Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

TSS (+ 1 Piilotettu) ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

#2775
^
Kyllä sun pitää nyt pyytää sekä yksitysiesti että yleisesti kaikilta anteeksi käyttämiäsi hajupesuaineita.

Minulla ei ole mitään hajusteita vastaan. Harvoin törmää ainakaan julkisissa tilanteisiin, että joku olisi kylpenyt hajuvedessä. Paljon yleisempää on törmätä ihmsiin, jotka eivät huolehdi hygienistaan ja hengittäminen kuoleman hajussa on vaikeaa. Mielummin hengittäisin liian voimakaita hajuvesiä kuin liian pitkään kainaloissa kypsynyttä hikeä. Mutta kun katsoo esimerkiksi nettikaupoista hygieniatuotetarjontaa löytyy paljon hajuttomia vaihtoehtoja siihen nähden, jos ihmisillä ei olisi mitään hajuja vastaan. Veikkaisin, että ihmiset ovat muihin aistikokemuksiin nähden yliherkkiä hajuille.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Tosin muistaakseni joskus entisaikaan hajuttomuus oli eliitin keskuudessa ideaali. Olisikohan hygieniatuotteista nykyäänkin löytyvä laaja sektori hajuttomia tuotteita tuohon kuluttajaryhmään identifioiduille suunnattua? Vai johtuuko se tosiaan vain siitä, että liian monet ihmiset ovat yliherkkiä (keinotekoisille(kin)) hajuille?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates

Jos korona vie hajuaistin, se ilmeisesti on aivovaurion merkki.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 21, 2020, 15:34:07
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 21, 2020, 13:53:06
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 21, 2020, 11:26:49
No jaa. Kyllä minä taas väitän, että suurin osa ihmisistä on enimmäkseen ajattelemattomia ja jonkun verran välinpitämättömiä kuin nuppivikaisia.

T: Xante
Ajattelemattomuus menee hölmöyden tai hajamielisyyden piikkiin, mutta välinpitämättömyys siitä, saako lajitoveri hengitettyä vai ei, ei niinkään. Tämän viimemainitun lasken nuppivikaisuudeksi.

Asennevika, tietysti. Nuppivika, tuskin. En vaan tykkää oikein siitä, että kusipäisyys lasketaan mt-ongelmaksi.

T: Xante
Puhuin nuppivikaisuudesta ja asennevammaisuudesta, en mt-ongelmasta. Nuppivikaisuutta voi olla esim. mainittu kusipäisyys, tai empatiakyvyttömyys, joka voi pahimmillaan olla persoonallisuuhäiriön tasoa (esim. psykopatia, antisosiaalinen persoonallisuuhäiriö). Persoonallisuushiriöt esim. empatiakyvyttömyyden muodossa eivät välttämättä ole henkilölle itselleen mikään ongelma, vaikka ympäristölle voivatkin olla. Esim. psykopatia ei liene mt-ongelma, vaan ominaisuus, "feature", piirre (niin kuin vaikka pituus), joka on joko "tehessä tullu", tai jonka karut kasvuolot ovat voineet nostaa esille perimästä.

Näiden lisäksi on sitten niitä varsinaisia mt-ongelmia, kuten psykoosia, masennusta  jne., joista en siis puhunut.

Minun mielestäni ihminen, joka tahallaan hölvää päälleen puoli pulloa parfyymia tai partavettä, jotta kukaan ei tulisi liian liki korona-aikaan, osoittaa kylmää piittaamattomuutta kanssaihmistensä hyvinvoinnista. Sellainen ihminen on kusipää, tai pahempaa, esim. psykopaatti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Kävin Tiksin vanhalla torilla Elomarkkinoilla, vaikka eihän niissä nykyisin ole juuri muuta ostettavaa kuin metrilakut. Nyt lähdin pikemminkin kannatuksen vuoksi, jos jotain muutakin keksisi ostettavaa. Olihan kevät- ja kesämarkkinat jääneet tältä vuodelta väliin kokonaan. Myyjillä on varmaan ollut todella huono vuosi. Vähän oli myös ihmisiä tuossa iltapäivän tietämissä. Olisiko aamulla ollut sitten enemmän? Tuskin, sillä silloin taas satoi ajoittain melko reippaasti.

Myyjiä oli huomattavasti normaalia vähemmän. Luonnollisesti kaikki ulkomaiset myyjät puuttuivat, mutta myös erilaiset ruokakojut ja krääsän myyjät olivat vähentyneet. Nyt vaatemyyjiä oli suurin osa. En vain oikein oivalla tuota vaatemyyntiä torilla, kun vaatetta ei voi sovittaa. Voi ehkä olla omasta rakenteestakin johtuvaa, etten mitään vaatetta voi ostaa sovittamatta. Olen vähän kahden koon väliltä ja lisäksi melkoisen harteikas. Eli hankala on saada sopivaa, kun lisäksi en siedä sitä, että vaate vähääkään tuntuu piukealta päällä.

Mainoksissa luvattiin myös puolueiden olevan paikalla. Vain kokoomus ja keskusta olivat vaivautuneet ja lisäksi hyvin yksinäiseltä vaikuttava mies oli "Aito avioliitto" kojussa heiluttamassa jonkinlaista lippua. En tullut katsoneeksi, olisiko jotain tuttuja naamoja noissa puolueiden kojuissa ollut.

Virolaiset kantarellit näyttivät tekevän oikein hyvin kauppansa. Hetken jo harkitsin itsekin ostaa, mutta jäi kuitenkin ostamatta. En nyt niin paljon sienistä pidä, että niitä joka vuosi ostaisin. Ne metrilakut nyt tuli ostettua, vaikka vähällä oli, että nekin olisivat jääneet. Maksuvälineenä oli vain joku maksusovellus ja käteinen. Poikkeuksellisesti minulla oli jostain syystä muutama kymppi rahaa lompakossa, joten sain lakuni.

Vaikka ihan rauhallisesti tein tuon kävelylenkkini pehmittääkseni pohkeitani (on käyty kuntoportaissa taas), niin hiki tuli, sillä ilma oli lämmin ja kostea kuin lehmän henkäys.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 22, 2020, 15:39:29
Kävin Tiksin vanhalla torilla Elomarkkinoilla, vaikka eihän niissä nykyisin ole juuri muuta ostettavaa kuin metrilakut.

Kaikkialle levinnyt metrilakumyyntiperinne on ihmeellinen. Esim. mainion Repoveden kansallispuiston portin pielessä ei myyty muinaismuistokopioita tai shamaanitarvikkeita, puhumattakaan sudenhammaskaulakoruista, vaan aivan oikein - metrilakua.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Mä söin äsken ihan liikaa teriakilla maustettua kananuudelia. Yök. Maha on puhkeamispisteessään.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Alkaa ahdistaa, kun matkustelu jää tältä vuodelta olemattomiin. Vuosi sitten olin juuri palannut kolmen viikon reissulta Berliinistä ja tein pikakeikan Tallinnaan. Sinne mentiin eräällä pienellä paatilla melkomoisissa laineissa. Paluu tapahtui autolautalla. Seuraavassa on vuosi sitten päiväkirjaan kirjoitettua tekstiä nimien osalta muokattuna.

Kirjoitan tätä Tallinnan terminaalissa ja odotan laivaan pääsyä. Kello on 21:31. Laivaan pääsee viittä vaille kymmenen. Lataan kännykkää seinän töpselistä.

Myöhemmin kirjoitettua:

Laiva nimeltä "Star" oli kylmä niin kuin Siljan ja Tallinkin laivat kesäisin ovat eli liikkuva jääkaappi. Matkustajia ei ollut kuin "kourallinen". Netti toimi alkumatkasta kännykällä ja matkan aikana laivan verkossa, mutta en tullut enää kirjoittaneeksi päiväkirjaa. Laivan lähtöaika oli 22.30, mutta se lähti reilusti ennen sitä. Laivaan pääsi klo. 21.45, vaikka ilmoituksessa luki 21.50. Matkan aikana istuskelin jossakin ja yritin sinnitellä kylmässä. Kävin ostamassa myymälästä suklaata. Laivan keulaosastossa, jossa myymälä oli, tuntui keinumista. Kävin myös peräkannella.

Laiva tuli Helsinkiin joskus puoli yhden maissa. Se jäi kauemman terminaalin luokse, ja sieltä oli aika pitkä kävelymatka.


Nyt olen olosuhteiden vankina pölypesässämme ja kärsin jatkuvasta allergisesta nuhasta. Kävin ajamassa lenkin moottoripyörällä. Ajaminen on jäänyt vähiin, kun ei tiedä, mihin ajaisi. Suurin ongelma ja epämukavuustekijä mp:llä ajamisessa on se, että jotain kohtaa kasvoissa alkaa kutittaa kypärän visiirin sisällä. Nyt en ollut ajanut kuin sata metriä, kun piti jo hiljentää ja yrittää raapia jotain paikkaa kasvoissa kädellä visiirin raosta. Tuo on suurin ongelma. Ja ylipäätään ajoasu ja ajoasento ovat epämukavat. Ajaessa valuu eteenpäin kaltevalla satulalla ja on tiukasti painautuneena bensatankkia vasten, ja... en selosta yksityiskohtia.

Olisi mukava saada kokeilla Harley Davidson tyyppistä moottoripyörää, jossa ajoasento on toisenlainen. En tiedä, olisiko se mukavampi.

Kawasakissa kuljettaja tököttää ruman näköisesti pyörän päällä tankkia kohti litistyneenä verrattuna Harley Davidsonin rennon oloiseen asentoon.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 21, 2020, 18:25:27
Minun mielestäni ihminen, joka tahallaan hölvää päälleen puoli pulloa parfyymia tai partavettä, jotta kukaan ei tulisi liian liki korona-aikaan, osoittaa kylmää piittaamattomuutta kanssaihmistensä hyvinvoinnista. Sellainen ihminen on kusipää, tai pahempaa, esim. psykopaatti.

No minä kyllä käsitin, että tämä oli Safiirilta se huumoriheitto. Kuinka todennäköistä oikeasti on, että joku hölvää parfyymia päälleen tuosta syystä?

Eiköhän se ole ajattelematon tapa, jonka ei oikeasti käsitä aiheuttavan niin paljon haittaa toisille kuin se ehkä aiheuttaa. Ja toisaalta tietysti ihmisillä on tapana ajatella, että satunnaiset kohtaamiset esim. kaupassa tms. ovat niin ohimeneviä, että eivät syvällisesti paneudu ajattelemaan niitä.

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 24, 2020, 09:11:01
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 21, 2020, 18:25:27
Minun mielestäni ihminen, joka tahallaan hölvää päälleen puoli pulloa parfyymia tai partavettä, jotta kukaan ei tulisi liian liki korona-aikaan, osoittaa kylmää piittaamattomuutta kanssaihmistensä hyvinvoinnista. Sellainen ihminen on kusipää, tai pahempaa, esim. psykopaatti.

No minä kyllä käsitin, että tämä oli Safiirilta se huumoriheitto. Kuinka todennäköistä oikeasti on, että joku hölvää parfyymia päälleen tuosta syystä?

Eiköhän se ole ajattelematon tapa, jonka ei oikeasti käsitä aiheuttavan niin paljon haittaa toisille kuin se ehkä aiheuttaa. Ja toisaalta tietysti ihmisillä on tapana ajatella, että satunnaiset kohtaamiset esim. kaupassa tms. ovat niin ohimeneviä, että eivät syvällisesti paneudu ajattelemaan niitä.

T: Xante

X tulkitsee oikein. Huomautus oli sellainen kieli poskessa tehty. Mutta onhan se aina sitäkin hauskempaa, että joku ikäänkuin tosissaan jatkaa samaa vastatessaan.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 24, 2020, 09:11:01
Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 21, 2020, 18:25:27
Minun mielestäni ihminen, joka tahallaan hölvää päälleen puoli pulloa parfyymia tai partavettä, jotta kukaan ei tulisi liian liki korona-aikaan, osoittaa kylmää piittaamattomuutta kanssaihmistensä hyvinvoinnista. Sellainen ihminen on kusipää, tai pahempaa, esim. psykopaatti.

No minä kyllä käsitin, että tämä oli Safiirilta se huumoriheitto. Kuinka todennäköistä oikeasti on, että joku hölvää parfyymia päälleen tuosta syystä?

Eiköhän se ole ajattelematon tapa, jonka ei oikeasti käsitä aiheuttavan niin paljon haittaa toisille kuin se ehkä aiheuttaa. Ja toisaalta tietysti ihmisillä on tapana ajatella, että satunnaiset kohtaamiset esim. kaupassa tms. ovat niin ohimeneviä, että eivät syvällisesti paneudu ajattelemaan niitä.

T: Xante
Jäsen Aave täällä kyllä kertoi käyttäneensä tätä kikkaa ihan tietoisesti karkoittaakseen ihmisiä ympäriltään (ruokakaupassa?) ja siten suojatakseen itseään koronalta. Onko jäsen Aave niin uniikki (lumihiutale), etteikö tuota kikkaa jotkut muutkin voisi käyttää?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 24, 2020, 10:32:51
Jäsen Aave täällä kyllä kertoi käyttäneensä tätä kikkaa ihan tietoisesti karkoittaakseen ihmisiä ympäriltään (ruokakaupassa?) ja siten suojatakseen itseään koronalta. Onko jäsen Aave niin uniikki (lumihiutale), etteikö tuota kikkaa jotkut muutkin voisi käyttää?

No kyllä toivoisin, että on. Samainen jäsen nimittäin innokkaasti odottaa naisseuraa koronan vuoksi kariutuneista parisuhteista.

Eli kyllä oletan hänen koronakonstiensa olevan jokseenkin omintakeisia.

T: Xante

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

Päivän - ja pidemmänkin ajan - mietteet ovat jotenkin alakuloisen masentuneet. Muistelen vanhoja "hyviä aikoja", kun nykyhetki ei oikein tarjoa mitään. Useimpiin muistoihin sisältyy epämukava väkänen, joka nappaa kiinni jossakin vaiheessa. Tämä väkänen on menetetty koti ja sen mukana menetetty henkilökohtainen omaisuus. Tähän asiaan törmään tavalla tai toisella joka ikinen päivä ja öisinkin unissa. Jollakin tavalla ajatus kiertyy näihin asioihin.

Äsken rimputtelin pianolla, ja vaikka en musiikista mitään ymmärräkään, olin tunnistavinani yhdessä vahingossa soittamassani kohdassa jotain samaa, mitä on eräässä vuonna 1969 ilmestyneessä levyssä.

En muistanut levyn nimeä, mutta arvailemalla se löytyi Youtubesta. Ei siinä ja minun soitossani juuri mitään yhteistä ollut. Mutta tuo levy alkoi viedä ajatuksiani "siihen" suuntaan. Muistin nimittäin, kuinka ensimmäisen kerran kuulin pätkän tuosta levystä keväällä 1975, kun kuuntelin eräänä yönä Philips -putkiradiolla Radio Carolinea, joka lähetti ohjelmaansa aaltopituudella 259 metriä. Eräs kaverini oli kertonut, että tuollainen radio kuuluu öisin. Nauhoitinkin ohjelmaa pätkän.

Edellä mainittu Philips oli erittäin hyvä radio keskipitkien aaltojen kuuntelemiseen. Olin asentanut antennilangan lipputangon kärjestä savupiippuun, josta lanka jatkui talon päätyyn ja ikkunan kautta huoneeseeni, joka oli yläkerrassa. Langan pituus oli useita kymmeniä metrejä. Olihan talo iso ja lipputanko kaukana siitä. Nauhoitin pätkän ohjelmaa kasetille, ja tähän nauhoitukseen tuli myös osa tästä mainitsemastani kappaleesta.

En tiennyt, mikä esitys on kyseessä. En tiennyt siitä mitään. Seuraavan kerran kuulin sen aivan sattumalta autoradiosta eräänä yönä joskus vajaa kymmenen vuotta sitten. Ohjelma tuli joltakin paikallisradioasemalta. Tällöinkin kappaleen nimi ja esittäjä jäivät epäselviksi. Edellisen ja ainoan kerran olin kuullut sen kymmeniä vuosia aikaisemmin. Tai no, kasetilta joskus myöhemminkin, koska olin nauhoittanut ohjelmaa. Kappale ei tainnut kuitenkaan olla kokonaan nauhalla, ja kuuluvuus oli huono.


https://www.youtube.com/watch?v=RTZoJ01FpD8

Missä se epämukava koukku näissä muistoissani on? No tietenkin siinä, koti ja sen ympäristö ja kaikki siihen liittyvä, missä aikoinaan kuuntelin tuon kappaleen osana merirosvoradio Carolinen ohjelmaa, on menetetty. Philips radiokin jäi talon vintille. Sen päällä on levysoitin erillisen kannen alla, tähän levysoittimen tilaan jäi kaikenlaista pientä tavaraa ja muistoesineitä. Taisi jäädä joku levykin sekä erilaisia papereita ja mitä kaikkia siellä nyt oli.

Näitä juttuja ei pysty luultavasti suurin osa ihmisistä ollenkaan ymmärtämään.

