Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kasvisruokapäivät ruokaloissa

Aloittaja Topi, helmikuu 18, 2019, 15:48:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Mikä kasvisviha, nuohan kuuluvat ruokavalioomme, kuten liha ja kala?
Ei kukaan kasviksia vastusta, kasvisruokavalioon keskittymistä ehkä. Sehän ei ole tervettä.

MrKAT

Cämoon, pelkästään yksi kasvisruokapäivä muuten lihaisemmassa viikossa sai teidät persut someraivoon.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 23, 2021, 00:44:15
Cämoon, pelkästään yksi kasvisruokapäivä muuten lihaisemmassa viikossa sai teidät persut someraivoon.
Miksi saisi? Kyllä minä voin kasvisruokia syödä, niin syönkin.
En minä kasvisruokavaliota vastusta. Minä vastustan sen pakottamista! Ymmärrätkö ongelman?
Minä haluan pitää valinnanvapauteni syödä mitä haluan. Joskus syön kasvisruokaa, kun itse valitsen, toki yleensä lihaa/kalaa lautasellani on.
Kyse on siitä, että mikään v...n yhteiskunta ei määrää syömisestäni, minä ITSE määrään.
Olen itse työskennellyt ruoantuottoalalla, kokkinakin. Minusta on hienoa, että annetaan ihmisille vaihtoehtoja valita. Joko liha- tai kasvisruokaa. Sitten tarjotaan kysynnän perusteella, eikä minkään v...n määräysten perusteella.
Kysytään ihmisiltä, ei marineilta ja ohisaloilta, mitä haluavat syödä.

Se vapaa valinta, ei yhteiskunnan määrääminen... 8)

MrKAT

^Etkö huomaa logiikkasi murtumista? Sain sinut someraivoon kiroamaan monta kertaa. Elät kasvisvihassa.
Voi sinua vihaajaparkaa... ;D

Koululaisia ja armeija-alokkaita saa määräillä vaikka kasvisruokapäivälle (kuten 1939-). Heillä ei ole hirveästi valinnanoikeutta vaatia jäätelöä ja tryffelikarkkia koulu/armeijaruoaksi.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 23, 2021, 02:06:53
^Etkö huomaa logiikkasi murtumista? Sain sinut someraivoon kiroamaan monta kertaa. Elät kasvisvihassa.
Voi sinua vihaajaparkaa...
En ole raivonnut, enkä vihannut mitään/ketään.
Olen vain puhunut siitä, että annetaan ihmisten päättää, mitä syövät. Annetaan vaihtoehtoja, sen mukaan tarjotaan.
Ei päätetä ylhäältä, vaan alhaalta käsin. Miksi valinnanvapaus on vaikeaa vasureille ja pakottaminen helppoa?
- - -
Armeijassa saakin määrätä alokkaita paljon pahempiinkin asioihin kuin pakottamaan ruokavalioihin.

Saares

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 23, 2021, 01:53:22
Lainaus käyttäjältä: MrKAT - lokakuu 23, 2021, 00:44:15
Cämoon, pelkästään yksi kasvisruokapäivä muuten lihaisemmassa viikossa sai teidät persut someraivoon.
Miksi saisi? Kyllä minä voin kasvisruokia syödä, niin syönkin.
En minä kasvisruokavaliota vastusta. Minä vastustan sen pakottamista! Ymmärrätkö ongelman?
Minä haluan pitää valinnanvapauteni syödä mitä haluan. Joskus syön kasvisruokaa, kun itse valitsen, toki yleensä lihaa/kalaa lautasellani on.
Kyse on siitä, että mikään v...n yhteiskunta ei määrää syömisestäni, minä ITSE määrään.
Olen itse työskennellyt ruoantuottoalalla, kokkinakin. Minusta on hienoa, että annetaan ihmisille vaihtoehtoja valita. Joko liha- tai kasvisruokaa. Sitten tarjotaan kysynnän perusteella, eikä minkään v...n määräysten perusteella.
Kysytään ihmisiltä, ei marineilta ja ohisaloilta, mitä haluavat syödä.

Se vapaa valinta, ei yhteiskunnan määrääminen... 8)

Joskus muinoin kirjoitin jollekin palstalle tuputtajille: "Niin kauan kuin itse vien lusikan suuhuni määrään mitä siihen saa laittaa."

Toope

En kannata kasvisruokapäiviä, kannatan sitä, että annetaan ihmisille vaihtoehtoja. Muissakin asioissa.
Tuollaisten näkemysten vuoksi minuakin kutsutaan "äärioikeistolaiseksi ja fasistiksi"...

Kysyntä määrääköön. Jos ravintolassa kysytään enemmän kasvisruokaa, ravintola lisää sen tarjontaa. Jos kysytään liharuokaa, sama juttu.
Mitään ylhäältätulevia määräyksiä ei tarvita. Ravintola-ala on jo nyt niin säännöstelty, että isommassa ravintolassa yhden kokin työpäivä menee byrokratian hoitamiseen!
Kenen etu tuo on?

