Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

Nukuin kuin tukki ainakin 5 tuntia. Eilinen kamojen roudaaminen kävi ihan hikijumpasta. Klo 3 painuin pehkuihin, kun olin saanut jääkaappikamat jääkaappiin, kuivamuonat hyllyyn, pedin pedattua ja muut pakolliset mökki- ja muut viritykset tehtyä. Oli niin levännyt olo, että luulin nukkuneeni 9 tuntia.

Täällä on aivan ihanan, hurmaavan hiljaista! Edes jääkaapin termostaatti ei metelöi nyt.

Olen ollut ulkona jo kolme kertaa, eli melkein yhtä paljon kuin maaliskuun jälkeen tätä ennen. Aurinko paistaa. Tuossa pihalla käppäillessäni oli monta sekuntia erittäin onnellinen ja kiitollinen olo. Viimeksi olin niin onnellinen helmikuussa eräässä upeassa taidenäyttelyssä. En taida luopua tästä mökistä sittenkään, vaikka olenkin sitä pähkäillyt puolesta ja vastaan jo yli vuoden.

Nykyään huussin tyhjennys on todella helppoa, kestää alle minuutin. Meillä on saavi, joka on helppo vetää ulos, ja talven jäljiltä se on kevyt ja hajuton, ja helppo kaataa sisältö kompostoriin. Aiemmin piti pöngätä huussin takaluukku jollain, ja lapioida tyhjäksi, siirtää sisältö maahan kaivettuun kuoppaan.

Montakohan päivää tätä honeymoonia kestää? Liekö jo huomenna tai ylihuomenna mökkikuolema eli mökkitylsistyminen edessä? Nyt ei voi katkaista tylsistymistä menemällä kylille, esim. ostamaan lempivaatekaupasta jotain uutta kivaa vaatetta tai ruokakauppaan tai ompelimoon. Ehkä nyt poikkeuksellisesti teen jonkun pienen automatkan johonkin pikkujärvelle tai johonkin pikkukaupunkiin, jossa en ennen ole ollut.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Täällä mökissä oli tullessani 23 astetta lämmintä, eli niin paljon, että piti viilentää avaamalla ikkuna. Toisaalta oli hyvä tuulettaa mökkiä.

Enovainaan aamutakki on kutistunut, huomasin. Uskottelen itselleni, että se johtuu siitä, että se oli minulla kaupungissa ja pääsi pyykkiin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#2657
Eilen matkalla mökille tuli sadekuuroja, joista yksi aivan järkyttävä, tuli ihan kaatamalla, ja piti siksi ajaa aika hiljaa. Se meni kyllä nopeasti ohi. Pyysin pari päivää sitten "mökkitalkkaria" laittamalla vesisaavit räystäiden alle, ja ne ovat täpötäydet. Ei tule pula tiskivedestä ihan heti, ja voi käyttää vettä reilusti peseytymiseenkin.

Matkalle osui myös tietyömaa ja piti odotella viitisen minuuttia. Normaalisti semmoisesta voisi hermostua, mutta minä ilahduin: söin mukaan ottamaani pasta-kasvisruokaa lusikalla purkista (napostella voi ajaessa, mutta lusikointia ei oikein). Sitä ennen olin ajaessa jo syönyt kokonaisen kesäkurpitsan, mikä maistui ihanalta, kun oli kova nälkä lähtöshown kestäessä koko päivän. Ja jälkkäriksi oli kirsikoita. Mainio ateria. Eikä tarvinnut pysähtyä siis kertaakaan niin, että poistui autosta. Taitaa olla ensimmäinen kerta koskaan. Ja matkaan meni aikaa paaaaljon vähemmän kuin yleensä. Yleensä pidän paljon pausseja selän takia ja jaloittelen tai jumppaan, tankkaan, käyn huoltoasemalla syömässä tai poikkean johonkin.

Tämä kaupan ruokatoimitusten varassa oleminen on vähän hankalaa. Nyt tulin tilanneeksi 5 (!) kassillista sapuskaa. Kun menee itse kauppaan, pysyy jokin tolkku kun näkee ostosten määrän tilavuutena. Kun ostokset ovat riveinä tilauslistassa, niitä ei niin hahmota. Olisi hyvä lisä kaupan sovellukseen, jos näkisi, montako "kassillista" nyt on ostoskorissa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Tänään tein kolmen päivän tiealueraivauksen 7,5 tunnissa, ilman ruokatuntia ja nauttien vain kaksi patukkaa ja pari pulloa kivennäisvettä. Hirveän fyysistä ja raskasta hommaa.

