Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

#1125
Vuotuinen tiedemiitti takana. Kylläpäs oli mukava reissu. Normaalisti ollaan sovittu joku kaupunki ja sitten otettu vuokramökit läheisimmältä leirintäalueilta. Meillä on kuitenkin jo tuollainen vakiintunut porukka, että tiedetään, että kaikki heistä osaavat olla ihmisiksi, niin leirintäaluekokemuksistamme viisaantuneina otettiin suoraan vuokramöki keskeltä korpea. Kyllä kannatti. Per naama yhtä arvokas taloudellisesti kuin leirintäalue, mutta toisin kuin leirintäalueella, tuolla voi remuta ketään häiritsemättä vaikka läpi yön. Samaten saunan saa lämmmittää niin usein kuin haluaa, järveen pääsee uimaan ja paljussa voi istua. Tälläkin kertaa mukana oli taitavia ruoanlaittajia, ja tuli jälleen syötyä erinnomaisesti. Nää sapuskat ovatkin tyypillisesti olleet priimaa. Olin minä varannut paketin makkaraa että jos nälkä pääsisi yllättämään mutta eipä tuolla ollut suurempaa pelkoa siitä. Raclettejuusto-ateria ajoi asiansa. Oli erinomaista. Ja sitten kun muut toivat kaikkia erilaatuisiua juustoja niitä naposteltiin siinä juomien yhteydessä perjantain juusto teema oli aivan must. Lauantaina oli lohta, biisonia, porsasta, maksaa, VOC-vihanneksia ja uusia perunoita. Kokemuksesta viisaantuneena en myöskään enää lauantaina juonut mitään. Perjantai riitti. Tavallisesti olen kiskonut kaksin käsin olutta tai kirkkaita perjantaista sunnuntaiaaamuyöhön ja sitten kärsinyt tämän sunnuntain ja vielä maanantainkin, mutta nyt vaikutti lauantaina kertakaikkiaan vastenmieliseltä ajatus alkoholin mausta, joten nyt sunnuntaina olo on oikein hyvä. Ensi vuonna ei sitten tarvitse varata juomia lainkaan lauantaille. Sovittiin myös, että sama kuvio ensi vuonna. Leirintäalueen sijaan vuokrataan tällainen mokki.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Sepe

Lähes samanlaiset kokemukst kuin Hipillä.
Joskus 50-luvulla muutmme taloon, jossa oli kylpyamme. Ei siitä tulut minun suosikkia, talossa oli myös sauna joka oli miellyttävämpi.
Kesämökin naapurin savusauna on toistaiseksi ylittämätön.

Minua ei miellytä hibiscucsin nuoleskelu, varsinkin kun tietää mitä hibiscuc haluaa nuolla. Kai tuo on siedettävä sananvapauden tai jonkun vastaavan nimissä.

hibiscuc

Lainaus käyttäjältä: Sepe - heinäkuu 14, 2019, 17:43:40
Lähes samanlaiset kokemukst kuin Hipillä.
Joskus 50-luvulla muutmme taloon, jossa oli kylpyamme. Ei siitä tulut minun suosikkia, talossa oli myös sauna joka oli miellyttävämpi.
Kesämökin naapurin savusauna on toistaiseksi ylittämätön.

Minua ei miellytä hibiscucsin nuoleskelu, varsinkin kun tietää mitä hibiscuc haluaa nuolla. Kai tuo on siedettävä sananvapauden tai jonkun vastaavan nimissä.

No, minustakin sähkösauna menettelee vain paremman puutteessa. Sepehän on varsinainen kylpyammeasiantuntija, kun hän on lillunut vannassa jo 1950-luvulla. Haluaisin kuulla, mitä minä mahdan haluta nuolla. En ainakaan heteroseksuaalina samaa kuin ei sillä väliä -seksuaalit tahtovat ajoittain lipsiä. Sananvapauden nimissä.

Kopek

Heinäkuisessa "Grönlannin" lämpötilassa värjötellessä tuntuu kuin olisi kokonaan eri maassa kuin viime vuonna tähän aikaan. Hellepäiviä ei ole vielä monta kohdalle sattunut tänä kesänä, ja ne muutamatkin olivat heti kesän alussa.

Viime vuonna tähän aikaan korjailin kesämökin laituria. Välillä pulahdin uimaan, kun oli niin kuuma. Tänä kesänä en ole uinut kertaakaan, enkä taida uidakaan. Edes veneellä ei ole tullut ajettua kuin pari pientä lenkkiä. Jotenkin päivät vain menevät, enkä saa otetta kesästä tai yleensä mistään. Masennus vain hiipii päälle.

Vanhoja kuvia katsellessa tulee haikea olo, kuin muistelee, miten aktiivista elämä oli aikoinaan. Oli paljon ihmisiä ympärillä, ja monelaisia asioita tapahtui. Nytkin olisi vielä mahdollista harrastaa ja tavata ihmisiä, mutta masennukseltaan ja apatialtaan ei jaksa. Harrastukseni ovat lisäksi sen tyyppisiä, että niihin tarvittaisiin mukaan muitakin kiinnostuneita.

Talvella tulee tehdyksi suunnitelmia kesän varalta, ja vaikka kokemuksesta viisastuneena ei suunnittelekaan enempää kuin pystyy tekemään, edes sitä vähäistä ei tule tehtyä. Olipa suunnitelma millainen tahansa, se ei toteudu, koska asettamansa tavoitteen alittaa aina. En jaksa enää edes suunnitella, koska tekemättömyys toteutuu ilman suunnitteluakin.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 14, 2019, 19:29:44
Lainaus käyttäjältä: Sepe - heinäkuu 14, 2019, 17:43:40
Lähes samanlaiset kokemukst kuin Hipillä.
Joskus 50-luvulla muutmme taloon, jossa oli kylpyamme. Ei siitä tulut minun suosikkia, talossa oli myös sauna joka oli miellyttävämpi.
Kesämökin naapurin savusauna on toistaiseksi ylittämätön.

Minua ei miellytä hibiscucsin nuoleskelu, varsinkin kun tietää mitä hibiscuc haluaa nuolla. Kai tuo on siedettävä sananvapauden tai jonkun vastaavan nimissä.

No, minustakin sähkösauna menettelee vain paremman puutteessa. Sepehän on varsinainen kylpyammeasiantuntija, kun hän on lillunut vannassa jo 1950-luvulla. Haluaisin kuulla, mitä minä mahdan haluta nuolla. En ainakaan heteroseksuaalina samaa kuin ei sillä väliä -seksuaalit tahtovat ajoittain lipsiä. Sananvapauden nimissä.

Sähkösaunoissakin on suuret erot keskenään. Sellaiset, joissa mm. ilmanvaihto toimii oikein ovat ihan ok. Liian kuuma, liian kuiva ja huonolla ilmanvaihdolla varustettu sähkösauna on kamala. Mutta vaikeampi sähkösauna on saada hyväksi kuin puilla lämmitettävä. Jopa pienet ja onnettomat tynnyrisaunat on kuitenkin mukiinmeneviä - kunhan niitä ei lämmitetä liian kuumiksi. Hyvä kertalämmitteinen on makoisa, mutta ei kaikki savusaunatkaan ole toimivia. Siinä myös lämmittäjän taidolla ja maltilla odottaa rauhassa siintymistä on suuri merkitys. Ja puiden laadulla.

Norma Bates

Olin varannut labrat perjantaille sairauden X (=vihlonnat) lisäselvityksiä varten, kun lääkäri halusi aloittaa kuppauksen alusta. Tottahan toki säätiedotus juuri tällä hetkellä sijoitti siihen päivään yhden niistä ainukaisis päivistä jolloin ei kenties sataisi. Sen verran vitutti, että peruin ajan ja siirsin sen toiselle päivälle. Mikään ei tietystikään takaa että se kyseinen toinen päivä onkin säiltään hieno ja perjantai huono, kun tämä tämmöistä pompottelua on että säätila muuttuu kokoajan. Mutta oli siitä siirrosta ainakin se hyöty että sain toiselle päivälle aikaisemman ajan kuin alunperin oli, kun pitää kuulema paastota sitä tämänkertaista verinäytettä varten. Paria aiempaa varten, jotka viime vuonna otettiin, ei tarvinnut. En muista tai tiedä mitä kaikkea tällä kertaa tutkitaan. Ainakin kilpirauhanen ja taas borre.

Tuota kilpirauhasta minulta on kyllä tsekattu ties moneenko kertaan 20 v sisällä, eikä ikinä mitään löydy.

Xantippa

Kilpirauhanen ainakin vaatii syömättömyyden. Lisäksi nähtävästi sen diagnosointi on muuttunut (monen mielestä) liian raja-arvokeskeiseksi = tuijotetaan veriarvoja, eikä tulkita oireita. Itselläni juuri näin, olin aivan raja-arvojen alareunalla, mutta koska mahduin niihin, ei syytä lääkitä, vaikka oireet olivat tosi pahat. No pitkä tarina, mutta lääkitys on nykyään ja se toimii.

T: Xante

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 15, 2019, 10:20:58
Kilpirauhanen ainakin vaatii syömättömyyden. Lisäksi nähtävästi sen diagnosointi on muuttunut (monen mielestä) liian raja-arvokeskeiseksi = tuijotetaan veriarvoja, eikä tulkita oireita. Itselläni juuri näin, olin aivan raja-arvojen alareunalla, mutta koska mahduin niihin, ei syytä lääkitä, vaikka oireet olivat tosi pahat. No pitkä tarina, mutta lääkitys on nykyään ja se toimii.

T: Xante

Kyllä. Raja-arvoihin tuijottaminen on siinä mielessä huono juttu, että asiakasihminen ei saa välttämättä välitettyä todellista kehon tilaansa lääkärille.

Muistuu mieleen kaverini jonka pulssi mitattiin koska hän kertoi olevansa sairas ja huonovointinen. Pulssi oli jotain 70, mikä oli tietysti lääkärin mielestä aivan ok. Mutta hänen lepopulssinsa oli yleensä alle 40.

Kuunnelkaa ihmistä! Audite populi!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Minä en usko että nytkään löytyy yhtään mitään, kuten ei viime vuonnakaan. Ja jos borre on taas "lievästi koholla" niin kai se on sitten virhetulos kuten borrelioosiin erikoistunut lääkäri minulle sanoi, kun ryntäsin pakeilleen kuultuani että on koholla.

Triptyl vie aika paljon vihlontoja pois, mutta tekee väsähtäneeksi ja välinpitämättömäksi. Lääkäri kehotti ottamaan joka ilta, mutta taidan pitää kaksi välipäivää, tahtoo sanoa että en ota treenipäivien edellä. Ei nyt viitsisi treeneissäkin olla pläähkis, vaikka ei se aina kauhean nautinnollinen tunne ole sekään ollut että on hermona. Vaikka miten pitkään kravaisi, niin silti aina jännittää etukäteen. Mutta jännittää ilmeisesti vanhoja patujakin. Pukuhuoneessakin saattaa olla varsin kireähkö tunnelma ennen treeniä. Treenin jälkeen ollaan väsyneitä, mutta vapautuneita.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 15, 2019, 10:37:01
Kyllä. Raja-arvoihin tuijottaminen on siinä mielessä huono juttu, että asiakasihminen ei saa välttämättä välitettyä todellista kehon tilaansa lääkärille.

Muistuu mieleen kaverini jonka pulssi mitattiin koska hän kertoi olevansa sairas ja huonovointinen. Pulssi oli jotain 70, mikä oli tietysti lääkärin mielestä aivan ok. Mutta hänen lepopulssinsa oli yleensä alle 40.

Kuunnelkaa ihmistä! Audite populi!

Tästä itsellänikin varmaan oli kyse. Koko kilpparijuttuhan on aivan magiaa kaikkine arvoineen, mutta itselläni jokin kriittinen arvo oli 11 ja raja-arvot tälle on kai 10-21 tms. Vihdoin tarpeeksi suivaantuneena menin "oikealle sisätautilääkärille". Hän totesi, että jos arvoni aikaisemmin ovat olleet vaikkapa 19 ja laskeneet nyt yhteentoista, tietysti minulla on oireita. Lisäksi hän totesi, että lääkitystä voi kokeilla aivan turvallisesti, ellei tepsi tai tulee sivuoireita, sen voi tietysti lopettaa. Mutta koska kyseessä on kehon itsensä kehittämän kaman boostaaminen, mitään riskiä ei asiassa ole.

En tajua, mikä siinä thyroksinissa on, että sitä nykyään pihdataan kuin Columbian huumeparonin kamaa. Masarit ja piristävät olisi kirjoittanut kaksikin työpaikkalääkäriä. Onneksi pidin pääni ja jyrkästi kieltäydyin, sillä olen sittemmin kuullut aika surkeita juttuja, kun kilpparihäiriöinen syö masennuslääkkeitä ja sotkee loputkin kroppansa hormonituotannosta.

T: Xante

kertsi

               ^
Voisikohan tyroksiinia väärinkäyttää laihdutuslääkkeenä?

Tai voisikohan purkista saau tyroksiini laiskistaa kilpirauhasen niin, ettei se enää tuota sitäkään vähää kuin aiemmin?  Eräänlaista kehon omien sotkemista sekin.

Ainakin masennuslääkkeiden on uumoiltu lopettavan tai heikentävän elimistön oman kyvyn tuottaa serotoniinia, mikä voisi selittää miksi masennus nykyään on eri sairaus kuin aiemmin - aiemmin sairastit masennuksen ja sitten paranit siitä, mutta nykyään on paljon kroonisia masennuksia, joiden takia ihmisiä päätyy sairauseläkkeellekin. Masentavatko masennuslääkkeet? (Yle 2014).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

En tiedä, voiko käyttää, mutta miksi käyttää, kun varsinaisia laihdutuslääkkeitä kai saa ilman reseptiä apteekista? Normipainoisena en tiedä näistä...

Tilanne vaan oli ihan hullu, kun itselläni oli pahimpana iho-oireet, univaikeudet ja lihas- ja mahakivut, niin tyrkyttämällä tyrkytettiin masennuslääkkeitä. Kun sanoin, että mikään ei ole elämässä muuttunut, ei töissä, ei kotona, eli ei mitään syytä masentua + että elämässä olen toki kokenut isojakin vaikeuksia, mutta en koskaan reagoinut masennuksella, lääkäri sanoi, että kuule voi kuule, masennus on niin yleistä nykyään, sitä voi sairastaa, vaikka ei itse tuntisi mitään sellaisia oireita! Että mitähän hittoa, ei kai se mikään flunssa ole, joka kadulta tarttuu.

Ja tosiaan asiaan perehtynyt lääkäri sanoi, että lääkityksen kokeilussa ei ole mitään riskiä. Kun kysyin, miksi sitä on niin vaikea saada, kun taas masareita tyrkytetään urakalla, hän totesi jotenkin epämääräisesti (selvästi miettien, mitä viitsii sanoa), että no, sitä taitaa olla erilaisia muoteja lääkityksessäkin. Plus tyroksiinipurkki 100 pilleriä maksaa saman kuin pari masennuspilleriä, että saattaa olla jotain tekemistä kaupallisuudenkin kanssa, ikävä kyllä. Jälkimmäinen omaa jälkiviisauttani.

T: Xante

Hayabusa

Diagnosoin itselläni viime yönä kuuhulluuden. Olen viime aikoina ahminut kaiken materiaalin 50 vuoden takaisesta kuulennosta. Se yhdistettynä täysikuuhun varmaankin aiheutti unen saannissa ongelmia. Mooningiin en vielä ole sortunut, mutta...
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 15, 2019, 19:49:28
En tiedä, voiko käyttää, mutta miksi käyttää, kun varsinaisia laihdutuslääkkeitä kai saa ilman reseptiä apteekista? Normipainoisena en tiedä näistä...
Toimivatko reseptittä tai reseptillä saadut laihdutuslääkkeet todistettavasti? Markkinoilla on ainakin jotain rasvan imeytymisen vähän ehkäisevää pilleriä. Kun pillerin syönti lopetetaan, olettaisin, että paino palaa, koska syömistottumukset eivät ole muuttuneet.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 17, 2019, 13:54:55

Toimivatko reseptittä tai reseptillä saadut laihdutuslääkkeet todistettavasti? Markkinoilla on ainakin jotain rasvan imeytymisen vähän ehkäisevää pilleriä. Kun pillerin syönti lopetetaan, olettaisin, että paino palaa, koska syömistottumukset eivät ole muuttuneet.

Nyt ihan muistinvaraisesti ... ne rasvan imetymiseen vaikuttavat pillerit pakottavat muuttamaan ruokailutottumuksia ja vähentämään rasvan syömistä, sillä jos ei muuta, niin seurauksena on rasvaripuli. Lääke tehoaa kuitenkin vain, jos liika energia on saatu rasvasta. Sokeria mättävälle lääkkeellä ei ole samanlaista pakko-ohjaavaa vaikutusta.

Mutta onko tuossa lisänä vielä ongelma, että ns. hyvä rasvakaan ei sitten imeydy?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️