Aave

Yli puolet äänestää kasvisruoasta jaloillaan (SK):

"Kasvisruokapäivinä 60 prosenttia yläkoululaisista ei tule syömään, mutta ruokaa päätyy silti jäteastiaan. Kalapuikkopäivinä kouluruoka kelpaa lähes kaikille teineille".

"Kasvispäivinä ruoka houkuttelee ruokalaan vain 40 prosenttia yläkoulun oppilaista. Kalapuikkopäivinä ruokailemaan ryntää jopa 90 prosenttia yläkoululaisista".

Saman empiirisen havainnon tein myös yliopistossa: pelkkinä kasvisruokapäivinä tavallista vähemmän syöjiä ja jäteastiat silti nopeasti täynnä; harvoina kauniina kokolihapäivinä ruokasalit täynnä, ja hävikkiä vain vähän.

Keskuskeittiöistä puskettu kasvisruoka on pääasiassa niin mautonta ja heikkolaatuista muhjua, että lihansyöjä ei voi olla tuntematta samalla vahingoniloa: lapset oppivat siten tehokkaasti inhoamaan kasvisruokaa jo alaluokilla. Kasvavat lapsoset tarvitsevat myös runsaasti proteiinia ja sitähän ei saa mistään niin hyvin, kuin lihasta. Semminkin, että liha on perhanan hyvää!

Elinkeinoelämän keskusliiton työelämän asioista vastaava johtaja on samoilla linjoilla kuin minäkin, ja ehdotti kasvisruokapäivän sijaan lihapäivää kouluihin (IL).

Siis kunnon lihaa, eikä vain pelkkää kanaa ja kalaa! Jos pakaste-sei nyt edes on mitään kalaa...

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Toope

Sen verran kun kokkina olen työskennellyt, hyvä idea on tarjota sekä liha-, että kasvisruokaa vaihtoehtoina. Kasvisruokaa reilusti vähemmän, koska kasvissyöjiä on vähemmän. Mutta se valinnanvara on hyvä, ei pakottaminen. Vaihtoehtojen määrä riippuu kysynnästä. Jos kasvisruokaa halutaan enemmän, sitten sitä tuotetaan enemmän. Kysyntä määrää, kuten kapitalismissa. Eivät ylhäältä annetut määräykset, kuten sosialismissa.

Hippi

^
Minä valitsen hyvin usein kasvisruuan, jos olen tilaisuudessa, jossa ruokaa tarjotaan ja kasvisvaihtoehtokin on valittavissa. Näin siksi, että itse en ole vielä opetellut kasvisruuan tekemistä, mutta mielellään maistelen ja totuttelen uusiin vaihtoehtoihin. Kuka ties, vaikka jonain päivänä minäkin niitä sitten kokkailen :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 03, 2022, 08:15:31
^
Minä valitsen hyvin usein kasvisruuan, jos olen tilaisuudessa, jossa ruokaa tarjotaan ja kasvisvaihtoehtokin on valittavissa.
Oppilaitosten keskuskeittiöt ovat oma lukunsa, mutta eivät suurten ravintolaketjujenkaan kasvisruoat mitään kovin häävejä ole. Niissä kasvisruoat ovat usein valjuja just sillä, että sopisivat mahdollisimman monen makunystyröille.

Tietenkin on myös paljon erittäin maukkaita kasvisruokia, ja minäkin niitä silloin mielelläni syön. Mutta kyllä lihaa on viikottain jossain muodossa saatava, muuten ei tule mistään mitään.

Onneksi sai elää senkin ajan, kun kouluissa oli omat vakituiset keittäjät, ja ruoat valmistettiin paikan päällä.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

-:)lauri



Osaako joku selittää selkosuomella, jotta minunlaisenikin ymmärtäisi, miksi Huhtasaari ruokailee päiväkodissa?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Kukaan ei estä lapsukaisia kotona syömästä lihaa vaikka joka päivä, ja vapaapäivinään jopa kahdesti päivässä.
Tuohan on ihan tolkutonta ulinaa, että yksi ateria päivässä ei voisi olla lihaton. Terveellisiä on myös kasviproteiinit.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates



Kai uskovaistakin voi vaivata lihanhimo.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 19, 2023, 20:44:28
^
Kukaan ei estä lapsukaisia kotona syömästä lihaa vaikka joka päivä, ja vapaapäivinään jopa kahdesti päivässä.
Tuohan on ihan tolkutonta ulinaa, että yksi ateria päivässä ei voisi olla lihaton. Terveellisiä on myös kasviproteiinit.

Näin siltäkin kannalta, että kyllähän kasviksista saa helpommin maistuvaa ruokaa halvemmalla, nyt kun tiedetään, että budjetit ovat todella niukkoja. Eli mieluummin itsekin söisin pelkkää hyvää kasvispataa kuin "lihapataa", jonne sekaan on heitetty roiskeita.

T: Xante