Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 8 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Simahan on ollut vanha kesäjuoma, eikä sen nauttiminen ole rajoittunut Vappuun, joten vielä hyvin ehtii, jos haluaa tehdä itse simaa, niin tässä on vähän erilainen simaohje Sotasima
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Sepe

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2019, 17:16:33
Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 01, 2019, 17:09:15
^ Minkä nimistä simaa?

https://www.fabriikki.fi/perinnejuomat/kotisima/

Tuo Porvoon fabriikki teki myös ns. kotikaljaa, minun mielestäni tarjolla olevista vaihtoehdoista parasta. Taitavat lopettaneen sen.


Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 01, 2019, 17:15:40
Onkohan tuo pehmeä tippaleipä joku alueellinen erikoiisuus, sillä en muista ikinä sellaisesta edes kuulleeni täällä PK-seudulla?

Minun muistikuvissani taas pehmeät tippaleivät olivat yleinen normi kymmenien vuosien ajan, kunnes kovat ilmestyivät ja vähitellen syrjäyttivät pehmeät. Löysin asiaa koskevan keskustelun S24-foorumilta. Seuraavat lainaukset ovat sieltä:

Niitä ihanan pehmeitä ja hyviä tippaleipiä, saa Vaasasta, Ilosen leipomosta. Kaupassa 5 kpl. paketti maksaa n. 7 euroa.

namiskukkeli
26.4.2017 21:18

Pehmeät tippaleivät ovat peräisin ajalta, jolloin leipomoita oli paljon ja tavara saatiin tuoreena kauppaan. Kuiva tippaleipä ei ole tuore.
Paitsi tuoreita tippaleipiä, kaipaan tuoreita ranskanleipiä. Vuorokauden vanha ranskis ei ole enää tuore.

Anonyymi
29.4.2019 14:43


Ajat muuttuvat, tavat muuttuvat. Siihen kai on totuttava.

Hippi

Yritin hiukan kaivella googlella tuosta pehmeästä tippaleivästä. Sen verran valaistusta asiaan löytyi, että periaatteessa ne ovat ihan samoja kuin rapeat tippaleivät, mutta paistamisen jälkeinen säilytys tekee sen rapeuden tai pehmeyden. Rapeat jätetään apistamisen jälkeen peittämättä ja ne säilytetään ilmavasti, kun taas pehmeät peitetään ja jäähdyttyään ne säilytetään umpinaisessa rasiassa.

Varmaankin valmistuksen keskittyminen suuriin leipomoihin on tehnyt sen, että noita pehmeitä ei enää ole saatavilla, sillä niiden säilyvyys ehkä ei ole niin hyvä kuin rapeiden.

Tosiaan, lapsuuden aikaiset tippaleivät olivat aina rapeita, myös ne äidin tekemät. Meillä rapeus oli "se juttu".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

SATAA!!!!

Kyllä tätä on odotettukin. Tänä keväänä oli ensimmäistä kertaa tällä vuosikymmenellä kunnon siitepölyallergiaoireet. Nyt varmaan helpottaa hiukan.

a4

#740
Olin ihan unohtanut jo nuo Lentävän Spagettihirviön öylätit eli tippaleivät, mutta pitääpä kokeilla tuota Hipin opettamaa oikeaa tapaa syödä niitä.
Kuulostaa siltä että saattaa sisältää herkullista älypähkinää, eikä mieli murene mukana joka haukulla.
Itse leipasen huuleeni lähinnä näitä, sukupuoleen katsomatta: Osa Suomesta Leipasee: Vappumunkit

ROOSTER

Porvoossa on osattu monenlaista kulinaarista tuotetta valmistaa, liekö Pietarin hovin läheisyydestä johtuen, kuten Imatralla. Ainakin Fryysärin sinappi ja Brunbergin suukot tulevat lisäksi mieleen siman lisäksi.

Taitaa olla niin, että niissä kaupungeissa, lähinnä rannikolla, missä kansainvälinen kanssakäymismix on ollut voimakkaimmillaan, on kehittynyt hienoja makunautintoja. Keskeisemmässä Suomessa on keskitytty lähinnä retkieväisiin kuten kalakukko ja mämmi sekä kuivaliha.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Lainaus käyttäjältä: urogallus - toukokuu 01, 2019, 19:39:53
SATAA!!!!

