Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Tupakka

Aloittaja a4, helmikuu 13, 2019, 13:39:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 14, 2019, 13:07:59
Minä pidän vähän outona, että tupakan terveyshaitoista puhuminen koetaan terveysnatsien saarnana.

Tarkoitan, että ellei terveydellä ole mitään merkitystä lopettamisen suhteen, millä on? Rahalla, joka tupakkaan menee? Imagolla, jonka tupakoimisesta saa? Kiinnostaa siis, mikä muu kuin oma terveys on se seikka, joka saa haluamaan tupakoinnin lopettamista?

T: Xante

Jos oikein ymmärsin, niin et ole itse polttanut?

Silloin, kun itse tekee jotain "huonoa" ja kuulee sitä sanottavan "huonoksi" - toistuvasti ja paasaavaan sävyyn, niin kyllähän se ketuttaa ja sen torjuu voidakseen jatkaa sitä "huonoa". Ihan sama, vakka se s**tanan natsi olisikin oikeassa. Helpompi on antaa ne paasauksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Tuo sama pätee olipa se "huono" sitten tupakointi, liikasyöminen, liikkumattomuus ... mikä tahansa.

Imagosta viisvälitin, enkä nyt tiedä tarkoititko tuossa hyvää vai huonoa. Mutta nyt kun olen ollut jo kauan polttamatta, niin hyi hitto miten härskiltä näyttää kun näkee keski-ikäisen täti-ihmisen kulkevan kaudulla tupakoiden. Ja nolottaa, että se voisin olla minä  :-[ :-[
Outo juttu tuo, miten naisen tupakointi näyttääkin pahemmalta kuin miehen? Minulla molemmat vanhemmat polttivat, joten kotiperuja tuo tunne ei ole.

Se järjetön rahan meno oli kyllä yksi niistä asioista, jotka innostivat lopettamiseen. Silloin nuoruusvuosina tupakka taisi olla suhteellisesti halvempaa kuin tuossa 2000-luvun alussa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 14, 2019, 13:25:50
Silloin, kun itse tekee jotain "huonoa" ja kuulee sitä sanottavan "huonoksi" - toistuvasti ja paasaavaan sävyyn, niin kyllähän se ketuttaa ja sen torjuu voidakseen jatkaa sitä "huonoa". Ihan sama, vakka se s**tanan natsi olisikin oikeassa. Helpompi on antaa ne paasauksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ei välttämättä. Toisinaan voi myös vastata leppoisasti esim: "Olet luultavasti oikeassa, mutta silti kusipää".

Xantippa

Kertsi,

Etenkin kylmäsi tuossa linkissä, kun kerrottiin, että nuuskatehtailijat tehtailevat tytöille paremmin sopivia pieniä nuuskatyynyjä ja söpöjä rasioita.

Tämä juonne alkoi siitä, että keskusteltiin, miksi nuuska on Suomessa kiellettyä. Olen kyllä sitä mieltä, että kielletyksi saa jäädäkin...

T: Xante

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 14, 2019, 13:25:50
Jos oikein ymmärsin, niin et ole itse polttanut?

Silloin, kun itse tekee jotain "huonoa" ja kuulee sitä sanottavan "huonoksi" - toistuvasti ja paasaavaan sävyyn, niin kyllähän se ketuttaa ja sen torjuu voidakseen jatkaa sitä "huonoa". Ihan sama, vakka se s**tanan natsi olisikin oikeassa. Helpompi on antaa ne paasauksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Tuo sama pätee olipa se "huono" sitten tupakointi, liikasyöminen, liikkumattomuus ... mikä tahansa.

Imagosta viisvälitin, enkä nyt tiedä tarkoititko tuossa hyvää vai huonoa. Mutta nyt kun olen ollut jo kauan polttamatta, niin hyi hitto miten härskiltä näyttää kun näkee keski-ikäisen täti-ihmisen kulkevan kaudulla tupakoiden. Ja nolottaa, että se voisin olla minä  :-[ :-[
Outo juttu tuo, miten naisen tupakointi näyttääkin pahemmalta kuin miehen? Minulla molemmat vanhemmat polttivat, joten kotiperuja tuo tunne ei ole.

Se järjetön rahan meno oli kyllä yksi niistä asioista, jotka innostivat lopettamiseen. Silloin nuoruusvuosina tupakka taisi olla suhteellisesti halvempaa kuin tuossa 2000-luvun alussa.

Hyviä, mielenkiintoisia pointteja.

En ole polttanut, mutta käytänhän minä alkoholia, joka on vähintään yhtä huonoa ja pahaa kuin tupakointi. Siitä huolimatta en koe alkoholin haitoista puhumisen olevan terveysnatsien saarnausta, enkä koe mitään defenssiä puolustaa tyyliin "enpä usko, että noin on, puhut noin, koska olet ennakkoluuloinen, jne".

