Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 41 Vieraat katselee tätä aihetta.

Aave

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 31, 2021, 14:00:31
Onhan noita hampun kotikasvattajia saatu kiinni kun kiinteistön sähkönkulutus on noussut huomattavan suureksi. Tiedä sitten, kuka sähkölaitokselta on ilmoittanut niistä viranomaisille vai ovatko nuo pyytäneet virka-apua. Kollektiivisesti näkee varmaan sähkönkulutustilastoista milloin joulukinkut laitetaan uuniin tai milloin on yleisin saunomisaika.
En ole tullut koskaan kysäisseeksi, onko Suomen poliisilla käytössään myös infrapunakameroita. Hampun kasvattaminen edellyttää lämpölamppuja ja uv-lamppuja, ja niiden jättämän lämpöjäljen saa skannattua kadulta asti infrapunakameroin, seinien ja kattojen läpi. Briteissä jäi kiinni erittäin suuri kasvattamo tähän tapaan. Talo jossa kasvattivat kukkaa oli sitä ennen perinteisesti ratsattukin, mutta mitään ei ollut löytynyt. Kasvattajat olivatkin pykänneet tarhan rakennuksen välikattoon ja jäivät sitten kiinni, kun IR-kameralla kuvattuna koko välikatto hehkui.

Suomessa kotikutoiset chilinkasvattajat käyttävät samoja lamppuja. Toisinaan käy, että poliisi on kotiovella suorittamassa etsinnän kun on pitänyt päästä tarkastamaan, että mitäs siellä Chilikuja 6B:n asunnossa oikein lopulta kasvaakaan. 
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

^
Ainakin parvekeviljelyssä chilille on ongelma kesäinen liiallinen kuumuus. Kukat tippuvat, jos on pidempiä helteitä. Olen kyllä naureskellut, että varmaan joku vielä ilmoittaa tuuheat parvekeviljelykseni poliisille, sillä eihän noita etäämmältä erota, jotta mitä vihreää siellä viljellään, ainakin siinä vaiheessa, kun hedelmiä ei vielä kasveissa näy.

Tuskin omatarveviljelijä talvella chiliä viljelee. Tai jos viljeleekin, niin ei sitä huomattavia määriä tarvitse, koska jo yhdestä kasvista saa monen kuukauden käyttöön, vaikka olisi miten intohimoinen chilin syöjä. Muutaman kasvin valontarpeesta ei kyllä sähköpiikkiä synny ja lämpöä ei tarvitse kuin sen normaalin 21 astetta, joka on tavanomainen kerrostalossa muutenkin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 31, 2021, 15:10:19
^
Ainakin parvekeviljelyssä chilille on ongelma kesäinen liiallinen kuumuus. Kukat tippuvat, jos on pidempiä helteitä. Olen kyllä naureskellut, että varmaan joku vielä ilmoittaa tuuheat parvekeviljelykseni poliisille, sillä eihän noita etäämmältä erota, jotta mitä vihreää siellä viljellään, ainakin siinä vaiheessa, kun hedelmiä ei vielä kasveissa näy.

Tuskin omatarveviljelijä talvella chiliä viljelee. Tai jos viljeleekin, niin ei sitä huomattavia määriä tarvitse, koska jo yhdestä kasvista saa monen kuukauden käyttöön, vaikka olisi miten intohimoinen chilin syöjä. Muutaman kasvin valontarpeesta ei kyllä sähköpiikkiä synny ja lämpöä ei tarvitse kuin sen normaalin 21 astetta, joka on tavanomainen kerrostalossa muutenkin.
Onpa chilinkasvattajia ilmiantaneet tilanteen väärin käsittäneet naapuritkin, että älä sitten ylläty jos kotiin tullaan käymään. Lainkuuliaiselle tutulle kävi näin, ja vaikka hän itsekin myöhemmin nauroi tapahtunutta, itse tilanteessa ei ollut naurattanut yhtään.

