Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

#495
Mutta ne jäännösverot, jotka mahdollisesti joudut tänä vuonna joskus alkusyksystä maksamaan, olisi oikeasti pitänyt maksaa jo vuoden 2018 aikana ennakonpidätyksenä (palkasta yms) tai ennakkoverona muusta kuin pidätyksenalaisesta tulosta.

Sinun oikeuttais pitää itselläsi "valtion rahoja" on vain hiukan lyhennetty. Mutta vastaavasti valtio on lyhentänyt myös sitä aikaa, jonka se suotta pitää liikaa maksettuna verona, sillä palautusten maksuaikakin on varhennettu.

Lisäys. Minusta pankkivertaus ei kyllä selventänyt asiaa minulle, kun en nyt ymmärrä, mikä maksu sinun mielestäsi menee väärin :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 13:06:01
Minusta pankkivertaus ei kyllä selventänyt asiaa minulle, kun en nyt ymmärrä, mikä maksu sinun mielestäsi menee väärin :)

Ei se mitään. Aika harvoin minut ymmärretään.  ;D
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

No älähän nyt, kun minua nyt kiusaa tämä, jotta miten tämä:

"Todellisuudessa verovelvollinen maksaa 11 kuukaudessa 12 kuukauden verot. Hieno keksintö joka helpottaa lainanottotarvetta ja väärentää käsitystämme (valtion)talouden kehityksestä."

Liittyy siihen, että ns. mätkyt maksetaan muutamaa kuukautta aikaisemmin. Nehän ovat tyystin eri vuoden veroja kuin ne, joita palkasta/eläkkeestä yms kuluvana vuonna maksetaan.

Noinhan se on aina ollut, ennen joulukuussa (ja mahd. seuraavan vuoden helmikuussa) nyt sitten tänä vuonna kai elokuussa ja myös marras/joulukuussa(?). Mutta edelleenkin ne ovat kuluvaa vuotta edeltävän vuoden veroja.

Ensin hämäännyin tuosta "11 kuukaudessa 12 kuukauden verot", että protestoit verokortin erikoista 11 kuukauden mittaa, kun aiemmin se on ollut 12kk jatkuen seuraavan vuoden parille ensimmäiselle kuukaudelle :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 12:13:49
Tänään olen miettinyt verotusta, lähinnä sen aikaistamista. Jäännösverot tulevat maksuun entistä aiemmin.

Verottajan tempulla verovuoden mitaksi tulee kuukauden aikaistuksella 11kk. Luultavasti tämä aikaistaminen toistetaan uudelleen vielä monena tulevana vuonna, perusteluna käsittelyn nopeutuminen.

Todellisuudessa verovelvollinen maksaa 11 kuukaudessa 12 kuukauden verot. Hieno keksintö joka helpottaa lainanottotarvetta ja väärentää käsitystämme (valtion)talouden kehityksestä.
Minäkään en ymmärtänyt ROOSTERin ajatusta verotuksen aikaistamisesta ollenkaan. Verokortti määrää mitä ennakonpidätysprosenttia käytetään. On ollut että helmikuusta tammikuuhun on käytetty samaa ja nyt muuttuu että tammikuusta joulukuuhun, tänä vuonna siirtymäaikana helmikuusta joulukuuhun.

Kun on perusteet, ennakonpidätysprosenttiin voi anoa muutoksen. Niin tein ja se kävi puhelimessa ihailtavan kätevästi. En ole vielä saanut paperisena, mutta puhelun loppuessa se oli netistä pdf-tiedostona otettavissa ja laitoin työnantajalle sähköpostin liitteenä niin kuin meillä on tapa. Verottaja kysyi paljonko on arvioni mukaan vuoden bruttopalkka ja paljonko olen palkaa saanut tähän saakka. Sanoin vahingossa tähänastisen nettotulon ja verohenkilö korjasi brutoksi ja kertoi suoritetun ennakonpidätyksen heillä olevista tiedoista. Sain pidätysprosentin ilmoittamani ansion mukaan ja sen ylitykselle reilumman pidätysprosentin.

Tuohonpa en ole paneutunutkaan miten veroilmoituksen teko muuttuu. Sekö tulee aikaisemmin tehtäväksi ja myös valmistuu aikaisemmin. Sehän on hyvä. Toivottavasti tulee taas paperipostissa ehdotus ja tieto koska ilmoitus ehdotuksesta puuttuvista asioista on tehtävä. Eikös verottaja nykyisin peri ihan tuntuvaa korkoa myöhemmin perittävälle lisäverolle ja sehän on hyvä että saamani lainan aika lyhenee. Palautuksien aikaistumisesta puhumattakaan.

Hippi

Veroilmoituksen jättöaika on suunnileen sama kuin ennenkin, mutta nyt on toukokuulla kolme jättöpäivää. Aiemmin korostin sitä, että jos paperilla jättää, niin on aikaistunut niin, että jättöpäivänä postiin jätetty on jo myöhässä ja siitä menee myöhästymismaksu automaattisesti. Aikaisemmin ei näin ollut. Erikseen tietty sitten tapaukset, joissa on perusteltua lykkäystä pyydetty.

Mutta tekeminen hankaloituu, jos ei tee netissä, sillä postin tuomaa esitäytettyä veroilmoitusta (ei siis ehdotusta) ei palauteta, vaan muutokset ja lisäykset tehdään erillisillä lomakkeilla. Suunnilleen 1 asia / uusi lomake - eli se niistä byrokratian vähentämistalkoista. Noita lomakkeita ei tule automaattisesti kotiin, vaan ne on joko tulostettava netistä tai haettava / pyydettävä postittamaan verotoimistosta.

Palautuksen aikaistumista monet tuttuni ovat pitäneet huonona, kun ovat yleensä pelanneet pidätysprosentin kanssa niin ,että saavat sopivasti jouluksi rahaa ikään kuin pakkosäästettynä. Mielenkiintoista on kuulla, mitä kauppiaat ovat tuosta mieltä, kun ihmiset ehtivät jo palautuksensa käyttää ennen joulumarkkinoita.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Jos vero peritään kuukautta aiemmin, saa verottaja myös rahansa kuukautta aiemmin ja verotettava menettää omansa myös kuukautta ennen. Mielestäni 12kk-1kk=11kk. Sama rahamäärä toki, mutta onhan ajalla merkitystä. Vai onko Suomessa aika menettänyt merkityksensä? Mielenkiintoista.

Tuo Jaskan pölinä ennakonpidätyksen muutosanomuksista on tässä asiassa täysin irrelevantti.



Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 14:33:38
Jos vero peritään kuukautta aiemmin, saa verottaja myös rahansa kuukautta aiemmin ja verotettava menettää omansa myös kuukautta ennen. Mielestäni 12kk-1kk=11kk. Sama rahamäärä toki, mutta onhan ajalla merkitystä. Vai onko Suomessa aika menettänyt merkityksensä? Mielenkiintoista.

Mutta kun sinun olisi pitänyt jo vuosi sitten maksaa se samainen vero ennakkoperinnän puolella. Säännönmukasen verotuksen jäännösvero on myöhässä perittävää veroa ja sen perimisaikataulu on ollut kytkyssä siihen, että verotus päättyy lokakuun viimeinen päivä.  Maksut ja palautukset on pistetty liikkeelle vasta kun  "kaikki on valmiina".

Nyt tilanne on muuttunut ja verotus päättyy porrastetusti ja maksut ja palautukset pistetään porrastetusti liikkeelle.

Tuo lienee vain välivaihe matkalla verotiliin myös luonnollisten henkilöiden osalta, eli ei tule maksuja eikä palautuksia, vaan liikaa maksettu tai liian vähän maksettu otetaan automaattisesti huomioon määrättäessä ennakonpidätystä tai ennakkoveroa
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 14:33:38
Jos vero peritään kuukautta aiemmin, saa verottaja myös rahansa kuukautta aiemmin ja verotettava menettää omansa myös kuukautta ennen. Mielestäni 12kk-1kk=11kk.
Edelleenkään en ymmärrä. Minä puhuin ansiotulon verottamisesta. Puhutko sinä muusta?

Ansiotulossa tarkoitus on ennakonpidätyksessä pidättää lähellä lopullista oleva vero ja jäännösverona tai palautuksena poikkeama.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 14:45:12
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 14:33:38
Jos vero peritään kuukautta aiemmin, saa verottaja myös rahansa kuukautta aiemmin ja verotettava menettää omansa myös kuukautta ennen. Mielestäni 12kk-1kk=11kk. Sama rahamäärä toki, mutta onhan ajalla merkitystä. Vai onko Suomessa aika menettänyt merkityksensä? Mielenkiintoista.

Mutta kun sinun olisi pitänyt jo vuosi sitten maksaa se samainen vero ennakkoperinnän puolella.


Minä tarkastelin asiaa siltä kannalta miten tämä vaikuttaa valtion kassavirtaan. Maksut peritään kuukautta aiemmin kuin ennen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Jaska - maaliskuu 31, 2019, 14:59:09
Ansiotulossa tarkoitus on ennakonpidätyksessä pidättää lähellä lopullista oleva vero ja jäännösverona tai palautuksena poikkeama.

Onko oletuksesi, ettei tämä ole ns. yleisessä tiedossa? Mikä pointti on tämän julkituomisessa maksuaikataulujen muutokseen liittyvässä keskustelunpätkässä.

Tiesitkö, ettei Suomessa ole enää koiraveroa? Ei liity mihinkään, mutta kerroin vaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 15:03:35
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 14:45:12
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 14:33:38
Jos vero peritään kuukautta aiemmin, saa verottaja myös rahansa kuukautta aiemmin ja verotettava menettää omansa myös kuukautta ennen. Mielestäni 12kk-1kk=11kk. Sama rahamäärä toki, mutta onhan ajalla merkitystä. Vai onko Suomessa aika menettänyt merkityksensä? Mielenkiintoista.

Mutta kun sinun olisi pitänyt jo vuosi sitten maksaa se samainen vero ennakkoperinnän puolella.


Minä tarkastelin asiaa siltä kannalta miten tämä vaikuttaa valtion kassavirtaan. Maksut peritään kuukautta aiemmin kuin ennen.

Okei, minä sitten ymmärsin väärin, kun kuvittelin, että pidit tuota verotuksen aikataulumuutosta yksilön kannalta jotenkin "vääränä" :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 15:14:02
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 15:03:35
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 14:45:12
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 14:33:38
Jos vero peritään kuukautta aiemmin, saa verottaja myös rahansa kuukautta aiemmin ja verotettava menettää omansa myös kuukautta ennen. Mielestäni 12kk-1kk=11kk. Sama rahamäärä toki, mutta onhan ajalla merkitystä. Vai onko Suomessa aika menettänyt merkityksensä? Mielenkiintoista.

Mutta kun sinun olisi pitänyt jo vuosi sitten maksaa se samainen vero ennakkoperinnän puolella.


Minä tarkastelin asiaa siltä kannalta miten tämä vaikuttaa valtion kassavirtaan. Maksut peritään kuukautta aiemmin kuin ennen.

Okei, minä sitten ymmärsin väärin, kun kuvittelin, että pidit tuota verotuksen aikataulumuutosta yksilön kannalta jotenkin "vääränä" :)

Onhan se väärin.  ;D Yksipuolisella ilmoituksella aikaistettiin maksamisen eräpäivää.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - maaliskuu 31, 2019, 15:16:59
Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 15:14:02
Okei, minä sitten ymmärsin väärin, kun kuvittelin, että pidit tuota verotuksen aikataulumuutosta yksilön kannalta jotenkin "vääränä" :)

Onhan se väärin.  ;D Yksipuolisella ilmoituksella aikaistettiin maksamisen eräpäivää.

No mutta tässä tapauksessa olet äänestämällä antanut valttuutuksen henkilöille, jotka tuon muutoksen ovat hyväksyneet, kun se lakitekstin muotoon lopulta on sorvattu. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 31, 2019, 14:33:29
Veroilmoituksen jättöaika on suunnileen sama kuin ennenkin, mutta nyt on toukokuulla kolme jättöpäivää. Aiemmin korostin sitä, että jos paperilla jättää, niin on aikaistunut niin, että jättöpäivänä postiin jätetty on jo myöhässä ja siitä menee myöhästymismaksu automaattisesti. Aikaisemmin ei näin ollut. Erikseen tietty sitten tapaukset, joissa on perusteltua lykkäystä pyydetty.

Mutta tekeminen hankaloituu, jos ei tee netissä, sillä postin tuomaa esitäytettyä veroilmoitusta (ei siis ehdotusta) ei palauteta, vaan muutokset ja lisäykset tehdään erillisillä lomakkeilla. Suunnilleen 1 asia / uusi lomake - eli se niistä byrokratian vähentämistalkoista. Noita lomakkeita ei tule automaattisesti kotiin, vaan ne on joko tulostettava netistä tai haettava / pyydettävä postittamaan verotoimistosta.

Palautuksen aikaistumista monet tuttuni ovat pitäneet huonona, kun ovat yleensä pelanneet pidätysprosentin kanssa niin ,että saavat sopivasti jouluksi rahaa ikään kuin pakkosäästettynä. Mielenkiintoista on kuulla, mitä kauppiaat ovat tuosta mieltä, kun ihmiset ehtivät jo palautuksensa käyttää ennen joulumarkkinoita.

No sitten se kauppiaskin saa rahansa aikaisemmin, jos ihmiset tuhlaa veronpalautuksensa jo joulumyyntiä aiemmin. Vai ajattelitko, että ne tuhlataan jossain muualla kuin kaupoissa, jos aiemmin maksetaan? Missä?

ROOSTER

Tämä operaatio saattaa nopeuttaa rahan kiertoa ja voi kiihdyttää taloutta. Tietysti vain jos palautukset olisivat jälkiveroja suuremmat.

Aivan varmasti se pienentää valtion velanottotarvetta lyhyellä tähtäimellä. Ne tilastot, ne tilastot.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS