Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Jäin tätä miettimään "Besserin" löydöksen vuoksi, kun se ohjasi omaan nurinaani.

Aikoinaan duunissa kävi kehotus tulla kahvihuoneeseen kun joku tarjosi torttua tms. Näin siivoajan ja kehotin häntäkin tulemaan mukaan. Hän alkoi nurisemaan (sic) että ei hän voi tulla sinne niiden-ja-niiden joukkoon. Pidin sitä kovin kummallisena. Ehkä kun olen itse pullalle perso eli jos ilmaiseksi tarjotaan herkkuja, kiskon napani niin täyteen että naukuu, en suotta kursaile mennä vaikka pippien ja pappien sekaan. Mutta vanhempana olen oppinut ymmärtämään tietynlaista "alemman väen alemmuuskompleksia". Onhan sitä itsellänikin. Kotoa sen jo oppi kun äiti vähätteli ja haukkui itseään, ja joskus toisiakin (näiden selän takana). Isä sensijaan kuvitteli itsestään varmaan vaikka mitä, mutta paskahousujuopon elämällään esitti sellaisen ihmisen alennustilan konkreettisesti että kyllähän siinä semmoinen olo jäi että kovin on vaatimaton tämä taustani. Ja ei minustakaan sitten "mitään" tullut.

Mutta sama se. Jotenkin se vain joskus tuottaa sellaisia ällöttäviä katkeruuden ja kaunan tunteita kun huomaa että riekkuvat, itsestään kovaa meteliä pitävät ihmiset saavat kaiken elostelunsa ja mekastuksensa myötä itselleen jonkinlaista meriittiä. Sama se että onko se hyvää vain huonoa mainetta, mutta mainetta on kuitenkin. Minut kun on yritetty kasvattaa kunnolliseksi, vaatimattomaksi ja sellaiseksi joka aina kiltisti astuu sivuun kaikkien muiden tieltä, tuntuu oudolta että nimenomaan huonosta käytöksestä "palkitaan". En toki edes haluaisi huomiota hinnalla millä hyvänsä, mutta jotenkin se vaan tympii että oletkin pelkkää tapettia, yhdentekevä ihminen, kun yrität parhaasi. Juuri siinä kunnollisuudessasi olet tylsä, tarpeeton ja niin edelleen.

Sanokoon Jeesus mitä sanoo, niin hiljaiset eivät peri maata. Yhtäkään hissukseen ja kiltisti ollutta ihmistä ei tulla muistamaan millään tavalla.

Juha


Jatka vain kyynerpäitä, tai vaikka noita sarvia. Kyllä se vielä siittä.

Maailmassa on kompleksiikkaa, ja vaikutus vaihtelee. Selkeissä tilanteissa tapahtuu asioita itsestään. Muihin tilanteisiin voi havahtua, ken osaa niin tehdä.

Eiköhän nuo mahdottomuudentuntemukset ole ihan tavallista elämää. Mitä kullakin.

Kun yhteiskunnallisesti tulisi olla jotenkin, ja sen jonkin takana on voimaa, tulisi näyttää siltä, vaikka oikeasti olisi miten. Tässä on esim sellainen pointti, jota voi jäädä arvioitumatta tulkinnoissa, mutta arviointia tapahtuu, jos vain osaa lukea käytäntöä.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 10:28:07Sanokoon Jeesus mitä sanoo, niin hiljaiset eivät peri maata. Yhtäkään hissukseen ja kiltisti ollutta ihmistä ei tulla muistamaan millään tavalla.

Onko tällainen miten kiinnostava kysymys?

Milloin on, milloin ei? Jos on, niin miksi? Jos ei, niin miksi?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Dr. Wisser und Besser - helmikuu 08, 2019, 11:06:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 10:28:07Sanokoon Jeesus mitä sanoo, niin hiljaiset eivät peri maata. Yhtäkään hissukseen ja kiltisti ollutta ihmistä ei tulla muistamaan millään tavalla.

Onko tällainen miten kiinnostava kysymys?

Milloin on, milloin ei? Jos on, niin miksi? Jos ei, niin miksi?

On se kiinnostava jos olet itse tuo kiltti ja hissukseen ollut ihminen. Asiassa kai merkittävin tekijä on kuolemanpelko. Jos eläessään ei ole jättänyt minkäänlaista merkkiäkään itsestään, on kuin ei olisi ollut koskaan olemassakaan.

