Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Taas on viikko menny fiilixissä ja päivän mietteissä. Seuraavaksi elokuviin. Voisi sen jälkeen mennä ihan 🐷 ilun vuoksi tutustumaan ostoskeskus Triplaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - lokakuu 18, 2019, 12:25:39
Taas on viikko menny fiilixissä ja päivän mietteissä. Seuraavaksi elokuviin. Voisi sen jälkeen mennä ihan 🐷 ilun vuoksi tutustumaan ostoskeskus Triplaan.

Tuoreet arviot ja fiilikset Triplasta tervetulleita Pääkapunki-ketjuun. Triplassa taitaa olla leffateatterikin.

https://kantapaikka.net/index.php/topic,75.45.html#lastPost
All you need is Love

-:)lauri

#1622
Lainaus käyttäjältä: Amore - lokakuu 18, 2019, 17:21:49
Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - lokakuu 18, 2019, 12:25:39
Taas on viikko menny fiilixissä ja päivän mietteissä. Seuraavaksi elokuviin. Voisi sen jälkeen mennä ihan 🐷 ilun vuoksi tutustumaan ostoskeskus Triplaan.

Tuoreet arviot ja fiilikset Triplasta tervetulleita Pääkapunki-ketjuun. Triplassa taitaa olla leffateatterikin.

https://kantapaikka.net/index.php/topic,75.45.html#lastPost

Minulta jäi Tripla vielä toistaiseksi näkemättä. Elokuva oli sen verran hyvä, että jos olisin sen jälkeen mennyt suoraan ostoshelvettiin haahuilemaan sen näköisenä, ettei elämällä ole tarkoitusta, sillä ei olisi ollut tarkoitusta.

Oikeastaan elämä oli ja on niin mallillaan, että en kokenut elokuvan jälkeen tarvetta Triplalle. Olin jo ennättänyt eilen hoitaa viikonlopun ruokaostokset kun sain tietää, että Tripla aukeaa. Jos olisin ollut perillä sivilisaatiomme kehitysasteesta aiemmin, olisin voinut suunnitella hoitavani ruokaostokset tänään Triplassa. Olen muutenkin niin huono ikkunashoppailija eikä ollu tarvetta kupposelle kahviakaan, joten kun en keksinyt mitään hyvää syytä mennä Triplaan, tänään riitti kruisailu junalla siitä ohi piilotelleen anonyyminä nimimerkkini suojissa.

ps. kiitos kutsusta. Täytyy tulla laittamaan puumerkki tuohon ketjuun jahka Triplatalviturkki on heitetty.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

Tyttärenikin tuntui olevan lievän Tripla-kuumeen vallassa, mutta käytännön syistä se ei johtanut mihinkään. Minua ei jostakin syystä erityisemmin kiinnosta päästä ensimmäisten joukossa johonkin paikkaan varsinkin, jos se ei ole sen kummempi kuin ostoskeskus. Inhoan avajaisruuhkia ja pöhinää, mitkä asiaan liittyvät.

Tripla odotelkoon rauhassa. Omalta kannaltani siellä käymiseen liittyy se ongelma, että paikka ei ole erityisen "autoystävällinen", ja en toisaalta viitsi pulittaa joukkoliikenteen maksua pelkästään siitä, että käyn katselemassa jossakin ostoskeskuksessa.

Ehkä käyn siellä joskus uteliaisuudesta, jos käynti sopii muihin menoihini. Milloin? Ei aavistustakaan. Kuukauden kuluttua, vuoden päästä, aika näyttää. Ehkä ei koskaan...

Tänään kävin Hyvinkäällä, joka on minulle täysin tuntematon kaupunki. Se kun ei ole oikein niillä reiteillä, mitä pitkin kuljeksin. Käynnin syy tällä kerralla oli tavaroiden haku eräästä itsepalveluvarastosta.

Hyvinkään keskusta, jossa nyt taisin käydä ensimmäisen kerran (varastossa olen käynyt aikaisemminkin), vaikutti ruuhkaiselta ja tukkoiselta. Kiinnitin huomioni vanhoihin rakennuksiin uusien rinnalla. Yksi kadunpätkä pienine liikkeineen toi mieleen jonkin tarkemmin nimeämättömän eksottisen paikan kaukana ulkomailla.

Erään kaupan pihassa tuli mieleeni asia, johon olen joskus ennenkin kiinnittänyt huomion. Nimittäin se, että sisällä kaupassa ihmisiä tarkkailemalla heistä muodostunut mielikuva saattaa muuttua parkkipaikalla, kun näkee, millaisella autolla he lähtevät ajamaan. Joskus hyvin vaatimattoman ja tavallisen näköinen nuori nainen yllättää kiipeämällä parkkipaikalla Jaguarin tai kalliin Mersun tai jonkin ökymaasturin kuljettajan paikalle. Kun siinä lähistöllä luikkii muutaman sadan euron arvoisen autovanhuksensa luokse, tuntee itsensä aika mitättömäksi. Kaupassa asetelma on näyttänyt tasa-arvoisemmalta, kun kummankin käsivarsilla on roikkunut samanhintainen ostoskori.

Vaikka kännykässäni on navigaattori ja toinenkin, jos Google-kartta lasketaan mukaanä, en en ole innostunut käyttämään niitä. Tänään Hyvinkäältä lähtiessäni tein poikeuksen ja annoin navigaattorin (Here) johdattaa.

Kännykkänavigaattorin huonoina puolina pitäsin esimerkiksi seuraavia.

Se heikentää kykyä suunnistaa vanhanaikaisesti. Navigaattorin pienestä ikkunasta ei näe, missä oikeastaan mennään ja minne mennään. Kun reitti jää epäselväksi, matka ei tarjoa opetusta sitä, miten päästiin lähtöpaikasta määränpäähän. Kun menee paperikartan avulla, tajuaa kokonaistilanteen paremmin ja tietää, missä ajaa. Navigaattoria käyttäessään tietää ainoastaan, että jossakin tässä mennään ja kilometrin päästä pitää kääntyä oikealle tai mitä ääni neuvoo.

Navigaattori piippailee ärsyttävästi ylinopeuksista. Monesti koko liikennevirta etenee pari kilometriä tunnissa yli nopeusrajoituksen, ja kun ajaa jonossa muiden mukana, laitteesta kuuluu piip.

Kännykälle on vaikea löytää paikkaa, josta sen näkisi, eikä se putoaisi.

Kännykkää ei saisi käyttää ajon aikana - eikä siis navigaattoriin koskea.

Navigaattori estää muun kännykän käytön, esimerkiksi kamerahälytyksen.

Osa mainitsemistani epäkohdista on todennäköisesti käyttäjän tietämättömyyttä ja taitamattomuutta ja laiskuutta.

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/navigaattorilaitteet-ovat-jo-museotavaraa-mikrobitti-testasi-navigointisovellukset/7a6a5410-fe7f-3ea8-89d4-d12bbc5c1e32

Amore

#1624
Lainaus käyttäjältä: Kopek - lokakuu 18, 2019, 20:38:03
Tyttärenikin tuntui olevan lievän Tripla-kuumeen vallassa, mutta käytännön syistä se ei johtanut mihinkään. Minua ei jostakin syystä erityisemmin kiinnosta päästä ensimmäisten joukossa johonkin paikkaan varsinkin, jos se ei ole sen kummempi kuin ostoskeskus. Inhoan avajaisruuhkia ja pöhinää, mitkä asiaan liittyvät.

En minäkään yleensä kauppakeskuksista paljon piittaa enkä innostu avajaisista. Redin ja Triplan kohdalla on vain käynyt niin, että näiden molempien sijainti on minulle aika merkityksellinen. Redi osuu kulkureiteille, joita usein käytän ja on siis yksi varteenotettava vaihtoehto silloin kuin mietin, mistä sitä tai tätä saisi kätevimmin hankittua. Toinen syy, miksi vuosi sitten menin avajaisiin oli se, että töiden jälkeen yritän tehdä jotain hyödyllistä tai virkistävää kaupungilla, jotten vain tule kotiin ja lysähdä koneen ääreen koko illaksi. Aina en jaksa mennä taidenäyttelyyn tai konserttiin. Elokuvien suhteen olen niin vaativa, ettei melkein mikään minulle kelpaa. Joskus vaihtoehtona on sitten mennä jonnekin tapahtumaan tai hulinaan ihan muuten vain. Tämä konsepti on kohdallani toiminut hyvin. Vaikkei hulinassa olisi varsinaisesti mukavaa, niin joka kerta olen sieltä virikkeitä saanut ja on tullut vietettyä aktiivista aikaa muualla kuin kotona.

Pasila on minulle tuttu paikka, koska olen nuoruudessani asunut siellä muutaman vuoden ja myöhemmin yksi työpaikoistani oli siellä. Itä-Pasila on minulle melkein "kotikulmia", vaikken siellä asukaan. Joskus hyvällä säällä teen sinne keskustasta kävelyretkiä - usein juuri tekosyynä käydä ostoksilla. Ostoskohteita ei tosin ollut aikaisemmin muita kuin Lidl, mutta minua todella kyllästyttää välillä käydä aina samoissa keskustan kaupoissa. Kyse ei ole tavaravalikoimasta, joka ketjuliikkeissä on tietenkin suunnilleen sama kaikkialla, vaan yksinkertaisesti kyllästyminen samoihin myyjiin, samoihin asiakkaisiin ja omiin luutuneisiin rutiineihin. En usko, että tulen käymään Triplassa usein, mutta nyt tiedän jo mitä siellä on ja mitä itse paikalta voi odottaa. Enemmän aiheesta Pääkaupunki-ketjussa, jos minulle tulee jotain uutta mieleen.

Ai niin, voisin lisätä, että olen käyttänyt myös aika paljon Pasilan kirjastoa, joka on ollut toinen kävelyretkieni vakiokohteista. Itä-Pasilassa siis sekin, jos joku ei satu aluetta tuntemaan.
All you need is Love

Toope

Mall of Tripla vääntynee Moolokin kidaksi.

safiiri

KOpek: Koko kauppakeskus vilkkaan aseman yhteyteen lähtee kaiketikin ajatuksesta, että pääasiallinen kohderyhmä ovat ne julkista liikennettä käyttävät, jotka asemalla sen kautta kulkevat. Autoilijoille on paljon valinnanvaraa niissä kauppakeskuksissa, jotka on rakennettu jonnekin syrjään pellolle, mutta motarin varteen. Miksi jokaisen kauppakeskuksen pitäisi tavoitella vain autolla liikkuvia? MIksi helsinkiläisen pitäisi lähteä ostoksille jonnekin Vantaan pellolle autollaan sen sijaan, että hoitaisi asiansa kätevästi työmatkan varrella kulkiessaan kaupan ohi liikennevälinettä vaihtaessaan?

Triplan idea ei ole kehittää erilaisia tapoja houkutella ihmisiä Pasilaan, vaan ne ihmiset kulkee siellä jo. Niitä erilaisia keskellä-ei-mitään sijaitsevia kauppakeskuksia laajoine parkkialueineen on jo ihan riittävästi. Julkisella liikenteellä tavoitettavia ja junamatkan varrella sijaitsevia kauppakeskuksia tässä ennemminkin on Helsinkiin kaivattu.

Hippi

Eri juttu sitten on, että ne pysähtyvätkö sadattuhannet ihmiset, jotka Pasilan kautta kulkevat, tuollaiseen suureen ostos- ja elämyshelvettiin läpikulkumatkallaan. Tosin onhan Pasilassa huomattava määrä asukkaita jo nyt valmiina, joten siinä on hyvä pohja asiakaskunnalle. Saapa nähdä tuleeko koskaan tuolla käytyä, vaikka melkein radanvarressa täällä päässä asun, joten matka ei olisi mitenkään ylivoimainen. En keksi, millä minut saisi vakuutettua käynnin kannattavuudesta.

En tiedä miten asianlaita nyt on se Kalasataman kauppakeskuksen laita nykyisin, mutta sillähän oli ainakin käynnistymisvaikeuksia ja vielä hiljattain näin jonkun uutisen, jossa haastateltiin lopettavaa liikkeenharjoittajaa. Tuokin jäi käymättä vuosi sitten, kun työpisteeni oli vielä lyhyen kävelymatkan päässä. Ei sattunut olemaan mitään ostostarvetta tuolloin.

Huomattavasti pienemmässä mittakaavassa Tiksin aseman S-marketilla lienee myös vaikeuksia saada asiakkaita. Eräs tuttuni oli sitä liikettä käynnistämässä ja ainakin muutamat ensimmäiset kuukaudet olivat totaalinen pettymys. Silloin harvoin, kun siellä olen käynyt, ei siellä montaakaan asiakasta ole ollut. Asiakaskunta on ollut lähinnä sinkkutalouksia, jotka kotimatkalla saattavat poiketa pienille ostoksille, mutta perheelliset (=täydet ostoskärryt) eivät paikkaa ole omakseen ottaneet siitä huolimatta, että siinä on joku parkkisysteemikin, että asiakkaat saavat ilmaisen parkin.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 19, 2019, 08:57:46
Eri juttu sitten on, että ne pysähtyvätkö sadattuhannet ihmiset, jotka Pasilan kautta kulkevat, tuollaiseen suureen ostos- ja elämyshelvettiin läpikulkumatkallaan. Tosin onhan Pasilassa huomattava määrä asukkaita jo nyt valmiina, joten siinä on hyvä pohja asiakaskunnalle. Saapa nähdä tuleeko koskaan tuolla käytyä, vaikka melkein radanvarressa täällä päässä asun, joten matka ei olisi mitenkään ylivoimainen. En keksi, millä minut saisi vakuutettua käynnin kannattavuudesta.

En tiedä miten asianlaita nyt on se Kalasataman kauppakeskuksen laita nykyisin, mutta sillähän oli ainakin käynnistymisvaikeuksia ja vielä hiljattain näin jonkun uutisen, jossa haastateltiin lopettavaa liikkeenharjoittajaa. Tuokin jäi käymättä vuosi sitten, kun työpisteeni oli vielä lyhyen kävelymatkan päässä. Ei sattunut olemaan mitään ostostarvetta tuolloin.

Huomattavasti pienemmässä mittakaavassa Tiksin aseman S-marketilla lienee myös vaikeuksia saada asiakkaita. Eräs tuttuni oli sitä liikettä käynnistämässä ja ainakin muutamat ensimmäiset kuukaudet olivat totaalinen pettymys. Silloin harvoin, kun siellä olen käynyt, ei siellä montaakaan asiakasta ole ollut. Asiakaskunta on ollut lähinnä sinkkutalouksia, jotka kotimatkalla saattavat poiketa pienille ostoksille, mutta perheelliset (=täydet ostoskärryt) eivät paikkaa ole omakseen ottaneet siitä huolimatta, että siinä on joku parkkisysteemikin, että asiakkaat saavat ilmaisen parkin.

No ainakin itse mieluummin pysähdyn matkan varrella tekemään tarpeellisia hankintoja kuin lähden erikseen uudestaan junalla tai bussilla niiden takia kaupungille. Voi toki olla, että olen jotenkin poikkeava tässä suhteessa, mutta ainakin Pasilan aseman nurkilla sitä potentiaalista ostajaa liikkuu. Nimenomaan julkisilla liikkuvia ihmisiä. Olenpa sellaistakin kuullut, että helsinkiläiset nuoret eivät enää edes kaikki hanki ajokorttia, saati että omistaisivat auton. Vain autoilevien asiakkaiden houkutteleminen ei välttämättä sekään siis ole satavarma tulevaisuuden strategia.

Tikkurilan asema on toki omalla tavallaan liikenteen solmukohta, mutta ei vedä vertoja Pasilan asemalle. Itsekin joskus Tikkurilan kautta kulkevana tiedän mm. sen, että ne Vantaan bussit, joihin siellä on vaihtamassa kulkee niin harvakseltaan, ettei sellainen epämääräisen ajan vievä ostospiipahdus oikein toimi. Se johtaa siihen, että se kahdesti tunnissa kulkeva bussi lähtee just nokan edestä. Vantaan liikenne vaatii suunnitelmallisuutta ja aikataulujen pohdintaa kulkijalta. Toisaalta - juuri ruokaostokset eivät ole niitä kauppakeskukseen houkuttelevia nyt muutoinkaan, sillä ne tyypillisesti ovat painavia. Autoton hankkii isommat ostokset Helsingissä kotiin kuljetettuina. Mutta vaateostokset, kenkäostokset, pienet sisustustarvikkeet ja kotitaloustavarat ym. Niiden nappaaminen mukaan matkan varrelta on kätevää ja säästää aikaa. En edes muista, milloin olisin tällaisia ostoksia varta vasten lähtenyt tekemään. Kyllä se tapahtuu juuri matkan varrella ja kun muutoinkin on liikenteessä.

Eikä siinäkään nyt ihan pikkurahasta ole kyse, jos perheellinen päivittää muutaman hengen vaatetilanteen ja tekee vielä vähän herätehankintoja oheen, kun mukavasti osuu kohdalle. Tyypillinen ostoslista voisi olla vaikkapa: uudet talvihaalarit ja -saappaat lapselle, laskettelutamineiden pientä päivitystä itselle, sukkia ja alusvaatteita, käynti apteekissa ja uusien silmälasien tilaaminen. Ostossumma kilpailee helposti tavanomaisen ruokakauppalaskun kanssa ja menee sen ylikin. Tikkurilassa tuo ei edes onnistuisi, koska palveluvalikoima on niin kapea. Ei edes laajentamalla käyntiä Tikkuriin sieltä aseman Dixistä.


Hippi

Niinpä, kukin tyylillään. Kontulassa asuessani Itis oli juuri tuollainen matkanvarrella oleva ostoshelvetti, jossa en todellakaan duunin jälkeen pysähdellyt, ellei ollut aivan pakko. Mieluummin lähdin sitten erikseen viikonloppuna tai lomapäivänä aikaisin aamusta juuri liikkeiden avaammisen aikoihin tekemään tarpeelliset hankinnat. Noin pääsin pois ennen kuin muuta väkeä oli taustakohinaksi asti. Lapsille ostokset tein yleensä lasten kanssa, joten siksikin tuo erillinen reissu oli  meille sopiva ratkaisu.

Tuon Tiksin mainitsinkin esimerkkinä ruokakaupasta, jossa ei käy paljoakaan asiakkaita, vaikka teoreettisesti sitä ihmisvirtaa siinä olisi. Sama kai sillä Redilläkin on ollut ongelmana, että ei ihmiset ole halukkaita pysähtymään, kun ovat metrolla liikenteessä.

Sen sijaan onnistunut "matkan varrella" kauppa (useampikin) on esimerkiksi Kontulan ostari. Harvoin metrossa näkee ihmisten ruokakasseja roudaavan, vaan ostokset tehään omalta ostarilta matkalla kotiin.

No joo, ehkä ei enempää. Minulle nuo ruokaostokset ja niiden sujuva tekeminen on ollut aina tärkeä juttu. Muuta rompetta ostan vain tarpeen mukaan, niin en osaa ottaa kantaa esimerkiksi siihen onko työpäivän jälkeen mukava jäädä maleksimaan johonkin kauppakeskukseen ja hypistelemään tavaroita ja tekemään heräteostoksia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Amore

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 19, 2019, 13:53:40
Muuta rompetta ostan vain tarpeen mukaan, niin en osaa ottaa kantaa esimerkiksi siihen onko työpäivän jälkeen mukava jäädä maleksimaan johonkin kauppakeskukseen ja hypistelemään tavaroita ja tekemään heräteostoksia.

Kiitos taas tästäkin passiivis-aggressiivisesta halveksunnasta.
All you need is Love

MrKAT

#1631
2 erityistä poikkeavaa fiilistä tällä viikolla.

Iltayöstä oli vaalennut (kuu paistoi jossain) ja joutsenet äänehtivät jossain. Ilma oli leppeää +-asteita.
Tuli erehdyttävästi kevätyö mieleen. Ehkä univelkakin painoi, oiln just iltanokosilta herännyt ja vähän pöllämystynyt,
koska hetken piti miettiä "mitä klo, mikä vuodenaika?" Kului useita sekunteja että tajusin että onkin syksy ja keskiyö.
 
Tavaratalossa kodinkonehyllyjen luona katselemassa. Olen haaveillut ostaa monitoimi- tai sauvasekoittimen(smoothie?) hedelmien murskaukseen*. Philips olisi halvin - kumma kyllä - mutta vieressä on joku outo merkki. Se on tehty Sloveniassa. Sitten tuli outo lämmin semmonen sukufiilis: Slovenia taitaa kuulua EU:hun (oletin), olemme yhtä suurta perhettä. Mikä  hän tään tunteen nimi olisi ? Eu-kansallistunne vai EU-monikulttuurislämmön läikähdys? :D

*Hedelmien syönti hampain käy syövyttään ne pilalle kohta. Veitsin ei jaksa/ehdi/pysty tarpeeksi pieneksi. Ihanteensa olisi nopeasti juotava juttu, mutta silti sen verran sakea ettei huljahda mahasta ohutsuoleen kuin mehu vaan pitää jonkun tunnin kylläisenä. Maitoa sekaan neutraloi hapot.
Ja silti kone pitäisi olla nopeasti pestävissä, huuhtaisten? Kokemus-ehdotuksia?


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

kertsi

^ Mulla on Lidlin halpissauvasekoitin. Ihan ok toimii pienissä satseissa. Jos enemmän aikoo surautella, sitten suosittelevat semmoista tehosekoitinta, missä on kannu ja sen sisälle se leikkuri-pyörijä.

Hedelmien (ja kahvin värjäymät ja) hapot voi neutraloida myös niin, että huuhtelee välittömästi hedelmien syönnin jälkeen suunsa vedellä, ja sen perään purskuttelee maitotilkalla, ja vielä huuhtelee vedellä. Ja sen jälkeen vielä xylitolipurkkaa, jotta hedelmien ja maidon sokerit eivät tee kariestuhojaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

^Sen pitäisi olla 1-2 hengelle eli liki sinkkumallia että en tarvi suurta astiaa. 2-4 dl kerralla ehkä survoisin. Sauvaa olen aatellu. Jo vuosia olen nauttinut "syövyttäviä" maidon tai maitokahvin kera. Perään vielä 2. kupillisella maitokahvia huuhtelu.


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

safiiri

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 19, 2019, 18:10:25
^Sen pitäisi olla 1-2 hengelle eli liki sinkkumallia että en tarvi suurta astiaa. 2-4 dl kerralla ehkä survoisin. Sauvaa olen aatellu. Jo vuosia olen nauttinut "syövyttäviä" maidon tai maitokahvin kera. Perään vielä 2. kupillisella maitokahvia huuhtelu.

Entäs sellainen, jossa sekoitusastia toimii myös tarjoiluastiana ja sopii myös otettavaksi mukaan? Tiskiä ainakin tulee vähemmän. Yottelee kaiketi nimeä smoothie blender.

https://www.veikonkone.fi/pienkoneet/tuote/obh-nordica-6620-tehosekoitin-0-6l-105735/5708642066204/