Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

Socrates

Silloin kun on vaikeaa ei kannata asettaa liian kovia tavoitteita kuten monimutkaista remppaa.

Mutta ympäristön siisteys antaa tunteen elämänhallinnasta. Siksi helpot kotityöt  - jos niitä pystyy tekemään  - ovat parasta terapiaa.

Roskien vieminen on yksi etappi, lajittelu on muuttanut sen aikaa vieväksi, mikä ei ole välttämättä huono juttu. Jos taloyhtiön roskis haisee ja on saastaisen kaoottinen, sitä lykkää helposti. Tähän asti on täällä ollut hypersiisti, mutta eilen oli jo vähän sitä ja tätä.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Hippi

Vastaan kertsin kirjoitukseen, jonka aikoo tai on jo poistanut.

Tuota vähän arvelinkin, että ei auta nuo vinkkini. Kuten sanoin, en ole koskaan potenut masennusta, vain saamattomuutta, joka ei ole sama asia. Kokemattoman on vaikea ymmärtää, miltä joku asia tuntuu kokijasta. Yhtä lailla olen aivan klapilla päähän lyöty, kun kohtaan ihmisen, joka ei ymmärrä yksinkertaistakaan matematiikkaa, joka on niin selvää asiaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Masennusta voisi verrata vaikka siihen, miten vaikeaa olisi kävely ilman toimivia jalkoja. Mutta ei sekään kyllä oikea vertailu ole, sillä joskus voi jotain (pientä) saada aikaiseksi kuitenkin, eli "jalat" eivät yleensä toimi, mutta joskus harvoin toimivat jotenkuten. Ei vaan koskaan tiedä milloin ja miksi. 

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Kopek

#4863
Jos jossakin on sata ihmistä, ja yksi heistä tekee virheen, se yksi olen vuorenvarmasti minä, jos satun olemaan noiden sadan joukossa.

Muutama päivä sitten yritin tankata autoa Lahden Kärkkäisellä. Automaateissa oli jotakin häiriötä, joten tankkaaminen kesti kaikilta pitkään. En kuitenkaan nähnyt, että kukaan olisi poistunut paikalta "tyhjin tankein" eli saamatta bensaa. Useille eri mittareille oli monen auton jono, koska polttoaine oli edullisempaa kuin muilla asemilla.

Seurasin jonossa ollessani muiden toimintaa ja varauduin siihen, että ongelmia esiintyy, ja aikaa kuuluu.

Kun vuoroni tuli, kävelin mittarille ja syötin kortin uraan. Ruudulle ilmestyivät normaalit tekstit, ja minä tein normaalit asiat, mitä tankatessa tehdään. Valitse enimmäissuma, syötä PIN-koodi ja niin edelleen. Yhtäkkiä ruudulle tuli teksti "toiminta keskeytetty".

"Ahaa", ajattelin. Tästä hidastelu siis johtuu. Mitä muut tekivät, kun heitä katselin? Syöttivät korttinsa uudelleen. Minäkin tein niin. Homma alkoi alusta - ja loppui samaan ilmoitukseen kuin edelliselläkin kerralla. Ja sitä edellisellä kerralla. Autojonot pitenivät (yhteen mittariin tullaan kahdesta jonosta) ja minä olin ihmisten tulppana automaatilla. Sosiaalinen paniikki alkoi iskeä. Harkintakykyni horjui. Aivotoimintani ja "hoksottimeni" romahtivat  kymmeneen prosenttiin normaalista. Näin ruudulla tekstin "mobiilimaksu". Se tarkoittaa kännykkäaplikaatiolla maksamista, eikä minulla ole sellaista. Paniikin sumentamilla aivoillani kuvittelin mobiilimaksun samaksi kuin lähimaksu, joka tarkoittaa kortin käyttämistä lukulaitteen päällä. Kaupassakin maksan yleensä näin ellei kassa-automaatti vaadi PIN-koodia.

Valitsin ruudulta "mobiilimaksun" ja käytin korttia lukulaitteen päällä, jolloin ruudulle tuli uutta tekstiä. Kysyttiin, minkä yli 50 euron summan valitsen. Painoin jotain nappia. Ruudulle tuli jotain... punainen taulu ja ainoana vaihtoehtona stop-nappi. Paniikkini lisääntyi. Kävelin tankille ja nostin letkun ajatellen, että jos... en edes tiedä, mitä ajattelin... homma jotenkin etenee. Seuraavana odottanut autoilija luuli minun menneen tankkaamaan ja siirtyi automaatin luokse, jonka ruudulla oli edelleen minun jäljiltäni punainen lätkä ja "stop". Kun bensaa ei alkanut tulla, kävelin uudestaan automaatille, jossa toinen ihminen jo odotti. Pelkäsin, että korttini heiluttaminen lukulaitteen päällä on yhdistänyt tankkaamiseen minun tiliini, ja tyyppi tankkaa minun laskuuni. Tyyppi väistyi syrjemmäksi, kun menin automaatille ja painoin stop -nappia. Systeemi palasi alkuun eli "Syötä kortti" -tilaan. Ruudulla vilahti jossakin vaiheessa myös teksti "kortti ei kelpaa, valitse toinen kortti" tai jotain tällaista.

En kai nyt enää tässä vaiheessa, kun puolet Lahden autoilijoista odotti mittareilla takanani, olisi aloittanut uudelleen epävarmaa syötä kortti - toiminta keskeytynyt, syötä kortti - toiminta keskeytynyt, syötä kortti - toiminta keskeytynyt... yrittämistä. Niinpä poistuin tankeilta turhaan jonotettuani ja turhaan yritettyäni. Tankkasin hetken päästä jollakin "seudun kalleinta bensaa" -asemalla.

Olin tehnyt montakin virhettä, joista yksi oli se, että yritin kahta eri maksutapaa samalla kerralla, eikä minulla edes ole mitään aplikaatiota, jolla voisi maksaa mobiilisti. 

Tuossa selostin yhden virheen, jollaiset ovat minulle tyypillisiä. Muilta onnistuu, minulta ei.

Toinen lievempi tapaus sattui Lidlin kassalla, jossa kassaneiti ojensi minulle "kassa suljettu" -taulun ja pyysi panemaan sen.... minne? Hihnan päähän kai. Mutta entä kun hihna liikkuu ja takanani on vielä yksi asiakas, jolle kassaneiti sanoi, että tekin voitte tulla.

Panin lätkän hihnalle, mutta panin sen väärään asentoon. Takanani tullut mies joutui nostamaan sen ja kääntämään niin, että teksti näkyy seuraaville asiakkaille. Sosiaalinen paniikki kaikkine seurauksineen oli iskenyt, ja sen seurauksena en katsonut, millä sivulla lätkässä teksti on, ja on miten lätkä pitää asettaa, jotta teksti näkyy sinne, minne pitää. Minun jäljiltäni se taisi näyttää alaspäin liukuhihnan pintaa kohti.

Teen virheitä itseksenikin, mutta sosiaalisissa tilanteissa aivotoimintani jähmettyy ja vajoan idiootin tasolle (voin olla sitä muutenkin) ja teen virheitä aivan yksinkertaisissa asioissa. Joskus suorastaan pakenen masennuksissani paikalta, kun en kestä sekoilullani muille tuottamaani haittaa ja epäonnistumista muiden silmissä.

Luulen että paniikkitaipumukseni on nimenomaan sosiaalisissa tilanteissa esiintyvää, mutta ei välttämättä toteudu joillakin muilla elämänalueilla. En ole ollut sodan kaltaisissa tosipaikoissa, joten en tiedä, miten siellä toimisin. Mutta erilaisia lievempiä tilanteita on ollut, ja niissä olen toiminut järkevästi ja kylmähermoisesti menemättä minkäänlaiseen paniikkiin. Olen sammuttanut tulipalojen alkuja ja sukeltanut uimataidottoman lapsen järvestä ja tehnyt muuta tämän tyyppistä, eikä näissä tapauksissa ole esiintynyt jähmettymistä ja epävarmuutta. Tiedän ihmisiä, jotka menevät shokkipaniikkiin ja toimintakyvyttömäksi, kun vähänkin jotain turvallisuuteen liittyvää tapahtuu.

Kuulin kerrottavan naisesta, jonka rasvakattila syttyi hellalla, ja nainen lähti kantamaan sitä ulos sillä seurauksella, että hän sai vakavat elinikäiset palovammat käsiinsä kiehuvan rasvan roiskuessa kattilasta. Paniikinomaisen harkitsemattoman teon sijasta hänen olisi pitänyt tukahduttaa liekit jollakin kannella kuten vaikka leikkuulaudalla, jos ei muuta satu käsiin.

Paniikin vastakohta kriisitilanteessa on se, että ajattelu kirkastuu ja toiminta selkeytyy ja ihminen pystyy keskittymään vaadittaviin toimenpiteisiin täydellä kapasiteetillaan ja arvioimaan nopeasti, mitä ne toimenpiteet ovat.

Hippi

Tänään kaupassa tein jotain tavatonta, jota en olisi uskonut ikinä tekeväni kenellekään eli menin sekaantumaan toisen ihmisen ostoksen tekoon.

Tämä tapahtui leipäosastolla, jossa on niitä paikalla paistettuja tuotteita myytävänä kappalehintaan. Olin vain ohi kävelemässä, kun pieni vanha nainen oli punnitsemassa ostostaan miehensä odotellessa siinä sivumpana. Ostoksena oli hyvänkokoinen pussillinen jotain leipomusta. Jotenkin epämääräisesti tajusin, että kaikki ei mennyt by the book ja huomasin näytöllä hinnan 0,27. Pysähdyin ja sanoin mummelille, että nyt ei tainnut mennä ihan oikein, kun hinta on noin pieni. Kysyin montako kappaletta pussissa oli ja neuvoin, että ensin pitää painaa kappalemäärää ja sitten vasta tuotenumeroa. Hän oli punninnut pelkällä tuotenumerolla, jolloin ilmeisesti oletuksena tulee yksi kappale. Kyllähän tuo kiitteli kovasi, että ei ole huomannutkaan tuota.

Minä jälkeenpäin ihmettelin, että ainako mummeli oli ostanut "vain yhden" eikä kassahenkilö ole huomannut mitään. Olettaisin tuon ikäisen käyttävän palvelevaa kassaa. Vähän sitten harmitti, että jos nyt teinkin ison loven heidän ruokabudjettiin, kun hän nyt tietää punnita oikein nuokin tuotteet.

En edes ymmärrä, miten tuollaisen huomasin, kun en todellakaan ole kiinnostunut siitä, mitä toiset ostavat ja muutenkin ajatukseni oli jo seuraavassa etapissa lihahyllyllä. Ilmeisesti aivot työskentelevät paljon enemmän kuin itse tuleekaan ajatelleeksi.


Toinen poikkeuksellinen yksityisyyden kuplan rikkominen oli tuossa juuri ennen vappua, kun kävin kaupassa. Tässäkin uhrina oli vanhus. Hän istui rollaattorinsa penkillä, vai mikä se nyt on, ja hengitti aika raskaan näköisesti. Pakko oli kysyä, tarviiko hän apua. Ei tarvinnut, Lepäsi vain hetken ja tasasi hengitystään, mutta kaikki oli hyvin. Toivoteltiin siinä vaput ja jatkon matkaani.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 02, 2022, 10:55:47
Vastaan kertsin kirjoitukseen, jonka aikoo tai on jo poistanut.

Tuota vähän arvelinkin, että ei auta nuo vinkkini. Kuten sanoin, en ole koskaan potenut masennusta, vain saamattomuutta, joka ei ole sama asia. Kokemattoman on vaikea ymmärtää, miltä joku asia tuntuu kokijasta. Yhtä lailla olen aivan klapilla päähän lyöty, kun kohtaan ihmisen, joka ei ymmärrä yksinkertaistakaan matematiikkaa, joka on niin selvää asiaa.

Saamattomuus voi olla hyväkin asia, ainakin jäisi monta typeryyttä tekemättä, joita voi joutua katumaan jälkeenpäin.
Tai laiskuus, johon tulee ajoittain syyllistyttyä ja se on mielestäni ihan okei, ei sitä aina kannata vaivautua- pakko siinä mielessä on tarpeen, joku syy mikä motivoi, se pitää kyllä itse löytää, tai keksiä.


Hippi

Huh, olipa jännittävät kampaajareissu.

Päällimmäisenä keskustelun aiheena oli koirat ja siitä erityisesti koirat sodassa. Kampaajani on henkeen ja vereen koiraihminen, joten hän pääasiassa olikin äänessä. Käytiin läpi ensin koronakoirat ja miten heppoisesti ihmiset ovat koiran ottaneet ja hepoisesti niistä nyt ovat luopumassa, kun ajanvietteelle ei enää ole tarvetta. Siitä sitten juttu kääntyi joihinkin ukrainalaisiin, joita kampaajani seuraa somessa. Nämä pelastavat yksinkulkevia koiria, joita on jäänyt jälkeen, kun ihmiset ovat paenneet. Monethan ovat lemmikkinsä ottaneet mukaan, mutta kaikilla ei siihen ole ollut mahdollisuutta. Tähän asti kaikki meni hyvin.

Mutta sitten tein virheen. Olin sävytyksen odotteluaikana lueskellut tänne tulleita viestejä ja joukossa oli maininta Putinin tulevasta leikkauksesta. Pöljä menen tästä mainitsemaan. Tämä sota on mennyt niin ihon alle kampaajalleni, kun hän on virolainen ja hänellä on paljon ukrainalaisia tuttuja ja ystäviä niin virossa kuin ukrainassakin. Hän seuraa niin venäläisiä kuin ukrainalaisiakin somekanavia ja uutisia ja on siinä mielessä ajan hermolla jatkuvasti. Hiusten leikkausvaihe ei ehkä ollut paras mahdollinen hetki sille, että tuohtunut rouva kertoo, mitä hän henkilökohtaisesti olisi valmis tekemään, jos Putin nuoleskelijoineen sattuisi sopivasti kohdalle. Pelkäsin korvieni puolesta.

Selvisin kuitenkin vammoitta ja kampaaja vähän pyyteli anteeksi, että oli taas mennyt vähän ylikierroksille. Sehän ei ollut ensimmäinen kerta tämän sodan aikana. Naureskelin vain, että vedä nyt vähän henkeä ennen seuraavaa asiakasta :D

Maski päällä lähdin liikkeelle. Bussissa oli pari muutakin maskillista, mutta huomattava vähemmistö. Kauppakeskuksessa oli jokseenkin vähän porukkaa ja maskeja oli ihan yksittäisillä henkilöillä. Nappasin omanikin pois ennen kuin menin kampaajalle. Ilmeisesti maskien aika alkaa olla tosiaan jo ohi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Ikääntymisessä on se hyvä puoli, että naiset lakkaavat pelkäämästä.

Uintipaikan yhteissaunassa joutuu välillä istumaan kahden jonkun naisen kanssa ja varsinkin nuorten kanssa tunnelma oli aiemmin vaivautunut.

Viime vuosina olen huomannut muutoksen, tänäänkin parikymppinen tyttö alkoi rupatella rennosti niitä näitä.

Ilmeisesti mieltävät minut niin haudan partaalla olevaksi ukoksi, ettei se enää jaksa naisia ahdistella.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Chill Out

Muistelen kyllä, että 23-vuotiaana 18-vuotiaat tytöt ihmettelivät, miksi ylipäänsä olin Tavastiaklubilla. Pelkoa en havainnut, vain ynseyttä 23-vuotiasta juttelemaan pyrkivää ukkoa kohtaan. Sen jälkeenkään en suurta pelkoa ole havainnut, lähinnä varovaisen arkuuden vanhemman miehen seurassa.

Eri asia ovat 20-vuotiaat huorat, jotka toki ensin pyrkivät innokkaasti lähentymään, mutta itse toimituksessa katselevat pitkin seiniä.

Kopek

Ehkä ne pitää turvallisena isähahmona... kai ne sentään sukupuolen tunnistavat. Tai ehkä vanhemman ihmisen ulkonäöstä käy ilmi, että häntä ei kiinnosta mikään, joten hän on vaaraton.

Nämä vain yleisenä pohdintana Socrateen puheenvuoron innoittamana häntä tai ketään muutakaan erityisesti tarkoittamatta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 03, 2022, 20:42:53
Ikääntymisessä on se hyvä puoli, että ...

Ikäseni kaveri, joka tosin alkoi harmaantua jo muutamaa vuotta minua aiemmin, kertoi vanhenemisessa olevan se huono puoli, että mitään ei voi oikeastaan enää kertoa vakavalla naamalla vitsinä, nuoremmat kun ottavat kaikki sanomiset tosissaan. Aikamoinen  muutos aiempaan, ennen kukaan ei ottanut tosissaan.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 03, 2022, 21:38:29
... kai ne sentään sukupuolen tunnistavat.

Varmaan ainakin uimapuvun mallista  :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

#4872
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - toukokuu 03, 2022, 22:49:36
Lainaus käyttäjältä: Socrates - toukokuu 03, 2022, 20:42:53
Ikääntymisessä on se hyvä puoli, että ...

Ikäseni kaveri, joka tosin alkoi harmaantua jo muutamaa vuotta minua aiemmin,...
Minulle on alkanut pistää silmään erot tuossa ja muutenkin ulkonäössä. Ex-tenniksenpelaaja Boris Beckerin kun kerrottiin joutuvan vankilaan niin näytti kuvissa vanhalta harmaapäiseltä vanhukselta mutta olikin vain 54-vuotias.
Antti Rinne ja Timo Harakka ovat wikin mukaan nyt molemmat 59 vuotta mutta harmaapäinen Antti näyttää sitä vanhemmalta  ja tummatukkaista Timoa luulin vielä joku aika sitten  jotain kolmikymppiseksi(!).
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

^
Täytyy olla todella pitkä "jokin aika sitten", kun Harakkaa on voinut kolmekymppiseksi ajatella :D

Rinne minun silmissäni näyttää jokseenkin ikäiseltään, jos ei peräti hiukan nuoremmaltakin. Johtunee ihosta, joka on aika terveen ja hyvinvoivan värinen. En osaa sitä tuon paremmin selittää.

Yksin hiusten väri ei ikää tee. Tuttavapiirissäni on muutama, joilla on tukka muuttunut hyvinkin aikaisin harmaaksi, jopa valkoiseksi. Se on geeneistä kiinni, missä iässä noin käy. Julkkiksista käynee esimerkkinä Miika Nousiainen, jolla on ollut harmaat hiukset niin pitkään kuin muistan ja tällä on ikää nyt 48 vuotta. Vuodelta 2013 oleva kuva kertoo Miikan olevan jo tuolloin harmaahapsinen, ainakin melkein https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/Hyvat_ja_huonot_uutiset_2013.jpg
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

^

Kyseessä on myös jonkunlainen kulttuurillinen konventio, eli jossain vaiheessa harmaista hiuksista tuli etenkin naisilla täysin mahdoton ilmiö, kaikki kokivat, että jos ei mitään muuta "itsensä eteen" tee, niin ainakin hiukset värjää. Nykyään taas näkee naisilla hiuksissa upeita harmaan sävyjä.

Miehillä harmaantumiseen on liittynyt myös positiivisia mielleyhtymiä, charmikkaita ohimoja ja hopeakettuilua. Etenkään siellä yhteiskunnan huipulla toisaalta miehen tulee olla nuorekas, mutta ei missään tapauksessa nuori.

T: Xante