Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Terveys

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 12:58:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Suhtaudun myönteisesti ns. "vanhoihin" rokotteisiin, mutta influenssapiikkiä en suostuisi ottamaan. Mitä nyt sitten pitäisi ajatella tästä HPV-rokotteesta, kun osui tämmöinen linkki kohdille (hakematta):

http://turpaduunari.fi/vakavia-haittoja-hpv-rokotteesta/

MrKAT

^ Yksittäistapaus kait.
Kirjoittaja C.S. on muuten potkittu pois IL-blogeista (kommenttien/oman?) törky/vihapuheen takia.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

ROOSTER

Varokaa caktuksen piikkejä!

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/nhl/a/e9a67ced-9374-4f47-ae8f-9a9c0dfbd367Odelein oli viime vuoden keväällä pelaamassa golfia ystäviensä kanssa Arizonassa Yhdysvalloissa, kun hän osui kaktukseen, joka tarrautui hänen jalkaansa.

Odelein ei aluksi ajatellut asiaa sen enempää, mutta sai myöhemmin verenmyrkytyksen, jonka piti lääkäreiden ensiarvion mukaan parantua muutamassa päivässä.
...
Odelein oli koomassa jopa kuutisenkymmentä päivää. Mies puhui asiasta Spittin' Chiclets -podcastin tuoreessa jaksossa.

– Olin sairaalassa kuusi kuukautta. Minun piti opetella kävelemään ja puhumaan uudestaan.
...
Leikkaus ja muut maksoivat yhteensä yli kahdeksan miljoonaa dollaria.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#108
Lainaus käyttäjältä: Juha - syyskuu 06, 2019, 11:41:56

Itselläni närästänyt, kun nautiskellut mm raakaa puolukkamehua. Toissapäivänä otin samariinin, ja tuntui, että yöllä piti jatkuvasti rampata veskissä. Ihan outo juttu, ja samalla hyvin havaittava. Mistä kyse?

Eilen muuten taas metsässä, vähän kuumissani, vaikka kivasti meni. Ilalla vain pulssi ei laskenut alle 60. Joten taisin saada vastauksen siihen nestevajeeseen. Lisää pulssia ja rasite sydämmelle, jatkuvana, kuten infoissa kerrotaan.

Ainakin hoitotasapainossa olematon diabetes - eli siis korkea verensokeri - voi oireilla niin, että yöllä pitää rampata jatkuvasti vessassa. Joko sinulta on mitattu pitkä verensokeri (terveyskeskuksen lähetteellä) labrassa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

HighFatLowCarb näytti jälleen voimansa!

Lainaus käyttäjältä: https://www.talouselama.fi/uutiset/te/10666ce6-3850-47fa-81d5-e66e02eeb6b4?ref=ampparit:8951Ketogeeninen ruokavalio saattaa auttaa ehkäisemään influenssaa.

Amerikkalaisen New Yale yliopiston tutkimusryhmän tutkimuksessa nimittäin huomattiin, että ketogeeninen ruokavalio suojasi hiiriä influenssalta. Hiirikokeessa influenssaan sairastuneille hiirille syötettiin paljon rasvaa ja vähän hiilihydraattia sisältävää ketogeenistä ruokaa, ja verrokkiryhmälle runsaasti hiilihydraattia sisältävää ruokaa.

Ensimmäisen ryhmän hiirien eloonjäämisprosentti oli parempi, sillä niiden vastustuskyky oli parempi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS


kertsi

#111
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 22, 2019, 18:56:19
HighFatLowCarb näytti jälleen voimansa!

Lainaus käyttäjältä: https://www.talouselama.fi/uutiset/te/10666ce6-3850-47fa-81d5-e66e02eeb6b4?ref=ampparit:8951Ketogeeninen ruokavalio saattaa auttaa ehkäisemään influenssaa.

