Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 31 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

Itse olen tänään syömässä paketillisen kalapuikkoja. Nam!
Tykästyin niihin jo kouluaikoina. Kotona harvoin tuollaisia herkkuja sai.

Koronaviruskin näytetään yhdistettävän eri asioihin. Itse ajattelen sitä tarttuvana pelinä.
corona beer virus

Norma Bates

Miksiköhän puhutaan "vauvan tuoksusta", kun ei niiden todellakaan voi sanoa tuoksuvan, vaan useimmiten lemuavat.  ::)

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2020, 12:37:51
Miksiköhän puhutaan "vauvan tuoksusta", kun ei niiden todellakaan voi sanoa tuoksuvan, vaan useimmiten lemuavat.  ::)

On määrittelykysymys, milloin hajua pitää tuoksuna ja milloin lemuna. Stockmannin alakerran työntekijät kenties pitävät hajuvesien ja muiden vastaavien tuotteiden hajuja tuoksuina, kun taas jollekin allergikolle kyseessä voi olla lemu. Kallistun itse tälle jälkimmäiselle kannalle, vaikka tietysti muitakin sanoja voisi käyttää. Turhakeosaston pistävä katku...?

Onhan puhtaan vauvan ihossa tietty viaton söpö arominsa nimitettäköön sitä miksi tahansa.



Hippi

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 08, 2020, 13:13:03
On määrittelykysymys, milloin hajua pitää tuoksuna ja milloin lemuna. Stockmannin alakerran työntekijät kenties pitävät hajuvesien ja muiden vastaavien tuotteiden hajuja tuoksuina, kun taas jollekin allergikolle kyseessä voi olla lemu. Kallistun itse tälle jälkimmäiselle kannalle, vaikka tietysti muitakin sanoja voisi käyttää. Turhakeosaston pistävä katku...?

Ei tarvitse olla edes allergikko, kun se parfyymien löyhkä pistää kielen rutikuivalle rullalle, jos vahingossa hengittää suun kautta. Silloin harvoin, kun Stockalle olen eksynyt, yleensä olen sen pahimman paikan läpi kiitänyt hengittämättä. Aleksin Stockalla sitä välttääkseni saatoin kiertää toiselle sisäänkäynnille.

Muistan joskus lukeneeni, että tuo hajut on sijoitettu heti sisäänkäyntiin ihan tarkoituksella "houkuttamaan ostajia sisään ylellisillä tuoksuilla" ja saamaan sisään tulijat hyvälle mielelle (=auliita avaamaan lompakkonsa). No, enpä kuulu Stockan kohderyhmään muutenkaan ja onhan se ollut jo pitkään jo boikottilistallanikin, mutta ei tuo ikävä kyllä ole vain Stockan ongalma.


LainaaOnhan puhtaan vauvan ihossa tietty viaton söpö arominsa nimitettäköön sitä miksi tahansa.

Kyllä ja jokainen vauva tuoksuu ihan omanlaiselleen, vaikka joku vähemmän vauvoille herkistynyt tuntee vain sen happaman maidon tuoksuna. Silloin kun vielä oli vauvoja käden ulottuvilla, niin tapasin upottaa nenäni vauvaan ja impata sitä tuoksua. Minulle se ainakin sai aikaan leijuvan onnellisen olotilan. Eikä aina tarvinnut olla omakaan vauva :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Kävi todella pitkästä aikaa Jehovantodistajia ovella. Olin itse juuri lähtemässä pikaisille asioille, mutta kerroin heille, että olen seurustellut erään Jehovantodistajan tyttären kanssa, ja sitäkin kautta olen saanut tietoa riittävästi. :)

Itse tapahtuma sai kuitenkin pohtimaan erinäisten lahkojen ja kulttien lähetystoimintaperiaatetta. Oikeastaan ovelta ovelle kiertely on lahkon johdon näkökulmasta briljantti idea ja saattaisi jopa luulla, että siinä uusien ihmisten käännyttäminen on vasta toissijaista.

Onhan niin, että tämä ovien kiertely toimii samalla tehokkaana vierannuttajana yhteiskunnallisesta valtavirrasta, ja lähentää lahkon jäseniä toisiinsa. Kohtaamansa iva ja kyseenalaistaminen saavat heidät vain vakuuttuneemmiksi omasta elitistisyydestään ja siitä, että nämä muut joutuvat kadotukseen. Lahko pysyy tiiviinä ja vain vahvistuu lähetystoiminnan ansiosta, vaikka sen tuottamia uusia jäseniä tulisi vain muutamia vuodessa!