Haitat ovat mitä ovat, ja se, että vanhemmiten todellakin olen vähentänyt alkoholin käyttöä, johtuu tasan siitä, mitä tiedän alkoholin terveysvaikutuksista. Muuta syytähän minulla ei edes olisi, sillä en ole joutunut alkoholin kanssa ikinä ongelmiin, enkä sairasta edes krapulaa. Minä vain tiedostan, että ei tämä vanheneva tomumajani kaikkea kestä kuten nuorempana ;)

Toisaalta tässä saattaa (?) olla myös sellainen juttu, että tupakkahan mieltyy (kuten  myös Unforgiven totesi) enemmän kapinallisuuteen, cooliuteen tms kuin alkoholi, jota siemailevat juuri kaltaiseni keski-ikäiset naiset hyvässä seurassa.

Eli onko niin, että alkoholin terveyshaitoista puhuminen ei saa samanlaista saarnanuottia kuin tupakasta puhuminen? En tiedä. Faktahan toisaalta on myös sekin, että siinä, missä tupakan saantia vaikeutetaan kaiken maan kikoilla, alkoholin saatavuutta lisätään tuomalla kalja jokaiseen junnutapahtumaan.

Hmm.

T: Xante

Hippi

Valistus varmaan muuttuu natsiudeksi silloin, kun se osuu kohteeseen hiukan kipeästi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 14, 2019, 13:46:26
Valistus varmaan muuttuu natsiudeksi silloin, kun se osuu kohteeseen hiukan kipeästi.

Varmaan näinkin, mutta onhan suhtautuminen tupakkaan ollut aika natsimaista verrattuna esimerkiksi alkoholiin, ihan yleisesti ja yhteiskunnallisesti.

Että kyllä tässä pointti oli!

T: Xante

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - helmikuu 14, 2019, 15:04:16
Varmaan näinkin, mutta onhan suhtautuminen tupakkaan ollut aika natsimaista verrattuna esimerkiksi alkoholiin, ihan yleisesti ja yhteiskunnallisesti.

Että kyllä tässä pointti oli!

T: Xante

Tavallaan ymmärrän kyllä (nyt) sen tupakan natsimaisen ahdistelun takapihoille.

Aikoinaan, kun menin töihin (kauan sitten), meille koodareille oli yksi maisematila, jossa vain sermein oli erotettu osalle meistä lokeroita. Avotilassa oli ehkä noin 10 henkilö, joista muistini mukaan vain kolme poltti ja loput saivat kärsiä huonosta ilmasta. Yhdellä kärsijällä oli migreeni ja sen varjolla tupakointivapauttamme rajoitettiin niin, että jouduimme menemään muutaman metrin päähän eteiseen tupakalle. Voit uskoa, että osattiin tehdä se dramaattisesti.

Tuon jälkeen muutimme tiloihin, joissa jokainen sai oman huoneen ja näin rauha oli maassa pitkään, kun omassa huoneessa sai pollttaa. Lopulta tuli sitten kielto, että niissä huoneissakaan ei saanut polttaa, mutta järjestettiin mahdollisuus käydä tuuletusparvekkeella. Seuraavan muuton jälkeen oli sitten erillinen tupakkahuone. Tuo tupakkahuone oli yksi kimmoke myös omalle lopettamiselle. Se haisi järkyttävän pahalle ja sinne meneminen vaati jo sisukkuutta. Ehdinkin sitten lopettaa ennen kuin tupakkahuonekin räjäytettiin ja porukat joutuivat pihalle polttamaan.

Nuo kaikki toimet tehtiin siksi, että tupakoimattomat eivät joudu tahtomattaan alttiiksi tupakansavulle ja hajulle.


Miksi sitten tupakoinnin aloittamista pyritään vähentämään vaikeuttamalla tupakan saatavuutta? Olisiko niin, että vain harvat tupakoinnin aloittavat polttavat vain erityistilanteissa? Useimmat kai jatkaessaan alkavat polttaa säännöllisesti, josta on sitten seurauksena nuo terveyshaitat, rahanmenot yms.

Alkoholia ensimmäisiä kertoja maistelevat harvemmin kai ajautuvat päivittäisjuomaan? Alkoholi ei yleensä koukuta samalla tavalla.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Renttu

Olkoon seuraava oppina ja ojennuksena muille höyryilijöille.

Nimittäin, juuri äsken kosahti sähkötupakasta (Harhaanjohtava termi, sillä kyseessähän ei ole tupakka) ensimmäinen akku! Akku olisi kestänyt vielä ties miten pitkään, vaan siitä lähti vihreän suojakuoren alla ollut toinen, ohut musta suojakuori. Tämä kuoriosa on siis se musta tai valkoinen erillinen pyöreä muovi, joka erottuu plusnavan ympärillä, vihreän suojakuoren alta. Kun se irtosi, akku oli räjähtää kun laitoin sen laturiin - eikä laturi ollut edes kiinnitettynä pistokkeeseen! Kipunoita löi ja kuumeni kuin mikä, vaikka ehdin nypätä sen laturista alta sekunnin irti. Vein nyt akun pesuhuoneen lattialle miettimään tekoaan, jos sattuisi poksahtamaan.

Kyseessä oli Sonyn 18650 -mallin akku, joka kesti päivittäiskäyttöä "vain" yli kolme vuotta. Olisi kestänyt vielä hyvän tovin, ellei suojakuori olisi perstuuntunut rikki. Ei tästä nyt siis oikein voi reklamoidakaan. :)