Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

#1905
Lainaus käyttäjältä: Laika - tammikuu 22, 2020, 14:34:48
Pitäisikö meidän olla otettuja siitä, että jaat vahingonilosi vilpittömyyden kanssamme.
Ketjun aiheena on fiilikset ja päivän mietteet. En minä kysele omistani lupaa keneltäkään. Kenen "teidän"?

Jos eivät ennakkoon käydyt keskustelut ja varoitukset mene perille, niin sittenhän tämmöisiäkin asioita opitaan kantapään kautta. Kun kerran kirkasotsa halusi väen vängällä leikkiä oman elämänsä Punahilkkaa eikä kuunnellut fiksumpiensa neuvoja, niin sitä sitten sai, mistä myös varoitettiin. Hullu saa olla mutta ei tyhmä, kuten meillä päin sanotaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 22, 2020, 17:47:08
Mistään ei tahdo tulla mitään, kun mikään ei pysy tallessa. Tuotteiden takuut eivät ole voimassa, kun kuitit hukkuvat. Mihinkään ei voi kirjautua, kun salasanat ovat hukassa. Elämä on etsimistä. Mitään ei löydy.

Nämä ajatukset tulivat mieleeni, kun yritän tilata netista autoon osan. Maksaisin PayPalilla, johon tein viime kesänä tunnuksen. Kun ei ole salasanaa enkä muista muutakaan asiaan liittyvää, eipä tule tilaamisestakaan mitään.

Asensin viime kesänä yhteen läppäriin MX-Linuxin. Siinä yhteydessä piti määritellä salasana. Varmaan sen määrittelinkin, mutta en tietenkään muista sitä. Enkä muista sitäkään, mihin kirjoitin salasanan "muistiin". Ilman salasanaa ei voi asentaa päivityksiä ja uusia ohjelmia.

Tuossa vain pari poimintaa unohtuneista salasanoista. Ja kaikki muukin hukkuu. Normaamisti minuutin kestävä homma (jonkin ruuvin kiristys tai vastaava) vie milloin tunteja, milloin päiviä, milloin viikkoja, kun työkaluja etsitään.

Mihinkäs sen kuitin paninkaan....

https://s3-eu-west-2.amazonaws.com/metro-news-s3-prod/wp-content/uploads/2018/07/Header_1827372_16.9-1024x576.jpg

Olisikohan se tuolla jossakin...

https://thepropertymanagers.ca/wp-content/uploads/2018/04/maxresdefault.jpg

Vai kenties sittenkin tuolla...

https://compote.slate.com/images/6e797441-7090-441b-9fe3-4271aac12f88.jpg
Tuttu tunne.

Jos haluat niin voisit luoda itsellesi pari rutiinia:
-Salasanat kirjataan aina johonkin yhteen paikkaan muistiin josta ne löytää tarvittaessa. (En ole tehnyt, vaikka pitäisi..)
-Kuitit talletetaan tai kopioidaan yhteen paikkaan talteen. (tämän olin joskus aloittanut ja se on nyt automaattista..)

Kopek

Minulla on salasanaluetteloita, jotka on tallennettu tietokoneeseen ja varmuuskopioitu tikuille. Tätä luetteloa tai sen eri versioita ei vain tule pidettyä täysin ajan tasalla. Kaikki salasanat eivät päädy siihen, koska se ei ole aina käsillä, kun uuden salasanan ottaa käyttöön johonkin palveluun tms.

PayPalin salasanan, jota nyt viimeksi etsin, köysin vielä onneksi yhden selaimen "tallennetaanko salasana" -osiosta tai tarkemmin siitä otetusta kuvakaappauksesta. Alkuperäinen tyhjentyi, kun palautin Chromebookin tehdasasetukset.

a4

^ Käyttöönottamasi rutiini tulisi kehittää toimivaksi kaikissa tilanteissa. Ehkä sitä joutuu hiomaan niiltä osin jos ja kun ongelmia ilmenee sen käytännön soveltamisessa.
Tulipas kapulakielisiä lauseita.  :o
Ehkä kännykässä salasanalista kulkisi aina mukana ja jos sen kytkisi vielä tallentumaan pilvipalveluun josta sen voisi aina palauttaa tai lukea muilla laitteilla.
Hienoa olisi jos listan saisi vielä oman salasanan taakse, jos kännykkä joutuu vääriin käsiin.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: a4 - tammikuu 23, 2020, 07:35:23
^ Käyttöönottamasi rutiini tulisi kehittää toimivaksi kaikissa tilanteissa. Ehkä sitä joutuu hiomaan niiltä osin jos ja kun ongelmia ilmenee sen käytännön soveltamisessa.
Tulipas kapulakielisiä lauseita.  :o
Ehkä kännykässä salasanalista kulkisi aina mukana ja jos sen kytkisi vielä tallentumaan pilvipalveluun josta sen voisi aina palauttaa tai lukea muilla laitteilla.
Hienoa olisi jos listan saisi vielä oman salasanan taakse, jos kännykkä joutuu vääriin käsiin.

Kannattaa käyttää samaa salasanaa kaikissa laitteissa, näin sen muistaa helpommin.

Salasanasuojaus toimii parhaimmiten juuri "pääkäyttäjää" vasten, hän sen unohtamisesta kärsii, enemmän kuin kukaan muu.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 23, 2020, 03:43:14
PayPalin salasanan, jota nyt viimeksi etsin, köysin vielä onneksi yhden selaimen "tallennetaanko salasana" -osiosta
Useihin palveluihin rekisteröidään sähköpostiosoite ja unohtuneen salasanan saa vaihtoon sähköpostiin pyydetyn viestin avulla (sähköpostiin pääsy riittää tunnistautumiseksi).

MX-linuxissa - kuten monessa muussakin Linuxissa - unohtuneen asennussalasanan vaihtoon on toivutusmenettelyyn nojaava keino. Työläähkö ja huolellisuutta edellyttävä.

Minäkään en pidä riittävänä, että salasanat olisivat (vain) mahdollisesti rikkoutuvan tietokoneen varassa.

Hippi

Hitto, olenko ainoa, jolla paperille omin pienin kätösin paperille kirjoitettu lista erilaisiin palveluihin käyttäjätunnukset ja salasanat?

Se on paitsi itseäni varten niin myös niitä varten, jotka joskus joutuvat selvittelemään, mitähän se mutsi on koneellaan häärännyt. Saavat sitten irtisanottua jäsenyyteni siellä sun täällä. Listan talletuspaikka on lasteni tiedossa ja koska olen heidät itse kasvattanut, niin voin luottaa siihen, etteivät käytä listaa hyväksi ennen aikojaan :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 23, 2020, 13:10:29

Useihin palveluihin rekisteröidään sähköpostiosoite ja unohtuneen salasanan saa vaihtoon sähköpostiin pyydetyn viestin avulla (sähköpostiin pääsy riittää tunnistautumiseksi).

Missä saa, missä ei. Menetin yhden Google-tilin, johon kuului mm. kymmeniä videoita Youtubessa (tilaajana mm. Yle), vaikka alkuperäinen sähköposti, mistä tili oli perustettu, oli yhä olemassa. Tähän liittyi vielä sekin mysteeri, että en muistanut tai tiennyt vaihtaneeni salasanaa. Se vain yhtäkkiä ei toiminut. Uuden vaihtaminen tökkäsi siihen, kun Google kysyi kysymyksiä kuten milloin olen perustanut kyseisen Google-tilin. Kuka hullu tuollaista muistaa.

Nyt kävi vielä niin, että sähköpostikin katosi, kun lycos.com lakkautti ilmaiset sähköpostiosoitteet.

Siellä ne videoni seikkailevat minun kykenemättä tekemään niille enää yhtään mitään. Videot itsessään käytännössä todistavat, että ne ovat minun, koska minulla on niistä alkuperäisversiot. Ja näkee sen niiden aiheistakin. Mutta ei tämä auta.

Ainoa pelastus voisi olla se (vai voisiko?), että tuntisin henkilökohtaisesti jonkun Googlen työntekijän, joka pääsee sorkkimaan asioita ja osaa tehdä sen ja saa tehdä sen ja suostuu tekemään sen. Mutta en tunne. Joten olkoon.

Mitä tuohon Linuxin salasanan katoamiseen tulee, niin taidan asentaa koko Linuxin uudelleen. Sillähän siitä selviää.

Hippi

Kävin aika tavanomaisella kävelylenkilläni ja eräässä kohdassa, jonka ohi kuljen aika usein, olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt valtavan paksuja puunrungonpätkiä, joita ei ole kuljetettu pois. Pätkät ovat ehkä parin metrin mittaisia ja halkaisijaltaan varaan puolisen metriä. Jotenkin aikaisemmin olen vain ajatellut, että puu on kaadettu ja pätkitty poiskuljettamisen helpottamiseksi.

Nyt sitten huomasin yhdessä rungossa syviä "viiltoja" ja ihmettelin niitä, kunnes tajusin erikoisen mainoskyltin, jättimäisen moottorisahan. Vasta sitten oivalsin, etteihän se puukaan ole paikalla kaadettu, kun ei ole kantoa eikä kannon kuoppaakaan, vaan puut oli siihen varta vasten roudattu. Fiksuna tyttönä ynnäsin nuo havaintoni ja tulin siihen tulokseen, että puunrunko on siinä, jotta moottorisahaa ostava voi kokeilla sahaa, jotta tuntuuko se käteen sopivalta, ennen ostopäätöksen tekoa.

Aika fiksua, sillä olisihan se kurjaa ostaa kallis kapine, joka olisikin syytä tai toisesta sellainen, että sillä on hankala tehdä töitä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 23, 2020, 13:10:29
Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 23, 2020, 03:43:14
PayPalin salasanan, jota nyt viimeksi etsin, köysin vielä onneksi yhden selaimen "tallennetaanko salasana" -osiosta
Useihin palveluihin rekisteröidään sähköpostiosoite ja unohtuneen salasanan saa vaihtoon sähköpostiin pyydetyn viestin avulla (sähköpostiin pääsy riittää tunnistautumiseksi).

MX-linuxissa - kuten monessa muussakin Linuxissa - unohtuneen asennussalasanan vaihtoon on toivutusmenettelyyn nojaava keino. Työläähkö ja huolellisuutta edellyttävä.

Minäkään en pidä riittävänä, että salasanat olisivat (vain) mahdollisesti rikkoutuvan tietokoneen varassa.

Mutta sitten tulee tenkkapoo, jos tuota sähköpostiosoitetta ei ole enää olemassakaan.

-:)lauri

Pitäisi tehdä lyhyempiä päiviä töissä. Esimies vaan lähti juuri lomalle. Minä vastaan muutamista järjestelmistä timissäme nyt yksin, tarkoittaen, että sähköposti, jota esimies on noihin projekteihin liittyen saanut, tulevat nyt mulle. Voi olla hankalaa nipistää päivistä pois, jos on paljon akuuttia reagointia edellyttäväää postia.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 23, 2020, 13:27:45
Lainaus käyttäjältä: Jaska - tammikuu 23, 2020, 13:10:29

Useihin palveluihin rekisteröidään sähköpostiosoite ja unohtuneen salasanan saa vaihtoon sähköpostiin pyydetyn viestin avulla (sähköpostiin pääsy riittää tunnistautumiseksi).

Missä saa, missä ei. Menetin yhden Google-tilin...
Puhumasi PayPal on niitä palveluita, joilla saa palveluun rekisteröityyn sähköpostiosoitteeseen avun salasanan vaihtoon. Ei tosin ole ollut tarvetta kokeilla. Kun raha-asioista on kyse, niin aika helpostikin pääsee PayPalin salasanan vaihtamaan, jos on saanut asiattoman pääsyn sähköpostiin ja siellä nähnyt PayPalin olevan käytössä. Varmaan tulemme edelleen näkemään, miten käyttöä vaikeutetaan, että väärinkäyttökin vaikeutuu.

Google-tiliin pitää tietenkin olla rekisteröitynä toinen sähköpostiosoite tai puhelinnumero. Olen nähnyt Google-tilin unohtuneen (tai muuttuneen) salasanan vaihtamisen toimivan.

Totta tuo Safiirin huomautus, että tunnusten ja salasanojen hallinnassa on erityinen hoidettava muuhun palveluun rekisteröidyn sähköpostiosoitteen päättyminen. Kuten taisi vast´ikään monelta loppua @suomi24.fi-osoite, jollainen itsellänikin oli jollekin keskustelufoorumille kirjattuna. Miten hoitaa, vaihtelee vielä palveluittain

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - tammikuu 23, 2020, 18:16:11
Pitäisi tehdä lyhyempiä päiviä töissä. Esimies vaan lähti juuri lomalle. Minä vastaan muutamista järjestelmistä timissäme nyt yksin, tarkoittaen, että sähköposti, jota esimies on noihin projekteihin liittyen saanut, tulevat nyt mulle. Voi olla hankalaa nipistää päivistä pois, jos on paljon akuuttia reagointia edellyttäväää postia.

Työaikalakihan muuttui vuoden vaihteessa, työaikapankki on nyt 60 t. Itse yritän pyrkiä siihen, että pankissa tunnit pysyisivät siinä 30 +, mutta aina ei reissujen tai muiden takia onnistu. Mutta olen huomannut, että vaikka joskus helpottaa laittaa hanskat tiskiin ja lopettaa just tältä päivältä, mieluummin pidän pidempiä lomia.

Kesällä pidin perinteisen 4, jouluna 2 ja pääsiäisenä pidän 2 vkoa. Tämä on ensimmäinen vuosi, kun olen suunnitellut oikein pidemmät tauot muutaman kuukauden välein ja tuntuu kannattavan. Semmoisia tosi huonoja päiviä on ollut tähän mennessä vain yksi, mutta siinä taisi olla flunssaakin melkein tulossa, onneksi ei tullut.

T: Xante

-:)lauri

#1918
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - tammikuu 24, 2020, 07:14:38
Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - tammikuu 23, 2020, 18:16:11
Pitäisi tehdä lyhyempiä päiviä töissä. Esimies vaan lähti juuri lomalle. Minä vastaan muutamista järjestelmistä timissäme nyt yksin, tarkoittaen, että sähköposti, jota esimies on noihin projekteihin liittyen saanut, tulevat nyt mulle. Voi olla hankalaa nipistää päivistä pois, jos on paljon akuuttia reagointia edellyttäväää postia.

Työaikalakihan muuttui vuoden vaihteessa, työaikapankki on nyt 60 t. Itse yritän pyrkiä siihen, että pankissa tunnit pysyisivät siinä 30 +, mutta aina ei reissujen tai muiden takia onnistu. Mutta olen huomannut, että vaikka joskus helpottaa laittaa hanskat tiskiin ja lopettaa just tältä päivältä, mieluummin pidän pidempiä lomia.

Kesällä pidin perinteisen 4, jouluna 2 ja pääsiäisenä pidän 2 vkoa. Tämä on ensimmäinen vuosi, kun olen suunnitellut oikein pidemmät tauot muutaman kuukauden välein ja tuntuu kannattavan. Semmoisia tosi huonoja päiviä on ollut tähän mennessä vain yksi, mutta siinä taisi olla flunssaakin melkein tulossa, onneksi ei tullut.

T: Xante

Hyvä tietää. Kiitos. Eli ei pitäisi olla ainakaan vielä huolissaan vaikka kertyykin tunteja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Ostin elokuussa kahdet talvikengät. À20 euroa pari. Kiinalaista laatua. Ensimäinen kenkäpari on nyt virallisesti kulutettu loppuun. Oikean puoleisen kengän pohjassa on reikä. Vesi ei pysy kengän ulkopuolella enää. Taitaa jäädä kiinalaiset kengät ensi kerralla tilaamatta. Olisihan tämä tietysti pitänyt ymmärtää, ettei Kiinasta nyt vaan saa heräteostoksina mersuja. Pitää nöyrtyä ja ostaa suomalaisesta kaupasta 100-300 euron plääkät niin ei ehkä mene ihan heti rikki. Edelliset Caterpillarin kengät kestivät useita vuosia.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.