Olen joskus kauan sitten itsekin koittanut kasvattaa chilipensaan, mutta en ostellut mitään lamppuja tai muita härpäkkeitä. Kasvu lähti kyllä käyntiin, mutta jäi sitten pieneksi siemenaluksi.

Chilinkasvattamaminen on helpointa, kun jättää asian siihen. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Aave - tammikuu 31, 2021, 15:25:00
Chilinkasvattamaminen on helpointa, kun jättää asian siihen. :)

Itse asiassa chilin kasvattaminen on helppoa. Ostaa kaupasta jonkun mieluisen chilin, nappaa siitä siemenet ja pistää multaan. Nykyisin on jo useita lajikkeita saatavana markettien siemenpussukkatelineistäkin, sillä hupi on aika laajasti levinnyt viime vuosina. Itse olen noin 10 vuotta parvekeviljellyt chiliä. Vain viime kesänä homma meni pahasti reisille. Syytä en tiedä, mutta epäilen mullassa olleen jotain vikaa, sillä huonosti kävi lajikkeesta riippumatta.

Paljon reissaavalle tuo ei sovi, ellei sitten kasteluun löydy ahkeraa naapuriapua tai sitten on hommattava joku laitteisto hoitamaan kastelu.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 01, 2021, 08:08:45
Lainaus käyttäjältä: Aave - tammikuu 31, 2021, 15:25:00
Chilinkasvattamaminen on helpointa, kun jättää asian siihen. :)

Itse asiassa chilin kasvattaminen on helppoa. Ostaa kaupasta jonkun mieluisen chilin, nappaa siitä siemenet ja pistää multaan. Nykyisin on jo useita lajikkeita saatavana markettien siemenpussukkatelineistäkin, sillä hupi on aika laajasti levinnyt viime vuosina. Itse olen noin 10 vuotta parvekeviljellyt chiliä. Vain viime kesänä homma meni pahasti reisille. Syytä en tiedä, mutta epäilen mullassa olleen jotain vikaa, sillä huonosti kävi lajikkeesta riippumatta.

Paljon reissaavalle tuo ei sovi, ellei sitten kasteluun löydy ahkeraa naapuriapua tai sitten on hommattava joku laitteisto hoitamaan kastelu.

Tiedän ihmisen joka ei tiedä chileistä mitään, eikä syö niitä, mutta onnistui mainiosti kasvattamaan peijakkaan tulista chiliä ikkunalaudalla kukkapurkissa. Yhdestä kasvista riittää tulisuutta liki kymmenelle ihmiselle ruuanlaittoon.

Semmoista olen kuullut, että lajikkeet risteytyvät herkästi, eli jos haluaa pysyttäytyä hyväksi todetussa lajikkeessa, ei kannattane tuoda muita lähistölle. Vai onko näin?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

^
En osaa risteytymisestä kyllä mitään sanoa. Omat chilit pölyttyvät varovasti kasvia ravistellen aivan sanoin kuin tomaatitkin.
Oma "tuotantoni" on ollut pääasiassa Aji Cristalia (keskivahva) ja Habanero (melkoisen vahva) ja kyllä ne on pysyneet sekoittumattomana. Risteymä voisikin olla mielenkiintoinen, jos vahvuus osuisi noiden väliin ja hedelmäisyys tulisi Aji Cristalin perintönä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Alkaa hehkulamput olemaan lopussa tässä taloudessa. Eteisestä meni aamulla lamppu pimeäksi. Vielä jää himmennettävään lattiavalaisimeen yksi. Sekä saunaan ns. vasaralamppu. Tein lampun vaihdon yhteydessä inventaarion ja bongasin pari pienoisloisteputkea eli ns. energiansäästölamppua olevan käytössä. Muut ovatkin jo ledejä. Sellainen meni eteiseenkin.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Minulla on vielä yksi 100W:n lamppu jäljellä, mutta ei ole enää valaisinta, johon sen laittaisin. Miksihän en sitä lamppua ole jo hävittänyt?

Olen edelleen hiukan ymmälläni kaupassa, jos johonkin valaisimeen pitäisi lamppu ostaa. Eteinen on helppo juttu, kun muistan minkä muotoinen pieni nappula se on ja kanta on G9. Noilla eväillä löydän oikean. Tai ainakin luulen löytäväni. Viimeksi, kun kävin ostamassa, niin nyt se nappula (=valaiseva osa) olikin eri näköinen kuin ennen. Nyt olen miettinyt, että onkohan ne sopivat tuohon vai ei, joten edelleen on kaksi kolmesta lampusta pimeänä eteisessä. No, yhdelläkin pärjää.

Olohuoneessa on yleisvalaisimena kolmespottinen lamppu. Ei oikein käsitystä siitä, mitä se sisällään pitää, mutta se on turhan kirkas. En sitä käytä juuri koskaan muuten kuin satunnaisessa tarkkuustyössä mm. kissan kynsiä leikatessa. Minulla on mielikuva, että tuo ei sietäisi edes himmennystä, joten siinä mielessä vikaostos. Olohuoneessa käytän vain jalkalamppua, joka antaa melkoisen hämyisen yleisvalaistuksen ylöspäin ja tarvittaessa siinä on alas tuleva kohdevalo. Pitäisi hommata uusi yleisvalaisin, jota voisi tarvittaessa himmentää. Sille olisi kyllä käyttöä.

Ennen kaikki oli helpompaa, kun ei ollut niin paljon vaihtoehtoja. :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 03, 2021, 12:54:56
Ennen kaikki oli helpompaa, kun ei ollut niin paljon vaihtoehtoja. :D
Hehkulamppujen aikakauden EU:n alueella lakkauttaneet lobbarit ja poliitikot lienevät saaneet teostaan hieman muutakin, kuin vain työn mitalin. Nimittäin rahaa, paljon rahaa.

Vanhojen hehkulamppujen käyttöikä kyllä oli sekin valmiiksi rukattu - todellisuudessa nekin olisi saanut kestämään hillittömän kauan, mutta kukas sellaisia haluaa tavan kuluttajille valmistaa, kun sitten ei olisi saanut myytyä niin paljon uusia, eivätkä voitot kerry.

Jo vanha uutinen (2013), mutta edelleen paikkansa pitävä: Hehkulamppuja saa kaupoista edelleen - vain eri nimellä (Yle).
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi




Tuossa sellainen, joita eteisen valaisimessa on kolme kappaletta. Jonkinlaisia spotteja, joita voi mieleiseen suuntaan käännellä. Ihan kiva, mutten, mutta lupauksista huolimatta, ei ole kovinkaan kestäviä.

Valmistajan tuotekuvaus:
LED-lamppu, joka kestää huomattavasti pitempään kuin halogeenilamppu. Hyvä ja paloturvallinen vaihtoehto. Ympäristön kannalta ihanteellinen valinta. Ei sisällä elohopeaa.

Ihmettelen vain, miten lyhytikäinen se halogeeni on, kun nämä LED-lamput kosahtavat jokseenkin tasan vuoden sisään. Kesällä en käytä eteisen valaisinta lainkaan, sillä kaikista muista tiloista kantautuu siihen riittävästi valoa. Talvella pimeimpään aikaan saattaa tuossa olla valo jopa 6-7 tuntia vuorokaudessa, mutta nyt alkaa olla jo niin valoisaa, että muutaman tunnin korkeintaan sitä käytän ja käyttö vähenee kaiken aikaa kesää kohti mentäessä,

En sitten tiedä onko noissa laadussa miten suuri ero eri valmistajien tuotteilla, kun hinnassa kyllä on isoja eroja.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 03, 2021, 13:20:01



Tuossa sellainen, joita eteisen valaisimessa on kolme kappaletta. Jonkinlaisia spotteja, joita voi mieleiseen suuntaan käännellä. Ihan kiva, mutten, mutta lupauksista huolimatta, ei ole kovinkaan kestäviä.

Valmistajan tuotekuvaus:
LED-lamppu, joka kestää huomattavasti pitempään kuin halogeenilamppu. Hyvä ja paloturvallinen vaihtoehto. Ympäristön kannalta ihanteellinen valinta. Ei sisällä elohopeaa.

Ihmettelen vain, miten lyhytikäinen se halogeeni on, kun nämä LED-lamput kosahtavat jokseenkin tasan vuoden sisään.
Sepä se, kun LED-lamput(kaan) eivät kestä kovinkaan paljon kauemmin, kuin tavalliset hehkulamput ja toisaalta hehkulamput oltaisiin voitu valmistaa merkittävästi pitkäikäisemmiksi vielä siitä, mitä jo valmiiksi olivat. Uusien lamppujen ekologisuus on lähinnä näennäistä. Ne eivät myöskään tuota hukkalämpöä, mutta talvisessa Suomessa se on mielestäni pikemminkin haitta, kuin ominaisuus.

Halogeenilamput ovat vielä oma lukunsa - ja nekin saisi kestämään vaikka miten pitkään. Erään suuryrityksen tiloissa nauratti, kun kävi ilmi, että muinaisen remontin yhteydessä oli jätetty uuteen välikattoon vanha halogeenivalaisin jäljelle. Se oli ollut siellä päällä yli kymmenen vuotta ja hienosti valaisi edelleen, kun sitten sattumalta löytyi uudelleen.

Tämä muinainen hehkulamppu on palanut jo yli sata vuotta, 24/7. Niin kestäviksi ne saisi, mutta sittenhän se olisi erittäin huono bisnes.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

MrKAT

^Tavallisen  hehkulampun pitäisi ehkä palaa  sen 1000 vuotta jos jännitteen puolittaa (2 lamppua sarjassa), valoteho on sitten ehkä tuota luokkaa. (Tai vaatimattomammin kahdeksankertaistaa elinikä 1000:sta 8000 tuntiin jos jännitettä pudottaa 30 volttia 200 volttiin)  Siis äärettömän tuhlaavaa ja epäekologista (kovin vähän valoa, vähän lumenia per watti). Ei jatkoon normitehtävissä. Eri juttu sitten jos lampun vaihto on kallista tai hyvin hankalaa jolloin sitä on optimoitava poies.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^
Minusta ainakin on ihan järjetön idea tämä "integroitu lamppu" siitä huolimatta, että sille lampulle annetaan joku 30 000 tuntia käyttöikää. Tuohan on noin 3,5 vuotta, jos lamppu palaisi jatkuvasti ja sen jälkeen sitten koko valaisin on heitettävä roskiin, kun valoa ei enää tule.

Omassa jalkalampussani on siis kaksi lamppua, joista toinen ylöspäin yleisvalaisimeksi ja toinen alas spottina lukulampuksi. Näistä vain ensin mainittua käytän todella paljon, joten se tulee kosahtamaan ensin. Silloin toimiva lukulamppukin menee roskiin. Tietenkään kuittiakaan ei ole enää jäljellä, joten ei mene edes takuuseen. Tosin en muista oliko juuri noilla lampuilla sitä takuuta.

Miksikö sitten tuollaisen epäekologisen valaisimen ostin? No siksi, että en netissä valintaa tehdessäni ymmärtänyt, mitä tarkoittaa tuo integroitu tässä yhteydessä ja ostaessani kivijalkaliikkeestä tuotteen pakkausselosteessa sanottiin sen sisältävän myös lampun, joten ei tarvitse erikseen ostaa. Ilmeisesti valmistaja ajattelee kuluttajan puolesta, että muutamassa vuodessa ihminen kyllästyy jo tuollaiseen lamppuun ja haluaa jo "uutta ilmettä" sisustukseensa, prkl.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 05, 2021, 06:57:42
^
Minusta ainakin on ihan järjetön idea tämä "integroitu lamppu" siitä huolimatta, että sille lampulle annetaan joku 30 000 tuntia käyttöikää. Tuohan on noin 3,5 vuotta, jos lamppu palaisi jatkuvasti ja sen jälkeen sitten koko valaisin on heitettävä roskiin, kun valoa ei enää tule.

Omassa jalkalampussani on siis kaksi lamppua, joista toinen ylöspäin yleisvalaisimeksi ja toinen alas spottina lukulampuksi. Näistä vain ensin mainittua käytän todella paljon, joten se tulee kosahtamaan ensin. Silloin toimiva lukulamppukin menee roskiin. Tietenkään kuittiakaan ei ole enää jäljellä, joten ei mene edes takuuseen. Tosin en muista oliko juuri noilla lampuilla sitä takuuta.

Miksikö sitten tuollaisen epäekologisen valaisimen ostin? No siksi, että en netissä valintaa tehdessäni ymmärtänyt, mitä tarkoittaa tuo integroitu tässä yhteydessä ja ostaessani kivijalkaliikkeestä tuotteen pakkausselosteessa sanottiin sen sisältävän myös lampun, joten ei tarvitse erikseen ostaa. Ilmeisesti valmistaja ajattelee kuluttajan puolesta, että muutamassa vuodessa ihminen kyllästyy jo tuollaiseen lamppuun ja haluaa jo "uutta ilmettä" sisustukseensa, prkl.

Ei tuo valaisimeen integroitu lamppu ole välttämättä niin huono idea mitä ensin tuntuisi.

Tuollaisen valaisimen valonlähteenä toimii elektroniikkapiirilevy johon on ladottu ja juotettu huomattava määrä pintaliitosledejä. Tuollaisen valmistaminen on uskomattoman halpaa ja täysin automaattista. Lisäksi se isokokoisena levynä jäähtyy huomattavasti paremmin kuin pieneen kokoon ahdettu "lamppu". Käyttöikä ja saatava valoteho ovat parempia ja erilaisia muotoja, tiiveysluokkia ja värisävyjä on helpompi tehdä.

Olisi tietenkin ihan mahdollista standardoida piirilevyt ja niiden kiinnitykset siten, että ne olisivat vaihdettavissa. Se nostaisi valaisimen hintaa kuitenkin 20-30%, eikä ole ollenkaan varmaa että ihmiset haluaisivat ostaa uudet sisukset jo käytössä kellastuneeseen valaisimeensa lähes samalla hintaa kuin saisi uuden kokonaisuuden. Samaa voisi kysyä vaatteista, miksi puhki menneitä housuja ei vain paikata ja jatketa käyttöä, ihan toimivathan ne olisivat.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 05, 2021, 10:17:19
Olisi tietenkin ihan mahdollista standardoida piirilevyt ja niiden kiinnitykset siten, että ne olisivat vaihdettavissa. Se nostaisi valaisimen hintaa kuitenkin 20-30%, eikä ole ollenkaan varmaa että ihmiset haluaisivat ostaa uudet sisukset jo käytössä kellastuneeseen valaisimeensa lähes samalla hintaa kuin saisi uuden kokonaisuuden. Samaa voisi kysyä vaatteista, miksi puhki menneitä housuja ei vain paikata ja jatketa käyttöä, ihan toimivathan ne olisivat.

Siis mitä, kellastuvatko nämä valaisimet?? Tämä on kieltämättä ensimmäinen kerta kuin kuulen moisista vehkeistä.

Johtunee varmaan siitä, että todellakaan ole mikään sisustelija, mutta tuohan kuulostaa kamalalta: huonekalu, jonka olen ostanut, kellastuu muutamassa vuodessa sellaiseksi, että se pitää uusia. Olisi kauheaa muutaman vuoden välein miettiä uusia kokonaisuuksia, kun kerran olen ostanut lampun, josta pidän ja joka toimii siinä tarkoituksessa, mihin olen ostanut.

Toisaalta, minä kyllä olen paikannut housujakin :D juuri siksi, että ne muutoin ovat aivan toimivat ja mukavat.

T: Xante