Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 35 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 30, 2020, 12:57:00
Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 30, 2020, 12:21:28
^ Asuntoautoa pienemmällä budjetilla voisi harkita myös telttamajoitusta vaikka kotipihalla.
Isossa osassa Suomea taitaa lämpötila olla vielä alle nollan, varsinkin öisin. Hyvä ilmaeristys (esim. ilmapatjan avulla) alla, ja pakkaseen sopiva (untuva)makuupussi tietty auttavat.
Totta. Mutta olisihan se Lapin erämatkailun sijasta komeata keitellä aamulla trangialla tai nuotiolla aamusumpit ja kömpiä parta ojossa savotalle, syödä kannon nokassa välillä tummaa leipää ja sian ihraa, iltasella kömpien jalkarättiväsyneenä teltan lämpöön kuksaan mahtuvan kossun lämmittämänä.

https://www.youtube.com/watch?v=yu3pkNiQEo0 (Tuosta sain mainoslauseidean: Paikasta A paikkaan ABC)
Täältä puolijoukkuetelttaa kaminalla tai pienempääkin pytinkiä ja mukava kenttävuode sekä makuupusseja:
https://www.era-aitta.fi/tuotteet.html?id=15/
Saunatelttojakin löytyy.

Vaaraton Norsu

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 30, 2020, 15:49:17
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 30, 2020, 12:57:00
Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 30, 2020, 12:21:28
^ Asuntoautoa pienemmällä budjetilla voisi harkita myös telttamajoitusta vaikka kotipihalla.
Isossa osassa Suomea taitaa lämpötila olla vielä alle nollan, varsinkin öisin. Hyvä ilmaeristys (esim. ilmapatjan avulla) alla, ja pakkaseen sopiva (untuva)makuupussi tietty auttavat.
Totta. Mutta olisihan se Lapin erämatkailun sijasta komeata keitellä aamulla trangialla tai nuotiolla aamusumpit ja kömpiä parta ojossa savotalle, syödä kannon nokassa välillä tummaa leipää ja sian ihraa, iltasella kömpien jalkarättiväsyneenä teltan lämpöön kuksaan mahtuvan kossun lämmittämänä.

https://www.youtube.com/watch?v=yu3pkNiQEo0 (Tuosta sain mainoslauseidean: Paikasta A paikkaan ABC)
Täältä puolijoukkuetelttaa kaminalla tai pienempääkin pytinkiä ja mukava kenttävuode sekä makuupusseja:
https://www.era-aitta.fi/tuotteet.html?id=15/
Saunatelttojakin löytyy.

Riippumatto pihan nurkassa. Niin kuin tällä miehellä:


Shugemery: Shug's Painting Time Lapse, Hammock Chat, CL Plane and more

kertsi

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 30, 2020, 15:49:17
Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 30, 2020, 12:57:00
Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 30, 2020, 12:21:28
^ Asuntoautoa pienemmällä budjetilla voisi harkita myös telttamajoitusta vaikka kotipihalla.
Isossa osassa Suomea taitaa lämpötila olla vielä alle nollan, varsinkin öisin. Hyvä ilmaeristys (esim. ilmapatjan avulla) alla, ja pakkaseen sopiva (untuva)makuupussi tietty auttavat.
Totta. Mutta olisihan se Lapin erämatkailun sijasta komeata keitellä aamulla trangialla tai nuotiolla aamusumpit ja kömpiä parta ojossa savotalle, syödä kannon nokassa välillä tummaa leipää ja sian ihraa, iltasella kömpien jalkarättiväsyneenä teltan lämpöön kuksaan mahtuvan kossun lämmittämänä.

https://www.youtube.com/watch?v=yu3pkNiQEo0 (Tuosta sain mainoslauseidean: Paikasta A paikkaan ABC)
Täältä puolijoukkuetelttaa kaminalla tai pienempääkin pytinkiä ja mukava kenttävuode sekä makuupusseja:
https://www.era-aitta.fi/tuotteet.html?id=15/
Saunatelttojakin löytyy.

Mää kerran yövyin puolijoukkueteltassa, mallia vanhempi. Kamiinan ja ihmisten ansiosta aika lämmintä oli, vaikka oli loppusyksy. Yöllä satoi, ja telttakankaasta tuli hienokseltaan pienen pientä sadetihkua läpi. (Ehkä se loppui, kun kangas turposi?)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Hyvä fiilinki. Jo toissailtana aloin lisätä rasvaa leivän päälle rankasti. Eilen juoksin ja juoksin hankiaisten päällä enkä saanut läähättävää stoppia, joten tuntuu että kunto on parempi kuin viikkoon tai viikkoihin. Ehkä elimistöni ei tarvikaan lohta vaan rasvaa.
  Valitettavasti teräshenkilö+maratoonariparin Baba Lybeckin + miehensä kokemukset (mies joutui sairaalaan lisähappea saamaan) että koronalta ei suojaa välttämättä edes hyvä kuntoisuus. Mutta ehkä edes mahikset on paremmat kuin huonokuntoisella.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Norma Bates

Kilojen kertymistäkään ei nyt kande kyttäillä otsa kurtussa. Jos joutuu teholle, sieltä tullaan langanlaihana takaisin, jos tullaan lainkaan. Parempi että on mistä ottaa, eikä niin että on luuviulu jo valmiiksi.

Kopek

#2225
En ole kauhean kranttu sen suhteen, missä nukun, kunhan tietyt perusasiat ovat kunnossa. Näitä perusasioita ovat riittävän pehmeä ja paksu ja mukava tyyny ja patja sekä tietyissä rajoissa pysyvä lämpötila ja raikas ilma sekä sellainen vaatetus tai vaatteettomuus, että siinä ei ole mitään ärsyttäviä yksityiskohtia kuten puristavaa kuminauhaa tai liian lyhyitä lahkeita tms.

Tuossa jo taisin antaa kuvan, että olen sittenkin kranttu. Tarkoitin lähinnä sitä, että paikalla tai paikkakunnalla ei ole väliä. Olen viettänyt kohtuullisen liikkuvaa elämää, joten minulle ei tuota vaikeuksia nukkua erilaisissa ympäristöissä. Jotkuthan ovat hyvin herkkäunisia tässä suhteessa. Joskus kun on oikein ollut meno päällä, aamulla en välttämättä edes muista, missä herään. "Ai, tännekös me tultiin yöksi" saattaa olla hämmästynyt ensimmäinen ajatukseni aamulla.

Olen nukkunut myös paikoissa, joissa perusasiat eivät ole kunnossa kuten henkilöautossa kuskin paikalla erinäisillä matkoillamme, jos nyt tuollaista kärvistelyä voi nukkumiseksi sanoa. Tuollaisia öitä on tullut vietettyä yhteen laskettuna varmaan kuukausia vuosikymmenien varrella. Meillä on nimittäin ollut tapana lähteä ajamaan miettimättä, missä seuraavan yön vietämme. Ja niin se on tullut vietettyä autossa jossakin parkkipaikalla. Ehkä välillä on ajettu jonnekin toiselle parkkipaikalle ja jatkettu nukkumista. On säästynyt rahaa. Yhden yön olen viettänyt tuolla tavalla jopa New Yorkissa. Se ei ollut tarkoitus, mutta aikataulu meni sellaiseksi, ettei puolen yön aikaan enää mitään hotellia jaksanut lähteä etsimään. Paikka, missä yön vietimme oli jonkin Long Islandille vievän tien varressa. En tiedä, onko tuollainen edes sallittua tai turvallista Yhdysvalloissa, joten sovimme, että joku valvoo ja päivystää. Kukaan ei tainnut valvoa.

Joulukuussa menin lautalla Ruotsista Saksaan ja otin kokeeksi eräänlaisen Sleeping Pod -makuulokeron. Ajattelin, että parempi sekin kuin kova tuoli jossakin käytävällä. Idea oli hyvä, mutta toteutus oli huono. En ymmärrä, mikä oli syy siihen, että nukkumaosasto oli kylmä kuin jääkaappi. En ymmärrä sitäkään, miksi patjan piti olla niin sietämättömän ohut ja kova kuin se oli. Ei noissa oloissa pystynyt kunnolla nukkumaan. Pehmeä patja on yksi perusjuttuja, jollaisen vaadin. Jostakin syystä siinä nukkumalokerossa oli puolestaan aivan ylipaksu ja yli-iso tyyny.

https://news.cision.com/stena-line/r/stena-line-installs-japanese-sleeping-pods,c2771617

Koronamietteistä sen verran, että ostin muutamat erilaiset halvat suojahansikkaat, joista valitsen yhden parin, jota aion käyttää kaupassa. Kiinnitin tänään kaupassa käydessäni huomiota siihen, mihin kaikkialle siellä kosken. Riskipaikaksi osoittautui ostoskori. Ostokset onnistuin maksamaan lähimaksulla, niin että nappeja ei tarvinnut painella. Ne ovat tietenkin toinen riskikohde. Joskus niitä on vain pakko painella, kun lähimaksu ei toimi. Myös ovenkahva, ellei ovi ole itsestään aukeava, on mahdollinen virusten lähde.

Monista kaupoista näytetään poistetun välikapulat kassalta. Nyt paljastan yhden asian: en ole kertaakaan elämässäni koskettanut tuollaiseen kapulaan. Yhden kerran Sakassa minun oli pakko jollakin kassahihnalla olevalla tuotteella hieman liikuttaa toisen ihmisen asettamaa kapulaa, koska ostokset olivat menossa sikin sokin. Tuo on ainoa kerta, mutta en tuolloinkaan kädellä koskettanut kapulaan. Eikä siirtäminen ollut kuin pieni tönäisy.

Joku voi kysyä miksi. En tiedä muuta syytä kuin sen , että minusta on ollut mukavaa olla poikkeava yksilö, joka ei ole tehnyt jotain, minkä käytännössä kaikki muut ovat tehneet.

Yksi toinen valtavirrasta poikkeava asia on se, että en ole käynyt koskaan Alkon myymälässä. Mutta tämä ei ole niin erikoista, koska ei-alkoihmisiä on paljon. Mutta kuinka paljon on ei-välikapulaihmisiä? No, olen kyllä aikonut luopua tästä erilaisuudesta, koska sen ylläpitäminen aiheuttaa kiusallisia tilanteita. Erityisesti Saksassa se on ollut aivan sietämätöntä. Siellähän asiointi kaupassa on hidasta ja stressaavaa ja sietämätöntä muutenkin.

Kun Suomessa keräilee ruokakaupasta ostoksia koriin tai kärryyn, niitä voi keräillä niin paljon kuin huvittaa ja budjetti sallii. Ostosten määrä ei ole mikään juttu, jota tarvitsisi miettiä kuin korkeintaan siltä kannalta, mahtuvatko ostokset jääkaappiin. Saksassa sen sijaan joutuu miettimään kaupassa koko ajan tarkasti, kuinka paljon uskaltaa ottaa, että niiden kanssa vielä selviää kunnialla läpi kassasta. Erityisesti Lidlien idea tuntuu olevan se, että älkää nyt vaan hyvät ihmiset ostako täältä kovin paljon. Muutama tuote korkeintaan. Ostoskoreja ei ole, muovipusseja ei ole. Tavaroita kannetaan sylissä. Ostoskärryjä kylläkin on, jos sellaiset viitsii hakea jostakin kaukaa pihan perältä. Liikkeet ovat kuitenkin niin ahtaita, ettei niihin huvita mennä jättimäisen kärryn kanssa. No, tämä vaihtelee.

ROOSTER

Ajatella, että jotkut menevät autolla jään päälle, vielä nykyäänkin.


https://www.youtube.com/watch?v=aPUmd6kklqg
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 29, 2020, 13:29:06
Lainaus käyttäjältä: mikainen - maaliskuu 29, 2020, 05:10:32
Löytyy varmasti, mutta ruudulta lukeminen ei oikein maistu.
Eipä se varsinaisesti maistu minullekaan, mutta parempi kuin ei mitään. Opintojen yhteydessä on jo tottunut lukemaan paljon tabletilta ja läppäriltä. Monia kurssikirjoja ei ole fyysisinä painoksina riittävästi, ja niiden ensimmäisenä kätösiinsä saamisesta käydään verisiä mittelöitä! Digitaalisessa muodossa niitä kuitenkin on hyvin tarjolla. Ajat ovat tässäkin suhteessa vaikeat, joten nirsoilu ei nyt kannata. :)

No, minulla on tapana ennen nukkumaanmenoa lukea kirjaa, vanhanaikaista, että silmät on pois ruudulta puolisen tuntia vähintään ennen nukahtamista.

kertsi

#2228
Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 29, 2020, 16:57:26
^Ei asiointia ole kielletty iäkkäiltäkään, vaan on suositeltu sitä välttämään.
Säähän osasit ruotsia?

Om du har svårt att förstå vad en myndighet menar när de använder ordet "REKOMMENDERAR" (reddit)

Kun viranomainen sanoo, että viranomainen suosittelee jotain, on se tuon mukaan käsky. Olettaisin, että samma på finska?

Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 29, 2020, 16:57:26
Noutopalveluita ei voi yleensä käyttää, jos ei käytä pankkikorttia, kuten monen iäkkään kohdalla tilanne on.
Keijolla on pankkikortti.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Aave

#2229
Kyllästin eilen vanhan hupparin pistäväntuoksuisella dödöllä, ennen kuin menin kauppaan. Hyvin toimi - ihmiset pitivät nyrpistellen/ihmetyksen ilmein riittävää välimatkaa, kun satuimme samoille hyllyväleille. Oli välttämättömyys hakea eräs tuote, mutta en tiennyt tarkalleen hyllypaikkaa, mistä se löytyisi. Apuun tullut myyjäkin älysi pitää haisulista riittävää välimatkaa, mutta aikoi sitten itse poimia ja ojentaa tuotteen minulle (Hänellä ei edes ollut mitään suojahansikkaita). Keskeytin koskemisen ystävllisen hymyn saattelemana, ja poimin tuotteen hyllystä itse. Kauppareissun päätteeksi kertakäyttöhanskat kaupan pihamaan roskiin, ja käsidesiä perään. Sitten uudet hanskat pakettia avatessa, paketti ja hanskat roskiin, ja taas perään käsidesiä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Lenny

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 31, 2020, 00:25:30
Kun viranomainen sanoo, että viranomainen suosittelee jotain, on se tuon mukaan käsky. Olettaisin, että samma på finska?

Ei ole mitään käskyä. Vanhukset voivat edelleen käydä kaupassa. Monet kaupat ovat jopa pyhittäneet heille erityiset aukioloajat, jolloin muilla ei sinne ole asiaa.

Kaikilla ei todellakaan ole pankkikorttia, eikä sukulaisia tai kavereita auttamassa päivittäisissä asioissa.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Vaaraton Norsu

Mulla kävi tänään jotain huoltoyhtiön hyypiöitä lukemassa vesimittareita. Koko taloyhtiön mittarit oli luetu etänä, mutta mun ja jonkun toisen asunnon lukuja ei jostain syystä oltu saatu. Kaksi jäppistä vaeltelemassa eteisessä, kylppärissä ja keittiössä sukkasillaan. Mun kodissani, joka käyn aina toisinaan eläkeikäisten vanhempieni luona.

Heidän lähdettyään avasin ikkunan ja parvekkeen oven. Vaihdoin sukat ja paidan. Tosi pitkään olin vessassa käymättä. Enemmän kuin muutama tunti heidän lähdettyään pesin vessan, eteisen ja keittiön lattiat. Vessan lavuaarin ja pöntön. Ehkä näillä nyt sit vaan oletan, että en ehkä saanut tartuntaa. Olen varovainen vanhempien kanssa jonkin aikaa. (Ne tekee ite koronalle altistumisen kannalta paljon vaarallisempia asioita kuin mä ite.)  Mitä muuta tässä voi?

Hippi

Fiilikset ... ketuttaa vähän tai oikeastaan vähän enemmänkin. Tämä oli viikon ainoa päivä, kun ei olisi tarvinnut herätä herätyskelloon ja sitten vävyn puhelin soitti taskupuhelun klo 7:00.

Hän oli varmaan räplännyt puhelintaan ja laittanut ehkä muistutuksen, jotta muistaa töistä tullessaan käydä noutamassa uuden mikroni postista. Nimeni oli jäänyt jollain tavoin tyrkylle.

Olisin muuten hakenut paketin itse, mutta mikroaaltouuni on poikkeuksellisen ikävä paketti kantaa, kun sen paino ei jakaudu tasaisesti koko laitteeseen, vaan on suurimmaksi osaksi toisessa päässä. Kantamismatkaa on sentään hiukan toista kilometriä. Tämän vanhan mikron aikanaan raahasin Itiksen kaupasta kotiini asti ja se oli todella työlästä. Onneksi tuo nuorisoni on niin avuliasta, ettei tarvinnut edes pyytää :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Mietin tässä aamulla lausetta: "Osaava henkilökunta on tärkein voimavaramme." Tämä lause löytyy lähes joka firman esittelytekstistä.

Nyt tämä toteutuu melko huonosti käytännössä. Onko nyt aivan varma, että lomauttavat ja irtisanovat yritykset ovat todella tehneet kaikkensa tärkeimmän voimavaransa eteen, tässä tilanteessa.

Kehotan kaikkia, sekä työntekijöitä, asiakkaita, rahoittajia että tavarantoimittajia, tutustumaan tarkkaan yritysten julkilausumiin toimintakulttuuristaan ja tehtyihin käytännön tekoihin. Mahdollisten ristiriitojen ilmetessä voi ajatella, että kyseessä ei olekaan todellinen halu tai päämäärä hoitaa kumppanuuksia - vain turha jargon ja tietoinen valehtelu. Kannattaa etsiä nopeasti parempaa tilalle.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

Viimeyönä ja ainakin aamusella vielä Helsingissä oli takatalvi. Toinen päivä tänä talvana kun nurmikoilla valkoista. Ja jos harmaa kuura laketaan mukaan, tämä saattoi olla neljäs.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.