Jos haluaa yrittää, niin voi kuvitella oman kotinsa kirjahyllyt ja pöytälaatikot ja komerot ja lipastot ja muut henkilökohtaiset paikat, jossa on omaa yksityistä omaisuutta. Tiedättehän, kirjoja, kirjeitä, koulupapereita, valokuvia, ääninauhoja... niin henkilökohtaisia asioita kuin ihmisillä nyt on ja voi olla. Ja yhtäkkiä olette tilanteessa, jossa vieras porukka on anastanut tämän kaiken, ettekä enää ikinä näe esineitänne. Jos ei tällainen tule koskaan mieleen myöhemmässä elämässä, niin aika outoa. Minulle nämä menetetyt esineet - joita oli paljon eri paikoissa - tulevat mieleen tuon tuostakin esimerkiksi niin, että tarvitsisin jotain, ja muistan, että sellainen oli ompelukoneen laatikossa tai piirongin laatikossa tai komerossa tai missä olikin, mutta menetin sen.

Toinen tilanne, jossa menetetyt esineet tulevat mieleen, on yleinen vanhojen aikojen muisteleminen. Tietenkin nuo esineet voivat tulla mieleen monella muullakin tavalla. Ne ovat kuin psyykeeni isketty iso ruostunut naula, joka ärsyttää, ja jota ei saa koskaan pois.

Radio Caroline puoli vuotta ennen kuin minä sitä ensimmäisen kerran kuuntelin ja nauhoitin.


https://youtu.be/-gMV2T2P3vU

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 17, 2020, 11:36:20
Lainaus käyttäjältä: Eläimen kokoinen möhkäle - huhtikuu 17, 2020, 10:36:32
Nyt alkoi viikon talviloma. Ei ollu lätkän MM-kisoja, niin päätin pitää sitä varten säästämäni talviloman nyt. Eli seuraava viikko pelkkää vattallaan oloa.

Koronan vuoksi tänä vuonna lomarahat pidetään meidän firmassa ylimääräisinä lomina. Niissä vaan on sellainen juju meidän yrityksessä, että jos pitää lomarahan lomana ja jos kuukaudessa ei ole vähintään 14 tehtyä työpävää, menettää sen kuukauden lomakertymän seuraavalle vuodelle. Eli nyt voisi kokeilla pitää 12 viikkoa putkeen päivän verran lyhyemmän työviikon. Voisi siis tavallaan kokeilla, lisääntyykö työteho lyhyemmällä työviikolla. Täytyy nyt tietty vielä hiukka miettiä kun en varsinaisesti koe tarvetta ylimääräisille lomille, niin näitä on aika vaikea kamalan kauan etukäteen suunnitella.

En ole tullut koskaan tarkistaneeksi, onko meillä jotain sääntöjä tuossa, vaikka olen pitänyt jo useamman vuoden lomarahat lomana. Tässä iässä alkaa vapaa-aika olemaan sitä kalleinta mahdollista...

Yleensä olen pitänyt kesäloman normina, 4 vkoa ja sitten ripotellut talviloman ja lomarahavapaan viikon pätkissä jonnekin päin vuotta. Lomarahavapaassa on se etu, että siihen ei lasketa lauantaita, kuten muutoin lomiin alallani lasketaan, eli 10 lomarahapäivää on 2 vkoa lomaa. Lisäksi tulee työaikapankki, josta pidän yksittäisiä päiviä tarpeen mukaan. Olen kyllä joskus itsekin miettinyt ottaa 10 neljän päivän viikkoa, mutta kyllä se käytännössä olisi aika vaikeaa, tai ehkä tämä on vain oma asenne.

Itse kyllä uskon, että työteho paranisi, mutta vain, jos näin tekisivät muutkin = ei haittaisi muiden hommia sillä, että ai niin, se ei ole perjantaina töissä. 

Mielenkiinnolla kuulen, mihin päädyt ja miten kokeilu etenee! Ja äskettäisestä kokemuksesta voin vakuuttaa, että koronaloma sujuu yllättävän mukavasti, ekana päivänä vain kone vetää puoleensa.

T: Xante

Tämän sosiaalisen kokeiluni ensimmäinen työviikko on takana. Tarkoittaen, että nyt alko viikonloppu mun osalta. Seuraavat kuukaudet menevät niin, että vielä joulukuun ekalla viikolla, perjantait ovat mulla vapaat. Saa nähdä vaikuttaako tämä jotenkin työskentelyyni.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.