Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Onko tässä lätkämatsissa käytössä uutta teknologiaa. Nuo onnistui saamaan äänet päävalmentajille, jotka ohjeistivat pelaajia, enkä nähnyt noilla valmentajilla mitään mikrofoneja. Onko tosiaan niin, että nykyään pystytään poimimaan tuosta yleisestä kakofoniasta yksitäisen ihmisen puheääni kaikista muista äänistä vai olisiko heillä sittenkin jokin mikrofoni, joka vain jossain piilossa vaatetuksessa?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#1366
On tolla kärppävalmentajalla mikrofoni.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 30, 2019, 09:04:31
Minun mielestäni ero selittyy maiden asukkailla ja heidän ominaisuuksillaan eikä ympäristösyillä ja valkuaisen puutteella ja kolonialismilla ja orjuudella ja mitä kaikkea on esitetty. Kiinalaiset saavat aikaan tietynlaisen maan ja afrikkalaiset ja afrikkalaistaustaiset saavat aikaan tietynlaisen maan. Aivan sama, missä he asuvat. Ihmiset ratkaisevat. Tämä on joidenkin mielestä todennäköisesti rasistinen näkemys, mutta todellisuus tukee sitä niin vääjäämättömästi, että en ainakaan minä voi väittää vastaan valehtelematta itselleni.
Tässä sinulle todellisuutta joka ei tue pysyviä etnisiä älykkyseroja:
https://kantapaikka.net/index.php/topic,34.msg34043.html#msg34043

a4

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - elokuu 30, 2019, 14:23:29
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 30, 2019, 09:04:31
Minun mielestäni ero selittyy maiden asukkailla ja heidän ominaisuuksillaan eikä ympäristösyillä ja valkuaisen puutteella ja kolonialismilla ja orjuudella ja mitä kaikkea on esitetty.

Tässä palataan jälleen tuohon maailmankuvaan. Jos maailmankuva on solipsismi, tämä voi tosiaan olla mielipidekysymys. Jos taas pitäisi pelata sekä yhteisillä että siinä viitekehyksessä objektiivisuutta tavoittelevilla pelisäännöillä, tämä ei enää ole mielipidekysymys.
Pitkässä juoksussa ja maalaisjärjellä ajateltuna, faktoihin perustuva maailmankuva eli tieteellinen maailmankuva jyrää huonommat alleen, kiihtyvästi.
Haitallisista tavoista on toki vaikea irtautua. Minä lähden nyt tupakalle.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Laika - elokuu 30, 2019, 17:37:38Tuon keksijä ansaitsisi mitalin. Toivottavasti hänen bottinsa saa vielä monta uutta versiota, ja tuhoaa lukuisan määrän puhelinmyyntiä harjoittavia yhtiöitä.

Onkohan tekijällä Patreon -tiliä, voisin heti tehdä lahjoituksen edistääkseni puhelinmyynnin loppua.


Herkullinen idea.

Tyhjäpäisyyskin taitaa olla sairaus, vaikka yhteisöperäinen. Kun sairauden vaikutukset ulkoistetaan, niin se tietysti töksähtää.

-:)lauri

#1371
Setämiehet kuten persut ja Kokoomuksen Atte Kaleva tai Demari Lasse Lehtinen ovat olleet mediassa ja somessa huolestuneita, kuinka aikuiset ovat aivopesseet 16 vuotiaan Greta Thunbergin ilmastoasioissa.

Se että huomattavasti nuoremmat lapset aivopestään uskontoon on ollut ainakin tähän asti persuille ja kaiken maailman Atte Kalevoille ja Lasse Lehtisille ihan fine, mutta heti jos lapsi "aivopestään" tieteeseen, kyseessä on lastensuojelullinen hätätila.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

urogallus

Kävin muikkuverkoilla. 135 tuli saaliiksi, jonka jaoin kolmeen osaan. Yhden pakastin, toisen säästin huomiselle (rasvakeittimessä ajattelin valmistaa) ja kolmannen umpiointi on parhaillaan käynnissä. Saa nähdä mitä tulee, kun en ennen ole kalasäilykkeitä tehnyt.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - elokuu 31, 2019, 22:32:16
Setämiehet kuten persut ja Kokoomuksen Atte Kaleva tai Demari Lasse Lehtinen ovat olleet mediassa ja somessa huolestuneita, kuinka aikuiset ovat aivopesseet 16 vuotiaan Greta Thunbergin ilmastoasioissa.

Se että huomattavasti nuoremmat lapset aivopestään uskontoon on ollut ainakin tähän asti persuille ja kaiken maailman Atte Kalevoille ja Lasse Lehtisille ihan fine, mutta heti jos lapsi "aivopestään" tieteeseen, kyseessä on lastensuojelullinen hätätila.

Missäköhän iässä näiden attejen ja lassejen mielestä lapset voivat ihan itse ryhtyä ajattelemaan ja muodostamaan mielipiteitä jopa yhteiskunnallisista asioista? Pitäisikö 16-vuotiaana olla vain kiinnostunut edelleen leluista, kavereista, ja kenties popidoleista? Mutta sitten simsalabim 18-vuotiaana olla valmis tekemään itsenäisen äänestyspäätöksen ja käyttämään poliittista valtaansa muiden kansalaisten tavoin? Mitä mahtoivat nämä herrat itse tehdä 16-vuotiaana? Vai ehkä he tyytyivät kuuntelemaan hittimusaa ja haaveilemaan tytöistä vielä tuossa vaiheessa? Siitäkö epäily aivopesusta juontaakin juurensa...

Juha

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - elokuu 31, 2019, 22:32:16Setämiehet kuten persut ja Kokoomuksen Atte Kaleva tai Demari Lasse Lehtinen ovat olleet mediassa ja somessa huolestuneita, kuinka aikuiset ovat aivopesseet 16 vuotiaan Greta Thunbergin ilmastoasioissa.

Gretalla on asiaa, vähän sinne suuntaan, mitä edustaa myös ammattikunta, varteenotettavana. Saman kritiikin voisi kohdistaa Gretan sijaan myös koko tutkimusalaa ja sen tietämystä kohtaan, tosin ei välttämättä tietämyksellisyyden puutteita tai vajaavaisuutta ajatellen.

Kritiikin paikka on kuplassa, kuplautumisessa, ja siinä pysyttelemisessä. Moni ei tiedä, missä on tarkemmin ottaen osallinen. Riittää tehdä duuninsa hyvin. Mikä tällaisen kritiikin ymmärtämisessä on vaikeaa?

Yhteiskunnan viralliset tahot tuovat esiin heikkoja kohtia, ja kyseenalaisuuksia. Toisaalta asetelmia ei muuta se, jos kokonaisuus ongelmoi, ja kokonaistoiminnasta vastaavien ei tarvitse vastata ongelmista, siis kohdata seurauksia. Enemmänkin seuraukset ulkoistetaan. Asemat ei tavallaan horju, tapahtui mitä vain. Kyseenalaisten esiinnostaminen vain tuo tuloja, jne.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 30, 2019, 13:23:09
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 30, 2019, 09:04:31
Minun mielestäni ero selittyy maiden asukkailla ja heidän ominaisuuksillaan eikä ympäristösyillä ja valkuaisen puutteella ja kolonialismilla ja orjuudella ja mitä kaikkea on esitetty. Kiinalaiset saavat aikaan tietynlaisen maan ja afrikkalaiset ja afrikkalaistaustaiset saavat aikaan tietynlaisen maan. Aivan sama, missä he asuvat. Ihmiset ratkaisevat. Tämä on joidenkin mielestä todennäköisesti rasistinen näkemys, mutta todellisuus tukee sitä niin vääjäämättömästi, että en ainakaan minä voi väittää vastaan valehtelematta itselleni.

Millaisen - vain yhden, vain yhdenlaisen - maan esimerkiksi kiinalaiset saavat mielestäsi aikaan, aina ja kaikkina historian aikoina, yhä uudestaan ja uudestaan? Kirjoittamastasi voi päätellä, että ilmeisesti kaikki kiinalaisten luomat yhteiskunnat ovat mielestäsi identtisiä ja samanlaisia.

Johtuvatko mielestäsi kaikki kiinalaisten aikaansaamat yhteiskunnat kiinalaisten muuttumattomista ja pysyvistä geneettisistä ominaisuuksista?

Toisin kuin annat ymmärtää, kiinalaiset ovat saaneet aikaan hyvin monenlaisia, ainakin satoja erilaisia yhteiskuntia tuhansien vuosien aikana. Esimerkiksi seuraavanlaisia (riippuen siitäkin, mitä kiinalaisilla tarkoitetaan).
... (tästä nipsaistu pitkä liuta kuvauksia hyvin erityyppisistä kiinalaisista yhteiskunnista)
Olisi kyllä hurjan kiinnostavaa kuulla vastaus kysymyksiini. Mitä yhteistä on kaikilla kiinalaisten eri historian aikakausina luomilla yhteiskunnilla, ja mitä se kertoo kiinalaisista?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Aasilaulu

#1376
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 30, 2019, 09:04:31
Minun mielestäni ero selittyy maiden asukkailla ja heidän ominaisuuksillaan eikä ympäristösyillä ja valkuaisen puutteella ja kolonialismilla ja orjuudella ja mitä kaikkea on esitetty. Kiinalaiset saavat aikaan tietynlaisen maan ja afrikkalaiset ja afrikkalaistaustaiset saavat aikaan tietynlaisen maan. Aivan sama, missä he asuvat. Ihmiset ratkaisevat. Tämä on joidenkin mielestä todennäköisesti rasistinen näkemys, mutta todellisuus tukee sitä niin vääjäämättömästi, että en ainakaan minä voi väittää vastaan valehtelematta itselleni.

Tässä on saavutettu omasta mielestä vastaansanomattoman vakuuttavalta tuntuva hyvin laaja-alainen teoria vetämällä mutkia suoraksi. Olen törmännyt tällaisten teorioiden esittäjiin baareissa ja erinäisissä sosiaalisissa tilanteissa :D Tämä ei nyt liity siihen, että näkemys olisi tietyn suuntainen ja sen takia minusta väärä tai jotain sensibiliteettiäni vastaan rikkova, vaan ylipäätään, että on joku todella laaja teoria yhteiskunnista ylipäätään, ts. eräänlainen sosiologis-biologinen "kaiken teoria".

Itse en usko, että yhteiskuntien erot selittyvät geneettisillä eroilla. Sadan kilometrin päässä toisistaan asuvat simpanssit ovat geneettisesti huomattavasti erilaisempia keskenään kuin ranskalaiset ja papua-uusi-guinealaiset.

Niistä mutkista vielä: esimerkiksi "kansojen ominaisuudet" ja "kyvykkyys".

Toinen ongelma on se, että olet käsittääkseni bullwarkannut koko kehitelmäsi ehkä huomaamattasi kumoavaa näyttöä vastaan. Jos joku "neekeri" onkin vaikka kuinka kyvykäs, se ei todista mitään. Minkä tahansa alajoukon voi mielivaltaisesti (nähdäkseni) jättää huomiotta, ja sitten voit osoittaa niihin "faktoihin", jotka mielestäsi kiistämättä osoittavat että kehitelmäsi on totuus tai perimmäisempi totuus kuin vastaan nillittävien kapeat ja tarkoitushakuiset uikutukset :D

Siis näitä ison mittakaavan teorioita voi rakentaa aika helposti. Esimerkki voisi olla vaikka se, että mitä vanhempi kulttuuri jossakin on, sitä paskemmin siellä menee. Tai mitä enemmän pidetään kiinni perinteistä, sitä paskemmin siellä menee. Nämä eivät ole mitään faktoja, vaikka niistä voi samalla tavalla yksin pohtimalla asiaa vakuuttaa itsensä. Jos piirtää kaavion, jossa etäisyys Addis Abebasta suhteutetaan geneettiseen diversiteettiin, saa tuloksen, että trendinä diversiteetti pienenee samalla kun etäisyys kasvaa. Tämä taas on eräänlainen "fakta", mutta se taas ei sisällä mitään hirveän tyydyttävää maailmanselitystä.

On se mahdollista, että olet täsmälleen oikeassa. Mutta suhtaudun itse epäilevästi sellaiseen, että käytännössä melko mielivaltaisesti valikoidulla datalla tai jopa ilman täsmällistä dataa tai mitään selkeää metodologiaa päädytään sellaiseen teoriaan, joka todella selittää paljon ja on "fakta" tai "faktojen" niin vastaansanomattomasti todeksi osoittama, että joko siihen on pakko itse uskoa tai valehdella itselleen.

Logiikka on vähän samanlainen kuin uskonnollisissa ilmiöiden selityksissä. Tätä ei minulle tyydyttävästi selitä X, ei Y eikä Z, joten minun on pakko tulla siihen tulokseen, että sen selittää Jumala, pyhä henki, Kansojen Ominaisuudet tai jokin muu tällainen edelleen analysoimaton tai kyseenalaistamaton, jonka voi suoraan havaita, kunhan katsoo oikeiden lasien läpi oikeita asioita.

Juha

#1377
Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 30, 2019, 09:04:31
Lainaus käyttäjältä: kertsi - syyskuu 02, 2019, 10:44:39Olisi kyllä hurjan kiinnostavaa kuulla vastaus kysymyksiini. Mitä yhteistä on kaikilla kiinalaisten eri historian aikakausina luomilla yhteiskunnilla, ja mitä se kertoo kiinalaisista?

Itse joskus menin luokittelmaan maanosatyyppisesti, kansaja. Aasilaiset menivät vaari-puolelle, jenkit teineihin, eurooppalaiset isiksi, venäjä äidiksi. Hassu yhdistys. Kertonee paljon yhdistäjästä. Toisaalta, idea on vähän sama, kuin Kopekilla, siis myöntää jotain sellaista, mikä aivan kuin olisi jotenkin havaittavissa.

Sama avoin asenne voi olla myös ihmisten ulkonäköä koskien, vaikka historia on tältä typologialtaan melko musta. Kunnon suhde terveeseen, rasismin sijaan, ei ole luotettava, jos asioista ei voi jutella helposti ja esteettömästi, jos mitään ongelmaa juttelussa ei tarvitse olla, tai hakea. Rasismia ruokkii enemmänkin se, että joutuu tukahduttamaan havaintoja, ja selvänottamista maailmasta.

Rasismi-suhtautumisen tiukkuus voi antaa viitteitä siitä, ettei kokonaisuudesta haluta kantaa vastuuta, eikä haluta myöntää, että jos kokonaisuuteen liittyy vastuuttomuutta, niin ilmeneminen on aina vain ajan kysymys, eikä keinoja oikeastaan ole, valinnan jälkeen. Kaikki on ollut tilauksessa.


L: Ja afrikkalaiset meni tosiaan lapsiksi.

safiiri

^Usein tuollaiset "kansojen ominaisuudet", joita ollaan tunnistavinaan, ovat lähinnä tarinoita, joita me kulttuurisesti kerromme toisillemme. Siten me pidämme faktana, että jenkit ovat jatkuvasti äänessä ja hirveän sosiaalisia, emmekä muuta näkemystämme helposti, vaikka tapaamamme jenkit eivät edes olisi erityisen suulaita ja ulospäinsuuntautuneita.

-:)lauri

#1379
Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 02, 2019, 07:47:00
Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - elokuu 31, 2019, 22:32:16
Setämiehet kuten persut ja Kokoomuksen Atte Kaleva tai Demari Lasse Lehtinen ovat olleet mediassa ja somessa huolestuneita, kuinka aikuiset ovat aivopesseet 16 vuotiaan Greta Thunbergin ilmastoasioissa.

Se että huomattavasti nuoremmat lapset aivopestään uskontoon on ollut ainakin tähän asti persuille ja kaiken maailman Atte Kalevoille ja Lasse Lehtisille ihan fine, mutta heti jos lapsi "aivopestään" tieteeseen, kyseessä on lastensuojelullinen hätätila.

Missäköhän iässä näiden attejen ja lassejen mielestä lapset voivat ihan itse ryhtyä ajattelemaan ja muodostamaan mielipiteitä jopa yhteiskunnallisista asioista? Pitäisikö 16-vuotiaana olla vain kiinnostunut edelleen leluista, kavereista, ja kenties popidoleista? Mutta sitten simsalabim 18-vuotiaana olla valmis tekemään itsenäisen äänestyspäätöksen ja käyttämään poliittista valtaansa muiden kansalaisten tavoin? Mitä mahtoivat nämä herrat itse tehdä 16-vuotiaana? Vai ehkä he tyytyivät kuuntelemaan hittimusaa ja haaveilemaan tytöistä vielä tuossa vaiheessa? Siitäkö epäily aivopesusta juontaakin juurensa...

Kalevoita ja Lehtisiä ainakin vaikuttaa vituttavan julmetusti, että 16 vuotias tyttö ihan omilla ansioillaan ja puhumatta sanaakaan paskaa nauttii politiikassa suurempaa suosiota kuin he.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.