Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 38 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amore

Yksi ihmiskontaktini on muuttunut pikkuisen jännäksi, koska lähisukulaiseni on sairaalahoidossa ollut koko tämän karanteenikauden eikä hän siis ole kokenut hiljaiseksi käynyttä Helsinkiä muuta kuin uutisten välityksellä. Kerron siis hänelle ulkomaailman kuulumisia niin hyvin kuin taidan.

Hän ei ole millään infektio-osastolla, vaan kuntotutuspotilaana, joka saa fysioterapiaa. Sairaalaan ei kuitenkaan koronan takia pääse vierailemaan lainkaan. Koska kuntoutuksen kohteena hänellä on toinen käsi, hänen on hieman vaikeaa kirjojakaan lukea. Se onnistuu kyllä lyhyitä aikoja kerrallaan, mutta hienomotoriikka on kehno. Hän on huono digilaitteiden käytössä ja vasta tutustuu iPadiin. Sairaalassa ei oikein tykätty siitäkään, että sinne vietiin padi, pitihän sekin puhdistaa. Puhelimessa hänellä on jokin äänikirjasovellus ja radiota pystyy tietenkin kuuntelemaan. Aion kokeilla postin lähettämistä ensi viikolla ja postittaa sairaalaan viherlehden. Tässä vaiheessa ei vielä ole mitään aikaskenaariota, milloin hän voi päästä kotiin. Ilman koronaa hän olisi varmasti jo päässyt viikonloppulomille, mutta nyt ei.
All you need is Love

mikainen

Kyllä nyt huomaa miten hieno laitos on kirjasto. Jatkuvalla syötöllä lainannut leffoja ja kirjoja vaan eihän se nyt onnistu.  Leffoja saa kyllä ruudulle helposti muutakin kautta, mutta kirjoja ei. Äänikirjat tai e-kirjat ei kyllä ole mun juttu.

Aave

^
Internet Archive julkaisi juuri 1,4 miljoonaa uutta kirjaa vapaaseen lukuun (Koska korona). Käy tutustumassa, eiköhän sieltä edes yksi kiinnostava löydy.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 28, 2020, 23:21:46
^
Internet Archive julkaisi juuri 1,4 miljoonaa uutta kirjaa vapaaseen lukuun (Koska korona). Käy tutustumassa, eiköhän sieltä edes yksi kiinnostava löydy.

Löytyy varmasti, mutta ruudulta lukeminen ei oikein maistu.

a4

#2194
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 28, 2020, 17:26:55
Alkuviikolla pamahti n. 30 minuutin ripuli. Maha pisti ensin outoa ääntä, vasemmalla väänsi ja äänteli ja sitten äkkiä vessaan. Syynä epäilen aamuna syömääni lohisiivustosta ottamaan palaa. Olin pistänyt pakkaseen ja vähän ihmetellyt kun ei tuoksu oikein hyvälle... Nyt en viikolla uskaltanut syödä, harkitsen viskaamista pois. Koko viikon ollut vetämätön olo, koska pyörin normaalisti lohirasvan voimalla. Korvakkeeksi olin ostanut lohipyöryköitä mutta ei maha nappaa.


Tuosta tuli mieleen vessapaperihamstraajien unelmauutinen:
Ripuli saattaa olla koronaviruksen yksi oire – asiantuntijan mielestä sen voisi lisätä myös viralliseen oirelistaan Suomessa

Tässä toinen:
COVID-19: Australian Family Accidentally Orders 2,300 Rolls Of Toilet Paper Amid Coronavirus-Fuelled Shortage

Miltä tuntuisi pyyhkiä takapuolensa seteleillä? Uutta rahaa olisi kätevä painattaa kulutusmarkkinoille isoissa rullissa. 
Sijoittajille vihje vaihtaa sijoitussalkkunsa paperit pehmeämpiin:
48-roll Pack of Toilet Paper is Being Sold in Australia for $100,000 as Coronavirus Panic Surges

Hippi

#2195
^
Ettei vaan olisi hanskat käyneet naamalla kauppareissun aikana?
Jotain nahkahanskojahan on ihan mahdoton steriloida sen huokoisen pinnan vuoksi. Tavalliset käsineet on myös yksi valheellisen turvallisuuden luoja, jolloin ei muista olla jatkuvasti varovainen. MrKAT kertoi hanskoja käyttävänsä suojanaan, mutta oikeastihan ne kerää pinnoilta törkyä itseensä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Kokeilin eilen kauppareissulla, pystynkö olemaan koskettamatta "kauppahanskoilla" mitään esineitä kaupasta tultuani. Ei onnistunut, koska koskettaminen tapahtui niin luonnostaan, ettei sitä edes huomannut ennen kuin se oli tapahtunut.

Yksi vaarallisimmista paikoista kaupassa lienee korttipääte, jonka nappeja on painettava. Muutenhan siellä ei kauheasti koske muuhun kuin tuotteisiin, joita poimii hyllyltä. Ai niin, ostoskoriin myös, ja se on potentiaalinen viruspesä.

Kertakäyttöhanskat olisivat yksi ratkaisu. Ne voisi heittää roskakoriin, kun kävelee kaupan ovesta ulos. Niitä ei vain kehtaa käyttää. Yksi mahdollisuus olisi se, että kaupassa käyntiä varten olisi erityiset kauppahanskat, jotka panisi kaupasta pois tultuaan muovipussissa taskuunsa. Sen jälkeen vaihtaisi ulkokäsineet.

Kaupasta ostetut tuotteet voisi pestä tai käsitellä muuten ennen kuin vie ne asuntoonsa. Mutta missä tämä tapahtuisi. Itse asiassa olen pessyt astianpesuaineella säilykepurkkeja ja muutakin vedenpitävää ennen kuin olen ottanut ne käyttöön. Äsken pesin Fairyllä kolme mandariinia ennen kuin aloin käsitellä niitä. Tällaisessa pitäisi olla vain älyttömän järjestelmällinen ja huolellinen.

Kauppareissusta puheen ollen koin eilen piston sisimmässäni, kun autoon tavaroita pakatessani kuulin naisäänen sanovan "Terve.. (nimeni)" tai jotain tällaista. Käännyin katsomaan, kuka puhuu. Ja eikös se ollut aina niin tyylikäs ja elegantti naishenkilö, jota lukiovuosinani ja vielä sen jälkeenkin palvoin ja rakastin enemmän kuin ketään muuta koskaan. Ilmeisesti minulla edelleenkin piileviä tunteita häntä kohtaan, koska tällaiset tapaamiset ovat niin sähköistäviä ja ahdistavia ja jälkitunteena masentavia... eli miksi....

Kun olin jo istunut autoon, tuo henkilö käveli kauppaan ja näytti kauniisti hymyillen jonkinlaista V-sormimerkkiä minulle, johon vastasin käden heilautuksella. Kidutusta....

Päiväkirjaani olen kirjoittanut aikoinaan mm. seuraavaa (nimi muutettu):

No se yksipuolinen rakkaussuhde päättyy nyt. Huomaa päivämäärä. Kuten aina muulloinkin, en nytkään pysty todennäköisesti pitämään päätöstäni vaan palvon ja rakastan Margueritea vielä kuolinpäivänänikin (joka saattaa olla varsin lähellä).

Yhdessä asiassa erehdyin. Nimittäin siinä, että kuolinpäiväni olisi ollut tuolloin lähellä. Onhan tuon kirjoittamisesta jo aikaa. Mutta erehdyinkö tuossa toisessa ennustuksessani...

a4

#2197
Sohvien sankarina ja kotipoikaveteraanina olen tiennyt teitä ja kaikkia aikaisemmin ja tietysti paljon paremmin senkin että kaupassa käynnistäkin voi tehdä hauskaa itselle ja muillekin. Kunnon turnajaiset vessapaperihyllyllä.



Kauppojen uhkapelikoneetkin voi päivittää kansanterveyden tuhoutumatta:


Hippi

Omassa kaupassani on useita eri kokoja kertakäyttöhanskoja tarjolla sisääntulon yhteydessä ja näkemäni mukaan asiakkaat kyllä mieluusti ottavat tarjouksen vastaan.

Mutta eihän nekään ole 100%.n suojaavia (mikkrokokoiset reiät) ja jos hanskat kädessä kaivaa repusta lompakon ja pankkikortin, niin siinähän sitten ne jo saastuttaa, eli on todella taitolaji välttää henkilökohtaisen omaisuuden hipelöinnin saastuneilla hanskoilla. Virheellistä turvallisuuden tunnetta jälleen tarjotaan.

Itse olen tuon pulman ratkaissut niin, että IP-kassalla, kun olen tuotteet vilauttanut kassalaitteelle, poistan toisen hanskan ja paljaalla kädellä kaivelen reppua ja käsittelen maksukorttia ja kun ei enää tarvitse maksulaitteisiin koskea, poistan myös toisen hanskan varoen koskemasta sen pintapuolta. Pakkaan reppuni ja kassini siis paljain käsin.

Ei tuokaan varmaa ole, mutta mieltä rauhoittavaa kuitenkin :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

^ Entä jos hanskattoman kauppareissun päätteeksi vain pesisi kätensä pullonpalautuspisteellä tai käyttäisi kassoilla olevaa käsidesiä, jos sellaisia olisi tarjolla?

Kotona vielä puhdistaisi ostokset.

Hippi

Joo, mutta siellä taitaa olla pelkkää vettä tarjolla, joten saippuat pitäisi kuljettaa mukana. Mutta ihan hyvä ajatus tuokin. Ne kätösethän pitäisi kuurata huolella jo ennen hanskojen käyttöä. Mutta kun ei nuo ohuet hanskat ole tarkoitettu suojaamaan hanskojen käyttäjää, vaan sitä kohdetta, jota käsitellään siltä käyttäjältä. Tai siis kyllähän käyttäjä voi noilla suojata itsensä näkyvältä lialta :D

Ostoksia en kyllä ole alkanut hinkkaamaan kotona. En vaan pysty ottamaan tätä niin kuolemanvakavasti, vaikka nyt jotain varotoimia harrastankin.

Hyvää käyttöä tietty noille kertakäyttöhanskoille löytyy kotona esimerkiksi punajuuren käsittely (suojaa sormien värjäytymistä), lihapullien pyörittely (ei tartu taikina kovinkaan helposti), herkkien kasvitaimien käsittely (parempi tuntuma kuin ohuillakaan puutarhakäsineillä) jne. Muuten ne on kyllä aika turhat.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Muisto Keijo Kullervo

Olemme ottaneet tavaksi käyttää kertakäyttöhanskoja pankkiautomaatilla - ongelmaksi muodostunee se, että itse setelirahassa saattaa olla joitakin viruksia.

Yleensä maksamme pankkikortilla ja silloin kassapäätteellä kertakäyttöhanskat ovat hyvät.

Muisto Keijo Kullervo

PS. Käytämme uudelleen kertakäyttöhanskoja jotka pesemme vedellä ja saippualla ja sitten kuivumaan seuraavaa käyttöä varten.
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

a4

#2202
Minäkään en ole vielä innostunut putsaamaan ostoksiani, mutta pieni lahjoituksena saatu ja kaapissa seisotettu käsidesipullo kulkee jo taskussani.
Lähimaksuominaisuutta ensin harmittelin uusitulla pankkikortillani, mutta nyt maksan ostokseni vain sillä. Kätevä.
Kauden lataaminen matkakortille poistaa myös julkissa liikennevälineissä tarpeen hipelöidä nappuloita. (Ei sisällä Michael Jackson-huumoria)
Tällainenkin pikkupullo voisi olla kätevä taskussa, jos oikein alkaa stressaamaan:
https://www.alko.fi/tuotteet/945741/Crystal-Head-Vodka/


Tunnistatteko toisen näistä?


Hippi

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - maaliskuu 29, 2020, 11:15:07
PS. Käytämme uudelleen kertakäyttöhanskoja jotka pesemme vedellä ja saippualla ja sitten kuivumaan seuraavaa käyttöä varten.

Todella uusia ulottuvuuksia sanalla kertakäyttöhanska.

Laatikollisen (n.100kpl) saa muistaakseni noin 6 -7 eurolla, joten se kestää kauan, jos käyttää hanskaa vain siinä kädessä, jolla joutuu painelemaan näppäimiä. Juuri muussa niistä ei taida hyötyä olla.

Pankkikortilla maksaessa kannattaa käyttää lähimaksuominaisuutta, jos se on kortilla. Jos et sitä itse tiedä, niin näytä korttia kassalla ja kysy. Kassahenkilöstö kyllä osaa vastata tähän. Siinä ei tarvitse koskettaa maksupäätettä lainkaan ja on paljon turvallisempi kuin mikään muu maksutapa. Käteistä nyt ei varmaan kannattaisi käyttää lainkaan ja ihmettelen, mihin sitä nyt tarvitsee, jos kerran on maksukortti.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: mikainen - maaliskuu 29, 2020, 05:10:32
Löytyy varmasti, mutta ruudulta lukeminen ei oikein maistu.
Eipä se varsinaisesti maistu minullekaan, mutta parempi kuin ei mitään. Opintojen yhteydessä on jo tottunut lukemaan paljon tabletilta ja läppäriltä. Monia kurssikirjoja ei ole fyysisinä painoksina riittävästi, ja niiden ensimmäisenä kätösiinsä saamisesta käydään verisiä mittelöitä! Digitaalisessa muodossa niitä kuitenkin on hyvin tarjolla. Ajat ovat tässäkin suhteessa vaikeat, joten nirsoilu ei nyt kannata. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy