Etsin, löytyisikö tälle aiheelle jotain erityistä ketjua, mutta en keksinyt, mikä se voisi olla, joten menköön tässä.
Kaduilla ja ostoskeskuksissa on alkanut näkyä ihmisiä, joilla on takkinsa rinnassa tai käsivarressa iso pyöreä merkki, jossa on valkoinen epämääräisen muotoinen keskiosa, sen ympärillä tummansinistä väriä ja vielä ulompana valkoista ja punaista. Merkin reunoilla kiertää pieni teksti. Kun näin ensimmäisen kerran ihmisiä, joilla oli tuollainen takki, ajattelin, että he ovat jotain viranomaisia tai vartijoita, ja merkki on osoitus siitä. Eräänä päivänä joulun aikoihin näitä takki-ihmisiä oli liikkeellä aivan valtava määrä. Tuntui, että kymmenen vastaan tulevan ihmisen joukosta ainakin kolmella tai neljällä näkyi tuo tuntematon kuvio rinnassaan tai hihassaan. Tällöin aloin ajatella, että kyseessä täytyy olla vaatemerkin. Käyttäjiä tuntui olevan yhteiskunnallisen spektrin laidasta laitaan. Maahanmuuttajilta näyttävillä ihmisilläkin oli näitä takkeja. Ajattelin, että onkohan jossakin alennusmyynti, kun niin moni on tuollaisen takin yhtäkkiä löytänyt. Mietin, että minä en ainakaan haluaisi kävellä jonkin vaatefirman mannekiinina ja vielä maksaa siitä. Tässä vaiheessa mielessäni heräsi kysymys, paljonko tuollaiset takit ylipäätään maksavat. Muistin, että olen tainnut ainakin yhdessä liikkeessä nähdä niitä. Kun tuo liike sattui olemaan aivan lähellä, kävin vilkaisemassa. Siellä oli parhaillaan loppuunmyynti, mutta edellä mainitulla merkillä varustetut takit löytyivät telineestä, jossa luki "normaalihintaisia". Vilkaisin hintalappua: 1075 €.
Mitä?
Olin luullut, että kyseiset takit ovat Tokmannin hintatasoa, mutta ne osoittautuivatkin miljonäärivaatteiksi. Miten ihmeessä niitä niin monilla kuitenkin oli. Kuka käyttää yli tuhat euroa toppatakkiin. Olen ajanut yli viisi vuotta autolla, josta maksoin vähemmän.
Seuraavina päivinä takki-ihmisten määrä väheni, ja sen jälkeen niitä on näkynyt silloin tällöin. Mietin, johtuiko näiden ihmisten suuri määrä yhtenä päivänä siitä, että jokin ulkomaalaisten varakkaiden ihmisten joukko saapui Helsinkiin. Venäläisiä kenties?
Tänään kävin leikkipuistossa tyttäreni pojan (noin 1 v 4 kk 20 pv) kanssa. Paikalla oli nuori (oletettavasti) äiti pienen lapsensa kanssa. Hänen takissaan oli edellä mainittu merkki. Minua alkoi kiinnostaa, minkä hintaiset lastenvaunut hänellä oli, kun takkikin oli niin kallis. Vaunut olivat pysäköitynä vähän matkan päässä. Kun nainen katseli muualle, katsoin kärryn merkin. Googlasin saman tien kännykällä, mitä sellainen maksaa. Pitkästi yli tuhat euroa.
Nuoren naisen takki ja lastenvaunut ovat maksaneet enemmän kuin perheemme kaksi autoa, joilla olemme ajaneet viimeiset viisi vuotta.
Vertailun vuoksi, minä olin saapunut paikalle 29 euron Tokmannin talvitakissa noin 300 euron “Verkkokauppa” -lastenvaunuja työntäen. Tyttäreni pojalla oli äitiyspakkauksen haalari päällään. Muut vaatteet oli saatu pääosin ilmaiseksi eräältä ökyrikkaalta perheeltä, jolla ei ole ollut niille enää käyttöä. Tai no, ei aivan ilmaiseksi. Tyttäreni järjesti balettitapahtuman perheen lapsen syntymäpäivänä. Joutuipa hän itsekin vielä vetämään trikoot päällensä ja balettitossut jalkoihinsa. Joitakin varusteita piti tilatakin, mutta kaikesta tästä huolimatta lastenvaatteet jäivät edullisiksi. Niitä tuli nimittäin säkkikaupalla. Nyt osa on jo pantu kiertämään uusimmalle käyttäjälle. Jotain on tietysti pitänyt jo ostaakin, kuten kenkiä ja villapuseroita ja muutakin.
Mietin, millaisessa asunnossa tuollainen nuori nainen lapsensa ja perheensä kanssa asuu. Jossakin lähitalojen “penthousessa” kenties. Sisäpihalla tai talon autotallissa seisoo perheen sadan tonnin Tesla sähköauto tai uusi BMW?
En missään tapauksessa äänestä vaaleissa puolueita, jotka sanovat olevansa pienituloisten ja vähävaraisten asialla, vaikka pienituloinen olenkin, eikä varallisuuttakaan euroissa mitaten paljoa ole. Tuollaiset puolueet eivät ole pienituloisten asialla vaan taskuilla. Niitä vaivaa sosialismin ja kommunismin kulta-ajoilta periytyvä asennevääristymä.