Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Noista kerrostalon äänistä jo taisin jossain muualla kertoa erään vanhan asumukseni äänekkäistä yläkerran naapureista. Jos ei lapsuuden kotia lasketa mukaan niin kaksi seuraavaa kotia oli seitsemän kerroksisissa taloissa, ensimmäisessä oli kolme asuntoa kerroksessaan ja seuraavassa vain kaksi, joten rapussa kyllä trafiikkia on riittänyt. Viimeksi mainittu oli jo omistusaasunto, joten se oli kaikin puolin hiljainen ja rauhallinen talon koosta huolimatta.

Muutto tähän nykyiseen toi ihan uuden ilmiön, johon en ollut lainkaan varautunut. Tämä on kolmekerroksinen talo, kolme asuntoa kerroksessaan ja asun ensimmäisessä asuinkerroksessa. Alapuolellani on fillarikellari ja pyykinkuivaushuone sekä häkkivarastoja.

Heti muuton jälkeen kuulin kaikkien naapureiden rapussa liikkumisen. Aiemmin olin asunut hissitaloissa eikä ihmiset niissä rappuja käyttäneet. Olin vähän harmissani, että on niin levotonta, kun ihmiset "jatkuvasti ramppaa rapussa". Ihmisten liikkuminen lakkasi kuulumasta muutamassa viikossa ja vain joskus unta hakiessa saatan jonkun kuulla, jos korollisilla kengillä liikutaan rapussa.

Yläkerrassani on eskari-ikäinen poika vuoroviikoin. Hän harrastaa jalkapalloa, myös kotonaan. Se onneksi päättyy kohtuullisen aikaisin, mutta vähän ottaa päähän jos viikonloppuna menee parikin tunta putkeen niin, että palloa kuljetellaan huoneesta toiseen ja sitten mäjäytetään se patteriin.

Yhdellä naapurilla kolmannessa kerroksessa on tapana paiskata ovi kiinni ihan älyttömällä voimalla. Kerran satuin oletetun paiskojan kanssa rappuun samaan aikaan ja hienovaraisesti kysyin, että onko hänen ovessaan jäykkä lukko tai tietääkö hän kenellä se on, kun oven joutuu niin kovasti paiskaamaan kiinni. Kaveri sanoi, että hänellä on ollut, mutta ei ole enää eikä ole huomannut mitään muillakaan. Valistin sitten häntä, että kannattaa putsata ja öljytä lukko, jos remonttipöly on sen tehnyt jäykäksi. Kaveri kiitteli vinkistä ja jatkoi yläkertaan ja kuulin kun hän paiskasi oven kiinni  >:(
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#241
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 19, 2019, 18:22:21
Lähetin ruotsalaiselle asiakkaallemme viestiä, käyttäen englantia, sillä ruotsini on pahasti ruosteessa ja eiköhän asiakas sitten vastannut minulle ruotsiksi. Esimieheni oli selvästi yhtä pihalla kuin minä, sillä hänkin epäili asiakkaan tarkoittavan samaa kuin minä ajattelin asiakkaan tarkoittavan, mutta esimieheni kysyi varmuuden vuoksi englanniksi asiakkaalta, että mitä asiakas tarkalleen ottaen tarkoittaa. Asiakas vastasi sitten englanniksi, jossa selvisi, että hän tarkoittii kokonaan eri asiaa kuin olimme epäilleet ja pyyteli anteeksi, että oli unohtanut kirjoittaa englanniksi. Hieman noloahan tämä on, että meillä on ruotsalaisia ja suomenruotsalaisia myyjiä, jotka ovat softan ruotsalaisille asiakkaile myyneet heidän natiivilla kielellään, mutta näissä teknisissä asioissa kun asiakkaan pitäisi päästä kommunikaatioyhteyteen meidän kehittäjien kanssa, meiltä puuttuu kielitaito.
Itse jouduin eräässä työpaikassa selvittelemään asioita erään skoonelaisen firman kanssa hyvin perusteellisesti ja hyvin hankalissa asioissa, ja aluksi se tuntui ihan mahdottomalta hommalta. Pikkuhiljaa sitten korva tottui siihen skoonelaiseen nuottiin, ja lopulta yhteistyö sujui oikein hyvin. Tuon jälkeen seuraavassakin työaikassani olin yhteydessä samaan firmaan. (Sain uuden työpaikkani vähän ovelasti, kun otin selvää eräältä skoonelaiselta yhteyshenkilöltäni, missä kaikkialla heidän firmansa tuotteitaan käytetään, ja hain niihin paikkoin töihin. Ja sainkin muistaakseni kaksi tai kolme työtarjousta sillä lailla, ja pystyin jopa hilaamaan jopa palkkaanikin ylöspäin kilpailuttaessani firmoja keskenään.) Tässä uudessa työpaikassa sitten olin sijoitettuna erääseen Euroopan maahan, jonka kieltä en osannut sanaakaan ennalta. Ennen sinne muuttoa, kävin kahden viikon intensiivikurssin yksityisopetuksessa, jonka työnantaja kustansi. Ja asuttuani siinä maassa ehkä puolisen vuotta pystyin toimimaan itse yhteyshenkilönä ja epävirallisena tulkkina eri tahojen välillä. Kieltämättä välillä oli vähän hankalaa, kun samassa huoneessa puhuttiin samanaikaisesti ainakin kolmea kieltä, joita kaikkia osasin, ja puhelimessa sitten vastapuoli väänsi sitä skånskaa.

