Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Fiilikset ja päivän mietteet

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 18:17:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 34 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 26, 2021, 23:41:40
Kuopion paikka rakentui perustamisestaan asti vahvasti elävän musiikin ja keikkojen ympärille, mutta nyt sitten korona päätti toiminnan. En itse ole käynyt siellä kuin kolme kertaa (Kun ei ole niille suunnille ollut enemmänkin asiaa), mutta harmittaa siitä huolimatta kun tietää, että paikalla on sijansa Suomen pubihistoriassa.

Piti kartasta katsoa, missä tuollainen paikka oikein on ollut, kun en ole ollut tietoinen siitä. Google-kartan kuvanäkymillä ei päässyt läheltä katsomaan, mutta aika huomaamaton se näyttää olleen. Googlen kuvanäkymät ovat hassuja, kun yhdellä pienellä hiiren hipaisulla tehdään aikamatkaa jopa kymmenen vuotta suuntaansa. Tuli mieleen tuosta Kuopion näkymästä.

Joskus samasta kadunpätkästä löytyy sekä vanha näkymä että uusi näkymä sen mukaan, kumpi sattuu tulemaan ensiksi, ja kumpaa lähtee seuraamaan. Vanhaa ei siis heti näytetä poistettavan, vaikka uusi lisätään. Olisi mieletön kultturiteko (veisi kai tolkuttomasti serveritilaa), jos kaikki vanhat katunäkymät säilytettäisiin. Joskus tulevaisuudessa voisi tehdä aikamatkoja menneisyyteen ja katsoa, miltä jokin kaupunki näytti vaikka sata vuotta aikaisemmin. Näin ei tule käymään, vaan kyllä vanhat näkymät poistetaan.

Google voisi tehdä kaupungeille tarjouksen siitä, että vanhat tiedostot säilytettäisiin. Kaupungit maksaisivat siitä, että niiden kuvallinen historia säilyy. No, eivät ne ehkä maksaisi.

Vaatimaton parin vuoden aikasiirtymä. Tässä vanha maisema on hävitetty, eli kyse ei ole vaihtoehtoisista näkymistä, mutta sellaisiakin paikkoja olen löytänyt.

2009

2011

MrKAT

Aurinkoiset päivät on tehneet vetämättömiä oloja. Tarkemmin sanoen: aamut. Herättää liian aikaisin, jää kroonista univelkaa.
Olen peitellyt ikkunoita pahvein ja kartongein mutten ehkä tarpeeksi. Tajusin vasta nyt vkl kun nukuin kunnolla: pilviset aamut!
  Osasyy voi olla uutisnälkä. Mietin klo 6, uutiset alkaa.. mitähän koronasta tai... ehdin innostua vähän ja sitten ei palaa uni.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

^

Eikö tuo "pahvein ja kartongein" peittely ole ihan turhaa puuhastelua, kun pimennysverho on keksitty?

Tässä nyt yksi esimerkki https://www.tokmanni.fi/pimennysverho-130-x-240-cm-6419860417684

Mutta noita myyvät suurin piirtein kaikki liikkeet ja nettikaupat, joissa kodin tekstiilejä on tarjolla. Hintahaitari on iso, kun tuota googlaamalla etsin, niin hakutuloksen myötä tuli joitain kuvia, joissa oli mukana hinta. En niitä kalliimpien (noin 50 euroa) mittoja katsonut, jotta olisiko olleet sitten leveämpiä. Edullisimpien hintahaitari alkaa noin 12 eurosta, mikä on mielestäni pieni investointi, jos valoisuus todellakin vaikuttaa nukkumiseen. Minun sitä on vaan niin vaikea kuvitella, sillä nukun vaikka auringonpaisteessa, jos nukuttaa. Keskikesällä auringon nousu näkyy omassa makuuhuoneeseeni, tai näkyisi, jos heräisin sitä katsomaan.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

^^
Mulla ei melatoniini toiminut moneen vuoteen, mutta nyt taas on alkanut pelittämään. Vetelen joskus jopa 8,5-tuntisia unia 1,9 mg pitkävaikutteisen melatoniinin avulla. Muutaman kerran on ollut ihan levännyt olo jopa, mikä on harvinaista herkkua. Lähinnä olen ottanut sitä siirtääkseni unirytmiäni , koska nukkumaanmeno tuppaa muuten siirtymään myöhäisemmäksi ja myöhäisemmäksi.