Amerikkalaisen New Yale yliopiston tutkimusryhmän tutkimuksessa nimittäin huomattiin, että ketogeeninen ruokavalio suojasi hiiriä influenssalta. Hiirikokeessa influenssaan sairastuneille hiirille syötettiin paljon rasvaa ja vähän hiilihydraattia sisältävää ketogeenistä ruokaa, ja verrokkiryhmälle runsaasti hiilihydraattia sisältävää ruokaa.

Ensimmäisen ryhmän hiirien eloonjäämisprosentti oli parempi, sillä niiden vastustuskyky oli parempi.

Sokerin tiedetään kyllä heikentävän immuunipuolustusta, ja korkean verensokerinkin. Ehkä näillä on kausaalinen yhteys?

Toisaalta verensokeria nostanee myös rasva (ja liika proteiinikin), ja varsinkin tyydyttynyt rasva lienee esimerkiksi diabeetikoille se kaikkein vaarallisin.

Ketogeeninen ruokavalio varmaan voi olla huonokin, ainakin jos on perussairauksia kuten diabetes tai kihti. Diabetesliiton sivulla muistaakseni ketgeenistä varoitellaan, ja toisaalta kihtikohtauksen voi laukaista ketoosilla.

Jos ketogeeninen ruokavalio on kovin proteiinipainotteinen, siitä on haittaa ainakin munuaisille.

Muita haittavaikutuksia ovat ainakin ummetus, korkea kolesteroli ja munuaiskivet. Ja lapsilla kasvun hidastuminen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenic_diet
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Juha


Mitä liikkuminen merkitsee, jos tarkastellaan suolen toimintaa, ravintojen imeytymistä, ja sen kiertoa?

Tarkoitan tässä nyt sitä, että kun sisäelimet, ja ravintomassa liikkuvat, perusmekaanisen vaikutuksen puolesta? Suolessahan on oma aaltoilunsa, miten meneekin.

Jos eroa on vähäliikuntaisempaan nähden, niin mitä tämä voisi merkitä ruokavaliossa?

Juha


Varmaan on tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=GXSlAfoJiAg. CPTSD. Ehkä niin riekaleina, ettei ole osannut tajuta. Toisaalta, kun pärjää hyvin jossain, niin ei osaa ajatella.

Senkin voi hoksata, että EM ongelma kun osittain populaarisen oloista, kuten melkein kaikki haasteelliset ongelmat, niin jo se yksistään riittää esteeksi sille, ettei laske kuuluvaksi noihin, oli tai ei. Tällaisia vielä, muun lisäksi.

Norma Bates

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lasten-astmat-vahentyneet-viime-vuosina-nyt-tutkijat-epailevat-loytaneensa-syyn-ilmioon/7776160#gs.2l8bst

Tämän mukaan lasten astmat ovat vähentyneet ja syyksi epäillään antibiottikuurien vähentymistä. Itse en lapsena antibiotteja syönyt. Mutta sairastuin astmaan varsinaisesti 34-vuotiaana, ja parikymppisenä jouduin syömään antibiotteja useamman kerran virtsatieinfektioon ja ainakin kerran syötettiin bronkiittiin. Ja jotain muutakin taisi olla, mutta en muista enää mitä. Paiseen tyhjennys korvalehden takaa ainakin.

Juha


Kun taas tuntumaa eräänlaiseen terveysaiheeseen, niin pitääpä myös ajatella asiaa, näppäimistöä käyttäen. Kyseessä pohdintaa fibromyalgian mahdollisesta taustasta, tai ylipäätään hermoston toiminnasta, jossa fibro eräs juttu, samoin kuin vaikka tourette.

Kokemus omasta takaa. On parhaillaan se pitkähihainen paita, joka vähän kutisee. Menee jotenkin, päivällä, tai sitten kannattaisi heittää roskikseen, tai heittää ystävällisemmän kerroksen päälle. Näin teen yleensä, kun menen ulos, sillä houkoinen inhokki, pitää hyvin ilmaa kerroksissaan, kun sen päälle laittaa jotain sopivaa. Kerrospukeutumista.