Mutta siis takaisin tuohon kielen oppimisen kysymykseen: kun asuin tuossa maassa. minulla oli valtavan hyvä motivaatio oppia maan kieltä. Tartuin jokaiseen tilaisuuteen harjoitella kieltä: jos osasin viisi sanaa, käytin niitä, jos osasin 50 sanaa, käytin niitä. Luin jokaisen mainoslehtisen ja kuuntelin jokaisen säätiedotuksen aluksi (niitä oli helppo seurata, koska tuli samoja sanankäänteitä), ja kohtaamisissa käytin aina sitä kieltä, vaikken sitä aluksi juuri osannutkaan. Ihmiset olivat yllättävän ystävällisä ja avuliaita, kun huomasivat, että tosissani yritin oppia kieltä. Joka aamu käytin ainakin puoli tuntia tai tunnin opiskeluun.

Miten sitten voisit hankkia kielikylvyn arjessasi? Kuis olisi vapaaehtoistyö esim. Folkhälsanin kautta? Tutustu suomenruotsalaisiin? Hankkiudu parisuhteeseen suomenruotsalaisen kanssa? Ala Punaisen ristin ruotsinkielisen jaoksen (jos sellainen on?) kautta vapaaehtoiseksi miespuoliseksi ystäväksi lapsiperheeseen, jossa ei ole isän mallia lapsille? Lomaile Ruotsissa. Kuuntele Radio Vegaa. Katso ruotsalaisia elokuvia. Kuuntele ruotsalaista musiikkia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 19, 2019, 18:57:24
Viimeksi mainittu oli jo omistusaasunto, joten se oli kaikin puolin hiljainen ja rauhallinen talon koosta huolimatta.
Tämäkin on omistusasunto, mutta useat osakkaat vuokraavat osakkeitaan, varsinkin yksiöitä ja kaksioita. Tällä hetkellä tässä rapussa on tietääkseni ainakin neljä asuntoa vuokrattu, saattaa olla useampikin. Ihan kaikkia naapureitani en tunne, sillä vaihtuvuutta kyllä tässä on ollut vuosien varrella jnkin verran.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 19, 2019, 19:17:09
Miten sitten voisit hankkia kielikylvyn arjessasi? Kuis olisi vapaaehtoistyö esim. Folkhälsanin kautta? Tutustu suomenruotsalaisiin? Hankkiudu parisuhteeseen suomenruotsalaisen kanssa? Ala Punaisen ristin ruotsinkielisen jaoksen (jos sellainen on?) kautta vapaaehtoiseksi miespuoliseksi ystäväksi lapsiperheeseen, jossa ei ole isän mallia lapsille? Lomaile Ruotsissa. Kuuntele Radio Vegaa. Katso ruotsalaisia elokuvia. Kuuntele ruotsalaista musiikkia.

Muutamaksi kuukaudeksi hakee vapaata ja hankkiutuu vaikka sairaala-apulaiseksi Ruotsiin. Saa palkkaakin 30000kruunua kuukaudessa, kielikylvystä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Tätä pesukonerumbaa lukuunottamatta asun ihan sairaan hiljaisessa rapussa nykyään. Joskus aamuisin on tunne kuin olisi maailmaloppu tullut. Ei mitään elämää missään.

