmin poismyydyssä Diacorissa, kun kirjoitti keltaiselle lapulle kahden muun tutkimuksen tekevän firman nimet ja puhelinnumerot. Ko. paikoissa tarvittavan tutkimuksen hinta oli vain puolet Diacorin hinnasta. Lääkäri vielä sanoi, että "minä en ole tuota lappua sitten kirjoittanut". :)

Netistä tarkistin hinnat ennen ajantilausta ja noin oli kuin lääkäri oli kertonut.
Noita massatutkimuksia ostetaan (ainakin Vantaa ostaa) juuri sellaisista paikoista, jotka ovat keskittyneet voin kuvantamiseen ja/tai labroihin. Niissä ei ole ylimääräistä henkilökuntaa eikä ylimääräisiä tyhjänä seisovia vastaanottotiloja, joten sillä ne voivat laskuttaa vain siitä ydintehtävästään.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Joo sitä en epäile hetkeäkään, etteivätkö olisi minua laskuttaneet ronskimman päälle:-) sillä menin vain sokkona sinne, minne gyne laittoi lähetteen, sillä halusin vain asian pois päiväjärjestyksestä mahd. vähällä vaivalla ja ajalla.

Norma muuten, siis tehtiinkö sinulle ultraäänitutkimus? Se on ihan eri asia kuin mammografia, joka on röntgen, elikä paljon tarkempi tutkimus.

T: Xante

Norma Bates

Molemmat tehtiin. Rinnat runtattiin, ilmeisesti se oli tämä röntgen, ja myöhemmin lääkäri piirusteli UÄ-vimpaimella pattia ja sanoi ettei siellä ole mitään.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 13:39:01
Molemmat tehtiin. Rinnat runtattiin, ilmeisesti se oli tämä röntgen, ja myöhemmin lääkäri piirusteli UÄ-vimpaimella pattia ja sanoi ettei siellä ole mitään.

Eikä siellä varmaan olekaan, mutta kannattaahan se kahtoa, kun ilimakseksi saapi!

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 24, 2019, 13:42:50
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 13:39:01
Molemmat tehtiin. Rinnat runtattiin, ilmeisesti se oli tämä röntgen, ja myöhemmin lääkäri piirusteli UÄ-vimpaimella pattia ja sanoi ettei siellä ole mitään.

Eikä siellä varmaan olekaan, mutta kannattaahan se kahtoa, kun ilimakseksi saapi!

T: Xante

Ei tähän tulevaan pakettiin taida pattien katselu kuulua, on varmaan vaan ihan tuo rintojen rutistus kun tämä on siis vaan tätä ikäryhmäseulontaa. Voinhan minä tietysti kysyä siitä patista vielä, mutta varmaan vakuuttelevat että se 1,5 v takainen tutkimus oli jo pätevä näyttö että mitään ei ole.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 14:14:18
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 24, 2019, 13:42:50
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 13:39:01
Molemmat tehtiin. Rinnat runtattiin, ilmeisesti se oli tämä röntgen, ja myöhemmin lääkäri piirusteli UÄ-vimpaimella pattia ja sanoi ettei siellä ole mitään.

Eikä siellä varmaan olekaan, mutta kannattaahan se kahtoa, kun ilimakseksi saapi!

T: Xante

Ei tähän tulevaan pakettiin taida pattien katselu kuulua, on varmaan vaan ihan tuo rintojen rutistus kun tämä on siis vaan tätä ikäryhmäseulontaa. Voinhan minä tietysti kysyä siitä patista vielä, mutta varmaan vakuuttelevat että se 1,5 v takainen tutkimus oli jo pätevä näyttö että mitään ei ole.

Ken elää,  se näkee. Itse olen käsityksessä, että ihan vakavasti ottavat nämä, eli tuskin aivan "kerran jo katottiin" asennetta ottavat. Ellei sitten ole kyse todennetusta rasvapatista tms = tietävät varmaksi, mistä on kyse.

Vaan ei ota, jos ei annakaan, kannustan kyllä käyttämään kaiken ilmaisen terveydenhuollon, mitä saa. Ja miehille pitäisi ilman muuta olla vastaavia - onko heille muuten mitään varsinaisesti ikäsidonnaista?

T: Xante

Norma Bates

https://www.syopajarjestot.fi/julkaisut/raportit/syopa-suomessa-2016/syopaseulonnat/

Kansainvälisen tutkimusnäytön perusteella ei kuitenkaan voi tietää, onko suolistosyövän seulonta sovitettavissa sellaisenaan suomalaiseen terveydenhuoltoon. Tämän vuoksi Suomessa käynnistettiin vuonna 2004 suolistosyövän seulonta satunnaistetussa asetelmassa, jossa puolet seulonnan kohdeväestöstä eli 60–69-vuotiaista miehistä ja naisista kutsutaan seulontaan ja puolet jää verrokeiksi, jotka eivät saa seulontakutsua [19]. Seulontatestinä käytetään guajakkipohjaista ulosteen veritestiä.

