Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kasvisruokapäivät ruokaloissa

Aloittaja Topi, helmikuu 18, 2019, 15:48:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 23, 2019, 22:37:30
Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 23, 2019, 09:22:45
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

Sekaruokavalio on hyvä, joskin kokonaan ilman lihaakin voidaan saada proteiinia riittävästi. Nyt ei keskustella lihan poistamisesta kokonaan ruokavaliosta, vaan yhdeltä tai kahdelta aterialta viikossa. Ruokavalion pysyisi edelleen sekaruokavaliona. Sitä ei kukaan ole muuttamassa.

Sekaruokavalio ei myöskään tarkoita sitä, että jokaisella aterialla tai jokaisena päivänä on oltava kaikilta ruokaympyrän sektorilta aineksia. Kun keskimäärin lihaa syödään reilusti liikaa, niin se liika voidaan ottaa pois aivan huoletta.
Ensimmäinen järkevä kommentti pitkään aikaan.
Lue tämä, Safiiri!

?? Kysehän koko ajan on ollut siitä, että jonain päivänä ei olisi tarjolla liharuokaa. Juuri kuten Hippi kirjoittaa. KUKAAN ei ole vaatinut, että liharuuat poistetaan kokonaan kouluista. Hippi kirjoittaa ihan samaa asiaa, mitä itsekin olen kirjoittanut: Ei ole kasvissyöjäksi pakottamista se, että jonain päivänä yhdellä aterialla ei saa lihaisaa vaihtoehtoa. Itsekään en ole kasvissyöjä, enkä sellaiseksi ole ryhtymässä. Miksi ihmeessä siis vaatisin sitä myöskään muilta?

Laika

#91
Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 23, 2019, 13:21:02
Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 23, 2019, 04:28:06
Miksen? Pahoitatko mielesi, jos joku toruu sinua makkarakeiton syömisestä? Hetkinen -olenko kirjoittanut täällä valinnoistani?
Enpä oikeastaan, mutta jos se ei ymmärrä olla hiljaa, se saattaa huomata pakkosyövänsä itsekin makkarakeittoa. Sen jälkeen se laittaa voiteen takaisin ämpäriin, tai se saa taas letkusta.

Unohdin että kohtauksesi oli yhä päällä. Vaan mitä tekemistä minulla on houreesi kanssa, että olisit syöttämässä minulle makkarakeittoa? Sekö, että väestöpoliittinen näkemyksesi älykkään väestön tarpeesta lisääntyä ei saa älykästä väestöä taakseen sen enempää sanoissa kuin teoissakaan? Mikä ironia! Ehkä heidän haluttomuutensa johtuukin siitä, että tyhmät ihmiset yrittävät johtaa maailmaa?

Onko sinulla muuten lapsia?

Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 23, 2019, 13:21:02
Mitä valintoihisi tulee, olet kirjoittanut niistä täällä sekä suoraan, että epäsuoraan. Klassinen asetelma: "Älkää tehkö kuten minä teen, vaan kuten minä sanon".

Niin varmasti olen, mutta näytä mitä olen sanonut ja missä kontekstissa. Parafraasisi rupesi suorastaan kiinnostamaan.

Sitten sinulta jäi vielä aiemmin huidellessasi näyttämättä, miten henkilökohtaiset valintani murentaisivat perustan esittämältäni poliittiselta argumentilta. Sitä kutsutaan argumentaation perinteessä myös ad hominemiksi, jopa siinä tapauksessa, että olisit todistanut minua koskeneen väittämäsi oikeaksi, mitä et tehnyt.

Sinä et tiedä, mitä virheitä tiedän itsessäni. Älä suotta edes yritä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 23, 2019, 22:36:11
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 23, 2019, 06:06:09
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

Niin esteenä tällaiselle monipuolisuudelle on niiden tyyppien ideologia, jotka vaativat aina lihaa tarjolle.
EI kukaan vaadi, puhuin vaihtoehdoista, joita te vasemmistolaiset ette hyväksy.

Kyllä tuo sinun vaatimuksesi on nimenomaan vaatimus, että lihaa pitää olla aina ja jokaisella (koulu-)aterialla tarjolla. Muutoinhan vaihtoehdoiksi kelpaisi ajoittain sekin, että on x-määrä ruokalajeja, joista yksikään ei ole liharuoka. Kukaan sen sijaan ei ole vaatinut, että kaikki tarjottava ruoka aina olisi kasvisruokaa / lihatonta.

Nykyinen tapa ja tarjonta muuten on joillekin ihmisille varsin vaihtoehdotonta. Jos sattuu olemaan keliaakikko tai on muita ruokarajoitteita (siis terveyssyistä), niin harvoinpa siellä ruokalassa on yhtä useampia vaihtoehtoja tarjolla. Usein vieläpä ruokarajoitteisille on yksi ruokalaji, joka on yritetty tehdä kaikki mahdolliset rajoitteet huomioiviksi ja myös kasvisruokailijoille sopivaksi. Mutta ehkä sinusta ei tarvitsekaan tällaisten vähemmistöjen valinnanvarasta kantaa huolta? Mitäs ovat omituisia keliaakikkoja, laktoosi-intolerantikkoja, porkkana- tai pähkinäallergikkoja.

Olisi muuten suotavaa, ettet jatkuvasti nimittelisi muita.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 27, 2019, 04:25:01
Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 23, 2019, 13:21:02
Mitä valintoihisi tulee, olet kirjoittanut niistä täällä sekä suoraan, että epäsuoraan. Klassinen asetelma: "Älkää tehkö kuten minä teen, vaan kuten minä sanon".

Niin varmasti olen, mutta näytä mitä olen sanonut ja missä kontekstissa. Parafraasisi rupesi suorastaan kiinnostamaan.

Sitten sinulta jäi vielä aiemmin huidellessasi näyttämättä, miten henkilökohtaiset valintani murentaisivat perustan esittämältäni poliittiselta argumentilta. Sitä kutsutaan argumentaation perinteessä myös ad hominemiksi, jopa siinä tapauksessa, että olisit todistanut minua koskeneen väittämäsi oikeaksi, mitä et tehnyt.

Sinä et tiedä, mitä virheitä tiedän itsessäni. Älä suotta edes yritä.
Minä suorastaan ihmettelen tuota Rentun (ja tietyn kansanosankin) päähänpinttymää.
Mitä vikaa "Älkää tehkö kuten minä teen, vaan kuten minä sanon" sanomisessa on?
Mitä jos sen tekee
- vanki joka koulussa valistaa ettei kannata aloittaa rikollista uraa.
- alkoholisti joka ojan pohjalta valistaa ohi käveleviä koululaisia juopon urasta.
- tupakoiva isä joka keuhkosyöpäisenä valistaa lapsiansa "älkää polttako, käy kuten minulle, ette pääse irti"
- lihaa paistava äiti ja koiranomistaja joka sanoo lapsilleen "Olkoon tämä viimeinen koiramme ja tässä
   viimeinen paistimme, maapallo ei kestä enempää".
?

Ainoa vika sanonnassa on se ettei se kelpaa Rentun tapaisilla "populistisille poliitikoille" koska populasta suuri osa ei siedä sitä tai saa siitä tekopyhyyden tekosyyn kieltää se (vaikkakin hyvin mitättömästä syystä).
Ilmastonlämpenemistä ei ole tai sitä ei voi säädellä - "hahahaa" - koska "Al Gorella on hieno tuhlaavainen ökyasunto" ja "ympäristöministeri lensi taas ulkomaille ilmastokokoukseen lentokoneella eikä mennyt junalla,hahaa".  =Typerän populan populismia!
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 27, 2019, 04:25:01
Sinä et tiedä, mitä virheitä tiedän itsessäni. Älä suotta edes yritä.
Se, että en ole vielä vastannut viestiisi ei tarkoita, ettenkö aikoisi vastata. Vastausprosessini on vain niin pitkä ja ylevän pohdinnan tulos, että saat nyt odottaa sitä, kuin kuuta nousevaa.

Jahka sitten suvaitsen joskus vastata, vastaustani pidetään niin merkittävänä, että Kansallismuseoon joudutaan rakentamaan ydinlatauksen kestävä erillissiipi, jonne vastaukseni originaali sijoitetaan. Sitä pääsee lukemaan viiden hengen ryhmissä paksun panssarilasin takaa, mutta kuvia siitä ei saa ottaa.

Eli Laika,

Junasi meni jo.

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 27, 2019, 07:57:23
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 23, 2019, 22:36:11
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 23, 2019, 06:06:09
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

Niin esteenä tällaiselle monipuolisuudelle on niiden tyyppien ideologia, jotka vaativat aina lihaa tarjolle.
EI kukaan vaadi, puhuin vaihtoehdoista, joita te vasemmistolaiset ette hyväksy.

Kyllä tuo sinun vaatimuksesi on nimenomaan vaatimus, että lihaa pitää olla aina ja jokaisella (koulu-)aterialla tarjolla. Muutoinhan vaihtoehdoiksi kelpaisi ajoittain sekin, että on x-määrä ruokalajeja, joista yksikään ei ole liharuoka. Kukaan sen sijaan ei ole vaatinut, että kaikki tarjottava ruoka aina olisi kasvisruokaa / lihatonta...
Ei tuo ole asia, jota olen vaatinut, vaan vaihtoehtoja ja valinnanvapautta. Nuo ovat vasemmistolaisille vaikea asia, ymmärrän. Vasemmiston ajatus kun ikävän usein perustuu siihen, että ylhäältä päin määrätään.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 04, 2019, 21:19:08
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 27, 2019, 07:57:23
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 23, 2019, 22:36:11
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 23, 2019, 06:06:09
Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 22, 2019, 21:39:44
Sekaruokavalio on hyvää. Ei pidä poistaa mitään (esim. lihaa), terveellinen ruokaympyrä koostuu lihasta, kasviksista ja viljatuotteista.
Tarjoillaan monipuolisesti kaikkea (kykyjen mukaan), mikä siinä on ongelma, paitsi tiettyjen poliittisia näkemyksiä edustavien vastustus?

Niin esteenä tällaiselle monipuolisuudelle on niiden tyyppien ideologia, jotka vaativat aina lihaa tarjolle.
EI kukaan vaadi, puhuin vaihtoehdoista, joita te vasemmistolaiset ette hyväksy.

Kyllä tuo sinun vaatimuksesi on nimenomaan vaatimus, että lihaa pitää olla aina ja jokaisella (koulu-)aterialla tarjolla. Muutoinhan vaihtoehdoiksi kelpaisi ajoittain sekin, että on x-määrä ruokalajeja, joista yksikään ei ole liharuoka. Kukaan sen sijaan ei ole vaatinut, että kaikki tarjottava ruoka aina olisi kasvisruokaa / lihatonta...
Ei tuo ole asia, jota olen vaatinut, vaan vaihtoehtoja ja valinnanvapautta. Nuo ovat vasemmistolaisille vaikea asia, ymmärrän. Vasemmiston ajatus kun ikävän usein perustuu siihen, että ylhäältä päin määrätään.

Sinulle EI kelvannut se, että kaikkina päivinä ruokaloissa on vaihtoehtoja, mutta - täysin tavanomaisen suomalaisen sekaruokavalion mukaan - joinain päivinä ateriavaihtoehdoissa ei ole lihaa sisältävää lajia. Tämä on täysin normaali ja historiallisesti ihan yleinen suomalaisen ruokakulttuurin malli. Joinain päivinä nyt vain ei ole liharuokaa tarjolla, koska on muita ruokia. Sitten seuraavana päivänä taas onkin. Se että jollain yhdellä aterialla ei syö liharuokaa, EI ole vegetarismia. Se on tyypillistä sekaruokavaliolle. samoin, jos yleenäskään ei ole kuin yksi vaihtoehto (kuten yleensä kotona tarjottavilla aterioilla), on ruoka joskus liharuoka, joskus ei. Terveyden kannalta vieläpä perusteltu tapa toimia ja tekee meille nykyään aivan liian paljon lihaa syöville hyvää. Kun Hippi kirjoitti juuri tästä, olit myös sitä mieltä, että nyt saatiin järkevä mielipide. Kun minä kirjoitan täsmälleen saman, sinusta kyse on pakosta. Jään pohtimaan, mitä - tai siis ketä - oikeastaan vastustat...

ROOSTER

Miten kasvisruokavalio vaikuttaa suoleen?

Joillakin ortodoksinen lihadieetti aiheuttaa tämmöisiä ongelmia:

Lainaus käyttäjältä: https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/ddba56cb-874c-4850-b77b-147f290d4762En ole vielä paskantanut housuihini, mutta olen hyväksynyt sen, että niin tulee käymään, jos jatkan tätä dieettiä.

Viime aikoina tilanne on kuulemma alkanut onneksi helpottaa.

– Näyttää siltä, että tilanne muuttuu päivä päivältä paremmaksi, mutta tällä hetkellä luotan hanuriini yhtä paljon kuin luotan pälyilevään naapuriin, joka esittää vahvalla venäjän aksentilla henkilökohtaisia kysymyksiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 05, 2019, 07:11:18
Sinulle EI kelvannut se, että kaikkina päivinä ruokaloissa on vaihtoehtoja, mutta - täysin tavanomaisen suomalaisen sekaruokavalion mukaan - joinain päivinä ateriavaihtoehdoissa ei ole lihaa sisältävää lajia. Tämä on täysin normaali ja historiallisesti ihan yleinen suomalaisen ruokakulttuurin malli. Joinain päivinä nyt vain ei ole liharuokaa tarjolla, koska on muita ruokia. Sitten seuraavana päivänä taas onkin. Se että jollain yhdellä aterialla ei syö liharuokaa, EI ole vegetarismia. Se on tyypillistä sekaruokavaliolle. samoin, jos yleenäskään ei ole kuin yksi vaihtoehto (kuten yleensä kotona tarjottavilla aterioilla), on ruoka joskus liharuoka, joskus ei. Terveyden kannalta vieläpä perusteltu tapa toimia ja tekee meille nykyään aivan liian paljon lihaa syöville hyvää. Kun Hippi kirjoitti juuri tästä, olit myös sitä mieltä, että nyt saatiin järkevä mielipide. Kun minä kirjoitan täsmälleen saman, sinusta kyse on pakosta. Jään pohtimaan, mitä - tai siis ketä - oikeastaan vastustat...
Vääristelet sanomisiani taas!
Minulle juuri kelpaa se, että aina on kasvisvaihtoehto ruokana. Normaalit lounasruokalat toteuttavat samaa ajatusta, jota itsekin kannatan. Eli on liha- JA kasvisruokavaihtoehdot lisukkeineen. Noin nuo ravintolat toimivat. Ketään ei siis tarvitse haluamallasi tyylillä pakottaa mihinkään ruokavalioon, vaan ihmisillä on vapaus valita itse, mitä syövät. Toki teille totalitaristeille tällainen malli ei ehkä kelpaa. Haluatte pakottaa ihmisiä tiettyyn malliin.  Mutta miksi? Miksi valinnanvapaus ei ole Safiireille hyvä?

Hippi

Voisitko Toope perustella sen, miksi sinun mielestäsi päivän jokaisella aterialla pitäisi olla tarjolla eläinperäistä proteiinia?
Pikaluin ketjun enkä tuolle oikein löytänyt perustelua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 01, 2020, 21:44:10
Lainaus käyttäjältä: safiiri - maaliskuu 05, 2019, 07:11:18
Sinulle EI kelvannut se, että kaikkina päivinä ruokaloissa on vaihtoehtoja, mutta - täysin tavanomaisen suomalaisen sekaruokavalion mukaan - joinain päivinä ateriavaihtoehdoissa ei ole lihaa sisältävää lajia. Tämä on täysin normaali ja historiallisesti ihan yleinen suomalaisen ruokakulttuurin malli. Joinain päivinä nyt vain ei ole liharuokaa tarjolla, koska on muita ruokia. Sitten seuraavana päivänä taas onkin. Se että jollain yhdellä aterialla ei syö liharuokaa, EI ole vegetarismia. Se on tyypillistä sekaruokavaliolle. samoin, jos yleenäskään ei ole kuin yksi vaihtoehto (kuten yleensä kotona tarjottavilla aterioilla), on ruoka joskus liharuoka, joskus ei. Terveyden kannalta vieläpä perusteltu tapa toimia ja tekee meille nykyään aivan liian paljon lihaa syöville hyvää. Kun Hippi kirjoitti juuri tästä, olit myös sitä mieltä, että nyt saatiin järkevä mielipide. Kun minä kirjoitan täsmälleen saman, sinusta kyse on pakosta. Jään pohtimaan, mitä - tai siis ketä - oikeastaan vastustat...
Vääristelet sanomisiani taas!
Minulle juuri kelpaa se, että aina on kasvisvaihtoehto ruokana. Normaalit lounasruokalat toteuttavat samaa ajatusta, jota itsekin kannatan. Eli on liha- JA kasvisruokavaihtoehdot lisukkeineen. Noin nuo ravintolat toimivat. Ketään ei siis tarvitse haluamallasi tyylillä pakottaa mihinkään ruokavalioon, vaan ihmisillä on vapaus valita itse, mitä syövät. Toki teille totalitaristeille tällainen malli ei ehkä kelpaa. Haluatte pakottaa ihmisiä tiettyyn malliin.  Mutta miksi? Miksi valinnanvapaus ei ole Safiireille hyvä?

Miksei ole valinnanvapautta, jos on vaihtoehtoina pinaattiletut, bataattikeitto ja kasvislasagne? Minusta silloin on jopa kolme vaihtoehtoa tarjolla. Millä tapaa tuollainen yksi ateria päivässä olisi totalitarismia?

Aikoinaan omana kouluaikanani saattoi hyvin olla ruokana tarjolla mannapuuroa ja mehukeitto. Tai kesäkeittoa. Tai niitä pinaattilettuja. Ei muuta. KUKAAN ei vinkunut, että kyse oli totalitarismista ja pakottamisesta kasvissyöntiin. Ei kukaan. Ei koskaan. Minua ihmetyttää väite, että kun nuo ruuat tarjotaan vaihtoehtoisina toisilleen SAMALLA aterialla, ollaan totalitarismissa. Omasta mielestäni silloin valinnanvapaus on kasvanut, ei vähentynyt.

Hippi

Mitenhän pitkään Euroopan parlamentti on tätäkin pohdintaa tehnyt? Itse kuulin asiasta vasta eilen, mutta ihmettelin, että eikö niillä todellakaan ole ollut oikeita töitä.

Euroopan parlamentti: Kasvispihviä saa kutsua pihviksi tai burgeriksi

Euroopan parlamentti on hylännyt tänään perjantaina kaikki muutosesitykset, joiden mukaan pihviksi, makkaraksi tai burgeriksi saisi kutsua vain tuotteita, jotka sisältävät lihaa.

Euroopan parlamentti ei esitä muutosta nykyisiin sääntöihin, jotka koskevat sitä, millä nimillä kasvistuotteita saa myydä.

Näin ollen kasvispihvistä voidaan käyttää edelleen nimitystä pihvi tai burgeri, kuten tähänkin asti.

Esityksen mukaan esimerkiksi tofupihville ja tofumakkaralle olisi pitänyt keksiä uusi nimi, josta kävisi ilmi, ettei tuotteissa ole lihaa.

Aiheesta tehtiin useita esityksiä, mutta ne kaikki hylättiin perjantain äänestyksessä.



Sinällään kyllä edelleen vähän ihmetyttää, miksi noita lihankorvikkeita kehitetään "lihamaisiksi" ja kehutaankin, että moni ei ede huomaa syövänsä jotain muuta kuin lihaa. Mutta olen kyllä nämä pihvit ja makkarat ymmärtänyt enemmänkin muodoiksi ja tarkenteilla sitten kuvataan, mistä makkara tai pihvi on tehty.

Noita on ollut jo niin kauan ja sanasto on muotoutunut sinä aikana, joten aika hulluahan se olisi enää muuttaa noita. Monissa kaupoissa lisäksi nuo korvaavat tuotteet ovat omissa hyllyissään, joten eipä niitä vahingossa juurikaan tule ostaneeksi. :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

^

Tosiaan. Ihmettelin ihan samaa tänään kun näin keskustan Mikko Kärnän kirjoituksen twitterissä tai jossain päin somesphereä, kuinka syntynyt päätös tarkoittaa, että kansaa huijataan jatkossakin törkeästi pöyristyttävillä valheilla.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 23, 2020, 16:35:09
Mitenhän pitkään Euroopan parlamentti on tätäkin pohdintaa tehnyt? Itse kuulin asiasta vasta eilen, mutta ihmettelin, että eikö niillä todellakaan ole ollut oikeita töitä.

Euroopan parlamentti: Kasvispihviä saa kutsua pihviksi tai burgeriksi

Euroopan parlamentti on hylännyt tänään perjantaina kaikki muutosesitykset, joiden mukaan pihviksi, makkaraksi tai burgeriksi saisi kutsua vain tuotteita, jotka sisältävät lihaa.

Euroopan parlamentti ei esitä muutosta nykyisiin sääntöihin, jotka koskevat sitä, millä nimillä kasvistuotteita saa myydä.

Näin ollen kasvispihvistä voidaan käyttää edelleen nimitystä pihvi tai burgeri, kuten tähänkin asti.

Esityksen mukaan esimerkiksi tofupihville ja tofumakkaralle olisi pitänyt keksiä uusi nimi, josta kävisi ilmi, ettei tuotteissa ole lihaa.

Aiheesta tehtiin useita esityksiä, mutta ne kaikki hylättiin perjantain äänestyksessä.



Sinällään kyllä edelleen vähän ihmetyttää, miksi noita lihankorvikkeita kehitetään "lihamaisiksi" ja kehutaankin, että moni ei ede huomaa syövänsä jotain muuta kuin lihaa. Mutta olen kyllä nämä pihvit ja makkarat ymmärtänyt enemmänkin muodoiksi ja tarkenteilla sitten kuvataan, mistä makkara tai pihvi on tehty.

Noita on ollut jo niin kauan ja sanasto on muotoutunut sinä aikana, joten aika hulluahan se olisi enää muuttaa noita. Monissa kaupoissa lisäksi nuo korvaavat tuotteet ovat omissa hyllyissään, joten eipä niitä vahingossa juurikaan tule ostaneeksi. :)

Onhan siinä aina se vaara, että luulee kasvispihvin olevan lihatuote. Niinkuin lehtipihvin tilatessa odottelee salaatinlehtiä. Ja mistä sen nyt tietää mitä eteensä saa kun kalapihvin tilaa? Kalaa vai nautaa?

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 23, 2020, 16:35:09
Sinällään kyllä edelleen vähän ihmetyttää, miksi noita lihankorvikkeita kehitetään "lihamaisiksi" ja kehutaankin, että moni ei ede huomaa syövänsä jotain muuta kuin lihaa. Mutta olen kyllä nämä pihvit ja makkarat ymmärtänyt enemmänkin muodoiksi ja tarkenteilla sitten kuvataan, mistä makkara tai pihvi on tehty.

Noi lihan korvikkeet eivät mielestäni maistu lihalle. Tai sitten en vain ole löytänyt tuollaista kasviskorviketta, joka maistuisi lihalle. Tosin ihan sama minulle, millä nimellä ruokaa brändätään. Maun perusteella ainakin itse tuotteeni kaupasta valitsen, joten brandi on minulle sivuseikka.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.