En ole kyllä ihan varma, sotkeeko pilleri sitten omia unihormonitasoja jotenkin tai onko jotain muuta mahdollista häikkää tiedossa, joten omalla vastuulla sitten, jos kokeilee.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

#3484
Kuljin yhden Helsingin sivukirjaston ohi. Sen ulkopuolelle oli laitettu tiedote, että paikassa on saattanut altistua koronalle päivinä se ja se, klo se ja se. Päivämääriä oli noin viikon ajalta ja niiden yhteydessä oli aikahaarukat tyyliin klo 13-18 tai 9.30-14. Siis niin laajat aikahaarukat, että mietin mitä hyötyä tuostakin nyt on. Kun kirjastosta saa vain noutaa kirjoja, niin on vaikea kuvitella yli 15 minuutin käyntejä. Tulevatko nämä altistusvaroitukset jostakin koronan seurantakeskuksesta vai soittavatko ihmiset itse kirjastoon? Kai sitä nyt käyntinsä muistaa hieman tarkemmin kuin laajan tuntihaarukan tarkkuudella? Ja luulisi lainaus-/palautusajankohdan näkyvän kellontarkasti lainauskoneella. Muistelen, että ainakin aikaisemmin tulostetussa kuitissa olisi näkynyt myös kellonaika samalla tavalla kuin kaupan ostokuiteissa. Tietysti on myös mahdollista, että koronatartunnan saanut ja altistuksen aiheuttanut on joku kirjaston työntekijä, jolloin läsnäoloa on eri päivinä ollut eri pituisia jaksoja. Joka tapauksessa, ei noista altistumisrajauksista mielestäni ole hyötyä. Yhtä todennäköistä on altistua missä tahansa kauppareissulla.
All you need is Love

Kopek

Ihmisten nöyryyttämiseksi on monenlaisia tapoja. Yksi tapa on syöttää ihmiselle illuusio, että hän on hyvä jossakin asiassa. Siinä vaiheessa, kun hän on alkanut itsekin kuvitella olevansa keskivertoa parempi, hänelle paljastetaan, että hänen kanssaan vain pilailtiin, ja todellisuudessa hän on se sama surkimus, mikä hän on aina ollut ja kaiken lisäksi vielä tyhmä, kun antoi huiputtaa itseään.

Tuollainen on aika nöyryyttävää. Niinpä ei kannata koskaan lähteä mukaan leikkiin, joka alkaa sillä, että joku kehuu sinua. Pilailu kannattaa katkaista ennen kuin se ehtii alkaakaan.

Tämä tuli mieleeni, kun eräs henkilö oli nähnyt jonkun Youtubeen lataamani videon, jossa rimputtelen pianolla. Hän mainitsi videon ja kirjoitti, että hän ei ole tiennytkään, että soitan pianoa. Alussa tietysti vastasin niin kuin asia on, eli että en osaa soittaa, ja pianojutut ovat vain... mitä nyt sitten ovatkin. Tuon toisen henkilön olisi pitänyt viimeistään tässä vaiheessa lopettaa kirjoittamisensa aiheesta tai hänen ei olisi pitänyt alun alkaenkaan mainita mitään pianovideostani. Hän varmasti näki, että siinä painelee pianon koskettimia soittotaidoton ihminen tai aikuinen ihminen, jonka "taidot" ovat korkeintaan 4-vuotiaan tasolla. Minulla kun ei satu olemaan minkäänlaista itsekritiikkiä, joten lataan nettiin aivan mitä vain varsinkin, jos sen voi tehdä nimimerkillä.

