Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - marraskuu 29, 2022, 23:06:53
Näin vähän Suomi käyttää luonnonsuojeluun...

Ei.

Luonnonsuojelu on eri asia kuin ympäristönsuojelu, jota tuo environmental protection tarkoittaa. Joskus ympäristönsuojelu ja luonnonsuojelu voivat jopa olla ristiriidassa keskenään.

Välimeren maat käyttävät paljon rahaa. Mahtaako esim. vesiensuojelu ja jopa juomaveden puhdistaminen kuulua tuohon? Suomessa se on huokeampaa kuin varmaan missään ehkä Norjaa lukuunottamatta.

Ja tuossa on tosiaan kyse valtion rahankäytöstä. Mahtaisiko sekin selittää välimerellistä ylisuoriutumista?

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: urogallus - marraskuu 30, 2022, 00:17:53
Ja tuossa on tosiaan kyse valtion rahankäytöstä. Mahtaisiko sekin selittää välimerellistä ylisuoriutumista?

Asiaa voisi tarkastella mittarilla: millaisilla autoilla luonnonsuojelujohtajat ajevat eri maissa, tai millaisella pirssillä autonkuljettaja ajeluttaa johtajaa. Ai, Suomessa ei taida olla tuolla tasolla virka-autoja, henkilökohtaisista kuljettajista puhumattakaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - marraskuu 29, 2022, 21:56:10

Loppujen lopuksi, taidan olla jatkuvan aivopesun tuottama karikkolainen peruspessimisti: Vaikka mitä yritetään, loppu tulee kohta ja mikään ei auta. Keskustan halpamainen puoluepolitikointi isoilla asioilla on saanut minut tähän mielentilaan. Taidan alkaa tästä lähtien kannattaa kaikkea mahdollista mikä vain vaikeuttaa heidän elämäänsä. Syökää paskaa.

Tervetuloa "reaalimaailmaan"-

Tosin olen halpamaisuudesta hieman erimieltä "sori"- kannattaako kepulta muuta odottaakaan, kun se on yleisesti tunnettu- "kepu pettää aina"

Nyt taitaa pettää jopa itseään- tuskin tuolla enää saa muuta aikaan, kuin äänten menetystä ensi vaaleissa- siirtynevät suoraan kokoomukseen ja persuihin.

Ehkä tuo touhu on myös jonkinlaista "kosiskelua mahdolliseen tulevaan hallitukseen pääsemiseksi- noiden kahden lisäksi- silloin voisi toivoa luojan varjelevan "köyhiä ja muitakin toivottomia, mutta toisaalta kärsi ihminen kärsi, mitä enemmän kärsit-, niin sitä kirkkaammat kruunut taivaassa saat. Tiedä sitten onko niille siellä käyttöä- kruunuille.

Hippi

Nyt on testattu, että vasemman silmän kyynelkanava ei ole tukossa.

Lämmitin joku hetki sitten itselleni keittoa lounaaksi. Muistin, että siinä oli mausteet jätetty vähän vajaalle ruokavieraiden vuoksi, joten otin chilijauheputkilon (naga) ja putkilosta kaadoin hiukan jauhetta korkkiin josta ripotin sen keittoon. Homma on hoidettava noin, sillä jauhe on niin tymäkkää, että sitä ei kannata suoraan putkilosta ripotella. Keitosta tuli hyvää.

Kuten usein lounaan jälkeen, tulee vähän vetelä olo. Haukottelin ja hieroin silmiäni ja silloin sen tajusin, En ollut pessyt käsiäni chilin ripottelun jälkeen ja tietysti piti silmään osua sormi, jossa oli vielä ripottelun jäämiä. Tuntui oikein mielenkiintoiselta :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#5614
Tässä on menty pari vuotta niin, että olen pitänyt työkoneeni perinteiseen jatkojohtoon kytkettynä ja harrastelukonettani vikavirtasuojajatkojohtoon kytkettynä. Muistan selvästi aina silloin tällöin, että tartten vikavirtasuojatun jatkojohdon työkonettani varten. Muistin viimeksi kesällä ja sain itseni tilaamaan sellaisen. Laitoin saapuneen paketin hyllyyn ja sinnehän se unohtui kun oli mukamas jotain tähdellisempää tuolloin ajattelun alla. Tänään jälleen luin jostain, että jos tulee vilpoisilla ilmoilla sähkönjakelussa ongelmia, voi esiintyä virtapiikkejä, ja samalla mustin, että nyt on mahdollisesti viimeinen hetki. Onneksi stadin sähkönjakelu on ollut tasaista viimeiset pari vuotta. Tulevan talven osalta ei voi olla niin varma. No nyt on kumminkin myös työkoneen sähkö vikavirtasuojatun johdon takana.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 29, 2022, 09:51:43
Tosiaan, vasta lähes kuukauden kuluttua jostain asia palasi mieleen ja tajusin mokani. Kyllä hävetti.

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 29, 2022, 11:06:29
Sama juttu minulla. Kerran olin päässyt jo metrolaiturille asti, ennen kuin muistin, että piti lippu ostaa. Tein varmaan ennätyksen ylösnousemuksessa, kun juoksin liukuportaat takaisin ylös ostamaan lippua. Vaikka tuossakaan en itse kulkuneuvoon asti ehtinyt, niin liputtomalle kielletylle alueelle kuitenkin ja siitä iski nolostumisen puna naamaan ja se tuntui vielä pitkän aikaa kotimatkallakin.

Hipin kommentit vahvistavat sen jo aikaisemmin tiedossani olleen asian, että olemme eri puusta veistettyjä mitä tulee tiettyihin perusarvoihin.

Kävelin kerran Kampissa ajatuksissani vääriin liukuportaisiin, jotka vievät metrolaitureille. Vasta nähdessäni pitkän kuluin havahduin tilanteeseen, mutta ei vastakarvaankaan voinut lähteä juoksemaan. Oli mentävä alas asti ja luikahdettava välittömästi ylös meneviin portaisiin. Mitään nolottamisen tunnetta ei ollut vaan ahdistus ja pelko siitä, että saan sakon. Selvisin säikähdyksellä, mutta siitä huolimatta tapaus harmitti. En syytellyt itseäni vaan systeemiä, joka rakentelee erilaisia sakkoansoja minun kaltaisilleni hajamielisille ihmisille. Jos minun mielipidettäni kysyttäisiin, sanoisin, että en hyväksy tuollaista systeemiä. Homma pitäisi järjestää jotenkin muuten.

Mitä tulee Hipin mainitsemaan pidempiaikaiseen vahingossa pummilla matkustamiseen, en minä sitäkään häpeäisi tai olisi noloissani, jos olisin selvinnyt virheestä kiinni jäämättä ja kenenkään tietämättä. Ajattelisin, että kaupunki lappuliisoineen ja Gestapoa muistuttavine sakottajatarkastajineen on itse rikollisjärjestö tai vähintään laillistettua mafiaa, joka jakelee miljoonittain rahaa kaiken maailman hömppään ja pomojensa ylipalkoiksi ja viihdykkeeksi. Minun pienehkö vahingossa tapahtunut "säästöni" olisi mitätön juttu tuossa kaikessa. Ajattelisin, että sattuuhan sitä.

Siinä tapauksessa, jos olisin jättänyt maksamatta jonkin pienen kauppaliikkeen ostokset tai ravintolan ruuan, ja tietäisin, että maksamattomuuteni on suoraan pois omistajan tuloista, alkaisi nolottaminen ja hävettäminen - mikäli olisi ollut kyse tahallisesta toiminnastani - tulla mukaan kuvaan.

Keväällä 2001 vaihdoin ulkomaanvaluuttaa Helsingissä eräässä vaihtopisteessä erään rikollisen hankkeen toteuttamiseksi. Huomasin myöhemmin, että olen saanut liikaa rahaa. Ajattelin, että virheestä voi koitua haittaa virkailijalle. Niinpä lähetin liikaa saamani rahat kirjekuoressa valuutanvaihtopaikkaan ja liitin mukaan lapun, jossa selitin, milloin virhe on tapahtunut. "Teknisistä syistä" pieni osa summasta jäi palauttamatta, koska yksi seteli oli jo mennyt muuhun. Ajattelin, olkoon se korvaus kirjeen postimaksusta ja lähetyskuluista.

Tuossa tapauksessa virhe ei ollut minun tekemäni, ja toisaalta siitä oli selkeät seuraukset jollekin - ainakin valuuttafirmalle, jos ei työntekijälle. Sen sijaan vahingossa tapahtuva pummilla matkustaminen ei kirjaudu mihinkään, joten missään rahoissa tai tileissä ei näy, että sitä olisi edes tapahtunut. 

Lainaa
Ihan sama juttu, kun joskus on tullut härvättyä verkkopankin kanssa niin, että yhtiövastike on jäänyt maksamatta yhdeltä kuukaudelta. Kun siitä on tullut ihan ystävällinen muistutus, niin kyllä se kirpaisee ja nolottaa, vakka ihan puhdas vahinko on ollut.

Tässä tapauksessa sentään olen jossakin määrin Hipin aaltopituudella. Yritän hoitaa maksut ajallaan, ja jonkun maksun jääminen maksamatta ja muistutuksen tuleminen on kiusallista. Yritän kuitenkin järkeillä, että jos kyseessä on iso organisaatio, muistutusta ei tarvitse ottaa henkilökohtaisena asiana. En tiedä, onko niiden lähettäminen automaattista, vai selaako joku henkilö tiedot, mutta vaikka selaisinkin, olen vain yksi nimi muiden joukossa. Onneksi tällaisia tapauksia ei ole usein, koska yritän maksaa ajoissa. En halua olla velkaa minnekään.

Nolottamisen ja hävettämisen raja menee kohdallani siinä, olenko tehnyt jonkin moitittavan teon tahallani vai vahingossa, ja onko teko moitittava - ja ennen kaikkea -̛ onko se moitittava myös omalla moraaliasteikollani. Jos joka ikisestä ylinopeudesta ja liikennevirheestä olisin alkanut kiemurrella häpeässä ja itsesyytöksissä, olisin varmaan jo ampunut itseni. Minähän rikon lakia joka mutkassa jo pelkällä olemassaolollani.

Häpeää aiheuttavana tekona voisin kuvitella tilanteen, jossa menisin firman pikkujouluissa kännipäissäni pussailemaan jotain naista. Se olisi varmaan seksuaalista ahdisteluakin ja joka suhteessa häpeällistä. Onneksi en tee mitään tällaista. Tämä oli vain kuviteltu esimerkki.

Nolostumista aiheutuvana tekona (näitä harmillisesti sattuu) voisin kuvitella tilanteen, jossa huomautan kaupan kassalla, että hyllyssä oleva hinta oli halvempi kuin mitä minulta peritään - ja käykin ilmi, että olen katsonut hinnan väärästä paikasta tai jotain. Sekoiluni takia kassalle ehtii kertyä parinkymmenen henkilön jono. Tuollaista sattui viimeksi muutama viikko sitten. Harmitti ja nolotti sietämättömästi. Toisaalta puolustelin virhettä itselleni sillä, että tuotteiden hinnat oli merkitty siten, että ne voi helposti ymmärtää väärin. 

MrKAT

Eilen, siis vasta eilen, huomasin että ostamani banaanin kyljessä olevassa hintalapussa on varsin pienellä "Taara 0,005 kg". Häh?!  Siinä meni jonkin aikaa miettiessä, että kukahan huijasi ja ketä.
Muistin saman kaupan irtopähkinöistä että niissä oli huomioitua paperipussin paino jo etukäteen ja tämän täytyi
tarkoittaa jotain samaa. Mutta kun olen alkanut ostaa tästä kaupasta ehkä n. vuosi sitten niin olen aina ostanut ilman pusseja. Ehän mie kuoria syö kuiteskaan.
  Tänään kalatiskilllä näytin taas banaania omistaja-kauppiaalle jossa tuo merkintä taas oli. Niin päättelin että minä saan enemmän banaania koska ostan ilman pussia ja höveli kauppias sano nauraen että ei se haittaa noin pieni ero, saan pitää.
  Ekolooginen voitto kotiin. :D


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)


Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 02, 2022, 23:54:55
..... ostamani banaanin kyljessä olevassa hintalapussa on varsin pienellä "Taara 0,005 kg". ....
Niin päättelin että minä saan enemmän banaania koska ostan ilman pussia ja höveli kauppias sano nauraen että ei se haittaa noin pieni ero, saan pitää.
  Ekolooginen voitto kotiin. :D

Nyt sitten kaikki punnittava kappaletavara yksin kappalein vaakaan, niin saat suuremman voiton.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - joulukuu 02, 2022, 23:54:55
Eilen, siis vasta eilen, huomasin että ostamani banaanin kyljessä olevassa hintalapussa on varsin pienellä "Taara 0,005 kg". Häh?!  Siinä meni jonkin aikaa miettiessä, että kukahan huijasi ja ketä.
Muistin saman kaupan irtopähkinöistä että niissä oli huomioitua paperipussin paino jo etukäteen ja tämän täytyi
tarkoittaa jotain samaa. Mutta kun olen alkanut ostaa tästä kaupasta ehkä n. vuosi sitten niin olen aina ostanut ilman pusseja. Ehän mie kuoria syö kuiteskaan.
  Tänään kalatiskilllä näytin taas banaania omistaja-kauppiaalle jossa tuo merkintä taas oli. Niin päättelin että minä saan enemmän banaania koska ostan ilman pussia ja höveli kauppias sano nauraen että ei se haittaa noin pieni ero, saan pitää.
  Ekolooginen voitto kotiin. :D

Äkkiseltään väittäisin, että viisi grammaa on yläkanttiin hedelmäpussin painoksi. Eli teillä on todellakin höveli kauppias. Toisaalta jos se pussi todellakin painaa viisi grammaa, niin kallisarvoista materiaalia on tuhlattu ja pussi on sekä epä-ekologinen, että epä-ekonominen. Voisi tehdä Kantis-laajuisen pussien painovertailun.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Olisiko tuossa tehty jonkinlainen kompromissi, sillä ne kaupan kestopussukat ja paperipussit on painavampia. Mielestäni jossain olen nähnyt käytetyn jopa 8gramman hyvitystä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Nyt tiedän millaiset suorituspaineet on Masterchef of Australia kisoissa, kun annos viedään maisteluun ja miten helpottavalta tuntuu, kun tuomi kuuluu "Tämä maistuu ihan äidin tekemältä, täydellistä!".

Oli jo muutaman kerran ollut puhetta, että voisin kokeilla kaalilaatikon tekemistä niin, että tarjoan sitä ruokavieraille. Tiesin kyllä, että se äidin tekemä on parasta, mutta ajattelin, että jos yltäisin omallani edes hopealle, niin se kyllä riittää. Hiukan piti tasapainoilla mausteiden kanssa, ettei tule liian pippurista, eikä myöskään jää liian mauttomaksi. Ilmeisen hyvin onnistuin, siellä hyvän arvion lisäksi toteutui santsikierros :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

Liian kylmä sisällä, laitoin villapaidan päälle.

SPR saisi käynnistää "Socrun asunto lämpimäksi"- tukikeräyksen.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

-:)lauri

Tänää oli pyykkitupapäivä. En ole pessyt pyykkituvassa pyykkiä pitkään aikaan. Nyt oli hyvä hetki käydä kokemassa tuo taloyhtiömme pieni ihme. Osasin käyttää sekä pyykkikoneita, että melkein kuivuria. Ensi kerralla voisi yrittää valita melkein kuivurista ohjelman, joka kuivaa pyykin loppuun asti. Nyt siitä tuli mankeli-kuivaa eli 5% märkää. Sain kuivurin kyllä päälle, mutta vasta sen jälkeen katsoin ohjeita, että olisi voinut valita myös kuivemman ohjelman. No nyt on pyykit kotona narulla kuivumassa.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Minulla oli eilen ja tänään pyykkipäivä ja kumpanakin päivänä pesin täyden koneellisen. Onneksi on niin palon vaatteita, että niillä pärjää useamman viikon ja sitä myöten tulee aina täydet koneelliset kerättyä. Vaatteet yleensä jakautuu kahteen koneelliseen, mustat ja muut. En ole himoshopannut, vaan keskimmäiseni on dumpannut minulle teemalla "otatko vai laitanko kierrätykseen" ison joukon bändipaitoja. Lisäksi alennusmyyntien viimeisistä jämistä olen garderobiani täydentänyt niin, että riittää pidemmäksi pesuväliksi.

Ensimmäisen kerran oli vähän ahdistavaa pestä pyykkiä, kun yritin katsoa mihin aikaan se olisi edullisinta ja samalla manailin sitä, miten nyt on tullut tietoiseksi sähkönkäytöstä ja etenkin sen kalleudesta. Vaikka oikeastihan sillä ei ole hevonkikkareen verran merkitystä maksaako koneellisen peseminen euron enemmän tai vähemmän, kun se kullekin pyykkilajille tapahtuu useamman viikon välein.

Meillä ei ole taloyhtiössä pesukonetta, mutta kuivaushuoneet on. Periaatteessa voisi nuo viedä kuivaushuoneeseen kuivumaan, kun matkakin on lyhyt. Asun kuivaushuoneen päällä. Mutta jotenkin tuntuu pöljältä viedä ja taas hakea niitä ja siellä ne on muidenkin ihmeteltävänä. Suhteellisen uudessa koneessani on niin hyvä linkous, että hetkessä kuivuu koneellinen kylppärissäkin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️