Jehovantodistajilla kuvio menee niin, että lähetystyötä tekevät pääasiassa naiset. Vasta jos kohdalle osuukin tyyppi, jossa olisi potentiaalia uudeksi jäseneksi, mutta on jotenkin vielä pähkimisvaiheessa tai muuten hankala, paikalle tuleekin myös mieskäännyttäjiä.

Istuin joskus penskana Jehovantodistajien kanssa niin kauan ja hartaasti keskustelemassa, että heitä ei sen jälkeen lapsuudenkodin ovella näkynyt. Tuli tehtyä perusteellisen selväksi, että tässä talossa saa kyllä kerran käydä tuputtamassa parhaansa, mutta ennemmin heidän uskonsa horjuu, kuin ateismini murenee. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Vaaraton Norsu

Prokrastinaatio on taas nykyisin iso osa mun elämää. :( Tänään oon miettinyt ensi kesälle suunnitteilla olevaa retkeä, muitten hommien äärellä. :( Retki on mukava aihe miettiä.  :) Löytyiskö jostain jotain sopivaa yhteyttä, jonka avulla sais enemmän retkiaikaa ja menis vähemmän aikaa matkustukseen? Lappiin ollaan todennäköisesti menossa. Raivostuttavasti junien, lentokoneiden, bussien aikataulut on erilaisia eri päivinä. Jos pääsee yhtenä päivänä illalla jonnekin, toisena päivänä sama yhteys voikin olla tarjolla vaan aamupäivällä.  >:( Hinnatkin ihan järjettömiä.  :o

Muut reissuun lähtijät ei useimmat oo vielä ees lukenut Whatsapp -viestejään, jotka oon kirjoittanut päivän mittaan.  >:(

urogallus

Sopivan kokoisella porukalla voi ottaa kyllä taksin. Tilasellainen ei tule kovin kalliiksi nokkaa (esim 5-6hlöä) päälle, ja sillä pääsee sellaisille teille joilla bussit eivät kulje.

Kopek

#1972
Lappi ja Pohjois-Suomi ylipäätään on aika vierasta minulle. Minun "lappini" eli pohjoinen, kylmä tuntematon alue alkaa oikeastaan jo Oulusta. Jos on sinne asti eksytty, ollaan jo melkein Lapissa.

Viimeksi olen käynyt napapiirin pohjoispuolella huhtikuussa 2014, kun kävin ostamassa Pellosta auton. Menin linja-autoilla ja tuli ostamallani autolla.

Vaikka käväisinkin juuri ja juuri napapiirin pohoispuolella, varsinaista Lapin fiilistä en kokenut. Ehkä Ruotsin läheisyys joen takana oli syynä. Ajoinkin osan matkasta Ruotsin puolella aivan vain huvikseni ja kävin Haaparannassa kaupassa.

Tuota edellinen käyntini napapiirin pohjoispuolella tapahtui kesällä 2009. Vein tyttäreni ensiksi Uuteenkaarlepyyhyn, jossa hän kävi eräässä pääsykokeessa, ja sieltä Sodankylään. Oma Lapin reissuni meni pieleen, koska sain joko ruokamyrkytyksen ja/tai migreenin. Ajelin yhden oksentelun (ja vähän muunkin) sävyttämän yön jälkeen särkylääkkeiden voimalla hissukseen kohti etelään. Rovaniemeltä lähtiessäni oksensin syliini ajaessani eräässä risteyksessä. Pysähdyin matkan varrella muutaman kerran parkkipaikoilla lepäilemässä ja ottamassa lisää särkylääkettä. Vasta illalla olo alkoi olla siedettävä vaikkakin vielä heikko. Olin silloin jossakin Oulun "korkeudella". Tälläkin reissulla kävin Haaparannassa kaupassa, vaikka en vielä kunnossa ollutkaan.

Jos mennään ajassa taaksepäin, niin kesällä 2002 tein lähipiirin kanssa automatkan Pohjois-Norjaan. Tuolla reissulla näin ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kerran keskiyön auringon, jota tietenkin kuvattiin. Lapissa oli tuolloin kuumempaa kuin Välimeren rannalla.

En nyt jatka tätä tarinaa ja muistele kaikkia pohjoisen reissujani, mutta ei niitä noiden lisäksi ole kuin... mitähän nyt sanoisi... ehkä kolme. Lisäksi on yksi piipahdus Rovaniemellä 36 asteen pakkasessa joskus vuoden 2001 paikkeilla. Mutta tällä matkalla en ajanut napapiirin ohi.

Sellaista oikein kunnollista Lapin matkaa, jossa oltaisiin luonnossa, en ole tehnyt koskaan. Kaikki tehdyt muutamat reissut ovat olleet pikaisia automatkoja. Aivan ensimmäisellä reissullani kymmenvuotiaana vanhempieni kanssa ongin Teno-joessa ja olin jokiveneen kyydissä.

Niin ja tietenkään mitään hiihtokeskusreissuja Lappiin tai muuallekaan en ole tehnyt.

Kun ostin moottoripyörän syyskuussa 2014, haaveilin tekeväni sillä jonkinlaisen retkihenkisen reissun. Ostin jopa pienen teltan ja makuupussin, joita ajattelin käyttäväni leirintäalueella. Mutta pyh. Mitään reissuja en ole saanut tehdyksi. Kaukaisin paikka on ollut 80 kilometrin päässä oleva entinen kotikuntani, jossa viime kesänäkin kävin kerran moottoripyörällä. Ajokilometrit kesää kohti ovat jääneet noin viiteensataan, joten kilometriä kohti ajamiselle on kertynyt sikamaisesti hintaa. Mutta ainahan sitä voi haaveilla, että ensi kesänä---

P.S. Kun kirjoittaa sanat "motorbike tour" Googleen, näkyviin tulee valokuvia moottoripyöräporukoista retkeilemässä. Tämä lienee yksi syy omaan aloilla pysymiseeni. Minulla ei ole mitään porukkaa. Olen lonely rider. Yksi syy ajelun vähäisyyteen on tekninen ja tilatekninen. Minun pitäisi ostaa uudet renkaat, ja moottoripyörä on niin ahtaassa säilytystilassa, että en saa pyöriä irrotettua. Mihinkään lumihankeen viikkokausiksi en sitä myöskään halua jättää, mikä olisi tilanne, jos irrotan pyörät ulkona. Kesällä taas... silloin haluan ajaa ne vähäiset kilometrit, mitkä ajan (ja mitkä renkailla vielä voi ajaa).

-:)lauri

Toissapäivänä opin, että Pythagoraan lause on itse asiassa vain Ptolemaioksen lauseen erikoistapaus. Samalla minulle selvisi, mistä se toinen potenssi arvoille tulee:
https://www.youtube.com/watch?v=bJOuzqu3MUQ
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Kopek

#1974
Aloin jo kirjoittaa tähän itsepuolustuslajista ja proteiineista, mutta pyyhin pois. Eiväthän nämä ole päivän mietteitäni. Mikä sitten? Vaikka se, että taas istun Onnibussissa pöydän ääressä matkalla johonkin ja sieltä taas johonkin. OB oli 25 euroa halvempi (vaikka maksoin paikasta 2 euroa extraa) kuin juna olisi ollut, joten tämä ratkaisi. Aikataulukin sopi paremmin. Tyhjähkö auto. Pöytäpaikoilla ei muita.

https://pasteboard.co/IUb0eiD.jpg

Laika

#1975
Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 02, 2020, 20:24:12
Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - helmikuu 01, 2020, 22:44:20
Ei niin kiirettä. Tässä ollaan vielä työväenluokkaa pitkälle maanantain puolelle kun USAn pörssi aukeaa vasta klo 16:30 Suomen aikaa.
Löytyisiköhän jotain eettistä tai työväenluokan sijoitusrahastoa markkinoilta?
Pitkäpinnaiset uhkapelurit voisivat sijoittaa kaiketi jo nyt Afrikkaan, kun Kiinakin siirtää sinne nousseiden palkkojen ja globaalin markkinavaltansa takia teollisuuttaan.

Mielestäni kannattaa sijoittaa vain sellaiseen, jonka varaan ylipäätään tulevaisuus voi rakentua. Sen vuoksi lyhytaikaisten suhdanteiden sijaan kannattaa miettiä aloja, joilla voi olla tulevaisuus. Esimerkiksi jos uskoo, että kivihiilellä on suuri tulevaisuus energiamuotona, niin all-in sanoi entinen poika, kun UMTS-lupia osti (tai Fortum, kun Saksasta liiketoimintoja hankki).

Hyvä olisi myös sijoittavan ihmisen perehtyä sijoituskohteensa taloudelliseen kuntoon niin yksityiskohtaisesti kuin voi. Nykyaikaisen osakesijoittamisen abstraktista luonteesta huolimatta sijoittajan ikäänkuin pitäisi kuvitella, että hän laittaa rahansa kiinni koneisiin, ihmisiin ja siihen päivittäiseen liiketoimintaan, mikä paikan päällä tapahtuu.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Laika

#1977
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - helmikuu 11, 2020, 15:35:44
^Kai palstan omistava luokka sijoitti lemmikkibisnekseen?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/musti-group-keskeytti-listautumisantinsa-yleisoanti-ja-henkilostoanti-ylimerkitty/2b42531c-f8db-4911-b154-def84127626e

Osinko tuskin jaetaan koiranpentuina.  ;D

Se on merkillinen bisnes. Ihmisten prososiaalinen vietti ei ole kadonnut mihinkään, vaikka he eivät tee lapsia. Sen vuoksi moni hankkii lemmikin suojeltavakseen, mikä avaa uusia markkinoita. Niiden kohderyhmänä olevat ihmiset eivät pidä lemmikkiään hyödykkeenä vaan kumppanina ja perheenjäsenenä.

Jos teissä on sosiaalitieteilijän vikaa, kannattaa käyttää vastaavaa päättelyä jollain toisella elämän alalla. Saatatte osua kultasuoneen sijoitusmielessä, jos olette liikkeellä tarpeeksi varhain ja luette merkit oikein. Muuankin kiinteistösijoittaja Suomessa oli jo ehtinyt tehdä juuri päinvastoin ostamalla taantuvilta paikkakunnilta sijoitusasuntoja järjestelmällisesti. Olivat ilmeisesti tuumineet, että nyt kannattaa ostaa kun saa halvalla.

Varhaisuus on tärkeää siksi, että osakkeiden markkinahintoihin varsin nopeasti pumpataan odotukset lupaavallakin alalla, kun suurin sijoittajien massa on ehtinyt juosta perään.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

-:)lauri

#1978
Itseäni kiehtoo sijoituskohteina viihdeteollisuus ja "vihreä teollisuus" ts. "ekologinen teollisuus".

Ongelma "vihreässä teollisuudessa" vain on, että kiehtovimmat sijoituskohteet eivät useinkaan ole pörssissä. Mikä voi kyllä olla ihan järkeväkin ratkaisu, sillä pörssi ei ole erityisen luotettava rahanlähde. Järkevätkin lafkat, joiden rahoitus kerätään pörssissä, voivat mennä nurin ihan siksi, että joku varakas sijoittaja päättää siirtää omaisuutensa jonkun toisen nimikkeen alle riippumatta siitä, onko yrityksen toiminta ollut ekologisesti järkevää vai ei.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Vaaraton Norsu

^^^^^^^^ urogallus, hyvä pointti, että noinkin isolla porukalla (meitä viimeksi 7) tilataksi varteenotettava vaihtoehto.

***

Aattelen, että mun itteni kannalta on ihan hyvä juttu, että en oo tänään kovin paljoa lukenut tätä palstaa. Koska olen nimittäin lukenut hyödyllisempiä juttuja.  :D  Mä oon kanssa niitä palstalaisia, jotka on vähän myöhemmällä iällä uudelleen palanneet yliopistoon opiskelijan roolissa. Uudelle alallle tuleva gradu nro 2 on pahasti kesken ja jumissa. Siinä prosessissa kai rupesin etsimään tällä palstalla runsain mitoin läsnä olevia aiemmin Näkökulmalla olleita ihmisiä, että missä nykyjään keskustelevat.

Pahinta monen vuoden jälkeen yliopistoon palaavalle on matematiikka. Lukiomatikasta on tosi kauan.  Matematiikka on hieno asia, mutta tämmöinen kokeneempi oppija jotenkin haluaa koko ajan ymmärtää kaiken, kun monesti ois parempi vaan opetella tekemään niin kuin opetetaan tekemään, ja antaa ymmärryksen tulla myöhemmin. Vaikea pitää ilmassa montaa mielikuvituspalloa. Aivojen plastisuus on varmaan jo vähentynyt, ja mitä kaikkea.  Sit tulee vastaan kaiken maailman kompleksilukuja, joita ei koskaan mulle missään oo ees opetettu. Ei voi hallita kaikkea.  >:( :-[