Sen sijaan, että tuo tyyppi olisi lopettanut kirjoittamisensa aiheesta, hän rohkaisi typerystä ja hullua minussa. Niinpä annoin hänelle linkkejä muihinkin vastaaviin videoihin kaluten kaikki Yotube-laarini, mitä sieltä vain löytyisi.

Kului aikaa.

Tänään tyyppi oli pannut nettiin oman soitteluvideonsa. Hän soittaa sähkökitaraa ja taso on ainakin minun vaatimattoman arviointikykyni mukaan "bänditasoa", eli tyyppi oikeasti osaa soittaa. Ehkä hän ei ole aivan Eric Claptonin veroinen, mutta joka tapauksessa parempi kuin minä, joka en osaisi soittaa kitaralla yhtä ainoaa nuottia puhumattakaan edes alkeellisimmasta mahdollisesta kappaleesta.

Jos "bänditasoisen" soittajan ja minun taitojani verrataan asteikolla nollasta sataan, niin tuon henkilön taso voi olla esimerkiksi 70-90, jos hän ei aivan maailmaluokan muusikko ole. Entä minun tasoni? Koska en osaa soittaa mitään oikeita kappaleita, tasoni on tietysti nolla. Jos nyt kuitenkin "rimputtelusta" jotain säälipisteitä haluaa antaa, niin ehkä minulle kuuluisi arvosanaksi 0,1 tai mitä nyt tuomari raskisi antaa. Soittotunneilla käyvän 5-vuotiaan taidot olisivat jo korkeammat eli mahdollisesti jopa kymmenen pisteen paikkeilla.

Jos siis "bänditason" kitaristi näkee röpellysvideoni ja sanoo siitä jotain positiivista, niin kyllä minä sen nöyryyttämisenä koen, vaikka tuo ihminen vain haluaisi olla kohtelias.

Ihmistä ei pitäisi kehua pelkästä säälistä tai kohteliaisuudesta, koska siinä vaiheessa, kun hän tajuaa, mistä on kyse, hän voi kokea kehumisen pilkkana. Ja vaikka hän ei sitä pilkkana kokisikaan, eivät säälistä annetut kehut paljon lämmitä.

Jotta ei tulisi väärinkäsitystä, niin en minä nyt sentään tuon henkilön kehuista erehtynyt luulemaan olevani keskimääräistä parempi tai edes keskimääräinen soittaja, eikä hän tällaista esittänytkään. Kyse oli lähinnä siitä, olenko täysin nolla vai edes hieman nollaa parempi.

Kyse on vähän samasta kuin jos suomenruotsalainen kehuisi sellaisen suomalaisen kielitaitoa, joka osaa vaivalloisesti pari sanaa ruotsia, paljastamatta, että hän osaa itse sitä täydellisesti.

Hippi

"Hän mainitsi videon ja kirjoitti, että hän ei ole tiennytkään, että soitan pianoa. "

Jos tarkkaan tuon lukee, niin eihän tuossa kehuta ollakaan, vaan todetaan, että soitat.
Olen minäkin soittanut pianoa ja saanut siitä kuulumaan äänen "KLONK".
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 30, 2021, 20:41:50
Jos tarkkaan tuon lukee, niin eihän tuossa kehuta ollakaan, vaan todetaan, että soitat.
Olen minäkin soittanut pianoa ja saanut siitä kuulumaan äänen "KLONK".

En muistanut, miten keskustelu meni, joten varmuuden vuoksi en kirjoittanut kehumisesta. Seuraavassa on tarkka versio (Youtube-tunnukseni peitetty) keskustelun alusta ja vähän keskeltäkin. Annoin alunperin vain linkin yhteen videooni, joka esitti jotain vesiliikenteeseen liittyvää asiaa. Kyse oli täysin eri aiheesta kuin pianonsoitosta, mutta tuo henkilö huomasi soitteluvideoni ja kommentoi niitä:

