Ehkä rakkaimpia tavaroitani muutaman viime vuoden minulle on ollut kamera. Se on opettanut minua näkemään maailman uusin silmin. Se myös toistuvasti muistuttaa minua osaamattomuudestani. Mutta palkitsee myös yllätyksillä. Lisäksi se on kaunis esine. Ihana!
Uteliaisuus heräsi, mutta se taitaa jäädä tyydyttämättä. Menenpä siis muihin asioihin.
Suhtautumiseni esineisiin on aina ollut sairaalloisen tunnepitoista. Epäilen, että ei edes yksi ihminen tuhanne... sadasta ole samanlainen. Kiinnyn esineisiin niin, että raski luopua niistä.
Kun isäni myi aikoinaan kuusi vuotta vanhan automme, surin autoa paljon enemmän kuin isääni, kun hänestä aika jätti. Kirjoitin viimeisenä yönä kyyneleet silmissä tunnepitoisen monisivuisen kirjeen, jossa selostin yhteisiä hetkiä rakkaan automme kanssa. Otin kirjeestä valokopiokoneella useita kopioita ja piilotin ne eri paikkoihin autossa. En muista enää tarkasti mihin kaikkialle niitä panin, mutta ainakin niitä oli kojelaudan alla ja kattoverhouksen välissä ja ovipahvin sisällä ja mihin vain sain niitä tungettua. Ajattelin, että viimeiset löytyvät, jos löytyvät, kun autoa aikanaan romutetaan.
Otin autosta paljon muistokuvia. Irrotin siitä myös joitakin pikku yksityiskohtia muistoksi.
Tuo oli vain yksi tarina autosuruistani. Niitä on ollut paljon. Yksi oli erityisen raskas. Olin silloin vajaa 17-vuotias. En nyt kerro tästä enempää.
Erääseen toiseenkin autoon, joka ehti myös olla meillä kuusi vuotta,kirjoitin samanlaisia kirjeitä. Surin tätäkin autoa enemmän kuin kumpaakaan vanhempaani yhteensä. Autojen menettämiset olivat kun rakkaiden perheenjäsenten kuolemia.
En viitsi edes paljastaa, kuinka monta kymmentä vuotta siitä on, kun isäni myi erään kolme vuotta perheessämme olleen Volvo -merkkisen auton. Näen vieläkin - siis kymmeniä vuosia myöhemmin - unia tuosta autosta. Unessa se on jotenkin mystisesti palannut omistukseemme. Jo kuolleeksi luullun rakkaan perheenjäsenen jälleen näkeminen tuntuu hyvältä. Valitettavasti se on vain unta.
Autojen suremiset eivät ole kuitenkaan olleet mitään siihen verrattuna, kuinka paljon olen surrut menetettyä kotiani. Tämä suru on musertanut minut ja tehnyt minusta ihmisraunion. "Onnellisuus" on asia, joten olen kokenut viimeksi joskus edellisessä elämässäni. Tästä aiheesta ei kuitenkaan tämän enempään. Yritän olla lukematta tietyn sävyisiä kommentteja, jos niitä ilmenee.
Otsikko ei tainnut olla aivan tällaisesta aiheesta. Joten menen nykyaikaisiin asioihin.
Mitähän omaisuutta haluaisin?
Kunnon tietokone ei olisi pahitteeksi, jotta voisin editoida paremmin uusia videoita. Voin kyllä nytkin editoida, mutta en pysty katsomaan videota, kun se on "leikepöydällä". Joudun renderöimään sen ennen kuin se on katsottavissa. Ja renderöimiseenkin menee kauan.
Sain viime kesänä tilaisuuden kokeilla uutta tehokasta tietokonetta. Siinä oli ohjelmana Adobe Premiere. Olen aika huono käyttämään tuota ohjelmaa enkä erityisesti edes pidä siitä, mutta sain sentään väsättyä jotain. Erityisesti renderöimisen nopeus tuntui ihmeelliseltä. Tavallisesti olen jättänyt koneen tekemään hommia ja lähtenyt juomaan teetä. Joskus pitkän ajan kuluttua olen käynyt katsomassa, joko video on valmis. Tuolla toisella koneella se valmistui melkein saman tien.
Uusi tietokone siis.
Kaikenlaista krääsäähän tietysti voi haluta, mutta juuri nyt ei tule mieleen mitään. Kameroita ja muita laitteita on. Ehkä voisin täydentää valikoimaa vaikka Sony kameralla. Perheemme juniori hankki sellaisen viime kesänä ja on ollut tyytyväinen. Hän matkusti saman tien Tokioon kokeilemaan kaupungissa kuvaamista. Erityisesti videokuva on terävää. Ja hyvää jälkeä tulee myös hämärässä.
https://www.sony.com/electronics/interchangeable-lens-cameras/ilce-7m3-body-kitEi tuo nyt mikään huippu ole, joten aina voi haluta parempaa. Jokin... miksi niitä nyt sanotaan... medium format... kamera olisi tietysti omaa luokkaansa. Jos ei aivan Hasselblad, niin Pentax ehkä.
https://petapixel.com/2017/01/30/one-year-pentax-645z/Olen aina halunnut kameran, jolla saa mahdollisimman teräviä ja yksityiskohtaisia kuvia. Yritin kerran jopa rakentaa sellaisen, kun olin ensiksi ostanut EP-kuvasta heräteostoksena El Nikkor 300 mm objektiivin. Rakentaminen jäin pahvilaatikon avulla tehdyksi kokeiluksi. Kuvan terävyyden piti perustua siihen, että "negatiivi" on suuri. Tässä tapauksessa se olisi ollut jotain 25 x 30 cm tai sinne päin. Käytin "filminä" valokuvapaperia.
http://store.khbphotografix.com/EL-Nikkor-300mm-f5.6-Enlarging-Lens-for-10-x12-Negatives-Used.html