Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

MrKAT

Mieltä nostattaa korkealle POWER:n just äsken näkemäni tv-mainos...  "Lassen vanha ... voi olla Ullan uusi"
... jossa kannatetaan kierrätystä!
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

-:)lauri

Jospa sitä menisi pötköting.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Oli mukava uusi petikaveri ja hyvät unet tuli sen kanssa. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Jaska - lokakuu 16, 2021, 19:30:38
Lainaus käyttäjältä: Karikko - lokakuu 15, 2021, 10:49:45
Ilmeisesti siis Whatsapp puhelu- tuntemattomalta.  Ellei se numero ole omassa osoitekirjassa, on se, ehkä jonkun toisen joka on sinun kanssasi puhe"väleissä ryhmissä tai muuten.  Harvemmin kaiketi noihin suljettuihin linjoihin muuten pääsee sisälle.
Soittajan osoitekirjaan se ainakin on ilmeisesti jostakin eksynyt.

Sitä tuskin "ohjelman omistajakaan katsoisi suopeasti, jos kaikenlaista "mainostajaa" ulkopuolelta seikkailisi heidän apajillaan.
Kyllä ihan WhatsAppissakin voi lisätä mitä vain numeroita oman puhelimensa osoitekirjaan että pääsee WhatsAppissa ilmaiseksi soittelemaan niille jotka Whatsappissa ovat. On haittaviestintä maailmassa WhatsAppissa yleistä ja rikollisissa kanavissa WhatsAppissa olevia phelinnumeroita on kaupan siinä kuin sähköpostiosoitteitakin.

Jus noin, perustehan on, päästä päähän salaus.

Ilmeisesti puhelinmyyjät eivät kuitenkaan taida ihan helposti päästä tuota hyödyntämään, eli kaiketi palvelun tarjoaja osaa suodattaa pahimmat häiriköt sieltä pois.


Jaa tuli mieleeni, että jos saa tuntemattomasta numerosta puhelun ja lisää se omaan osoitekirjaansa, voi siltä löytyä jotain kivaa, tai ihmeellistä.

-:)lauri

Joutsenlampi kiinnostaisi. Lippujen hinnat ovat vain aika suolaiset. Onneksi on kertynyt Smartum-tilille sen verran rahaa kultuuriin ja urheiluun sijoitettavaksi että tämä rasti voitaisiin katsoa. Ton opperan baletin nettikäyttiksen kautta ei ainakaan saa maksettua Smartumilla tai en ainakaan osannut löytää Smartum-painiketta. Pitää siis raahautua oopperatalolle tms. Vai saako noita balettilippuja kenties ostella jostain muualtakin?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Oopperan sivuilta tuokin vastaus selviää https://oopperabaletti.fi/palvelut/myynti-ja-toimitusehdot/
Tuosta kun valitset "kulttuurimaksutavat" :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Ohhoh, joo kiitti. Olisi pitänyt hiukka tutkia tuota fag:ta eka. Eli pitää mennä oopperatalolle. Mun piti mennä johonkin oopperaan ennen pandemiaa ja silloin lippuja olisi saanut ostella esimerkiksi Malmitalolta ja siellä olisi muistaakseni silloin Smartumilla voinut maksaa. Tosin en tiedä onko oopperoisssa eri käytäntö kuin baleteissa, että olisiko silloinkin pitänyt kiltisti roudaantua oopperatalolle balettilippuja varten.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Eikö siinä ollut Stocka toisena vaihtoehtona sinun maksutavalla?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#4028
Joo SmartumPay käy ymmärtääkseni molemmissa paikoissa. Enkä tiedä, kumpaan tässä menisin. Stockalle meno ytimeen junalla olisi jonkin verran nopeampi toimi kuin oopperatalolle meno bussilla, mutta en vielä tiedä, kumpaan tähtään.

Tosin muistelin, että lippuja olisi saanut joskus muualtakin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - lokakuu 18, 2021, 15:51:31
Joo SmartumPay käy ymmärtääkseni molemmissa paikoissa. Enkä tiedä, kumpaan tässä menisin. Stockalle meno ytimeen junalla olisi jonkin verran nopeampi toimi kuin oopperatalolle meno bussilla, mutta en vielä tiedä, kumpaan tähtään.

Tosin muistelin, että lippuja olisi saanut joskus muualtakin.

Tästä huomaa, että olen maalainen ;D Itse menisin ytimeen r-asemalle junalla ja kävelisin siitä oopperatalolle.

Jotain lippuja tapasi saada myös r-kioskeista, mutta ei ehkä Smartumin?

T: Xante

-:)lauri

 :) Ei toi kilometri vai mitä siinä olisi käveltävää ihan tuhoton matka olisi Helsingin päärautatieasemalta Oopperatalolle, mutta kun siitä oopperatalon ohi menee esimerkiksi ytimestäkin muutama bussi ja ratikka, niin miksen sijoittaisi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates

Ei perkules, kyllä koronadenialistit ja rokotevastaiset on makoisin aihe hetkeen. Vaikka ymmärrän toki ettei kaikkia jaksa tämä sirkus naurattaa. Vähiten varmaan poliisia jota työllistetään kun koronapassista perseensä repineet rettelöi eri ravintoloissa jne.

Hippi

Olin toivottavasti jo viimeistä kertaa haravoimassa pihaa aamusella, kun pihaan kurvasi taksi ja mummeli, jota yleensä karttelen*), nousi autosta. Menin kuitenkin hänen luokseen muutaman sanan vaihtamaan ja samalla voin tarvittaessa auttaa rapuissa. Mummeli on viime aikoina todella vähän liikkunut ja nytkin oli jostain sairaalasta tulossa.

Ilma oli sen verran viileä, että tosiaan vain hetki juteltiin ja sitten auttelin mummelin kotiinsa ja jatkoin sen jälkeen haravointia.

Nyt pitää vain toivoa, että se luvattu "vaakaräntä" tulisi ensin pystyräntänä, jotta nuo lehtikasat ei kovin leviä ennen kuin huolto ne käy korjaamassa pois.


*) olen yleensä kartellut, jos olen lähdössä johonkin, sillä juttusille käyminen on aina hiukan riskaabelia ja lähtö viivästyy helposti tunninkin :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Olin sitte kärppänä heti klo 10:30 oopperatalon ovella vain tavatakseni aukiolotaulusta, että lipunmyynti aukeaa klo 14. Siispä Stockalle -> Ostin lipun Oopperan kummitus -nimiseen musikaaliin, Joutsenlampi balettiesitykseen ja kansallisteatteriin lipun teatteriesitykseen Dosentit. Voi vittu että toi on kallista. Onneksi on Smartum-rahaa niin ei tarvinnut omista maksaa. Saattaa hyvin olla, että tässä on annos livekulttuuria taas muutamaksi vuodeksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Kirjoitin jokin aika sitten autoradion ostamisesta ja ilmenneistä ongelmista mm. seuraavaa:

"Radion hankkiminen autoon on ottanut koville. Miten se voikin olla näin hankalaa."

En arvannut, että siihen asti kokemani oli vain kevyttä alkusoittoa, ja varsinainen sinfonia oli vielä edessä. 

Olen joskus kirjoittanut, että meidän perheessämme ostetuilla laitteilla ei ole takuuta, koska ostokuitit eivät säily tallessa. Viimeaikaisten kokemusten valossa lisään, että oikeastaan se on hyvä asia. Tulee ainakin halvemmaksi.

Joku - jos tätä nyt kukaan lukee - ehkä ihmettelee, mistä on kyse.

Seuraavassa on lyhyt tapausselostus.

Ostin syyskuun 17. päivänä autoradion.

Laite toimi jonkin aikaa ja meni epäkuntoon. Vein sen liikkeeseen.

Tänään sain tiedon, että takuu ei korvaa vikaa, koska se on aiheutunut auton johdoista olevasta ongelmasta eli ulkopuolisesta syystä. Vaihtoehdoiksi ilmoitettiin seuraavat:

1. Maksan 56 euroa ja radio jää Tokmannille.

2. Maksan 64 euroa ja saan hakea rikkinäisen radion itselleni.

3. Maksan 137 euroa ja radio korjataan.

Kuten huomataan, ostokuitin hukkuminen olisi ollut onnenpotku. Tappio olisi ollut 109 euroa, tai ei oikeastaan edes sitä, koska hinnassa oli Tokmanni klubin liittymätarjoukseen kuuluva alennus, joten maksamani hinta oli noin 100 euroa. 

Kun radio kuitekin oli tullut viedyksi liikkeeseen, kuluvaihtoehdot olivat seuraavat:

1. Olen maksanut Tokmannille 156 euroa enkä ole saanut mitään vastineeksi.

2. Olen maksanut Tokmannille 164 euroa, ja minulla on radio, jolla ei tee mitään.

3. Olen maksanut Tokmannille 237 euroa, ja minulla on korjattu radio.

Valitsin kolmannen vaihtoehdon.

Jos en olisi typeryyksissäni vienyt radiota liikkeeseen, kustannukset (mikäli olisin ostanut uuden samanlaisen radion) olisivat olleet 209 euroa. Takuu tuli siis maksamaan 28 euroa.

Nuo summat sanottiin minulle puhelimessa, joten on mahdollista (ja minun surkealla tuurillani todennäköistä), että en ymmärtänyt tai kuullut kaikkea, ja joudun maksamaan vieläkin enemmän kuin 137 euroa.

Jos radion vielä saan, huonoon tuuriin uskovana oletan, että ongelmat eivät ole ohi. Paketissa ei ehkä ole kaikkea pientä tavaraa, mitä siihen pakkasin, ja mitä siinä kuuluu olla. Ja niin edelleen.

En tietenkään voi asentaa radiota uudestaan autoon, vaan autossa oleva vika on yritettävä selvittää. Karkea arveluni on se, että jokin kaiutinjohdoista on murtunut (ehkä paikassa, jossa johtonippu menee ovessa olevaan kaiuttimeen) ja on syntynyt kosketus johdon ja auton rungon välille tai kahden johdon välille. Jotain tämän tyyppistä huollossa oli arveltu vaurion syyksi. Seuraavaksi täytyy etsiä tieto, mikä johto menee minnekin ja alkaa metsästää paikkaa, missä ongelma piilee.

En pidä vikaa siinä mielessä "itse aiheutettuna" kuin tapauksessa, jossa jokin laite putoaa pöydältä tai kastuu tai tapahtuu jotain, joka liittyy omistajan huolimattomuuteen. Kytkin radion täysin oikein autossa oleviin pistokkeisiin, ja kytkemisen jälkeen radio kuului ja toimi täysin moitteetta. En voinut arvata, että jossakin on piilevä oikosulku, joka kuormittaa radion vahvistinta, kunnes se kärähtää. Eihän tällainen vika päällepäin näy. Se pitäisi selvittää etukäteen jollakin mittarilla. Ehkä vanhassa autossa kannattaa tehdä aina näin. Luulen, että vanhan radion mykistyminen alkukesällä johtui samasta syystä, eli oikosulku oli tullut jo silloin. Tuostakin radiosta siis kärähti vahvistin, mutta en vain hoksannut sitä.

No, oppia ikä kaikki. Se vain tahtoo tulla kalliiksi.

Radiolaitteissa voisi olla jokin suojamekanismi tai varoitusvalo tai sulake, joka palaisi ja säästäisi laitteen komponentit. Maailmassa on miljoonia autoja, joten varmaan väärin toimivia kaiutinjohtojakin on.