Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

Melodious Oaf (+ 2 Piilotettu) ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juuli


Amore

En nuku sähköpeiton kanssa, vaan käytin sitä kahvitauolla lämmittelyyn käydessäni mökillä kevättöissä. Nythän oli pitkä ja kolea kevät. Jos sähköpeiton kanssa haluaa nukkua, niin siihen ei ole pakko kietoutua, vaan sen voi levittää alleen nukkumaan käydessä. Omassa peitossani lämmitys lakkaa automaattisesti kolmen tai neljän tunnin kuluttua, en muista tarkkaan. Ainahan voi käyttää myös ajastinta. Kalliimmissa peitoissa sellainen lienee varusteenakin.

Sähköpeitto on lämmittelyyn ihan eri juttu kuin kerrospukeutuminen. Peitto lämmittää aktiivisesti. Se tuntuu aivan erilaiselta kuin mikään määrä vaatteita. Itse olen erittäin palelevainen ja vaikka meillä kaupungissa lämmitetään oikein hyvin, niin välillä iskee horkka, johon ei tavallinen peitto riitä. Sähköpeitto on minulle ollut suorastaan taivaallinen lämmittäjä. Sähköä se kuluttaa vähän ja on siten kätevä, jos on vain vähän sähköä saatavilla. Pidin sähköpeittoa jonain brittiläisten turhakkeena ennen kuin totesin, että tarvitsen mökille ja talvikaudelle kotiin jokin hyvän lämmittäjän. Villavällyjä minulla on vaikka kuinka, mutta ne eivät riitä, eivät alkuunkaan. Samanlaisella lämmitystekniikalla saa myös erilaisia istuintyynyjä ja luullakseni jotain hartialämmittimiäkin. Ehkä on maton allekin sujautettavia lämmittimiä? Brittiläisessä talossa en haluaisi asua suurin surminkaan, mutta yllättäen heidän suosimillaan lämpötuotteilla on ilmennyt käyttöä omassa elämässäni.
All you need is Love

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 03, 2020, 20:33:15
Sähköpeitto on lämmittelyyn ihan eri juttu kuin kerrospukeutuminen. Peitto lämmittää aktiivisesti. Se tuntuu aivan erilaiselta kuin mikään määrä vaatteita.

Oletan, että sähköpeiton kanssa on kuivempi olo? Paksut vällyt lämmittävät kylmässä, mutta niiden alla on aika kostea pienilmasto.

Amore

Lainaus käyttäjältä: urogallus - heinäkuu 03, 2020, 20:36:24
Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 03, 2020, 20:33:15
Sähköpeitto on lämmittelyyn ihan eri juttu kuin kerrospukeutuminen. Peitto lämmittää aktiivisesti. Se tuntuu aivan erilaiselta kuin mikään määrä vaatteita.

Oletan, että sähköpeiton kanssa on kuivempi olo? Paksut vällyt lämmittävät kylmässä, mutta niiden alla on aika kostea pienilmasto.

Juuri näin! Kosteus tekee kylmästä erityisen ikävää. Itselleni sähköpeiton instant-lämpö on ollut kokemus, jollaisesta en osannut uneksia. Ei tarvitse sährätä pukeutumisen kanssa eikä savuavan tulisijan. Mökkikauden jälkeen peitto muuttaa kanssani kaupunkiin. Villavällyt jäävät ensi talvena kaupungissa kaappiin.
All you need is Love

Lognessa

Peitonalla nukkumista voi viilentää niin, että kääntää peiton ympäri. Sisäpuolella on liki 37 astetta, mutta ulkopinta tuntuu siihen verrattuna jopa helteellä viileältä. Peittona tulee käytettyä helteellä myös pelkkää pussilakanaa.

Huomenna olisi Lidlissä erä tuulettimia kaupan. Myös ilmanjäähdytin. Ilmanjäähdytin kiinnostaisi, mutta tuleekohan sitä käytettäessä entistä tukalampaa eli kerääkö lopulta vaan kosteutta huoneistoon. Onko kokemusta?