Jos nuo paukkeet loppuvat, en ole erityisen kiinnostunut miettimään muuttoa. Yksi tuttavani väittää että jopa tuohon  80 cm(?) leveään tavalliseen ikkunaan saisi viritettyä jonkun aktiivihiilihässäkän niin ettei paskalaitos (lämpövoimala) haise sisään. Olen todella skeptinen, mutta tutkin asiaa jos olen täällä yhä ensi kesänäkin. Joka olisi sitten jo 5. löyhkäkesä.

ROOSTER

Isäukko sai taas jatkoa ajokortille. Aika hyvin se ajaa vaikka on jo 90v.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

#247
Aaah...!!!! Hävitin juuri pitkän ja huolellisesti kirjoitetun tekstin, kun olin sulkevinani välilehden, mutta suljinkin vahingossa koko selaimen. En jaksa kirjoittaa juttua uudestaan.

Kerroin tuossa jutussa, miten monet nykykuskit eivät osaa vaihtaa vanhassa autossa vaihdetta rutisematta, ja selostin, miten se kuuluu vaihtaa. Kerroin, että autokoulun opettaja opetti aikoinaan minulle välikaasun käytön kuorma-autolla ajettaessa. Analysoin myös vanhan (vuoteen 1952 asti) Volkkarin modernia tyyliä verrattuna jonkin verran uudempiin. Ei tuuletusikkunaa, kuten ei nykyautoissakaan (lasi avautuu ensiksi etureunasta, johon tulee tuuletusikkuna). Pelkistetyt muodot. Kiinnitin huomiota puskureihin ja koristelistoihin, jotka ovat erilaiset ja mielestäni tyylikkäämmät kuin uudemmissa malleissa.

Tuossa oli vähän referaattia siitä, mitä kadonnut juttuni sisälsi.

Ja tässä niitä kuvia. (Miten näihin päädyttiin, siitäkin oli erillinen selostus, mutta en jaksa enää muistella). Lisää kuvia mm. auton sisustuksesta löytyy samasta sarjasta. Ai niin, mainitsinhan jutussa senkin, että minulla on juuri tuollainen auto väritystä ja sisustusta myöten. Likainen ja rupuinen eikä edes ajokuntoinen, mutta samanlainen silti. Se on epämääräisessä kylmähökkelissä, mutta säilyy kuitekin jollakin tavalla. Eniten pelkään ilkivallantekijöitä.

https://www.motortrend.com/news/1952-volkswagen-beetle/#1952-volkswagen-beetle-promo

Ja tähän loppuun vielä aikamatka Los Angelesiin vuosina 1957 ja 1964.


https://youtu.be/7LpPKAhW9-s


https://youtu.be/ESybc3sKi5Y

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 20, 2019, 20:24:15
Ja tähän loppuun vielä aikamatka Los Angelesiin vuosina 1957 ja 1964.


https://youtu.be/7LpPKAhW9-s


https://youtu.be/ESybc3sKi5Y

Jos ajatellaan, miten paljon Amerikka oli edellä muuta maailmaa 50- ja 60-luvuilla, niin se oli jotain käsittämätöntä.

Sitten 70-luvulla ne sössi homman ja alamäki alkoi.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

#249
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 20, 2019, 21:25:25

Jos ajatellaan, miten paljon Amerikka oli edellä muuta maailmaa 50- ja 60-luvuilla, niin se oli jotain käsittämätöntä.

Sitten 70-luvulla ne sössi homman ja alamäki alkoi.

Ehkä muu maailma sai sen kiinni. Ja oli Amerikassa köyhyyttä ja takapajuisuuttakin, vaikka sitä ei komeissa kuvissa näy.

En malta olla antamatta linkkiä seuraavaan videoon, vaikka se ei liity aiheeseen. Ilmeet...


https://youtu.be/aR-fA6OG21w

Asiasta kolmanteen. Jeanne Tripplehorn on ollut nuorempana törkeän saman näköinen kuin elämäni ihastus aikoinaan. Tein kerran kuvamontaasin, jossa toinen puoli kasvoista oli Tripplehornilta ja toinen ihannetytöltäni. Ne sopivat täysin toisiinsa. Valitettavasti en voi esittää sitä. Tässä Tripple sen näköisenä, mitä tarkoitan.

https://joesmoviestuff.blogspot.com/2018/05/jeanne-tripplehorn-as-helen-in.html

(En onnistunut antamaan linkkejä parhaimpiin esimerkkikuviin. Tuon blogin kuvista ainoastaan ensimmäinen on sitä, mitä ajan takaa.)