Katselin juuri muutaman muunkin noita "xxx"-käyttäjän julkaisuja, ja siellähän oli monta hauskaa! En ole myöskään ennen tiennyt, että osaat soittaa noin hyvin pianoa! Olisi hauska tietää millä kaikilla aliaksilla sinulla on noita julkaisuja youtubessa, niin voisi joskus ihan maratonin ja katsella niitä läpi 😅

Tuo ei vielä riittänyt siihen, että olisin antanut linkkejä muihin videoihin. Sen sijaan kirjoitin, että olen täysin epämusikaalinen enkä osaa oikeasti soittaa, ja videoilla on vain soittovirheitä täynnä olevaa rimputtelua. En siis antanut vielä tässä vaiheessa lisää linkkejä. Tarvittiin lisää suostuttelua:

Tuosta epämusikaalisuudesta olen ihan eri mieltä - en tiedä taidon määrästä, mutta nimenomaan erittäin musikaaliselta soittosi kuulosti! Siinä oli ihan omanlaisensa persoonallinen klangi, ja mielestäni kätesi liikkuivat koskettimilla jotenkin hirmu sulavan oloisesti. Enkä sano tätä niin kuin mitään muutakaan mielistelläkseni, vaan koska siinä soitossa oli mielestäni aidosti jotain hienoa 👌🏻

Tässä vaiheessa suojaukseni oli murrettu, ja aloin jakaa niitä videolinkkejä. Kirjoitin saatteeksi, että otan riskin ja paljastan muutamia "aliaksia". Ymmärsin siis vaaran, mutta silti lankesin ansaan.

Kun olin antanut linkin muutamaan videoon, sain tällaisen viestin:

Kun nytkin olet jo noin tuottelias, niin mitähän mahtaisitkaan saada aikaan, jos käyttäisit kaiken itsesi vähättelyyn käytetyn energia tuohon samaan tuotteliaisuuteen! 😶

Entistä enemmän olen sitä mieltä, että sinulla on valtavasti myös musikaalisia lahjoja!


Minulla oli koko ajan tunne, että tässä jotenkin vitsaillaan kustannuksellani. Kirjoitin, että minulla ei ole minkäänlaista musiikin muistamisen kykyä, ja arvelin, voisiko se johtua aikoinaan saamastani päävammasta. Muistin lukeneeni jostakin, että melodiat taltioituvat oikealle puolelle aivoja eli juuri sinne, mihin pahimmat iskut olivat osuneet. Tätä epätieteellistä teoriaani tuki se, että muistin sävelmiä, jotka oli oppinut lapsena ennen onnettomuutta, mutta en onnettomuuden jälkeen kuulemiani. Musiikki ei siis tartu mieleeni lainkaan, enkä näin ollen pystyisi soittamaan käytännössä mitään muuta "korvakuulolta" kuin korkeintaan jonkun äärimmäisen yksinkertaisen rallatuksen, jos sitäkään. Keskustelu jatkui näin:

Ehkä hieman mustaa huumoria, mutta ainakin näiltä osin isku vaikuttaa osuneen erinomaiseen kohtaan... Musikaalisuus ja toisten teosten matkimiskyky on kaksi ihan eri asiaa. Mielestäni kaltaisesi luomiskyky on paljon arvokkaampi kuin tuo kuvailemasi "nuottikorva".

Kolmen kuukauden kuluttua jatkoimme keskustelua. Minua harmitti edelleen se, että olin antanut videolinkkejä. Niinpä kirjoitin muun keskustelun ohessa seuraavasti:

Vielä lisäyksenä se, että minua jäi hieman harmittamaan se, että jaoin niitä linkkejä niihin surkeisiin "soitto" -videoihin. En ole tunnettu korkeasta itsekritiikin tasosta, ja tässä se taas tuli todistettua.

Tuo henkilö vastasi seuraavasti:

Minä päinvastoin pitäisin itsekritiikkiäsi jopa aivan tarpeettoman rankkana. Kuuntelin kyllä niitä, ja olen edelleen sitä mieltä, että sinun kannattaisi julkaista enemänkin musiikkiasi. Siinä on ihan mainio twisti!

Tuohon kirjoittelu soittelemisesta onneksi jo loppui. Siitä on nyt kulunut noin vuosi.

Ja tänään sain tietää, että tyyppi on "bänditasoinen" (epämääräinen määritelmäni) soittaja.

En usko, että tuo henkilö kiusasi minua tarkoituksella, koska hän on kaiken aikaisemman kokemukseni perusteella kuitenkin aika hyvätahtoinen henkilö. No, en minä nyt tätä jää murehtimaan.

Xantippa

Siis koska selkeästi joku osaa jotain paremmin, se tarkoittaa, että hänen kehunsa ovat kiusantekoa ja pilkkaa?

Olettaisin päinvastoin: jos kyseessä on oikea osaaja, hän kyllä tunnistaa potentiaalin muissakin kuin "valmiissa" tekijöissä. Etenkin musiikki on ala, jossa asioita voidaan tehdä ja tulkita monella eri tavalla.

Samaa mieltä ollaan kuitenkin varmaan moni tämän bänditasoisen kanssa siitä, että jos sama aika, mikä käytetään itsensä vähättelyyn ja uhriutumiseen, tulisi käytetty kehitykseen, kenties harmitukseen ei törmäisi niin usein.

Toki sellaista tilaa tuskin kenellekään koskaan tulee, etteikö joutuisi toteamaan, että joku kommentoija vain tekee asian paremmin.

T: Xante

a4

^^
Tulkitsin nuo kannustavat kehut aidoiksi.
Pitäisin lisäksi nolla tason soittelijaa sellaisena joka ei ole koskaan soitellut mitään.
Aihe laajenee yleisemminkin taiteen tekemiseen. Jokaisella on vapaus ja oikeus tehdä taidetta ja pitää sitä taiteen tekemisenä.
Leikillisen kannustavasti lanseeraan sinulle julkiseenkin pianonsoittoon vapauttavan apukäsitteen pianopoliisi. :)

Kopek

#3490
Ehkä luusereillakin on arvonsa, koska ilman huonoja ei olisi hyviä.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - maaliskuu 11, 2021, 15:42:48
Olen saanut viime aikoina kofeiinista omituisia hermostollisia oireita. Kun lopetin kahvinjuonnin, ei ole ollut oireita enää. Vaikea sanoa mistä johtuu, mutta olen kyllä juonut kahvia aika runsaasti. Ties vaikka kroppa kestäisi kahvia jos joisi päivässä vain pari kolme kuppia.

Ostin kofeiinitonta kahvia. En tiedä johtuuko kahvilaadusta vai siitä, ettei tässä ole kofeiinia, mutta ei tää normikahvilta maistu vaikka kyllä tätä juo.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Kopek - maaliskuu 31, 2021, 09:28:33
Ehkä luusereillakin on arvonsa, koska ilman huonoja ei olisi hyviä.

Jos luuseriutta mitataan sillä, että pitää olla paras, uskon, että aika monet meistä sitten ovat luusereita. Vaikka mietin miten, en keksi ainuttakaan asiaa, jossa olisin kiistatta paras, parempi kuin kukaan, jonka olen koskaan tavannut.

Silti on muutamia asioita, joissa olen ihan hyvä ja se kyllä mielestäni täysin riittävää ja pitää minut onnellisena.

Onnellisimmaksi minut kuitenkin tekevät sellaiset asiat, joissa hyvyyttä ei mitenkään voi mitata.

T: Xante

kertsi

^
Sinä olet yhdessä asiassa paras: olemaan sinä. Kukaan toinen ei voi olla paremmin/tarkemmin sinä kuin sinä itse.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: a4 - maaliskuu 31, 2021, 08:24:50
^^
Tulkitsin nuo kannustavat kehut aidoiksi.

Sama täällä.

Tulkitsin ne niin, että tyyppi näki jotain aitoa ja musikaalista Kopekin pianonsoitossa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️