Amore

Se Lidlin ilmanjäähdytin taisi olla sellainen halpa kostuttava kuutio? Ei kannata ostaa, Kuumassa ilmassa juuri kosteus on tukalaa. Tuubissa on käyttäjäarvioita.
All you need is Love

Lognessa

Kiitos Amore! Samaa sanoi ihminen, jolle halusin sen ostaa. Pitää mennä itseeni ja alkaa uskoa. Sitä vaan haluaa tehdä hyvää ja auttaa, koska bongailee hyviä asioita. Vaikka olen itsekin ihan samanlainen, en jaksa muiden tuputusta.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Amore - heinäkuu 03, 2020, 16:57:14
Aurinkokennon asentamiseen ei pitäisi kulua kovin kauan.

Jonkun verran aikaa siihen tuppaa mennä, kun on saaressa, ja jokainen tarvike täytyy käydä ostamassa "mantereelta", jonne on mentävä veneellä ja sielä sitten kauppaan autolla.

Tänään porattiin reikää lattian läpi. 40 sentin terä osoittautui liian lyhyeksi, ja reikä jäi senttiä tai paria vajaaksi. Kaupasta ei löytynyt pidempää terää. Ei auttanut, kun ostaa uusi lyhyempi (koska se on halvempi) terä ja 10 millin kierretankoa, johon terä hitsattiin. Jouduin käyttään pukkokonetta, kun "miggi" ei ollut samalla paikkakunnalla.

Tuolla pidemmällä (hitsattuna 65 senttiä) terällä lattiaan saatiin reikä, mutta edelleenkin oli mutkia matkassa, kun ensimmäinen poraus osui johonkin puupalkkiin eikä mennyt läpi.

Saksalainen insinööri ja sisareni kaivavat parhaillaan pientä ojaa kaapelille.

Itse aurinkokennon asentaminen "retkiolosuhteissa" tulee olemaan hankala homma. Sitä yritetään asentaa ison kiven päälle, johon tulee betonia ja kivilaattoja ja vaikka mitä.

Tämä projekti ei ole minun projektini. Jos se olisi, siihen menisi vuosia, kun rakentelisin erilaisia rautahäkkyröitä kennon telineeksi. Olen aika hidas hommissani. Aloin esimerkiksi tehdä lavaa peräkärryyn syksyllä 2016, eikä se ole vieläkään valmis. Tänä kesänä olen päällystänyt sitä lasikuidulla, jotta puinen kansi ei lahoaisi. Olen jo kaksi tekemääni peräkärryn lavaa joutunut heittämään pois, kun ne ovat lahonneet pilalle. Ja yhdessä toisessa kärryssä tekemäni lava laitoineen on nyös pilalle lahonnut.

Helsingin asunto, jossa olin pari yötä viikonloppuna, on kesäaikaan kuuma kuin pätsi, olipa ulkona mikä lämpötila tahansa. Tämä saaren kesämökki on sen vastakohta. Täällä on alle 20 astetta lämmintä, vaikka ulkona olisi millainen helle tahansa. Täällä palelee. Ajattelen jo ahdistuneena ensi yötä ja kärvistelyäni kylmässä.

Varsin yleinen huonelämpö, kun tänne tulee, on 14 astetta. Aivan hirvittävillä pitkään jatkuvilla helteillä, sisälämpötila nousee jonnekin 19,5 asteen tuntumaan. Koko ajan on kylmän kalsea tunne.

kertsi

Kuinka paljon energiaa aurinkokennonne tuottaa?

Eikö niitä aurinkokennoja yleensä asenneta katolle? Vai onko mökin ympärillä niin paljon puita, että se ei toimisi? (Jos on, niin ne kannattaisi kaataa, niin hellakin vetäisi paremmin, väitti tuttu mökkinaapuri.)

Omaan korvaani viileä mökki kuulostaa ihanalta, kaupungissa heltellä kärvistelyn jälkeen. Mutta jos mökki on kostea, niin vähän ankea se tietty on. Omalla mökkipaikkakunnallani on viileää nyt, ja olen menossa sinne piakkoin. Pyydän mökkinaapuria laittamaan jääkaapin päälle ja lämpöpatterin päälle, niin kosteus poistuu paremmin mökistä.

Otan mukaan retkeilykamppeita, mm. villafroteisen alusasun (Retkeilykaupasta ostettu. Suosittelen lämpimästi! Menee pieneen tilaan ja lämmittää myös kosteissa oloissa, sillä tekee ilmakerroksen kehon ympärille). Fleece- tai oikeastaan keino"turkis"aamutakki on vakiovarusteena mökkireissulla. Vähän liian isot Reino-tohvelit ovat mainiot sisätiloissa, semmoiset, mihin mahtuu villasukat.  Jos saa pidettyä varpaat ja pään lämpimänä, ei niin palele. Kopekille suosittelen pipoa tai baskeria tai hupparia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 04, 2020, 13:31:37
Kuinka paljon energiaa aurinkokennonne tuottaa?

Eikö niitä aurinkokennoja yleensä asenneta katolle? Vai onko mökin ympärillä niin paljon puita, että se ei toimisi? (Jos on, niin ne kannattaisi kaataa, niin hellakin vetäisi paremmin, väitti tuttu mökkinaapuri.)

Omaan korvaani viileä mökki kuulostaa ihanalta, kaupungissa heltellä kärvistelyn jälkeen. Mutta jos mökki on kostea, niin vähän ankea se tietty on. Omalla mökkipaikkakunnallani on viileää nyt, ja olen menossa sinne piakkoin. Pyydän mökkinaapuria laittamaan jääkaapin päälle ja lämpöpatterin päälle, niin kosteus poistuu paremmin mökistä.

Otan mukaan retkeilykamppeita, mm. villafroteisen alusasun (Retkeilykaupasta ostettu. Suosittelen lämpimästi! Menee pieneen tilaan ja lämmittää myös kosteissa oloissa, sillä tekee ilmakerroksen kehon ympärille). Fleece- tai oikeastaan keino"turkis"aamutakki on vakiovarusteena mökkireissulla. Vähän liian isot Reino-tohvelit ovat mainiot sisätiloissa, semmoiset, mihin mahtuu villasukat.  Jos saa pidettyä varpaat ja pään lämpimänä, ei niin palele. Kopekille suosittelen pipoa tai baskeria tai hupparia.

Kyllähän nuita aurinkopaneeleja näkyy loma-asunnoilla usein vaikkapa rantakivellä tms. aurinkoisella paikalla. Puustoa ei haluta poistaa, koska just se metsän siimeksessä piilotteleva talo on se haluttu idylli avoimella paikalla alastomana nököttävän sijaan.  Aurinkosähkö on monen pienen saarimökin ratkaisu, mutta saarelta ei haluta kaataa puita, sillä ne tuovat näkösuojan lisäksi tuiki tarpeellista tuulensuojaa.

kertsi

Ai että. Minä kun kaipaisin mökillä nimenomaan tuulta, pysyisi hyttyset poissa. Ja sitä, että hellan hormi vetäisi. Mutta tosiaankin, saaressa voi tuulla paljon enemmän, ainakin jos on iso järvi tai meri saaren ympärillä.

Onkohan nykyään kuluttajille suunnattuja pieniä tuulivoimaloita?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 04, 2020, 18:42:21
Onkohan nykyään kuluttajille suunnattuja pieniä tuulivoimaloita?

On. KVG kaupallisia tarjoajia. Vähemmän kaupallista infoa esim. https://www.tuulivoimayhdistys.fi/tietoa-tuulivoimasta/pientuulivoima
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 04, 2020, 13:31:37
Kuinka paljon energiaa aurinkokennonne tuottaa?