Jaska

En tänä vuonna saa tilausta tehtyä kiinankaupassa. Maksutavan valintakin onnistuu ja katetta riittää, mutta Confirm & Pay klikkaus ei tee mitään, ei edes vie rahojani saati teee tilausta. Kirjoitin kiinankaupalle, joka kohteliaasti vastasi ja ehdotti, josko tiedustelisin postitoimistosani, onko lähetys saapunut.


Sain yhden kotimaisen paperilaskun. Luin puhelimen pankkisovelluksella laskun viivakoodin ja hämmästyksekseni laskun summa  oli 60 senttiä pienempi kuin laskuun kirjoitettu. Toiseksi hämmästykseksi laskun hyväksyminen ei onnistunut puhelimella, ei edes hintaa korottaen. Selaimella verkkopankkiin suunnistettua tuli maksetuksi-

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 20, 2019, 20:20:13
Isäukko sai taas jatkoa ajokortille. Aika hyvin se ajaa vaikka on jo 90v.
Jarla voisi saada toki Fingerporiin tuosta idean...?

Kopek

#252
Kävin hiihtämässä ja kuuntelin samalla kännykästä nettiradiota kuulokkeilla. Kanava oli Chicago Public Radio. Siinä oli uutinen, joissa kerrottiin erään mustan näyttelijän tehneen väärän ilmiannon rasistisesta hyökkäyksestä ja mitä siitä seurasi. Sama uutinen BBC:n sivulla.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-47313172

Toinen uutinen, joka jäi mieleeni oli latinotaustaisen senaattorin tyttären asettuminen ehdolle vaaleissa. Tästäkin löytyy tietoa muualta.

https://abc7chicago.com/politics/jessica-gutierrez-daughter-of-congressman-gutierrez-joins-chicago-alderman-race/3440295/

Public radiossa kerrottiin myös tapauksesta, jossa korkein oikeus oli kummonnut huumeita myyneen nuoren miehen kalliin auton takavarikoimisen pitäen sitä kohtuuttoman ankarana rangaistuksena.

Asiasta toiseen. Seuraavassa on kuva, jossa näkyy Hal Lindsdayn kirjoittama kirja armeijan kaapin hyllyllä, kun kuvaa suurentaa. Tyttö, johon olin korviani myöten rakastunut, antoi vinkin kirjan lainaamiseksi.

https://ibb.co/ctHssfP

Hal Lindsday näyttää jatkavan edelleen. Seuraavassa videossa on mielenkiintoisia asioita.

https://www.hallindsey.com/videos/hal-lindsey-report-2152019/624/

Amore

Pari päivää sitten jouduin todelliseen "perinnepuuhaan" iltamyöhällä kun olin juuri käymässä levolle. Sytytin makuuhuoneessa lukulamppuni, jolloin se sanoikin "POKS" erittäin kovalla äänellä. Onneksi polttimon lasi ei kuitenkaan rikkoutunut, vaan lamppu vain teki lopun itsestään. Löysin kotoa toisen polttimon, jonka ruuvasin valaisimeen. Lamppu ei kuitenkaan syttynyt. Sitten huomasin, ettei syttynyt enää kattolamppukaan, eikä kylpyhuoneen valo, eikä eteisen. Polttimon poksahdus oli siis polttanut sulakkeen. Milloin viimeksi olen vaihtanut sulakkeen? En voi muistaa. Siitä on vuosikymmeniä. Joku nuorempi asukas ei olisi edes tiennyt, mikä sulake on. En voisi hoitaa aamutoimia ilman valoa kylpyhuoneessa, joten yön pimeydessä jouduin tarttumaan taskulamppuun (kännykässä on) ja avaamaan sähkökaapin oven. Onnekseni kaapin ovessa (sisäpuolella) oli pakkaus pölyisiä sulakkeita, mahdollisesti jo edellisen asukkaan hankkimia. Vaati hetken tiirailun, ennen kuin hoksasin, mikä sulakkeista oli vioittunut. Sain sulakkeen vaihdettua ja valot toimivat taas. Vaihdanko enää koskaan elämässäni sulaketta?
All you need is Love

a4

^ Samaa jäin miettimään, katsottuani tämän dokkarin: https://areena.yle.fi/1-4422796
;D