Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Onnellisen materialistin hekumointia tavaramaailmassa

Aloittaja Amore, tammikuu 03, 2019, 19:43:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

Nyt sitten on selvitetty kauneuden hintaa tai saako rahallakaan kauneutta

Anne hoiti ihoaan 2 000 eurolla – näin iho muuttui kahdessa kuukaudessa

Ihan mielenkiintoisia tuotteita ja selittänee miksi köyhät on rumia.

Tässä, kuten yleensä kaikissa, "ennen ja jälkeen" -kuvissa on ongelmana, että kuvat eivät ole lähimainkaan vertailukelpoisia, joten uskon varaan jää, onko koekaniini kaunistunut lainkaan.


Tämä kuvasarja näyttää ihon tilanteen: vasemmalla iho ennen testin alkua, keskellä iho parin viikkoa aloituksen jälkeen ja oikealla kuvassa kevyesti meikattu iho kahden kuukauden ihonhoitotestin jälkeen. ANNE TERÄVÄINEN
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Tänään hommasin firman piikkiin työkalupakkiini pari kierretappia.

Kyllä sitä ihminen voi tulla pienistä asioista iloiseksi.

Toope

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 28, 2022, 16:16:52
Tänään hommasin firman piikkiin työkalupakkiini pari kierretappia.

Kyllä sitä ihminen voi tulla pienistä asioista iloiseksi.
Aika pervoa...

-:)lauri

Pitäisi hommata kattila, joka olisi konepestävä ja jonka voisi laittaa uuniinkin. Patavaihtoehdotkin otetaan vastaan. Kiitos jo etukäteen jos vain osaatte opastaa oikeanlaisen tuotteen luokse.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Vaatimus konepestävyydestä on kyllä melkoisen rajaava. Jos minä valitsisin sellaista, joka toimii sekä liedellä että uunissa, niin ehdottomasti valurautapata. Mutta noissa useimmissa näyttää olevan joko "käsinpesu" tai "Suositellaan käsinpesua". Olen kyllä sitä mieltä, että ei ole kovin suuri vaiva pestä yksi pata tai kattila, jos käsin pesten sen käyttöikä pitenee.

Tämän ostaisin itse https://www.fiskars.com/fi-fi/ruoanlaitto/tuotteet/keitto-paistoastiat/norden-valurautapata-4l-1026565
Samassa linkissä on 4, 5 ja 6 litrainen, joista tietysti tuo keskimmäinen on jostain syystä ovaalinmuotoinen, joten se ei ole kovin hyvä liedellä käytettäväksi. Valittavaksi jää siis 4 tai 6 litrainen ja pienempi ehkä perheettömälle on passelimpi. Itse kyllä suosin isohkoja keitto- ja paistoastioita, niin ei tule roiskeita niin helposti. Tuossa kyllä 25 vuoden takuu puhuu puolestaan :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - syyskuu 09, 2022, 14:39:23
Pitäisi hommata kattila, joka olisi konepestävä ja jonka voisi laittaa uuniinkin. Patavaihtoehdotkin otetaan vastaan. Kiitos jo etukäteen jos vain osaatte opastaa oikeanlaisen tuotteen luokse.

Aavistelen, tästä tulee tablettigate 2. Viihtis ostaa kaupan suurimman padan. Se ei mahdukkaan uuniin, joten uunikin täytyy päivittää.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Onneksi olin saanut juotua kahvini loppuun ennen kuin tuon luin. Olisi kyllä tullut hankalaa siivottavaa :D

Sillä nyt vähän vinkkasin tuohon nelilitraisen suuntaan. Mutta vähän olen sitä mieltä, että uunissa ei kovin pienillä kipoilla kannata pelata, ettei a) kiehu yli b) kuivu kokoon. Samalla lämmöllä tulee isompikin satsi etenkin, kun käyttää jälkilämpöä haudutukseen. Isommasta on helppo ottaa osa ja laittaa pakkaseen. [josta pääsemmekin pakastimen päivitykseen tai hankintaan]
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Mahtuuko tuo 6 litran saavi uuniin? Itsekin katselin tuota Fiskarssin nelilitraista pyttyä, mutta kun ei ole mitään katkua kannattaako tuollaiseen sijoittaa, pitää kysellä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

#68
Jos meinaa paistella lihoja ensin liedellä (ja sitten lisätä nestettä ja lykätä uuniin), kannattanee valkata mieluummin matalampireunainen kattila tai pata, korkeareunaisen sijaan. Saa enemmän paistopintaa.

Valurautapata kyllä toimii paistamiseen mainiosti, edellyttäen, että se on asianmukaisesti käsitelty (rasvapoltettu? ei pesty tiskiaineella? mitähän kommerverkkejä muuta tarvitaan? en muista). Ja uuniin se lähinnä on tarkoittettu.

Padasta irtoaa rautaa, mikä on sekä hyvä että huono juttu, riippuen siitä, tarvitseeko lisärautaa vielä padastakin vai ei. Punaviinipohjaiset tai muuten happamat pataruoat eivät oman kokemukseni mukaan tule hyvänmakuisiksi valurautapadassa, taitaa se hapan irrottaa turhankin paljon rautaa ruokaan?

Valurautapata toimii induktioliedelläkin. Huonona puolena on se, että painavaa pataa, jos se on täysi, on raskasta liikutella, ja monet ihmiset  vetänevät pataa liettä pitkin, mikä sitten naarmuttaa lieden lasipintaa.

Valurautapadassa voi muistaakseni myös valmistaa makoisaa leipää, "dutch oven" leipää. Muistaakseni sellainen leipä tehdään kylmätaikinaan, eli annetaan nousta viileässä ja hitaasti.

Itse tympäännyin aikoinani raskaaseen valurautapataan, kun se piti käsin tiskata, ja vei kaapista turhaan tilaakin. Taisi olla ehkä 3-litrainen eli pienehkö (lue: turhan pieni), ja ovaali. Ja siinä ei tosiaankaan voi säilyttää ruokaa, eikä varsinkaan pidempää aikaa, koska ruoka "painuu", ruokaan tulee sivumakuja, ja pata myös ehkä syöpyy. Nykyään mulla on vain muutama isompi lasinen matala uuniformu, jotka voi pestä tiskikoneessa (vaatii usein pienen liotuksen ensin). En tosin enää paistele mitään melkein koskaan, vaan lähinnä keitän ja höyrytän. Lasiastiassa voi myös säilyttää ruokia jääkaapissa. iItselläni on matalia lasiastioita, mutta niitä on syvempiäkin, patamallisia, kannellisia. Lasinen kansi olisi hyvä juttu, sen kun voi laittaa tarvittaessa uuniinkin. Mutta lasivuoassa ei voi paistaa liedellä.

En sitten tiedä, voisiko myös rosterikattilan laittaa uuniin. Paistaa ainakin rosterikattilassa voi liedellä. Siinä sama homma kuin padan kanssa: mieluummin leveä ja matalahko esim. 4 litran, kuin saman kokoinen korkeampi malli. Ovat monikäyttöisempiä matalat. Jos meinaa kokeilla uuniinkin laittaa, kannattaa ehdottomasti valita niin paksua rosteria kuin löytää, niin ei pala pohjaan. Ja tietysti joka tapauksessa paksupohjainen, samasta syystä. Jos meinaa kokeilla, kannattaa valita kattila, jossa on uunikestävä kansi, siis ilman muovia.

Omasta mielestäni iso kattila on monikäyttöisempi kuin pata. Siinä valmistuu vaikka mitä. Wokkeja, soppia, keittämällä tehtyjä patoja jne.. Mutta en sitten tiedä siitä uuninkestävyydestä. Väittävät kyllä, että kattilassakaan ei kannata säilyttää ruokia jääkaapissa. Ehkä niistä irtoaa metalia, niistäkin, vaikka ehkei yhtä paljon kuin valurautapadasta.

Helsingissä on useita kokkipuoteja, joista ainakin yhdestä sain kerran erittäin asiantuntevaa palvelua. Lieköhän nimi ollut Chez Marius? Freda 26. Mutta vilkaisin tarjontaansa, heillä on valikoimassa yksi alumiinikattila, aika käsittämätöntä. Niitähän ei ollenkaan pitäisi käyttää. Alumiini ei ole hyväksi aivoterveydelle, liitetään muistaakseni Alzheimerin tautiin.

lis. Ai niin, on olemassa emaloitujakin patoja. Ne vaan tuppaavat naarmuuntumaan, eivätkä ole ikuisia niin kuin valurautapadat.

https://www.chezmarius.fi/pannut-ja-padat/padat
Itse en huolisi noista yhtäkään. En emaloitua, enkä lasikantista. Mielestäni kannen pitää olla valurautaa.

Hipin linkkaama on asiallisempi. Se puuhärpäke ei tulle kestämään yhtä kauan kuin itse pata. (Suhtaudun epäillen Fiskarsiin, yhden kelvottomaan paistinpannun takia, nimeltään kaiken lisäksi se oli erittäin ironisesti Kovanaama - pinta irtosi hitusina muutamassa kuukaudessa).

Jos tulee sota, tai tulee pula sähköstä, ihan vinkkinä, että emaloimattoman ja valurautakansisen valuratapadan voi nakata vaikka nuotioon. Tulee muuten makoisaa ruokaa sillä lailla, savu vähän maustaa sekin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - syyskuu 10, 2022, 14:51:02
Mahtuuko tuo 6 litran saavi uuniin? Itsekin katselin tuota Fiskarssin nelilitraista pyttyä, mutta kun ei ole mitään katkua kannattaako tuollaiseen sijoittaa, pitää kysellä.

Paha mennä spekuloimaan, kun et laittanut uunisi mittoja, mutta jos se nyt jokseenkin normaalin kokoinen on, niin mahtunee. Linkistä kyllä löytyy ne mitat jokaiselle erikokoiselle mallille, jos jaksaa skrollata sivua alemmaksi. Raahasin tuohon nyt sen kuusilitraisen mitat. Hiukan kyllä nauratti tuo, että on todella heavy metallia :D :D

Tuotetiedot
Tuotenumero  1026566EAN6424002008842
Leveys  300 mm
Pituus  340 mm
Korkeus  163 mm
Paino  7986 kg

^
Mitat tosiaan kopioitu ihan copy/pastella enkä ole tehnyt pilkkuvirhettä. Tuota ei kyllä mitkään rimpula peräkammarin poika kyllä käsittele :D
Tilavuus   6 l
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Oon katsellut Onyxin valikoimaa sillä silmällä, että heidän 5 litran kattila voisi olla passeli. On konepestävä ja sen voi laittaa uuniin. Siihen saa erikseen tilattua lasikannen, joka sekin kestää konepesun ja uunin 250 asteeseen saakka.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

^
Vaikuttaa todella hyvältä ja odotan mielenkiinnolla kokemuksiasi :)

Kansi kannattaa ehdottomasti tilata myös. Minusta se on aika välttämätön.
Uunin kestävyys oli 260 astetta ja harvoin mihinkään pataruokaan tarvitaan edes 225 korkeampaa lämpötilaa ja sekin yleensä uunituksen alkuvaiheessa ja sitten pudotetaan lämpöä, ettei pinta pala.

Metalliset työvälineet ja pinnoitteinen astia on kyllä ihmetyksen aihe. Yleensä pinnoitetta joutuu varomaan. Silti tarjotaan 5v takuuta.

Ainoa, joka pisti silmään, oli kattilan kahvat. Muoto oli hyvä, mutta onko ne kuumenevat? En pikalukemisella nähnyt mainintaa. Itselläni on yhdessä kattilassa kahvojen materiaali samaa kuin itse kattilakin ja siinä on irrotettavat silikonisuojukset, ettei polta näppejään. On hiukan hankalaa, jos kahvat kuumenee ja aina pitää muistaa käyttää patalappuja. Taatusti ainakin yhden kerran unohtuu, ennen kuin sen oppii.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: urogallus - tammikuu 28, 2022, 16:16:52
Tänään hommasin firman piikkiin työkalupakkiini pari kierretappia.

Kyllä sitä ihminen voi tulla pienistä asioista iloiseksi.

Kannattaa hommata myös pari vastakierretappia. Muuten katkenneiden pulttien irrottelu menee todella haastavaksi.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

kertsi

#73
Lainaus käyttäjältä: -:)lauri - syyskuu 16, 2022, 13:10:58
Oon katsellut Onyxin valikoimaa sillä silmällä, että heidän 5 litran kattila voisi olla passeli. On konepestävä ja sen voi laittaa uuniin. Siihen saa erikseen tilattua lasikannen, joka sekin kestää konepesun ja uunin 250 asteeseen saakka.

Ainakin on hyvän mallinen. Juuri tuommoinen malli on omiaan siihen, että voi paistella liedellä, ja sitten haudutella uunissa.
Meinasin samaan hengenvetoon varoitella, että elä sitten naarmuta sitä, koska on pinnoitettu. Mutta perin hämmästyneenä luin, että sitä voisi putsata teräsvillalla niin kuin rosterikattiloita. Kun se kumminkin on pinnoitettu, pitäisin kaikenlaista raaputusta vältettävänä asiana. Mutta ei minulla tuosta pinnoitetyypistä ole kokemusta.

Hyvät pannuhanskat tosiaankin ovat sitten tarpeelliset, varsinkin jos uunista otat kuuman painavan padan. Itse olen tykännyt silikonisista kintaista, jotka ostin muistaakseni Clas Ohlsonista. Ja ovat ne hyödylliset lideltä ottamistakin varten.

Ja juu, kansi (tai pari, jos lasinen) kannattaa ehdottomasti tilata samalla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Minä en ikinä oppinut hanskoja käyttämään keittiössä. Sen sijaan minulla on kymmenkunta hyvänkokoista patalappua ja ne ovat aina käden ulottuvilla, kun niitä on riittävästi. Työskentelyn jälkeen siivoan paikat ja pinoan patalaput sievään pinoon odottamaan seuraavaa puuhasessiota.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️