Kun kysyy insinöörltä yksinkertaisen kysymyksen, saa puolen tunnin esitelmän, josta ei ymmärrä mitään. Niinpä piti yrittää itse selvittää asia. Mittasin paneelin koon ja laskin ruutujen määrän. Pakkauksesta löytyi nimi Heckert Solar, jonka perusteella googlailin. Päättelin, että se on tyyppi 320 tai 325:

https://www.heckertsolar.com/wp-content/uploads/2019/07/DB_NeMo_2.0_60_M_320-330_2020_04.pdf

Pieni systeemihän yksi kenno tietenkin on, kun näitä pannaan talojen katoille useita. Tarkoitus ei olekaan kuin jokunen tuiju saada palamaan ja kännykät ja läppärit ladata. Kennon toimintaa voi seurata kännykästä. Rakennus on sen verran varjossa, että kennon asentaminen katolle ei ole hyvä ajatus. Se on tarkoitus asentaa rantakivelle. Paikka ei ole aivan optimaalinen, mutta aikataulusyistä, se valitaan. Muut paikat vaatisivat maahan pystytettävien telineiden rakentelua, joka kyllä onnistuu minulta, mutta vie aikaa.

Kenno siis lataa akut, ja niistä otetaan virtaa invertterin kautta töpseleille.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 04, 2020, 22:38:43
Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 04, 2020, 13:31:37
Kuinka paljon energiaa aurinkokennonne tuottaa?

Kun kysyy insinöörltä yksinkertaisen kysymyksen, saa puolen tunnin esitelmän, josta ei ymmärrä mitään. Niinpä piti yrittää itse selvittää asia. Mittasin paneelin koon ja laskin ruutujen määrän. Pakkauksesta löytyi nimi Heckert Solar, jonka perusteella googlailin. Päättelin, että se on tyyppi 320 tai 325:

https://www.heckertsolar.com/wp-content/uploads/2019/07/DB_NeMo_2.0_60_M_320-330_2020_04.pdf

Pieni systeemihän yksi kenno tietenkin on, kun näitä pannaan talojen katoille useita. Tarkoitus ei olekaan kuin jokunen tuiju saada palamaan ja kännykät ja läppärit ladata. Kennon toimintaa voi seurata kännykästä. Rakennus on sen verran varjossa, että kennon asentaminen katolle ei ole hyvä ajatus. Se on tarkoitus asentaa rantakivelle. Paikka ei ole aivan optimaalinen, mutta aikataulusyistä, se valitaan. Muut paikat vaatisivat maahan pystytettävien telineiden rakentelua, joka kyllä onnistuu minulta, mutta vie aikaa.

Kenno siis lataa akut, ja niistä otetaan virtaa invertterin kautta töpseleille.

Nyrkkisääntö: Aurinkopaneeli tuottaa sähköä Etelä-Suomessa noin 1000 tuntia vuodessa. Yhden paneelin tuotto ilmoitetaan wateissa. Kokonaiswattitehossa lasketaan paneelit yhteen eli esim. 275Wattia+275Wattia=550Wattia. Vuosituotanto tulee olemaan näillä suurinpiirtein 550W*1000tuntia=550 000 Wattituntia=550 kiloWattituntia.

Kun paneelien tuotto on maksimissaan ne tuottavat yhteensä 550W. Jos sinulla on akku jonka kapasiteetti on 1450Wh (sellainen akku on esim. 120 Ampeeritunnin ja 12Voltin akku) saat liitettyä siihen invertterillä 230 Voltin kuorman joka esim. 1000W suuruisena syö akun tyhjäksi tuolla kuormalla parissa tunnissa. Vastaavasti 500W kuorma syö saman neljässä tunnissa.

Kännykkälaturi vie 10-15 Wattia, joten niitä voi käyttää about 50 kpl yhtaikaa neljän tunnin ajan ennen akun tyhjenemistä, silloin kännykätkin ovat jo latautuneet täysin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

^tässä hieman listaa, paljonko yleisimmät kodin vempaimet syövät sähkövä vuositasolla: https://www.vattenfall.fi/energianeuvonta/sahkonkulutus/
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.