Joka tapauksessa, kerran unohtui paita päälle illalla. Jotta voi nukahtaa helposti, voi joskus hankaluudet aktivoitua tajuntaan, koska hetki ennen unta, pysäyttää yleensä muun toiminnan, jolloin huomiointiin liittyy helposti sekin, mikä touhutessa kulkee vapaamatkustajana.

Kun sitten nukahdin, en muistaakseni nähnyt tuskallisia unia, vaan olin niin kypsä keskellä yötä, että pomppasin sängystä, ja samaan tyyliin kiskaisen paidan pois.

Nukahtamishetkeen ei liittynyt liiaksi immuniteetillista reaktiota, paitaa kohtaan. Kerääntymä otti aikansa, eikä sillä ollut merkitystä, nukkuiko, vaiko keikkui. Nimenomaan, tekisi mieli arvella, että melkein päinvastoin.

Kun siis jotain jättää kuljeksimaan, niin siellähän pyörittää, kantajaansa. Ihhottavan villapaitakyytiläisen tarkoitusta on vaikea lukea, ja noudattaa sen ohjeita, jotta menisi yksiin. Samanlaista on varmaan fibron kanssa, eikä sitä edes saa siihen muotoon, jonka heittää hittoon. En tosin oletusarvoisesti allekirjoittaisi, tällaista mahdollisuutta. Puumerkki, ja voit saada helpotuksen siltä, ettet suotta rasitu helpottavilta ajatuksilta. Hyvä diili.

Hyvää tällaisissa kerronnoissa on se, ettei tarvitse neurologian asiantuntemusta. Tuskin siitä haittaa on, vaikka sellaiseenkin on mahdollisuus, syventymisissä. Näistä kääreistä kuoriutumisesta, en kuitenkaan tällä kertaa jatka, vaikka osa haluaisi selvästi, ja kovastikin kuulla lisää.

(Joo, ja nyt sitä paitaa ei enää ole, päällä)

Norma Bates

Onhan se sama juttu varmaan aika monenkin sairauden kanssa, että mukana kulkee joku rasittava kestokokemus tai rypäs kestokokemuksia joita ei pysty noin vain poistamaan itseään rassaamasta.

Jotkut jaksavat vieläkin muistuttaa että kaikki lääkäritkään eivät usko että fibro on todellinen sairaus. En tiedä mistä niin juntteja ja pölvästejä lääkäreitä vielä löytyy, onneksi ei osunut omalle kohdalle. Tämän hetken tietämyksen mukaan vika on aivoissa. Minun on ollut (varmaan fibron aiheuttamasta aivosumusta johtuen, hah hah) ihan helvetin vaikea saada kiinni niistä jutuista että miten ne nyt menee, mutta ilmeisesti kipuhermosto siellä vikuroi. Normaalit askareet kuten liikunta koetaan fibroaivoissa semmoisena että sitä ollaan suurinpiirtein oltu pedon kynsissä ja hädintuskin pelastuttu, joten sen kunniaksi pitääkin sitten iskeä kivut (=me on vahingoituttu) ja uupumus (=selvittiin maailmanlopusta, enempää tässä ei jaksakaan).

Itseäni on tässä nyt viimeaikoina rassannut väsymys eniten. En kohta varmaan jaksa nousta enää sängystä. Iltapäivän alkutunteina viimeistään voisin palata nukkumaan. Pitänee tilata ubikinonia. Söin sitä alkuvuodesta ja olin pirteämpi. Nyt olen ollut pitkään ilman ja voisin heittää veivini väsymyksestä.

Norma Bates

Pitäisi melkein olla erikseen ketju "sairaudet". Kremppaketjuhan on kuitenkin enempi päivittäisen olotilan marisemista, eikä niinkään kroonisen sairauden käsittelyä tiedollisena kokonaisuutena, vai miten tämän nyt mahdollisimman fiinisti ilmaisisi.

Luin tosiaan kaksikin kokemusasiantuntijan kirjoittamaa kirjaa fibrosta. En muista enää nimiä, mutta ilmeisesti se on toinen noista em. kirjan kirjoittaneista jonka kommentteja tulee netissä seurattua, ja hän nyt juuri korosti jälleen kerran sitä että fibrosta voi kuntoutua. Mutta oli töräyttäneet oheen että "...jos pysyviä muutoksia ei ole ehtinyt tulla". Taikka elinvaurioita siis? Erityisesti hän mainitsi silmät, ja säikähdin ikihyvikseni sitä että meneekö tässä näkökin...! Olen erityisesti viimeaikoina joutunut fokustamaan nähdäkseni tarkkaan. En tiedä johtuuko vaikeus nähdä välttämättä fibrosta, kun kaiketi allergiakin voi tehdä tepposet. Ja tietenkin silmien lievä kuivuus.

Yritin googlettaa löytyykö mitään matskua koskien fibroa ja näköä, mutta en löytänyt mitään. Sensijaan osuin 9 v sitten laaditulle sivulle (eipä jäänyt osoite talteen) jossa väitettiin että fibro ei etene, eikä se aiheuta pysyviä muutoksia kehoon. Tämä on jo vanhentunutta tietoa, ainakin jos kirjan kirjoittaneita naisia on uskominen. En ole ihan varma olenko miltään viralliselta taholta asiaa kuullut, mutta ainakin netissä on jankutettu että toisin kuin on luultu, fibro on etenevä sairaus.

Kuntoutumisella kirjat kirjoittaneet ihmiset viittaavat liikuntaan, ruokavalioon ja ylipäätään terveellisiin elämäntapoihin. Koska minulla oli nämä jo kutakuinkin hallussa kun sairastuin fibroon, niin kyllähän melkoisen turhautunut olo tulee lukiessa väitteitä että nämä ihmiset ovat itse parantuneet oireettomiksi tai lähes oireettomiksi kun alkoivat kiinnittää huomiota syömisiin ja liikuntaan. Toinen näistä naisistahan oli elänyt suurinpiirtein kahvilla. Jai lmeisesti kumpikaan ei harrastanut liikuntaa, koska se koski liikaa.

Onkohan minun fibroni vaikeampi kuin heidän, kun voisi kysyä että miksi minä sitten ollenkaan sairastuin, kun kerta liikuin? Vai onko minun fibroni sittenkin lievempi kuin heidän, koska se ei estänyt minua liikkumasta (sattui vaan niin saatanasti oman aikansa syksyllä 2018)? Eniten epäilen sitä että minun fibroni on eri laatua kuin heidän. Koska fibroa jokatapauksessa on kolmea sorttia eli nämä a) tuntematon syy b) trauman jälkitila c) perinnöllinen alttius ja minulla on tuo c-kohdan fibro, niin voihan se olla että muun sortin fibroilla jutut menee vähän eri tavalla. Joutuvat paskempaan kuntoon, mutta paranevatkin sitten parempaan tilaan kuin minä. En ole varma, mutta oletan että kirjat kirjoittaneet naiset kuuluivat luokkaan a. Ja voihan noita tyyppejä enemmänkin olla kuin tähän mennessä tunnistetut kolme.

Olen tässä ollut kevään mittaan paremmassa kunnossa, aivan kuin vuosi sittenkin. Mutta nyt pelottaa kun pitäisi aloittaa uinti, viimeksihän se lietsoi kivut takaisin. Uimattakaan en malta olla, varsinkin kun olen tässä läskiintynyt korona-aikana.

Ruokavalioni ei ehkä ole tervein mahdollisin, mutta ei se mielestäni ole sieltä huonoimmastakaan päästä. Minulla on vielä hyvässä muistissa miten tympeää elämäni oli 2006 kun olin VHH-dieetillä ja laihduin puolessa vuodessa 10 kg niin että näytin keskitysleirin asukkaalta. Tämä on objektiivinen huomio, eikä liioittelua! Tässä iässä en enää luurangoksi halua. Ja kun ei elämäänsä  jätte ihquksi tunne, niin ei silläkään huvita luopua hiilareista (päästäkseen gluteenista, mikä minulla listalla ensimmäisenä olisi jos alkaisin hysterisoimaan ruokavalion kanssa). En osaa yhdistää mitään syömisiäni mihinkään kipujaksoon. Ainoastaan sään/vuodenajan osaan yhdistää just prikulleen oireilun pahentumiseen. Matalapaine, kosteus, kylmyys, veto. Siinä ne on ne pahimmat, ja minkä täytistä minä niille mahdan? Niin ja tietysti liian suuren rasitusmäärän johonkin tiettyyn kehonosaan kohdistuen. Mutta sen kanssa olen oppinut varovaiseksi. Tässä mielessä KM on hemmetin hyvä harrastus, koska se on niin monipuolinen laji. Ja riittävä, minun ei välttämättä tarvitse riehua mitään ekstraa silloin kun treenit kuuluvat elämääni.

Norma Bates

Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin kyllä se taitaa pääasiassa naissukupuolelle olla tyypillistä se että keksitään joku hiihoo-menetelmä jolla itse kokee olonsa paremmaksi, ja sitä aletaan sitten messiaanisen tehtävän tavoin levittämään ilosanomana ympäriinsä. Ei siinä mitään, mutta naisille on tyypillistä myös syyllistää kaikki jotka eivät siitä innostu, tai sanovat jopa suoraan että nähdäkseni tuo ei auttaisi minua. (Jos sanoo että kokeilin jo, eikä auttanut, niin näille terveysprofeetoille tulee aikas jännä kuurouskohtaus - elleivät sitten väitä pokkana että teit väärin tai väärällä asenteella.)

Pelottelu että tulee elinmuutoksia jos fibrolleen ei tee mitään on kyllä oikeastaan aika järkkyä settiä. Jotkut meistä ovat niin kärkkäitä neurotisoitumaan ja syyllistymään, että vaikka tietää tehneensä hyvinkin paljon, sitä kokoajan miettii että enkö sitten kumminkaan tee tarpeeksi. Nykyään ei mitään niin suurta syntiä olekaan kuin jättää joka perkeleen temppu tekemättä jotta olisi mahdollisimman terve. Koska kuolema on synnin palkka, niin sittenhän sitä tietysti heittää veivinsä ennen aikojaan jos ei huolehtinut terveydestään.

Edes syöpäsairaita ei jätetä rauhaan. Käydään hyeenan lailla kimppuun tuputtuaen jos vaikka mitä troppeja. Jos ei kukaan ulkopuolinen käy, niin ihminen käy sitten itse. Alkaa puputtaa ravintolisiä jne. Luonnollisesti sitä tietysti roikkuu elämän syrjässä kiinni kaikin mahdollisin tavoin, sillä harvan psyyke nyt kumminkaan sellainen on että  "joudan minä tästä kuolemaankin".

Voisin myös kysyä että jos minä söin huonosti koko elämäni, niin miksen sitten sairastunut jo ammoisina aikoina, vaan varsinaisesti fibro puhkesi vasta kun olin 49 v? Ja juuri luin jostain että fibro tyypillisesti on keski-ikäisten naisten sairaus. Synnyinkö siis väärään sukupuoleenkin? Olen tehnyt ihan kaiken väärin!

Ehkä pitäisi lakata seuraamasta tiettyjä tahoja somessa, kun alkaa vaan vituttaa. Facessa ei ole pakko haalia kaikkea mahdollista näkymään jokaikinen päivä seinällä kuin syyttävä sormi.  ;D

ROOSTER

Nykyään puhutaan paljon kuiduista. Niitä vissiin pitäisi olla ruokavaliossa. Menin hämilleni etsiskellessäni Finelin sivuilta kuitupitoisia ruoka-aineita. Popcornissa oli sama verran kuitua kuin Oululaisen reissumiehessä.

Aiemmin kuiduista ei välitetty.

Lainaus käyttäjältä: http://terveyskirjat.fi/ravintokuidut-mihin-tarvitaan/1950-luvulla kuituja pidettiin tarpeettomana ravinnon osana, koska siitä ei saa energiaa. Silloin arvostettiin valkoisia jauhoja täydellisesti sulavana ravintona,

Silloin olivat asiat toisin.


Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS