Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vanhan kansan ihminen

Aloittaja Socrates, kesäkuu 25, 2024, 22:27:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Socrates

^ Ajatus, että termi on peräisin ruotsinkielestä on kyllä ihan relevantti.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 13:25:08Työkaverini oli itse nuori ihminen, joka oli joissain asioissa vanhakantainen tai ainakin pyöri sen ongelman tiimoilla ja käytti joskus ilmaisua "vanha kansa" (itse)ironisesti. Veti siis överiksi, laski leikkiä siitä, että hän toimii jotenkin koska on vanhan kansan ihminen.
Luulen, että työkaverillesi ilmaisu on ollut tutumpi ja ehkä samassa merkityksessä kuin sen minäkin koen, eli lempeäksi muodoksi ilmaista "en näe tarvetta muuttua, tapani ovat hyvät jo valmiiksi, älä tyrkytä mulle ajatuksiasi".

Ja samaan tapaanhan ihmisillä on yleisesti ottaenkin taipumus omia ominaisuuksiaan kuvailla, eli esim. ihminen, joka sanoa töksäyttelee vähän mitä sattuu, kuvailee itseään, että hän nyt on tämmöinen räväkkä ja suorapuheinen, esimerkiksi.

Kenties tosiaan asia on vain itselleni niin arkipäiväinen, että en oikein osaa nähdä sen taakse kiehtovuutta. Se kuitenkin oli jälkeen päin ajatellen vähän hauskaa, että nämä, jotka kuvailivat toisia vanhan kansan ihmisiksi, eivät nyt kuitenkaan nykyajan mittapuulla olleet mitään mielettömän radikaaleja ajattelijoita - eli samaa oikeastaan olisi voinut sanoa heistäkin ja toisin sanoin tuli sanottuakin. Eli ajattelusi on vanhanaikaista tms. Mutta koska heillä, siis vanhempieni sukupolvella, oli vielä ns. kaikki langat käsissä ja elivät kanssani enemmän samaa aikaa, ei ollut tarvetta kunnioittaa heidän näkemyksiään samalla tavoilla kuin vanhan kansan ihmisten ;D

T: Xante

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 26, 2024, 13:50:02Kenties tosiaan asia on vain itselleni niin arkipäiväinen, että en oikein osaa nähdä sen taakse kiehtovuutta. Se kuitenkin oli jälkeen päin ajatellen vähän hauskaa, että nämä, jotka kuvailivat toisia vanhan kansan ihmisiksi, eivät nyt kuitenkaan nykyajan mittapuulla olleet mitään mielettömän radikaaleja ajattelijoita - eli samaa oikeastaan olisi voinut sanoa heistäkin ja toisin sanoin tuli sanottuakin. Eli ajattelusi on vanhanaikaista tms. Mutta koska heillä, siis vanhempieni sukupolvella, oli vielä ns. kaikki langat käsissä ja elivät kanssani enemmän samaa aikaa, ei ollut tarvetta kunnioittaa heidän näkemyksiään samalla tavoilla kuin vanhan kansan ihmisten ;D

Niin, vanhakantaisia ihmisiä löytyy joka sukupolvesta ja laajemmin tulkiten  jokainen meistä kuuluu tulevaisuudessa vanhaan kansaan, mutta kiinnostavaa on se miksi vain joku sukupolvi tai sukupolvet saivat kunnian kantaa tuota nimeä ja milloin he elivät.

Kiinnostaa myös mitä siihen liitettiin ja miksi ilmaisu on kadonnut. Oliko vanhan kansan ihminen sitkeä, ahkera tai isänmaallinen vai liittyvätkö nuo ominaisuudet ihan muihin ihmisryhmiin ja vanha kansa  määrittyi aivan muista lähtökohdista.

En ole kuullut koskaan ketään sanottavan vanhan kansan ihmiseksi. Päätalo oli aivan liian nuori vanhan kansan ihmiseksi eikä edes hänen isäänsä luonnehdittu vanhan kansan ihmiseksi, vaikka oli joissain asioissa tavattoman vanhanaikainen.

Vanha kansa on jäänyt kansan- ja kielitieteilijöiltä liian vähälle huomiolle, jotta juuri kukaan osaisi sanoa mitä oli ja milloin eli vanha kansa.

a4

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 08:27:52
Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 26, 2024, 08:04:42Suomi taisi muuttua viime vuosisadalla nopeasti agraariyhteiskunnasta teolliseksi ja jälkiteolliseksi yhteiskunnaksi.

Teolliseen vallankumoukseen liittyi tieteellisen maailmankuvan yleistyminen kaikissa kansankerroksissa, mikä juurikin erotti vanhaa kansaa uudemmasta.

Lisäksi Suomi kaupungistui vauhdilla.
Maaseudun väki löysi itsensä kaupungeista, joissa piti opetella uusi elämäntapa.
Ikiaikaiselta tuntunut elämäntapa koki rajun murroksen.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 14:11:14En ole kuullut koskaan ketään sanottavan vanhan kansan ihmiseksi.
Niin sinä et ole. Minä olen lukuisia kertoja. Kenties tämä nyt vain jokin sanonta, jota sinun piireissäsi ei ole satuttu käyttämään. Muiden jälleen kerran on. Onhan niitä vaikka lukuisia lätkä- tai muita urheilutermejä, joita kait käytetään, mutta eivät minulle aukene ja useimmat kuulen ensimmäisen kerran. 

Yliromantisoit siis korvaasi jalolta ja hienolta kuulostavan sanonnan.

Ainakin niillä käyttökerroilla, joita itselleni on sanottu, on ollut kysymys isovanhempien sukupolvesta, ei kukaan lue (muuten kuin itseironisesti) itseään vanhan kansan ihmiseksi.

Jotain ideaa jos nyt hakee, sanoisin Anelkun olevan jäljillä, eli on aikakausia, jolloin ihmisien elinolot ja ajatustavat muuttuvat radikaalisti. Nykyään voisimme ajatella esim. että oli aika ennen tietokoneita ja sen jälkeen ja tähän liittyi ne kerrat, kun sen työelämässä kuulin. Eli kun alettiin patistamaan ihmisiä tietokoneen käyttöön, moni totesi olevansa sen verran vanhan kansan ihminen, että toinneeko enää tuommoisia opetella.

Näin ollen siis, kyllä mekin tulemme olemaan vanhan kansan ihmisiä, vaikka kukaan ei semmoiseksi nimittäisikään. Ja voipa hyvin olla, että on vielä heitäkin, jotka eivät muista jonneja, mutta ovat jostain bonganneet vanhan kansan.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 26, 2024, 14:46:01Ainakin niillä käyttökerroilla, joita itselleni on sanottu, on ollut kysymys isovanhempien sukupolvesta

Kulloisenkin termin käyttäjän isovanhemmistako? Enpä usko, silloinhan se ei liittyisi mihinkään aikaan,vaan olisi liikkuva käsite vanhoista ihmisistä. Kuten olen kirjoittanut, minusta vanhan kansan ihminen oli syntynyt 1800-luvun alkupuolella tai puolivälin kieppeissä. Minunkaan isovanhempani eivät enää kuuluneet siihen, vaikka osa oli syntynyt aivan 1800-luvun lopulla.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 15:37:36Kulloisenkin termin käyttäjän isovanhemmistako? Enpä usko, silloinhan se ei liittyisi mihinkään aikaan,vaan olisi liikkuva käsite vanhoista ihmisistä. Kuten olen kirjoittanut, minusta vanhan kansan ihminen oli syntynyt 1800-luvun alkupuolella tai puolivälin kieppeissä. Minunkaan isovanhempani eivät enää kuuluneet siihen, vaikka osa oli syntynyt aivan 1800-luvun lopulla.
Ymmärrän. Silti et valitettavasti voi mennä minun historiassani taaksepäin muuttamaan sitä, milloin ja miten tätä termiä on minulle puhuttaessa käytetty.

Muoksis: ja kuten sanoin, uskonkin, että kyseessä on liikkuva käsite, ei mikään staattinen aikakausi, jossa romanttissävytteiset vanhan kansan ihmiset elivät.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 26, 2024, 16:50:39Muoksis: ja kuten sanoin, uskonkin, että kyseessä on liikkuva käsite, ei mikään staattinen aikakausi, jossa romanttissävytteiset vanhan kansan ihmiset elivät.

Jos se on liikkuva käsite, miksi sitä ei sitten käytetä enää?

Väitän, että neutraalissa/positiivisessa/analyyttisessa mielessä termiä käyttivät juurikin suunnilleen isovanhempieni sukupolvi puhuessaan omien vanhempiensa tai ehkä mieluummin isovanhempiensa ikäisistä ihmisistä.

Toki humoristisesti tai liioittelumielessä termiä on käytetty myöhemminkin aivan kuten jotain on voitu nimitellä kivikautiseksi ihmiseksi.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 17:48:13Jos se on liikkuva käsite, miksi sitä ei sitten käytetä enää?
Anteeksi nyt, mutta miten niin ei käytetä?? Koska sinä et käytä? 

Siis minun vanhempani ovat aika useinkin kasvuiässäni viitanneet vanhan kansan ihmisiin halutessaan ohjeistaa minua siitä, miten suhtautua isovanhempieni tai muiden vanhempien sukulaisten juttuihin. Sitä ovat käyttäneet työkaverini viittauksena, miksi eivät halua omaksua jotain uusia järjestelmiä tai työtapoja. 

Kyllä minä edelleenkin käytän ja niin tekee monet muutkin. Nähtävästi sinun on nyt (jälleen) vaikea hahmottaa, että vaikka joku asia ei kuulu sinun elämääsi, muiden elämään se voi kuulua.

Tuolla perusteella minä voisin väittää esim. urheilutermien perusteista, tarkoituksesta tms. aivan mitä sattuu, kun enhän minä ole kuullut niitä käytettävän tai itse käytä. 

Saat sinä tietysti helliä mielessäsi jotain romanttista kuvaa tiettyyn aikakauteen ajoittuvasta vanhan kansan ihmisestä, mutta valitettavasti se ei muuta sitä, että joillekin meille muille on kyseessä arkipäivän termi, joka kuvastaa enemmän asennetta kuin jonain tiettynä aikakautena elänyttä arkkityyppiä.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 26, 2024, 18:15:36Anteeksi nyt, mutta miten niin ei käytetä?? Koska sinä et käytä?

Minähän sitä käytän, koska olen kiinnostunut siitä, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän sitä paitsi tuo työkaverini, joka käytti sitä vitsailumielessä.

Ilmeisesti liikumme niin eri piireissä, että tästä keskustelusta ei tule mitään.

Kopek

Jos kiista "vanhasta kansasta" jätetään Googlen ratkaistavaksi, tulokset ovat tämän tyyppisiä.

Vanhasta kansasta itsestään ei paljon löydy, ja Google ehdottaakin siihen jatkosanoja kuten sanonnat ja uskomukset.

Ketjun otsikko on vanhan kansan ihmiset, joten täytyyhän sekin vielä erikseen katsoa.

Jokainen päätelkööt hakutuloksista mitä haluaa. Pikaisella silmäyksellä näyttäisi siltä, että Joe Biden ja Donald Trump eivät kuuluisi vanhan kansan ihmisiin, vaikka ovatkin aika vanhoja. Googlen hakutulokset siis viittaisivat menneiden aikojen ihmisiin.

Mutta saahan sanontoja käyttää miten haluaa. Minäkin käytän usein erästä nelijalkaisen eläinlajin nimeä eräistä kaksijalkaisista. Tämä tosin loukkaa kyseistä eläinlajia, mutta onneksi nuo otukset eivät taida ymmärtää.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 18:34:33
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 26, 2024, 18:15:36Anteeksi nyt, mutta miten niin ei käytetä?? Koska sinä et käytä?

Minähän sitä käytän, koska olen kiinnostunut siitä, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän sitä paitsi tuo työkaverini, joka käytti sitä vitsailumielessä.

Ilmeisesti liikumme niin eri piireissä, että tästä keskustelusta ei tule mitään.
Eihän sellaisesta keskustelusta tapaa tulla mitään, missä itse on päättänyt jo ainoan mahdollisen lopputuloksen ja kaikki tätä vähänkään kiistävät mielipiteet pyyhkäistään syrjään sanomalla, että en mä vaan ja ei mulla vaan.

Mutta joo, olenpa minäkin päätellyt, että kahvakuulistit ovat 1940-1959 aikakautena syntyneitä ihmisiä, joilla on määrätön tietotaito kertoa, mitä toistenkin elämässä on tapana. Tosin sanahan ei ole enää käytössä, koska olen lukenut siitä vain yhdeltä foorumilta, eikä sitä kukaan ympäristössäni ole koskaan sitä lausunut.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 26, 2024, 18:43:53Eihän sellaisesta keskustelusta tapaa tulla mitään, missä itse on päättänyt jo ainoan mahdollisen lopputuloksen ja kaikki tätä vähänkään kiistävät mielipiteet pyyhkäistään syrjään sanomalla, että en mä vaan ja ei mulla vaan.

Paitsi etten ole pyyhkäissyt mitään syrjään vaan komppasin MO:n ideaa termin ruotsinkielisestä taustasta sekä aanelkun näkemystä yhteiskunnan teollistumisesta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 18:48:10Paitsi etten ole pyyhkäissyt mitään syrjään vaan komppasin MO:n ideaa termin ruotsinkielisestä taustasta sekä aanelkun näkemystä yhteiskunnan teollistumisesta.
No sittenhän se on ok todeta, että se mitä kerron ikiomasta, ihan oikeasti tapahtuneesta elämästäni, on epäuskottavaa ;D Koska eihän nyt mitenkään enää kolmas mielipide keskusteluun mahdu, koska se ei ole kompattavissa kuten nuo kaksi, jotka eivät sinun ainoaa totuuttasi kiistä.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 26, 2024, 18:57:01
Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 26, 2024, 18:48:10Paitsi etten ole pyyhkäissyt mitään syrjään vaan komppasin MO:n ideaa termin ruotsinkielisestä taustasta sekä aanelkun näkemystä yhteiskunnan teollistumisesta.
No sittenhän se on ok todeta, että se mitä kerron ikiomasta, ihan oikeasti tapahtuneesta elämästäni, on epäuskottavaa ;D Koska eihän nyt mitenkään enää kolmas mielipide keskusteluun mahdu, koska se ei ole kompattavissa kuten nuo kaksi, jotka eivät sinun ainoaa totuuttasi kiistä.

No voihan se olla, että sun duunissa on pelkästään vanhan kansan ihmisiä tai heistä puhuvia. Uskon sen, mutta kuten sanoin, keskustelustamme putoaa pohja, jos elämme niin eri konteksteissa.

MO:n teoria oli minulle ihan uusi eikä mikään oma ideani, jota komppailin.