Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Tapasin tänään naishenkilön, johon olen aikoinaan ollut ihastunut rakastunut enemmän kuin kehenkään muuhun koskaan. Virallisten asioiden jälkeen hän kutsui minut kotiinsa kahville. Juttelimme niitä ja näitä. Hän kysyi, milloin "kirja" valmistuu. Kirja... mikä kirja... aah, ei se mikään kirja ole vaan tarina, jota olen kehitellyt mm. vanhojen päiväkirjamerkintöjeni pohjalta. Nyt on ollut hiljaista, mutta täytyypä taas jatkaa sen tekemistä. Olen joskus kertonut, että tällainen tarina on vireillä. Muistipas hän.

Tuossa "kirjassa" tai blogissa, tai mikä siitä tuleekin, jos yleensä tulee mitään, aion mutkan kautta paljastaa, mitkä olivat tunteeni tuota henkilöä kohtaan aikoinaan. Otan suuren riskin, mutta ei siinä toivottavasti tuhoudu kuin korkeintaan yksi ihmissuhde. En ole siis ainakaan vielä aikonut luopua hankkeesta.

Pari kolme vuotta sitten kirjoittamani blogi "Aalloilta / ylä- ja alamäessä" (jonka osoitteen olen muutaman kerran antanut) oli samanlainen paljastusblogi. Siinä kerroin seurustelustani ja siitä, miltä jätetyksi joutuminen tuntui. Käytin tietenkin kuvitteellisia paikkojen ja ihmisten nimiä sijoittaen kertomuksen jonnekin Pohjois-Amerikkaan. Niin aion tehdä nytkin. Keksin jo hyviä nimiä ex-ihanteelleni, mutta olen valitettavasti unohtanut ne. Nimen keksiminen kirjan/kirjoituksen päähenkilölle on tärkeä päätös. Nimen pitää luoda mielikuva ihanasta ja kauniista ja viattomasta ja kaikin puolin jumallisen rakastettavasta nuoresta naisesta.

Tuolla henkilöllä oli saman tyyppisiä ahdistavia konkurssikokemuksia kuin minullakin, ja niistä mm. keskustelimme.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 03, 2019, 18:38:35
Tuolla henkilöllä oli saman tyyppisiä ahdistavia konkurssikokemuksia kuin minullakin, ja niistä mm. keskustelimme.

Taisi jäädä tapaamiset siihen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 03, 2019, 18:40:28
Lainaus käyttäjältä: Kopek - huhtikuu 03, 2019, 18:38:35
Tuolla henkilöllä oli saman tyyppisiä ahdistavia konkurssikokemuksia kuin minullakin, ja niistä mm. keskustelimme.

Taisi jäädä tapaamiset siihen.

Se jää nähtäväksi. Virallisissa "bisneksissä" on tarkoitus joka tapauksessa tavata jo aika piankin.

Unohdin mainita, että tuo henkilö oli innoissaan vaaleista ja politiikasta ja aikoi ehdottomasti äänestää. Hän ei suoraan sanonut ketä, mutta vihjasi, ettei yritä salata poliittista näkemystään, joka lienee yleisesti tiedossa, ja joka käy ilmi mm. siitä, ketä hän on Facebookissa "peukuttanut". Taitaapa siis Halla-ahon puolue saada äänen. Olen pidemmän aikaa jo aavistellut, että tuo henkilö on sinne päin kallellaan. Hän sanoi, että Suomi tarvitsee suuren suunnanmuutoksen.

En tiedä syitä tuon henkilön poliittiseen kantaan, mutta veikkaan sen olevan islam-vastaisuus, mikä puolestaan on seurausta hänen uskonnollisuudestaan. Hän vaikuttaa erilaisissa "lahkoissa" mutta on mukana myös kantakirkon toiminnassa.

Hallislaiset, vaikka itse H taitaa ollakin ateisti, saavat siis ääniä myös kristillisistä piireistä. Esimerkiksi Teuvo Hakkaraisen kerrottiin aikoinaan päässeen eduskuntaan Jyväskylän erityisesti helluntailaisten äänillä. Alkoholille perso raikulipoika kelpaa heille. Konservatiivikristillisissä piireissä esiintyy muslimivastaisuutta, mutta sitä ei kehdata tuoda julkisesti ilmi. Vaaleissa se kuitenkin näkyy.

Kristillis-perussuomalainen osasto lienee aatteellisesti sukua entiselle IKL:n papistosiivelle.

-:)lauri

Jäi ihan saatanasti hommaa ensi viikolle kahdesta projektista jotka olisi ollut hyvä saada valmiiksi tällä viikolla. No ehkä toisessa projektissa ei toivon mukaan ole paljoa hommaa mutta tää toinen on murheenkryyni. Sain kirjoitettua uuden softan valmiiksi kun vanha softa ei toiminut oikein. Pitäisi ensi viikolla tehdä inventaario tiedoista, jotka vanha softa jätti huomiotta vaikka olisi pitänyt huomioida ja en nyt tältä istumalta vielä osaa arvioida paljonko siinä on hommaa. Jos saan tietokanta-ajoina homman tehtyä niin ei ole ehkä iso juttu, mutta jos pitää apia käyttää, voi inventaarion tekeminen kestää paljon aikaa. Pitäisi yhtä kolmattakin projektia edistää, että toivon mukaan pääsisi ensi viikolla sen kimppuun.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Tämä kuuluisi ehkä ketjuun "krempat", mutta kerron nyt tässä, että minua on vaivannut viime viikkoina stressiperäinen tai ainakin stressistä lisää vauhtia saava oireilu, joka on ilmennyt rytmihäiriöinä ja heikotuksen tunteena ja joskus jopa lievänä huimauksena. Minulla on ollut näitä tuntemuksia vuosien varrella aikaisemmin. Välillä oireet tulevat, kestävät aikansa ja helpottavat edellyttäen, että hidastan kierroksia ja otan hommat rauhallisesti. Oireilu ilmenee usein kaupassa, ja oireet muistuttavat paniikkihäiriön oireita sikäli kun tiedotusvälineissä esitetyistä oirekuvauksesta pystyn päättelemään.

Kyseessä on mahdollisesti sukuvika. Äidilläni oli vastaavia oireita niinä vuosina, kun perheemme ja sukumme kärvisteli konkurssin ja sen jälkiseurausten valtavien paineiden alla. Oireet olivat niin pahoja, että äidilleni tehtiin ns. rytmin siirto. Rytmihäiriöperäiseen sydänkohtaukseen hän joka tapauksessa lopulta kuoli vain muutamaa vuotta vanhempana kuin mitä minä olen nyt. Hänen veljensäkin kuolivat samalla tavalla melko nuorina. Ainoastaan sirar eli pidempään. Tätä taustaa vasten yritän vähän rauhoittaa tahtia.

Erilaisia stressin aiheita on ollut viime viikkoina enemmän kuin tarpeeksi. Varsinaisesti oireet pomppasivat uudelle tasolle Berliiniin tekemäni lentomatkan jälkeen. Matkustin nimittäin poikkeuksellisesti ilman rauhoittavia tabletteja. Lento meni sinänsä hyvin, eli sinnittelin jännitykseni kanssa, mutta seuraavina päivinä posttraumaattinen oireyhtymä iski. Kuntoni oli välillä huonompi kuin edes myönsin lähijoukoilleni, joita en halunnut huolestuttaa. Kerroin kuitenkin lopulta asiasta ja sain tyttäreltäni kolme tablettia paluumatkalle.

Kerron tämän sen vuoksi, että se on selitys sille, miksi en jatka eräästä tietystä aiheesta kirjoittamista ketjussa "Vaalivuosi 2019 (Eduskunta, EU, maakunta..)". En halua kiduttaa itseäni edes lukemalla, mitä sinne on viime tunteina kirjoitettu. Sain nimittäin inhottavia rytmihäiriöitä ja heikotusoireita stressitasoni noustessa luettuani erään kirjoittajan kommentin aiemmin päivällä. Koin sen epäystävälliseksi ja enemmän henkilööni kuin käsiteltävään aiheeseen liittyväksi. En väitä, että kommentti olisi ollut ns. henkilöön käyvä, mutta se oli vähintään rajatapaus.

Aihe on liian "kuuma", joten terveydellisistä syistä lopetan sen käsittelemisen omalta osaltani. Olisi houkuttelevaa vastata, koska haluaisin korjata väärät tulkinnat kirjoituksistani eli todeta, että en minä tuollaista ole esittänyt. Mutta kuten sanottu, se jää nyt tekemättä. On muitakin aiheita.

Ja jos tässä ketjussa yritetään asiaan palata, yritän olla lukematta, enkä aio kommentoida.

a4

^ Voimia!



Olo on kuin Juha Miedolla. Söin juuri reippaan annoksen mämmiä, kermalla.
Taidan keventää oloani reipaalla annoksella Euroviisujen esikatselua, ruotsiksi.
https://areena.yle.fi/1-4600745

MrKAT

#561
^^ Voimia sinne myös.
Sorry jos olin syyllinen tai osasyyllinen.

Sattumoisin minullakin on tällä viikolla ollut huimauskohtauksia pari, rytmihäiriöitä ja tuli matkoilla outo väsähtämiskohtaus. Hävetti tutun luona kylässä pyytää kahvia. (Ehkä 2. kerta eläissäni, tapana on odottaa kiltisti).  Söin ahnetien leipää ja ½ viineriä. Toinen hävettävyys oli että se ei auttanut niin vaan minä kävin lattialle makaamaan ja lepäämään. Varmaan ½ tuntia vain lepäsin selälläni lähes uneen. Vierailuaika (piti lähteä taas kohta) hupeni paljolti muuhun kuin jatkuvaan jutteluun. Käsittämätöntä.

JK. Suvustani on myös paljastunut paniikkihäiriöitä josta en vielä vuosi sitten tiennyt mitään(!) Mutta yo ei ehkä liity siihen , vai liittyykö? Pikemminkin se kun maha tyhjentyi liian äkkiä parina päivänä ja söin huonosti ja  tuossa jouduin kävelemään paljon kassien kanssa. Tosin alkuviikolla verikokeissa veri oli niin ohuena että pudottivat annosta ja käskivät ensi viikolla tulla uudelleen.

Jk2. Tänään oli onnenpäivä ja ostin  irtokarkkipussin jota en ole tehnyt kuukausiin. Sekin oli älyttömän halpa. Ehkä pudottaneet kilohintaa? "Sekin":
  Onnittelin itseäni karkeilla koska koin suuren tuurin.
Auton jakohihna vaihdettiin ja peloteltiin 400-450 € kustannuksilla ja 4 tunnin hommalla. Korjaaja itsekin yllättyi että se kävi niin näppärästi ja nopeasti, 2-2½h ja lopulta kokonaishinta painui alle 300:n. Ja korjaaja sihteerin kanssa edelleen ihmettelivät tuuriani koska vanha jakohihna oli jo pykinyt rakoja. Korjaaja näytti mulle sitä taivuttaen. Autoon ei ollut lähes 20 vuoteen vaihdettu sitä! Siis tuuria tuurin päälle. :D

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - huhtikuu 05, 2019, 23:55:23
Jk2. Tänään oli onnenpäivä ja ostin  irtokarkkipussin jota en ole tehnyt kuukausiin. Sekin oli älyttömän halpa. Ehkä pudottaneet kilohintaa? "Sekin":
  Onnittelin itseäni karkeilla koska koin suuren tuurin.

Onhan irtokarkit halpoja aina. Vähän kaupasta ja karkkifirmasta (Brändistä?) riippuen ainakin tälläpäin hinta vaihtelee normaalisti 7,95-8,95 euroa kilolta. Tarjoukset yleensä vaihtelee 3,95 -4,95 välillä. Tarjouksissa on yleensä rajoituksena 2kg/asiakas.

Minulle yleensä vaan käy, että kun karkit on tarjouksessa ja päätän, että nytpä otan vähän isomman pussillisen, niin eipä tee mitään laatua mieli, kun olen karkkilaarien äärellä. Monesti jätän sitten ostamatta. Joskus otan kaikesta huolimatta niitä, joita useimmiten ottaisin mielihaluun. Jotta turhaan ostetut karkit eivät kuivetu, tyhjennän pussin muovirasiaan odottamaan mielihalun heräämistä. Ainakaan hedelmäkarkkeja ei kyllä tule ahmittua, vaikka niitä olisi enemmänkin kotona, sillä niissä oleva säilöntäaine (askorbiinihappo?) närästää jonkin verran, jos vähääkään liikaa syö.


Niin, kun sanoin, että ne ovat aina halpoja, niin ei tietysti, jos kilotolkulla niitä ostaa täydellä hinnalla. Mutta jos ostaa yhden "annoksen" tai useamman annoksen, mutta jakaa kotona karkit päiväannoksiin, niin ei ole kallista. Karkkien "annos" on noin 25 grammaa ainakin, jos uskomme karkkipusseihin merkittyä annoskokoa ja miksi emme uskoisi.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Juha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 06, 2019, 07:59:23Minulle yleensä vaan käy, että kun karkit on tarjouksessa ja päätän, että nytpä otan vähän isomman pussillisen, niin eipä tee mitään laatua mieli, kun olen karkkilaarien äärellä.

Paree pahettaa niin, että tuntuu, kun siltä tuntuu.

Norma Bates

Joku karkkiputki menossa. Niitä on kiva nappailla yrttiteen tai teen kulauttelun lomassa. Jos irtokarkkeja ostaisi vain yhtä laatua, niin eihän sitä montaa kappaletta viitsisi lussuttaa (en minä ainakaan), mutta kun sortimenttia on monenmoista, niin sen takia niitä sitten tuleekin syötyä sen verran että alkaa ällöttämään. Tosin parhaista/pahemmista päivistä on tultu jo pois. Aikoinaan saattoi mennä koko pussikin kerralla, nyt sitä syö vähintään kaksi päivää. Mitähän se nyt sitten yleensä lienee kooltaan, joku 400 g? Alekarkkeja olen toisinaan ostanut kilonkin.

Jaska

Rytmihäiriöistä hiukan vaikka ei nyt omana fiiliksenäni olekaan. Hyödyllistä tietoa rytmihäiriöstä ja muista sydänsairauksista: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet/

Muljahduksen tuntemukset ovat tavallisia eikä niistä tarvitse murhetta ottaa. Rytmihäiriö on monella tietämättään ja tulee usein ilmi  muiden tutkimusten yhteydessä sydänfilmistä. Yleistyy iän lisääntyessä. Tavallisin häiriö on eteisvärinä eli flimmeri. Siinä pulssi joskus omia aikojaan pomppaa toiselle sadalle kun sydämem eteinen ja kammio eivät pysy samassa tahdissa. Jos se ei mene ohi (sanoisinko tunnissa) vaan jää päälle niin paras suunnata  päivystykseen.
Rytminsiirto on melko pieni operaatio. Siinä nukutuksessa sydän pysäytetään ja sähköimpulssilla käynnistetään uudelleen (n. 10 min). Parin tunnin seurannan jälkeen saa mennä kotiin.
Rytmihäiriöön useimmin määrätään antigoagulaatiohoito ("verenohennus") estämään sydämeen muodostumasta verihyytymiä, jotka liikkeelle lähtiessään voivat aiheuttaa aivoinfarkkin. Aikaisemmin verenhyytymisen estäjänä käytettiin Marevan-lääkettä (varfariinia), joka vaatii jatkuvia verikokeita ja annostuksen säätämistä. Sitä korvaamaan on tullut (korvauksen piiriin)  uusia lääkkeitä, jotka eivät säännöllisiä kokeita tarvitse.

Muisto Keijo Kullervo

Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 06, 2019, 19:14:48
Rytmihäiriöistä hiukan vaikka ei nyt omana fiiliksenäni olekaan. Hyödyllistä tietoa rytmihäiriöstä ja muista sydänsairauksista: https://www.terveyskyla.fi/sydansairaudet/

Muljahduksen tuntemukset ovat tavallisia eikä niistä tarvitse murhetta ottaa. Rytmihäiriö on monella tietämättään ja tulee usein ilmi  muiden tutkimusten yhteydessä sydänfilmistä. Yleistyy iän lisääntyessä. Tavallisin häiriö on eteisvärinä eli flimmeri. Siinä pulssi joskus omia aikojaan pomppaa toiselle sadalle kun sydämem eteinen ja kammio eivät pysy samassa tahdissa. Jos se ei mene ohi (sanoisinko tunnissa) vaan jää päälle niin paras suunnata  päivystykseen.
Rytminsiirto on melko pieni operaatio. Siinä nukutuksessa sydän pysäytetään ja sähköimpulssilla käynnistetään uudelleen (n. 10 min). Parin tunnin seurannan jälkeen saa mennä kotiin.
Rytmihäiriöön useimmin määrätään antigoagulaatiohoito ("verenohennus") estämään sydämeen muodostumasta verihyytymiä, jotka liikkeelle lähtiessään voivat aiheuttaa aivoinfarkkin. Aikaisemmin verenhyytymisen estäjänä käytettiin Marevan-lääkettä (varfariinia), joka vaatii jatkuvia verikokeita ja annostuksen säätämistä. Sitä korvaamaan on tullut (korvauksen piiriin)  uusia lääkkeitä, jotka eivät säännöllisiä kokeita tarvitse.

Itselläni oli flimmeri muutama kuukausi, taitaa olla vuosikin sitten.
Uimahallissa alkoi vasemman kädensormista mennä voima pois ja melkein heti menin sairaalaan jossa olin tehotarkkailussa vuorokauden.
Sain verenohennuslääkettä  - ei Marevania - ja kuntoni kohentui.

Piti olla vähän aikaa pois ratista - muistaakseni - mutta nykyään ei ole mitään hätää (jotain käsi ongelmia tuli, mutta ei mitään vakavampaa.

Verenohennuslääke tosiaan siksi, että sydämeen ei tulisi verihyytymiä, kun voivat aiheuttaa tukoksia - varsinkin aivoissa.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 06, 2019, 19:14:48
Aikaisemmin verenhyytymisen estäjänä käytettiin Marevan-lääkettä (varfariinia), joka vaatii jatkuvia verikokeita ja annostuksen säätämistä.

Nykyään varfariinia syötetään rotille.

MrKAT

Se minun irtokarkkipussini oli tavallista painavampi, peräti 172 grammaa. Silti maksoi vain 1,20€. Odotin 2-3€.
Saattoipa olla eka pussi tänä vuonna, kun hyvin harvoin ostan.


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Sepe - huhtikuu 06, 2019, 20:09:52
Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 06, 2019, 19:14:48
Aikaisemmin verenhyytymisen estäjänä käytettiin Marevan-lääkettä (varfariinia), joka vaatii jatkuvia verikokeita ja annostuksen säätämistä.

Nykyään varfariinia syötetään rotille.
Itse asiassa varfariini syntetisoitiin 1948 ja otettiin käyttöön rotanmyrkkynä 1952 ja sen myrkkykäyttökin on vähentynyt tehokkaampien myrkkyjen tultua käyttöön.
Uudet huomattavasti kalliimmat veren hyytymisen estolääkkeet ovat tulleet yleiseen käyttöön vasta pari vuotta sitten.