Kyllä tätä on odotettukin. Tänä keväänä oli ensimmäistä kertaa tällä vuosikymmenellä kunnon siitepölyallergiaoireet. Nyt varmaan helpottaa hiukan.

Olen tässä jo hetken kytännyt, että hyvä saderintama näyttäisi olevan tännekin tulossa. Niin monesti vaan juuri tällä kotini kohdalla on kui ntaika iskusta syntynyt sadepilviin reikä, joka jättää meidän kuiville :(

PK-seudulla asuville tämä on tosiaan tarkka tutka jo sen mukaan pystyy laskemaan sateen tulon tai ohimenon niin, että kuivana pystyy liikkumaan, jos omassa aikataulussa on varaa viivyttää sopivasti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 01, 2019, 19:42:58
Itse leipasen huuleeni lähinnä näitä, sukupuoleen katsomatta: Osa Suomesta Leipasee: Vappumunkit

Munkkimiehiä!  ;D

Tunnustaudun itsekin munkkien suureksi ystäväksi. Niistä kun voi nauttia muulloinkin kuin vappuna. Juu, ja sima myös uppoaa oikeastaan vuodenajasta riippumatta. Hipin linkittämää tiukempaa simaa voisi joskus koittaa, mutta ensin pitää tehdä kunnon kevätsiivous, jotta saa pystytettyä simatehtaan.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - huhtikuu 29, 2019, 13:50:13
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - huhtikuu 27, 2019, 19:17:46
Mulla on jo Kevätpörriäinen ja olen tilannut puolitoista viikkoa sitten kappaleen Kodin Tamppeja, mutta vielä en ole sellaista saanut. Millonkohan se tulee? Vai kannattaisikohan ottaa yhteyttä Tampereen teekkareihin? Huomasin, että ÄPYä ei saa netistä tilattua vaan se tulee ostaa äpymyyjältä, joita pyörii ainakin Helsingin keskustassa ja Otaniemessä. Eli ÄPYn voin periaatteessa saada heti maanantaina jos sattuvat duunimatkan varrelle. Meillä tosin on työpaikalla keittiön pöydällä tämän vuotinen ÄPY, että periaatteessa ei tarvitsisi sitä ostaa omaksi vaan voisi lukaista sen duunipaikalla, mutta kun yleensä on ollut tapana tukea Kevätpörriäistä, Tamppia ja ÄPYä taloudellisesti ostamalla kappale kutakin, olisi se kai hyvä jatkaa perinnettä tänäkin vuonna.

Nyt on myös Äpy hankittu. Vielä pitäisi vain keksiä, kuinka tuon Tampin saisi.

Vihdoin pärähti postiluukusta myös Kodin Tamppi. Aika kauan sai odottaa. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006093355.htmlSää on ennätyskylmä, lisäksi varoitetaan metsä- ja maastopalovaarasta, liukkaudesta ja kovasta tuulesta – sunnuntaina luvassa on ukkosta

Johan on markkinat! Lisäksi lunta tuli paikoin runsaasti.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Otin vappua seuranneet välipäivät vapaaksi, mutta oikukas sää ei houkutellut puutarhatöihin mökille. Vältän erityisesti tuulisia säitä, sillä meren rannalla tuuli on hyytävä. Tänään oli aamulla aurinkoista ja mieli täynnä turhautumista pakollisesta sisäoleilusta, joten säätiedotuksia uhmaten päätin ainakin piipahtaa mökillä kevättä katsomassa. En ollut perillä saanut vielä edes lapiota käteen, kun jo ropsahtivat ensimmäiset sadepisarat. Päätin kuitenkin tutkailla säätilannetta jonkin aikaa ennen kuin luovuttaisin. Ripsuttava sade ei haitannut, sillä talvitakkini ja tuulihousut pitivät vettä aika hyvin. Jalassa oli kumisaappaat sekä villasukat, takin alla villatakki. Ei hätää. Tuulta ei ollut nimeksikään. Sateesta huolimatta aloin viihtyä. Maasta puskevat kasvit olivat hurjan vihreitä. Tunsin saavani elinvoimaa jo pelkästään tuota vihreyttä katselemalla. Kun sitten alkoi sataa lunta, suhtauduin siihen jopa huvittuneesti; sade oli sen verran karaissut minua. Otin kameran ja kuvasin toukokuista lumisadetta. Hiutaleet olivat suuria ja märkiä. Lopulta sää alkoi kuitenkin tuntua jo liian märältä ulkotöitä ajatellen. Mutta sittenpä sade taukosikin, pilviverho oheni ja päivä kirkastui. Vaihdoin lapion talikkoon ja talsin rantaa siivoamaan. Halusin koota pois leväkertymää, koska se suosii kaislan kasvua. Talikointi oli raskasta ja jonkin ajan kuluttua alkoi uudestaan sataa; vettä, rakeita, lunta. Mutta olin saanut "työvaihteen" niin hyvin päälle, ettei minua häirinnyt oikein enää mikään. Ei, minä NAUTIN! Kevät oli hieno, puiden oksista riippuvat sadepisarat kauniita ja lumisade vaikuttava. Hienoa välillä nähdä ja kokea tällainen viileä, mutta vaihteleva kevätpäivä. Kiva päivä! :)
All you need is Love

Kopek

Kävin iltakävelyllä ja kuuntelin kävellessäni kännykästä kuulokkeilla Yle Areenan ohjelmaa Berliinistä eri vuosikymmenillä. Ohjelmassa esitettiin pätkiä suomalaisesta Berliini-radioraportista vuodelta 1955 ja luettiin otteita J. Donnerin vuonna 1958 ilmestyneestä kirjasta Berliini-raportti. Lisäksi haastateltiin Donneria.

Olen jossakin määrin nostalgiahenkinen, jos tällaista sanaa voi käyttää. Vanhojen juttujen kuunteleminen on mielenkiintoista. Kun Berliinissä on tullut itsekin jonkin verran pyörittyä, omat kokemukset tekevät historian kuuntelemisesta sitäkin kiinnostavampaa. Paikkojen nimet eivät kuulosta aivan tuntemattomilta, kun on osan niistä nähnyt vaikkakin vuosikymmeniä myöhemmin.

https://www.booky.fi/tuote/donner_jorn/berliini_raportti_1958_2008/9789511229261

Donnerin kertomukset Berliinin pakolaisleireistä olivat mielenkiintoisia. 1950-luvun lopulla niissä ei ollut irakilaisia ja syyrialaisia vaan saksalaisia, jotka olivat paenneet itäpuolelta. Kun he saapuivat länteen, he joutuivat aluksi ankeille leireille, joissa heitä kuulusteltiin ja jossa heidän henkilöllisyytensä tarkastettiin. Leireiltä heidät lähetettiin lentokoneilla Saksan liittotasavaltaan, jossa heidän uusi elämänsä "lännessä" alkoi. Itä-Saksasta ehti lähteä 2,7 miljoonaa ihmistä ennen kuin muuttaminen estettiin rakentamalla muuri.

Hippi

Luultavasti minussakin pilee jonkinlainen nostalgikko ja olisi hauska kaivaa esiin jotain vanhoja sanomalehtijuttuja tai vanhoja "kuulokuvia maailmalta" -tyyppisiä radiojuttuja.

Ensinmainittuja on pieninä leikkeinä Hesarin "tapahtui 50 vuotta sitten", vai mikähän sen pienen palstan otsikko onkaan. Niitä juttuja ja ilmoituksia on hauska lukea, kun kieli on muuttunut niin paljon. Varmaan kirjoitettu kieli tuohon aikaan oli jollain tapaa pönöttävämpää kuin nykyinen kirjoitettu kieli verrattuna puhuttuun yleiskieleen. Ainakin minusta viihteellinenkin pikku-uutinen on kirjoitettu 50 vuotta sitten varsin juhlavalla kielellä.

Jossain toisaalla jo lienen kertonutkin, että lapsena kuuntelin todella paljon radiota, sillä se oli lähes ainoa viihdyke sairaalassa vuodepotilaana pötköttävälle. Noita erilaisia matkakertomuksia tuli kuunneltua ja ne olivat hyvin mielenkiintoisia jopa lapsen korvin kuultuna. Ne täydensivät hyvin erittäin vähäisiä lapsille tarkoitettuja ohjelmia.

Täytyypä ottaa oikein aikaa ja lähteä internetin ihmeelliseen maailmaan tutkimusmatkalle ihan tosissaan noita etsimmään. Saattaisihan sitä jotain löytyäkin. Netin käyttö ainakin minulla vain on niin malttamatonta, että yhtä asiaa etsiessä, tulee törmättyä johonkin muuhun ja harhauduttua taas väärille poluille ja alkuperäinen asia unohtuu toiseen kertaan  :-[
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️