Katkeraksihan se vetää jos rymypetterit jäävät ihmisten mieliin, ja se joka aina yritti olla mahdollisimman helppo ja pois jaloista saa rauhassa unohtua.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 12:11:29On se kiinnostava jos olet itse tuo kiltti ja hissukseen ollut ihminen. Asiassa kai merkittävin tekijä on kuolemanpelko. Jos eläessään ei ole jättänyt minkäänlaista merkkiäkään itsestään, on kuin ei olisi ollut koskaan olemassakaan.

Olla olemassa. Kelle, tai mille? Voitko kertoa tähän jotain tarkennusta?

Onko kuolema eroa siitä, mihin haluaisi itsensä olevan liitetty? Mikä on kuolema? Voiko se vaihdella, ihmisestä tai hetkestä riippuen?

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 12:11:29
Lainaus käyttäjältä: Dr. Wisser und Besser - helmikuu 08, 2019, 11:06:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 10:28:07Sanokoon Jeesus mitä sanoo, niin hiljaiset eivät peri maata. Yhtäkään hissukseen ja kiltisti ollutta ihmistä ei tulla muistamaan millään tavalla.

Onko tällainen miten kiinnostava kysymys?

Milloin on, milloin ei? Jos on, niin miksi? Jos ei, niin miksi?

On se kiinnostava jos olet itse tuo kiltti ja hissukseen ollut ihminen. Asiassa kai merkittävin tekijä on kuolemanpelko. Jos eläessään ei ole jättänyt minkäänlaista merkkiäkään itsestään, on kuin ei olisi ollut koskaan olemassakaan.

Katkeraksihan se vetää jos rymypetterit jäävät ihmisten mieliin, ja se joka aina yritti olla mahdollisimman helppo ja pois jaloista saa rauhassa unohtua.
Millaisen merkin tahtoisit jättää maailmaan?

Minun yksi "merkkini" on tauluni, joita on sukulaisten ja ystävien seinillä, osa tilattunakin, ja muutaman tuntemattomankin seinällä. Olen aika laiskasti kyllä maalannut, mutta erityisen hauskalta tuntuu se, että joku on valmis peräti maksamaan tauluistani.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Juha

#201

Ihminen voi pyrkiä moneen, tiedostamatta, tai haluamatta tiedostaa, mihin pyrkii. Jonkin draivin voi havaita, jos se havaintona kiinnostaa.

Tietoisesti en osaa itselleni luoda jälkeä, jota haluaisin olla jättämässä. Ehkä tästä voi päätellä sen, että asia ei ole tahdonalaisempaan asti heiluva, eli vientiä on, tai saattaisi olla, liikaa.

Toisaalta. Enpä ole keksinyt tekemääni parempaa. Kunakin aikana parasta. Mitäs sitä vähempään tyytymään.

Tiedän kyllä jälkiä, joiden ympäröimänä haluaisin olla. Nämä jääköön itselleni. Tarkoitan omiksi ajatuksikseni.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Dr. Wisser und Besser - helmikuu 08, 2019, 12:24:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 12:11:29On se kiinnostava jos olet itse tuo kiltti ja hissukseen ollut ihminen. Asiassa kai merkittävin tekijä on kuolemanpelko. Jos eläessään ei ole jättänyt minkäänlaista merkkiäkään itsestään, on kuin ei olisi ollut koskaan olemassakaan.

Olla olemassa. Kelle, tai mille? Voitko kertoa tähän jotain tarkennusta?

Onko kuolema eroa siitä, mihin haluaisi itsensä olevan liitetty? Mikä on kuolema? Voiko se vaihdella, ihmisestä tai hetkestä riippuen?

Emmä jaksa mitään verbaalipyörityksiä. Tässä on nyt elävästä elämästä kyse eikä mistään filosofiasta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 08, 2019, 12:38:49
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 12:11:29
Lainaus käyttäjältä: Dr. Wisser und Besser - helmikuu 08, 2019, 11:06:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 08, 2019, 10:28:07Sanokoon Jeesus mitä sanoo, niin hiljaiset eivät peri maata. Yhtäkään hissukseen ja kiltisti ollutta ihmistä ei tulla muistamaan millään tavalla.

Onko tällainen miten kiinnostava kysymys?

Milloin on, milloin ei? Jos on, niin miksi? Jos ei, niin miksi?

On se kiinnostava jos olet itse tuo kiltti ja hissukseen ollut ihminen. Asiassa kai merkittävin tekijä on kuolemanpelko. Jos eläessään ei ole jättänyt minkäänlaista merkkiäkään itsestään, on kuin ei olisi ollut koskaan olemassakaan.

Katkeraksihan se vetää jos rymypetterit jäävät ihmisten mieliin, ja se joka aina yritti olla mahdollisimman helppo ja pois jaloista saa rauhassa unohtua.
Millaisen merkin tahtoisit jättää maailmaan?

Minun yksi "merkkini" on tauluni, joita on sukulaisten ja ystävien seinillä, osa tilattunakin, ja muutaman tuntemattomankin seinällä. Olen aika laiskasti kyllä maalannut, mutta erityisen hauskalta tuntuu se, että joku on valmis peräti maksamaan tauluistani.

Tietty romaaninikin ehkä välttää, jos en tässä mitään niin ratkirakasta ihmistä löydä että hän ainakin pari vuotta muistaisi jälkeenpäin jos ei ole dementoitunut ja itse onnistun kuolemaan ensin. En usko mihinkään hölynpölyyn "olet olemassa niin kauan kuin sinut muistetaan", mutta ärsyttää jotenkin ajatus että on kuin ei olisi ollutkaan.

Se romaani vaan pitäisi jaksaa edes printata, jos en jaksa sitä työstää. Puhtaaksikirjoitin joitakin lukuja ties monettako kertaa jo ties montako vuotta sitten, ja jos jatkan sitä taas, saattaa olla että pitäisi aloittaa taas ihan alusta kun olen ehkä kehittynyt kirjoittajana lisää (teknisessä mielessä). Eikä huvita. Sitten kun saisin sen printattua sidon koko höskän kirjaksi niin että voin väittää kirjoittaneeni ja tehneeni kirjan alusta loppuun itse. Yhden kappaleen edes tähän maailmaan. Mutta jos jälkeeni jää vain sukulaisiani, niin se päätyy varmaan paperinkeräykseen tai kaatopaikalle, eikä sitä kukaan lue.

Pitäisikö kätkeä koko kirja jonnekin mistä se hokkuspokkus löytyy 100 v päästä ja siinä on sitten ihmisillä ihmeteltävää!

Norma Bates

Mennään bussilla, loputon saaga.

Tänään bussissa oli ilmeisesti seudun koulukotilaisia bussin perillä. Ensin poikaset käsittelivät luonnollisesti känniörvellyksensä miten oli kaahattu mopolla päissään. Mutta sitten yllättäen siirryttiinkin puhumaan narsismista ja seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Joku ilmoitti että hänen perheessään jokainen on narsisti ja siksi he tulevat niin hyvin toimeen keskenään. Myöhemmin joku huomautti että "laita tuo piiloon tai tulee noutaja", ja joku valisti miten hän oli käyskennellyt mattoveitsen kanssa kaupungilla ja kohta viettikin pari tuntia "maijan perseessä". Että mihin on maailma menossa kun ei saa edes julkisesti veitsen kanssa liikkua, valittivat urhot, jos asian kiteyttää.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 07, 2019, 09:58:46
Hömppäkanavilla kun tulee näitä prameita mustalaishäitä ihme kuteineen, hääasuun panostaminen tietysti selittyykin sillä että jatkossa pitää olla vaatimaton. Tosin eipä nuo naidutkaan USA:n mustalaisnaiset missään juuttisäkissä taida kulkea. Mutta olisi mielenkiintoista kumminkin kuulla mitä he ajattelevat Skandinavian mustalaisnaisten perinnekuteista. Niistä mitä siis naidutkin käyttävät ja jokaikinen päivä.

Näin ostoskeskuksessa kaksi romaninaista seurassaan muutama lapsi, jotka olivat muistaakseni kaikki tyttöjä. Heidän - ainakin yhden tytön, jota tulin katsoneeksi tarkemmin - hiuksensa olivat melko vaaleat ja vaatetuksensa samanlainen kuin kenen tahansa lapsen. Oli surullista ajatella, että tietyn ikäisinä nuo sievät pienet tytöt muuttuvat ihmisvoimin hitaasti liikkuviksi mustiksi torneiksi. Silloin heidän liikunta- ja urheilumahdollisuutensa vähenevät, ja he alkavat invalidisoitua raskaasta pukuhökötyksestä ja korkokengistä johtuen. Heidän mahdollisuutensa oman ikäluokkansa "normaaliin" liikunnalliseen elämään vähenevät myös.

Yle Uutiset: "Romaninainen kantaa asunsa ylpeänä, vaikka kivuista kärsien"

https://yle.fi/uutiset/3-9554347

Mustalaisnaisten "perinneasua" voi kuvata yhdellä sanalla, jossa on neljä kirjainta.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 09, 2019, 18:28:34
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 07, 2019, 09:58:46
Hömppäkanavilla kun tulee näitä prameita mustalaishäitä ihme kuteineen, hääasuun panostaminen tietysti selittyykin sillä että jatkossa pitää olla vaatimaton. Tosin eipä nuo naidutkaan USA:n mustalaisnaiset missään juuttisäkissä taida kulkea. Mutta olisi mielenkiintoista kumminkin kuulla mitä he ajattelevat Skandinavian mustalaisnaisten perinnekuteista. Niistä mitä siis naidutkin käyttävät ja jokaikinen päivä.

Näin ostoskeskuksessa kaksi romaninaista seurassaan muutama lapsi, jotka olivat muistaakseni kaikki tyttöjä. Heidän - ainakin yhden tytön, jota tulin katsoneeksi tarkemmin - hiuksensa olivat melko vaaleat ja vaatetuksensa samanlainen kuin kenen tahansa lapsen. Oli surullista ajatella, että tietyn ikäisinä nuo sievät pienet tytöt muuttuvat ihmisvoimin hitaasti liikkuviksi mustiksi torneiksi. Silloin heidän liikunta- ja urheilumahdollisuutensa vähenevät, ja he alkavat invalidisoitua raskaasta pukuhökötyksestä ja korkokengistä johtuen. Heidän mahdollisuutensa oman ikäluokkansa "normaaliin" liikunnalliseen elämään vähenevät myös.

Yle Uutiset: "Romaninainen kantaa asunsa ylpeänä, vaikka kivuista kärsien"

https://yle.fi/uutiset/3-9554347

Mustalaisnaisten "perinneasua" voi kuvata yhdellä sanalla, jossa on neljä kirjainta.

Tämä perinneasuhan on joskus 1820-luvun tienoilla "keksitty". Sitä ennen ei romaneja ja suomalaisia juuri pukeutumisesta erottanut. Veikkaan, että romaninaiset eivät itse keksineet, että ruvetaanpa pitämään 10kg vaatetta jatkuvasti päällä.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: mikainen - helmikuu 09, 2019, 19:27:57
Tämä perinneasuhan on joskus 1820-luvun tienoilla "keksitty". Sitä ennen ei romaneja ja suomalaisia juuri pukeutumisesta erottanut. Veikkaan, että romaninaiset eivät itse keksineet, että ruvetaanpa pitämään 10kg vaatetta jatkuvasti päällä.


On vai?


Itse olen luullut, että suomalainen romaniasu on vasta sotien jälkeisen ajan tuotetta.


Ja veikkaan, että keksintö on juurikin romaninaisten. En usko, että miehiä kiinnostaa asustuksen yksityiskohdat, kunhan se vain on riittävän häveliäs.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 09, 2019, 19:34:17
Lainaus käyttäjältä: mikainen - helmikuu 09, 2019, 19:27:57
Tämä perinneasuhan on joskus 1820-luvun tienoilla "keksitty". Sitä ennen ei romaneja ja suomalaisia juuri pukeutumisesta erottanut. Veikkaan, että romaninaiset eivät itse keksineet, että ruvetaanpa pitämään 10kg vaatetta jatkuvasti päällä.


On vai?


Itse olen luullut, että suomalainen romaniasu on vasta sotien jälkeisen ajan tuotetta.


Ja veikkaan, että keksintö on juurikin romaninaisten. En usko, että miehiä kiinnostaa asustuksen yksityiskohdat, kunhan se vain on riittävän häveliäs.

En nyt mene vannomaan ajankohdasta, mutta eipä kovin pitkänäköisesti asiaa miettineet jos itse itselleen tuollaisen taakan ottivat. Painavimmat olleet 12 kg.

Näköjään 1920-luvulla asu muotoutui tuollaiseksi.

urogallus

Jos kerran sossu maksaa hameen, niin eikö silloin ole kannattavaa käyttää siihen mahdollisimman paljon kangasta?  :P