Tein tuon urakalla, koska minulle ilmoitettiin edellispäivänä, että kaivinkone tulee viikon sisällä ja muut osakkaat ovat oman alueensa jo raivanneet. Ilmoitin kyllä, että kovin ovat lyhyet varoajat teillä, vaikka tiesin, että tarkoitus oli saattaa minut huonoon valoon - taas on sillä tuokin tekemättä.

Siitäpähän saivat, olen melko ylpeä itsestäni. Vielä virtaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

On se kumma, että ihminen haluaa täyttää pesänsä kaikenlaisella tavaralla. Juuri kun koronaraivausten ansiosta ei jatkuvasti törmäile epämääräiseen tavaraan, niin yllätin itseni surffaamassa digitaalipianoarvosteluja. Halvalla saisi, mutta onneksi Korgi on kiinni.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 10, 2020, 23:05:04
On se kumma, että ihminen haluaa täyttää pesänsä kaikenlaisella tavaralla. Juuri kun koronaraivausten ansiosta ei jatkuvasti törmäile epämääräiseen tavaraan, niin yllätin itseni surffaamassa digitaalipianoarvosteluja. Halvalla saisi, mutta onneksi Korgi on kiinni.  ;)

Ya-mahaan koskee?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - heinäkuu 10, 2020, 23:23:17
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 10, 2020, 23:05:04
On se kumma, että ihminen haluaa täyttää pesänsä kaikenlaisella tavaralla. Juuri kun koronaraivausten ansiosta ei jatkuvasti törmäile epämääräiseen tavaraan, niin yllätin itseni surffaamassa digitaalipianoarvosteluja. Halvalla saisi, mutta onneksi Korgi on kiinni.  ;)

Ya-mahaan koskee?

Ei, vaan on revittelykunnossa https://www.hs.fi/fingerpori/car-2000002459462.html
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

a4

^ HD-kerhoissakin ajellaan nykyään SSD-koneilla.
Mietin juuri pitäisikö virittää vanhaa binääritahtikonettani parin kympin osalla.


Kopek

En uskalla kohta mennä kauppaan ollenkaan, kun teen jatkuvasti epäonnistuneita ostoksia. Viimeisin harmittava epäonnistuminen oli se, kun kävin ostamassa Lahden Bauhausista kaasupullon. En ollut tiennyt, että niitä on kahdenlaisia. Maksoin pullon kasalla, joku nuori nainen antoi sen minulle kaasuvarastosta. Sain itse valita pullon. Tartuin kiinni ensimmäiseen eikä mieleeni juolahtanut, että se olisi vääränlainen. En edes tiennyt, että niitä on kahta mallia.

Epämiellyttävä yllätys paljastui vasta, kun leikkasin saksilla "sinetin" eli suojamuovin pois korkin päältä. Paljastui tällainen:

https://www.tori.fi/uusimaa/Kaasupullo__sivuventtiili_71036210.htm

Piti olla tällainen:

https://www.k-rauta.fi/tuote/kaasupullo-painoventtiili-11kg-kuori-teras/6412241035118

Mitä hullua teen tuolla vääränlaisella pullolla. Kun sinetti on leikattu pois, ei sitä voi enää vaihtaakaan "täytenä" pullona ja olisiko muutenkaan voinut. Pitääkö nyt ostaa uusi letkusysteemi laitteineen?

Tuntuu, että joka toinen ostos menee jotekin pieleen. Valitsen tuotteita ja otan sellaiseen, jossa on jotain vikaa tai väärä hinta tms. Muutama päivä sitten valitsin kaupan korista lierihatun (hellehatun), josta oli hihna revennyt rumasti irti. Miksi valitsin juuri sen yksilön enkä ehjää? Vaikka yritän olla tarkkana, teen virheitä. Pari viikkoa sitten ostin monta purkkia tonnikalaa auringonkukkaöljyssä vaikka tarkoitus oli ostaa tonnikaloja vedessä. Kuka noita öljysotkuja syö. Ja tätä rataa. Vähän väliä huonoja ostoksia. Luulen, en huomaa, ymmärrän väärin, en muista....

Tuossa ne kaksi pullotyyppiä vierekkäin.

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10058518

Nyt tiedän, mutta en toissapäivänä. Kotelolla varustettua ei kannata ostaa.

MrKAT

^Joku "kaasupulloadapteri" muuntaisi? (En tiedä täyttääkö säädöksiä).
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 14, 2020, 15:56:16
^Joku "kaasupulloadapteri" muuntaisi? (En tiedä täyttääkö säädöksiä).
Nopealla googletuksella löysin maininnan jostain adapterista, mutta siitä puuttuu jokin paineenalennin. Lisäksi:
Teräksisen sivuventtiilipullon voi vaihtaa painoventtiiliin ja päinvastoin kaasun oston yhteydessä veloituksetta.
https://karavaanari.org/index.php?topic=4635.0

Kopek

Joku tämän tyyppinen...

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ugas-sivuventtiili-matalapainesaadin

Tuossa on se ongelma, että kierre on ulkopuolella. Pitäisi olla sisäpuolinen kierre.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/gok-kaasu-paineenalennin

Tässä saattaa olla oikeanlainen kierre, mutta kaasuletkun putkeen tarvitaan ehkä jokin lisäosa, koska ei kai letkua voi kierreputkeen panna.

Täytyy vielä etsiskellä.

Kaasupullo ei ollut varsinainen asiani vaan se, että foorumila on käyty mielenkiintoista keskustelua ja esitetty mielenkiintoisia ja haastavia mielipiteitä, joita haluaisin kommentoida. Ongelma on se, että en ehdi paneutua asioihin. Voin olla tietokoneen ääressä tipoittain, ja poistuminen voi tapahtua tyyliin "nyt on lopetettava", joten syvällisempää kirjoitusta ei ehdi tehdä, eikä lähdeaineistoa ehdi etsiä. Tai voihan jutun tietysti kirjoittaa pätkittäin varastoon, mutta kun vähän väliä keskeyttää, niin ainakin ajatus katkeaa.

Olen miettinyt, että aloittaisin uuden ketjun, jolle voisi antaa vaikka otsikon "ihmisoikeudet, yksilönvapaus ja...". En muistakaan enää, mitä olin miettinyt otsikoksi. Se oli vähän iskevämpi kuin nuo muistamani kaksi sanaa.

Keräisin tuohon ketjuun irtonaiset keskustelun säikeet, joita on vähän siellä täällä, mm. "mitä on vasemmistolaisuus" -ketjussa.

Olen edelleen kesämökillä. Jos en olisi ollut välillä paria yötä virallisessa asunnossani toisella paikkakunnalla, olisin ollut täällä nyt yhteen putkeen yli kaksi viikkoa eli jokseenkin ennätyspitkän ajan.

Saksalainen insinööri lähti tänään Saksaan. Vein hänet veneellä pois saaresta. Hän rakensi mökkiin aurinkosähköjärjestelmän. Näytän ehkä kuvan tai pari siitä, mutta en kännykällä otettuja, koska niissä näkyy paikkatieto. Käytän vanhaa digikameraa. Parhaillaan olen pakkeloimassa ikkunalautoja. Yhtä niistä vahvistan hieman lasikuidulla.

kertsi

#2667
^ Onko kaasulle useampi käyttökohde, esim. liesi, jääkaappi ja jokin muu? Voisiko tämän vikaostospullon dedikoida johonkin tiettyyn käyttöön? Esimerkiksi MiniFlame kaasulämmittimeen?

Itse olen poikkeuksellisesti palellut, kun mökissä on ollut alle 20 astetta. Tänään on ensimmäinen aamu viikkoon, kun en ole tarvinnut napsauttaa lämmitinlaitetta päälle toviksi.

Yöt ovat olleet viileitä, 10-13 astetta tms., ja yöllä mökin lämpö on laskenut. Olen kyllä ehkä sen ansiosta nukkunut mitä mainioimmin. Varmaan jo 5 yötä putkeen yli 7-8 tunnin yöunia, ja viimeyönä taisi olla hulppeat 9 tunnin unet. Ennen mökille lähtöä varmaan viiden päivän ajan 3-5 tuntia, joten suuri ero, minkä huomaa jaksamisessakin, jaksaa touhuta edes jotain mökkiin liittyvää.

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Jos olisin Kopek hylkäisin ajatukset venttiilimuuntimista: A) ostos olisi kuitenkin vääränlainen, B) se olisi kuitenkin hukassa kun sitä tarvitsee.

Koittaisin kysellä lähipiiristä onko "vääränlaisen" pullon käyttäjiä ja trokaisin pullon tällaiselle. Jos ei löytyisi kuolisin haavojani kärsiessäni pullon täytöstä koituvan 27 euron menetyksen. Aivan kuten a4 kertoi pullon saa vaihdettua toisenlaiseen venttiiliin täyttökaasun oston yhteydessä. Eli maksimitappio on tuo 27 euroa. Ei kannata suurentaa sitä epäonnistuneilla adapteriostoksilla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Waltarin persoonapronominit

minuhe
sinuhe
hänähe

mehäne
tehäne
hehäne
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.