Seulontaan vapaaehtoisesti osallistuvien kuntien määrä on kasvanut vuosien myötä. Vuonna 2014 seulontaa osallistui 170 kuntaa, ja seulonta kattoi lähes puolet kohdeväestöstä. Noin 70 prosenttia seulontaan kutsutuista on osallistunut seulontaan eli lähettänyt ulostenäytteen postitse Tampereella toimivaan seulontalaboratorioon [20]. Kolme sadasta seulontaan osallistuneesta on ohjattu jatkotutkimuksiin eli suoliston tähystykseen. Syöpiä tai vaikeita esiasteita on löytynyt noin joka kymmenenneltä tähystykseen lähetetyltä.

Vuonna 2015 julkaistiin väliraportti, jossa tarkasteltiin seulonnan vaikutusta suolistosyövän aiheuttamaan kuolleisuuteen. Siinä ei kuitenkaan vielä havaittu eroa seulontaan kutsuttujen ja kutsumattomien välillä. [21] Koska seuranta-aikaa oli kertynyt molempiin ryhmiin vain muutaman vuoden verran, seurantaa pitää vielä jatkaa ennen kuin veritestiseulonnan vaikutus suolistosyövän aiheuttamaan kuolleisuuteen Suomessa varmistuu.

...

Eturauhasen syöpä on suomalaismiesten yleisin syöpä. Suomi on ollut mukana eurooppalaisessa seulontatutkimuksessa, jonka mukaan PSA-testiin perustuvalla seulonnalla voidaan vähentää eturauhasen syövän aiheuttamia kuolemia viidenneksellä [22]. Eturauhassyövän seulontaa ei kuitenkaan suositella väestötasolla, sillä hyvänlaatuisesti käyttäytyviä eturauhasen kasvaimia ei usein pystytä erottamaan pahanlaatuisista, aggressiivisesti etenevistä kasvaimista. Lisäksi eturauhassyövän hoito voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittoja, kuten virtsankarkailua, erektiovaikeuksia tai peräsuolen ärsytystä.

kertsi

Kyllä ne mammografiaseulonnoissa tekevät lisätutkimuksia, jos on tarvis eli jos jotain epäilyttävää röntgenissä löytyy. Jos vielä ultrassakin löytyy epäilyttävää, ottavat paksuneulanäytteen (yleensä kai mammografia-avusteisesti niin, että näkevät mistä kohtaa näytteen ottavat).

Mammografiassa kannattaa ehdottomasti joka kerta kertoa, jos itse epäilee jotain - jokin kohta tuntuu omituiselta, on pattia, nänni oudon tuntuinen tms..
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 24, 2019, 14:23:53
Eturauhasen syöpä on suomalaismiesten yleisin syöpä. Suomi on ollut mukana eurooppalaisessa seulontatutkimuksessa, jonka mukaan PSA-testiin perustuvalla seulonnalla voidaan vähentää eturauhasen syövän aiheuttamia kuolemia viidenneksellä [22]. Eturauhassyövän seulontaa ei kuitenkaan suositella väestötasolla, sillä hyvänlaatuisesti käyttäytyviä eturauhasen kasvaimia ei usein pystytä erottamaan pahanlaatuisista, aggressiivisesti etenevistä kasvaimista. Lisäksi eturauhassyövän hoito voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittoja, kuten virtsankarkailua, erektiovaikeuksia tai peräsuolen ärsytystä.


Miehillä on tehokas keino syövän ehkäisyyn  ;D
https://www.terve.fi/artikkelit/saannollinen-masturbointi-vahentaa-eturauhassyovan-riskia
Australialaiset tutkijat sanovat masturboinnin oikeastaan olevan hyväksi miehille. Tutkimuksen, johon osallistui 2250 20-50-vuotiasta miestä, mukaan säännöllisellä masturboinnilla voi pudottaa eturauhassyövän riskiä. Tutkijat huomasivat, että pienimmät eturauhassyövän esiintymistiheydet olivat eniten masturboivilla miehillä. Itse asiassa miehillä, jotka harrastivat itsetyydytystä viisi kertaa tai useammin viikossa, oli kolmanneksen pienempi todennäköisyys sairastua eturauhassyöpään.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur