Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Mun hienosta repusta on menny vetoketju rikki, ja ei raaskisi heitää reppua roskiin jos jotain olisi tehtävissä. Tietääkö joku vaihtaako jokin ammattikunta reppujen rikkinäisiä vetoketjuja uusiin tai mistä kannattaisi kysellä, että voisivatko he korjata repun vetoketjun?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

urogallus


MrKAT

Jos osaa/pystyy itse niin kangaskaupasta saa irtovetoketjuja. Omista takeista olen pelastanut pihdeillä/tongilla päältä puristamalla silloin kun ketju lipeää/->jumii löysyyttään -kuluneisuuttaan.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

-:)lauri

Joo kiitti urogallus,

pikaisesti tarkistamalla uusisivat ainakin joissain suutareilla vetoketjuja, mutta tiedä sitten, että pitääkö olla erikseen nahkatuote. Jos ei tarvitse olla nahkatuote, hintakin vaikuttaisi hyväksyttävältä. Korkeintaan yhtä arvokasta korjaaminen kuin kyseise repun hinta ostettaessa oli, mutta kun firmaa, joka noita reppuja valmisti ei enää ole, että uuden vastaavan veskan saaminen jostain lienee tänä päivänä mahdotonta.

MrKAT: tästä mun veskan vetoketjusta on lähtenyt hajonneesta kohdasta väkäsiä, eli se pitäisi vaihtaa ehjään vetoketjuun. Ja ei ole oikein motivaatiota ryhtyä metskaamaan ompelukonetta, saati että olisi motivaatiota sitten ompelukoneen löydyttyä ryhtyä korjaamisen sitä itse. Paljon miulummin korjautan veskani jollain toisella ja käytän siitä vapautuvan luppoaikani internetissä roikkumiseen koska joku saattaa olla siellä täysin väärässä ja jos sillä hetkellä minä korjaan reppuni vetoketjua, hän pääsisi kuin koira veräjästä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Tietääkö joku, osaako vain Leif Nelson kudottujen pukineiden valmistamisen taidon, vai löytyykö taiteellista silmää joltakulta toiseltakin villapaitojen tekijältä?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - maaliskuu 30, 2019, 17:55:19
Joo kiitti urogallus,

pikaisesti tarkistamalla uusisivat ainakin joissain suutareilla vetoketjuja, mutta tiedä sitten, että pitääkö olla erikseen nahkatuote. Jos ei tarvitse olla nahkatuote, hintakin vaikuttaisi hyväksyttävältä. Korkeintaan yhtä arvokasta korjaaminen kuin kyseise repun hinta ostettaessa oli, mutta kun firmaa, joka noita reppuja valmisti ei enää ole, että uuden vastaavan veskan saaminen jostain lienee tänä päivänä mahdotonta.

MrKAT: tästä mun veskan vetoketjusta on lähtenyt hajonneesta kohdasta väkäsiä, eli se pitäisi vaihtaa ehjään vetoketjuun. Ja ei ole oikein motivaatiota ryhtyä metskaamaan ompelukonetta, saati että olisi motivaatiota sitten ompelukoneen löydyttyä ryhtyä korjaamisen sitä itse. Paljon miulummin korjautan veskani jollain toisella ja käytän siitä vapautuvan luppoaikani internetissä roikkumiseen koska joku saattaa olla siellä täysin väärässä ja jos sillä hetkellä minä korjaan reppuni vetoketjua, hän pääsisi kuin koira veräjästä.

Tuskinpa se nahka on kynnyskysymys, Eihän nykyään kengätkään ole välttii nahkaa. Suutarien koneet sietävät paksuja materiaaleja ja hankalia muotoja paremmin kuin tavanomaiset ompelukoneet.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - maaliskuu 30, 2019, 17:55:19
pikaisesti tarkistamalla uusisivat ainakin joissain suutareilla vetoketjuja, mutta tiedä sitten, että pitääkö olla erikseen nahkatuote. Jos ei tarvitse olla nahkatuote, hintakin vaikuttaisi hyväksyttävältä. Korkeintaan yhtä arvokasta korjaaminen kuin kyseise repun hinta ostettaessa oli, mutta kun firmaa, joka noita reppuja valmisti ei enää ole, että uuden vastaavan veskan saaminen jostain lienee tänä päivänä mahdotonta.

Ei suutari siitä materiaalista piittaa. Tietysti jos se on jotain kovaa muovia, joka voi mennä koneompelussa rikki, niin siinä voi olla raja. Siinä tapauksessa sen vetoketjun voisi itsekin vaihtaa käsin ompelemalla, jos ompeleille on reiät valmiina. Sen kyllä pystyy siihen ihan siististi vaihtamaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

MrKAT

Suomalaiset syövät kamalasti lihaa, varsinkin punaista lihaa. Yhteensä 81 kiloa per vuosi per nokka.
Miehet vielä enemmän (naiset vähemmän). Suositus on kait 30 kiloa.

Laskin just  että itse syön lihaa jotain 15-18 kiloa vuodessa, siitä 15 kiloa siipikarjanlihaa. Lisäksi syön noin 15 kiloa kalaa vuodessa.

YLEn haastatteleman asiantuntijan mukaan minä olen suomalaisiin verrattuna suorastaan vegetaristi,
nimittäin semivegetaristi. ;D

Laktovegetaari syö myös maitoperäisiä tuotteita, ja lakto-ovo-vegetaari syö myös maitoa ja munia. Jos syö silloin tällöin kalaa ja vaaleaa siipikarjanlihaa, on semivegetaristi, kertoo Arjanne.
- https://yle.fi/uutiset/3-10336275
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

wade

Veikkaan että suutari vaihtaa vetoketjun. Tai ainakin muistan nähneeni hinnoittelussa joskus. Olen käyttänyt kenkiäni jonkin verran suutarilla: laitattanut nahan puhkikuluneen sisäosan suojaksi, liimauttanut uudet pohjat, jne. Ei mitään halpaa hommaa. Nykyisten kenkien hintojen aikana ei montaa kymppiä tarvitsisi lisätä suutarinhintaan, että saisi uudet popot.

urogallus

#489
Lainaus käyttäjältä: wade - maaliskuu 30, 2019, 19:47:46
Ei mitään halpaa hommaa. Nykyisten kenkien hintojen aikana ei montaa kymppiä tarvitsisi lisätä suutarinhintaan, että saisi uudet popot.


Kalleus on suhteellista. Itse olen vaihdattanut pohjia Lundhagsin järeisiin vaelluskenkiin, jotka maksavat uutena noin 500e. Varmaan tulee vaihdettua vielä pariin kertaan, kun kengät ovat pomminkestävää tekoa.


Varsikengät ovat muutenkin otollisia pohjien vaihtamiselle: niiden istuvuus yleensä vain paranee ajan kuluessa. Tavalliset kävelykengät ovat toinen juttu, mutta ne yleensä hajoavat muualta kuin pohjasta, vaikka itse kävelen todella paljon.


Muoks. Funtsin tuota kenkien hajoamista, ja kyllä ne oikeastaan pohjasta yleensä hajoavat, vaan eivät kulutuspinnasta vaan sisäpohjasta. Kengän "selkäranka" murtuu.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: wade - maaliskuu 30, 2019, 19:47:46
Veikkaan että suutari vaihtaa vetoketjun. Tai ainakin muistan nähneeni hinnoittelussa joskus. Olen käyttänyt kenkiäni jonkin verran suutarilla: laitattanut nahan puhkikuluneen sisäosan suojaksi, liimauttanut uudet pohjat, jne. Ei mitään halpaa hommaa. Nykyisten kenkien hintojen aikana ei montaa kymppiä tarvitsisi lisätä suutarinhintaan, että saisi uudet popot.

Hyvät jalkaan sopivat ja ennen kaikkea sisäänajetut kengät ovat jotakin, mitä ei kaupasta saa millään rahalla. Jos siis vielä käyttöikää omaavat kengät saa suutari korjattua, on se hintansa väärtiä touhua. Nimimerkillä Aina rakot kantapäissä.

-:)lauri

Kiitos kaikille. Tulin oikein hyvälle tuulelle ajatuksesta, että saisin mahdollisesti sittenkin reppuni korjatuksi. Tai tietysti sen arvioi lopulta suutari. Pikaisella etsinnällä näyttäisi siltä, että samantyyppiset reput maksaisivat muilla merkeillä uutena melkein tuplasti sen minkä minä maksoin tuosta. Varmaankin sen verran laadukkaammat vetoketjut noissa muissa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Tänään olen miettinyt verotusta, lähinnä sen aikaistamista. Jäännösverot tulevat maksuun entistä aiemmin.

Verottajan tempulla verovuoden mitaksi tulee kuukauden aikaistuksella 11kk. Luultavasti tämä aikaistaminen toistetaan uudelleen vielä monena tulevana vuonna, perusteluna käsittelyn nopeutuminen.

Todellisuudessa verovelvollinen maksaa 11 kuukaudessa 12 kuukauden verot. Hieno keksintö joka helpottaa lainanottotarvetta ja väärentää käsitystämme (valtion)talouden kehityksestä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Nyt en kyllä ymmärtänyt. Kyllä luonnollisen henkilön verovuosi on edelleen kalenterivuosi.

Nyt se verokortti joka tuli joulukuun lopussa on voimassa poikkeuksellisesti helmikuun alusta vuoden loppuun, mutta jos katsot tarkemmin, niin myös tulot on arivoitu yhdelletoista kuukaudelle. Tätä jouduin selvittämään, kun lapset ihmettelivät, miksi heidän tulonsa oli arvioitu aiempaa pienemmäksi. Ja kun sain oman verokorttini, niin siinä oli sama juttu.

Tammikuun ennakonpidätys meni vanhan verokortin mukaan ja uuden mukaan menee siitä eteenpäin vuoden loppuun.
Luitko verokortin mukana tulleen saatekirjeen kääntöpuolen? Siellä tuo sama asia selostettiin hyvin selvästi :)

Nyt ilmeisesti niiden uusi järjestelmä pystyy tuottamaan verokortin jatkossa sitten niin, että se on tammikuun alusta vuoden loppuun voimassa, eli silloinhan sen pitäisi olla jopa tarkempi kuin tuo entinen, jossa parikin kuukautta meni vanhalla verokortilla.

Se yksilöllinen verotuksen päättyminen sitten tarkoittaa vaan sitä, että maksut ja palautukset pyritellään jo jostain elokuusta alkaen sitä mukaa kuin verotus valmistuu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 12:28:54
Nyt en kyllä ymmärtänyt. Kyllä luonnollisen henkilön verovuosi on edelleen kalenterivuosi.

Oletetaan, että ostat asunnon ja sovit maksavasi lyhennyksen kerran vuodessa, toukokuussa. Sitten pankki aikaistaa maksupäivää kuukaudella, huhtikuuksi. Silloin sinun on maksettava 11 kuukauden aikana kaksi lyhennystä. Pankki saa kuukaudeksi enemmän rahan käyttöönsä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS